بازار خودرو نگران از افت تولید و فروش خودروسازان بزرگ/سیگنال های مخفی به خریداران خودرو
تحلیل صورتهای مالی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان میدهد که این سه خودروساز در هفت ماهه ابتدایی سال جاری، تیراژ تولید خود را به طور قابل توجهی کاهش داده و این امر بازار خودرو را نگران کرده است.
تولید و فروش محصولات سواری سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان مهر ۱۴۰۳ با کاهش همراه شد تا بازار خودرو نگران شود.
بررسی خبرنگار اقتصادنیوز از صورتهای مالی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو طی هفت ماهه ابتدایی سال جاری نشان میدهد سه خودروساز بزرگ کشور در بازه زمانی یاد شده حول و حوش ۴۸۳ هزار دستگاه انواع محصولات سواری خود را در خطوط تولید تکمیل کردند.
این تیراژ تولید محصولات سواری در تا پایان مهر ۱۴۰۳ در حالی در کارنامه خودروسازان ثبت شد که شاهد هستیم شرکتهای خودروساز تا پایان مهر ۱۴۰۲ حدود ۵۲۳ هزار دستگاه انواع خودروی سواری تولید کردند.
مقایسه تیراژ تولید خودروی سواری در مهر ۱۴۰۳ با مدت مشابه در سال گذشته از افت تولید بیش از ۷.۵ درصدی خبر میدهد. این کاهش درصد تولید سواری خودروسازان به زبان تیراژ افتی نزدیک به ۴۰ هزار دستگاهی را نشان میدهد.
وضعیت فروش ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در بازه زمانی یاد شده نیز چندان چنگی به دل نمیزند. سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان مهر امسال بیش از ۴۶۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع محصولات سواری خود را برای مشتریان فاکتور کردند.
آمار فروش خودروسازان تا پایان هفتمین ماه سال گذشته بیش از ۵۰۷ هزار دستگاه از محصولات سواری را نشان میداد. بنابراین فروش خودروسازان در بازه زمانی یاد شده افتی نزدیک به هشت درصدی را نشان میدهد. به عبارت دیگر ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان مهر ۱۴۰۳ به نسبت مهر ۱۴۰۲ به لحاظ تیراژ کاهشی نزدیک به ۳۹ هزار و ۴۰۰ دستگاهی را تجربه کردهاند. پایان مهر امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته از ریزش فروش خودروسازان حکایت دارد.
ایران خودروییها با تولید بیش از ۲۷۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه از محصولات سواری تا پایان اولین ماه از پاییز ۱۴۰۳ طبق معمول در صدر جدول تولید خودروسازان قرار گرفت. سایپاییها نیز با تولید حول و حوش ۱۵۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه در جایگاه دوم قرار دارند و پارس خودرو نیز با تیراژ تولید ۵۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه در آخرین پله جدول قرار دارد. بنابراین سهم ایران خودرو از کیک تولید تا پایان مهر ۱۴۰۳ حدود ۵۶ درصد است. سهم سایپا نیز از تولید کل حول و حوش ۳۱ درصد است و الباقی نیز به پارس خودروییها اختصاص دارد.
سهم خودروسازان از کیک فروش هم تا کم و بیش شبیه سهمشان از کیک تولید است.
عقب افتادن تیراژ تولید و فروش ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان مهر امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته سبب شد تا بازار خودرو نگران وضعیت تولید و فروش خودروسازان شد.
کاهش تیراژ تولید و فروش خودروسازان همواره به عنوان یکی از آیتمهای اثرگذار روی قیمت بازاری خودرو محسوب میشود و کاهش تولید و فروش از سوی خودروسازان بزرگ باعث میشود تا نمودار قیمت خودروها در بازار صعودی شود. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، به نظر میرسد وضعیت حاکم بر بازار خودرو و همچنین اثرپذیری جو بازار از اخبار سیاسی سبب شده تا قیمت بازاری خودرو حتی به قطب نمای چند سال اخیرش یعنی نرخ ارز نیز بیاعتنایی کند.
نرخ دلار بعد از انتشار اخبار سیاسی و تنشهای پیش آمده در خاورمیانه نوسان مثبت را تجربه کرد. اما قیمت بازاری خودرو به صورت کلی تغییر چندانی نداشت. بررسی اقتصادنیوز از قیمتهای بازاری خودرو نشان میدهد برخی از محصولات پُرتقاضا افزایش قیمت را تجربه کردند. قیمت برخی دیگر از خودروها روند نزولی به خود گرفتند و خودروهایی هستند که قیمت بازاری آنها تغییر چندانی به خود ندید.
به نظر میرسد اخبار سیاسی باعث شده روند قیمتی در بازار خودرو دچار اختلال شود. آن طور که از فضای حاکم بر بازار خودرو برمیآید خریداران و فروشندگان در این شرایط ترجیح میدهند از حضور در بازار امتناع کنند تا وضعیت بازار مشخص شود.
نظر شما