ثبت خریدهای اعتباری شمش در بازار فیزیکی

نسیم نوحه‌خوان : عرضه شمش در تالار صنعتی بورس‌کالا به بالاترین میزان طی چهارماه اخیر رسیده است که این موضوع نشان می‌دهد ناترازی برق در واحدها و کارخانه‌‌‌های فولادی به اتمام رسیده و قیمت این محصول میانی زنجیره فولادی افزایش ۱.۴درصدی را به ثبت رسانده است.

ثبت خریدهای اعتباری شمش در بازار فیزیکی
صفحه اقتصاد -

واحدهای پایین‌دستی این زنجیره با وجود کمبود نقدینگی به صورت اعتباری مواد اولیه مصرفی خود را خریداری کردند و با انبارسازی به پیشواز پاییز همراه با آغاز قطعی برق می‌‌‌روند.

 با به پایان رسیدن فصل گرما محدودیت‌های برق در واحدهای صنعتی به اتمام رسیده و از این‌رو میزان عرضه شمش در تالار فیزیکی بورس‌کالا افزایش یافته و در ادامه موجب کاهش قیمت پایه این محصول شده است. بررسی‌‌‌ها طی دو هفته اخیر نشان می‌دهد که معاملات در بازار فیزیکی به صورت اعتباری انجام می‌شود و واحدهای پایین‌‌‌دستی با وجود اینکه با معضل کمبود نقدینگی مواجه هستند، سعی می‌کنند پیش از آغاز فصل پاییز انبارهای خود را پر کنند، چراکه طبق روال سال‌های گذشته از اواسط آبان‌ماه ناترازی گاز در واحدهای تولیدی زنجیره فولاد آغاز می‌شود و مجددا بازار فولاد از خواب تابستانی بیدار نشده، به خواب عمیق زمستانی فرومی‌‌‌رود.

ثبت معاملات 41.5 درصدی شمش

هفته گذشته موضوع عرضه ارز صادراتی به نرخ توافقی مطرح شد، اما تا به امروز تاثیری بر بازار نگذاشته است، چراکه صادرکننده فولاد می‌‌‌تواند ارز را در زنجیره فولاد به نرخ توافقی بفروشد، بنابراین بسیاری از کارشناسان معتقدند که این بخشنامه تاثیر چندانی بر روند بازار نخواهد گذاشت. در بازار مازاد عرضه وجود دارد که دولت باید به این موضوع واقف باشد که در چنین شرایطی علاوه بر اینکه صادرات فولاد را آزاد کند، باید طرح‌‌‌های تشویقی نیز برای محصولات نهایی زنجیره فولاد در نظر بگیرد، چراکه سرمایه‌گذاری‌‌‌های انجام‌شده در این حوزه کم نیست.

در چنین وضعیتی بخش فولاد می‌‌‌تواند با حمایت دولت جدید سهم بزرگی از ارزآوری کشور را به خود اختصاص دهد. به‌طور کلی در حال حاضر بازار با وجود اتمام قطعی برق در واحدهای صنعتی در رکود به سر می‌‌‌برد که بررسی بازارهای جهانی نیز نشان می‌دهد این رکود فقط مختص بازار داخلی نیست و تا زمانی که شرایط بازار تغییر نکند، قیمت محصولات فولادی میل به سقوط خواهند داشت؛ مگر آنکه نرخ ارز به صورت ناگهانی وارد فاز تغییر شود.

بررسی تالار معدنی و صنعتی بورس‌کالای ایران در روز دوشنبه 26شهریورماه نشان می‌دهد که این بازار میزبان 239‌هزار و 975تن شمش بود که با استقبال 234‌هزار و 540تنی مواجه شد که در نهایت 99‌هزار و 600تن شمش در بازار اصلی مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر در بازار فیزیکی روز 26 شهریورماه 41.5‌درصد از حجم شمش‌‌‌های عرضه‌شده با میانگین قیمت 22‌هزار و 358تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید که کمترین میزان معاملات طی پنج‌هفته اخیر به حساب می‌‌‌آید.

این در حالی است که میزان عرضه به بالاترین سطح چهارماه اخیر رسیده است و در واقع این آمار و ارقام نشان می‌دهد که شرایط تولید در کارخانه‌‌‌ها به وضعیت پیش از اعمال محدودیت‌ها و سهمیه‌‌‌های برق بازگشته است و میزان عرضه‌‌‌ها از آخرین هفته اردیبهشت‌ماه تا هفته سوم شهریورماه به دلیل قطعی برق روند کاهشی را در پیش گرفته بود که با خنک شدن هوا و کاهش محدودیت‌های برق میزان تولید و عرضه شمش نیز افزایشی شده، به طوری که بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد میزان عرضه در آخرین هفته شهریورماه نسبت به هفته پیش از آن 10درصد رشد داشته است. با توجه به اینکه میانگین قیمت معاملاتی شمش طی هفته جاری 175ریال افزایش داشته است، در همین حال میزان تقاضا نیز برای این محصول نسبت به هفته گذشته افزایش 4.8درصدی را گزارش می‌کند.

آرامش نسبی در بازار زنجیره فولاد

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که معاملات 41.5درصدی شمش‌‌‌ها در بازار فیزیکی به صورت اعتباری انجام شده است و در واقع خبری از پول نقد در بازار صنعتی نیست که این موضوع نشان می‌دهد در واحدهای تولیدی با وجود کاهش محدودیت‌های برق و بازگشت تولید به شرایط عادی، فروش به اوج بازنگشته است و واحدها و کارخانه‌‌‌های تولیدی همچنان با معضل کمبود نقدینگی مواجه هستند.

در حال حاضر با توجه به اینکه نرخ ارز در بازار آزاد در کانال 59‌هزار تومان به ثبات رسیده، قیمت محصولات زنجیره فولاد به‌ویژه شمش نیز تعدیل شده است و با توجه به این موضوع که طی هفته‌‌‌های آتی شرایط صادرات بهتر می‌شود و ارزهای حاصل از صادرات به طور مستقیم برای تامین مواد اولیه و خرید ماشین‌‌‌آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد، پیش‌بینی می‌شود که محصولات زنجیره فولاد به‌ویژه شمش با کاهش قیمت جزئی همراه شود.

بررسی بازار فیزیکی آهن اسفنجی در طول هفته جاری نیز آرامش این بازار را نشان می‌دهد. به عبارت بهتر 305‌هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که با توجه به ثبت تقاضای 0.8برابری نسبت به عرضه 54‌درصد از آهن‌اسفنجی‌‌‌های عرضه‌شده با میانگین قیمت 12‌هزار و 312تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید که این قیمت نسبت به هفته گذشته 0.2‌درصد کاهش را گزارش می‌کند. وضعیت بازار فیزیکی زنجیره فولاد طی هفته پایانی شهریورماه در آرامش به سر می‌‌‌برد و به انتظار التهاب ناشی از چالش قطعی گاز که از اواسط پاییز در واحدهای تولیدی این زنجیره آغاز می‌شود، نشسته‌‌‌ است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد