در آخرین شنبه خرداد ۱۴۰۳ به ثبت رسید

ارزش معاملات در تابلو مشتقه برق ۲.۲ هزار میلیارد ریالی شد

ارزش معاملات به ثبت رسیده در بورس انرژی در روز ابتدایی هفته به ۷ هزار و ۲۰ میلیارد ریال رسید. در این روز بر حجم برق سلف معامله شده در تابلو مشتقه بورس انرژی ایران افزوده شد.

ارزش معاملات در تابلو مشتقه برق ۲.۲ هزار میلیارد ریالی شد
صفحه اقتصاد -

آخرین شنبه خرداد ماه رکورد قابل توجهی در تابلو مشتقه بازار برق بورس انرژی به ثبت رسید و در حالی که بالغ بر ۴ میلیون و ۸۲ کیلووات برق معادل یک میلیارد و ۷۷۳ میلیون کیلووات ساعت برق طی ۱۲۳ معامله در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه به فروش رفت؛ ارزش ریالی این تابلو به بیش از ۲ هزار و ۲۴۴ میلیارد ریال رسید. همچنین در این روز طی ۹ معامله برق انجام شده در تابلو فیزیکی برق بالغ بر یک میلیارد کیلووات ساعت برق به ارزش ۱۰۲ میلیارد ریال نیز مورد دادوستد قرار گرفت.

به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، این در حالی بود که که طی روز شنبه ۲۶ خرداد ماه ۲۶ معامله در تابلول مشتقه برق سبز بورس انرژی ایران نیز به ثبت رسید و در حالی که ۲ میلیون کیلووات ساعت برق در این تابلو به فروش رفت ارزش ریالی ۱۰۸ میلیارد ریالی را رقم زد.

ارزش کل معاملات ثبت شده در بورس انرژی ایران طی اولین روز هفته بالغ بر ۷هزار و ۲۰ میلیارد ریال بود. در این روز عرضه‌ای در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی انجام نشد و این ارقام مربوط به معاملات انجام شده در رینگ داخلی بازار فیزیکی، بازار مشتقه برق و بازار مشتقه برق سبز و همچنین معاملات انجام شده در بازار مشتقه بورس انرژی ایران بود.

 

ارزش فروش در رینگ داخلی ۴.۵ هزار میلیارد ریالی شد

۱۶ هزار و ۶۰۸ تن محصول در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی طی روز شنبه ۲۶ خرداد ماه به فروش رفت. این معاملات ارزش ریالی برابر ۴ هزار و ۵۶۶ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. همچنین طی این روز ۴ معامله مازاد نیز به ارزش ریالی برابر ۲۵۳ میلیارد ریال در رینگ داخلی به ثبت رسید.

بررسی داده‌های معاملاتی بورس انرژی ایران از آن حکایت دارد که فروش ۵ هزار تن نفتای سنگین شرکت پالایش نفت تهران در رینگ داخلی ارزش ریالی بالغ بر هزار و ۱۸۹ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. این محصول با قیمت پایه‌ای برابر ۲۳۷ هزار و ۹۳۴ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه شد، میزان تقاضا متناسب با عرضه بود و بنابراین نفتای سنگین پالایش نفت تهران در نرخ پایه به فروش رفت.

همچنین طی روز ۲۶ خرداد ماه شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز نسبت به عرضه ۳ هزار تن آیزوریسایکل با قیمت پایه‌ای برابر ۲۹۸ هزار و ۲۱۵ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران اقدام کرد. برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۸ هزار تن به ثبت رسید، برتری تقاضا نسبت به عرضه به رقابت قیمتی محدود در رینگ داخلی برای کسب سهم از آیزروریسایکل پالایش نفت بندرعباس انجامید و در نهایت میانگین نرخ فروش با ثبت رشد نرخ ۰.۰۲ درصدی به ۲۹۲ هزار و ۲۸۹ ریال رسید. این معامله ارزش ریالی برابر ۸۹۴ میلیارد و ۸۶۸ میلیون ریال را در رینگ داخلی رقم زد.

 

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی روز یکشنبه ۲۷ خرداد ماه میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود؛ البته میزان عرضه در رینگ داخلی محدوتر و عمده‌ عرضه‌ها در این روز در رینگ بین‌الملل انجام می‌شود.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی روز ۲۷ خرداد ماه ۱۰۰ تن اکسیژن مایع و ۱۰۰ تن نیتروژن مایع را در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی عرضه می‌کند؛ این در حالی است که این رینگ در این روز میزبان عرضه هزار تن MTBE شرکت پتروشیمی بافت و ۵۰۰ تن روغن سنگین قطران شرکت پتروشیمی پالایش قطران زغالسنگ نیز خواهد بود.

رینگ بین‌الملل نیز در دومین روز از هفته میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود. شرکت پالایش نفت اصفهان در این روز ۴ هزار تن گاز مایع و ۵ هزار متر مکعب حلال ۴۰۲ را در این رینگ عرضه می‌کند. این در حالی است که شرکت پالایش نفت لاوان نیز نسبت به عرضه ۳ هزار و ۷۰۰ تن گاز مایع در این رینگ اقدام خواهد کرد. همچنین رینگ بین‌الملل در روز یکشنبه میزبان عرضه ۲ هزار تن رافینت شرکت پتروشیمی باقت خواهد بود

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

نظرسنجی

کدام یک از کاندیداهای زیر در انتخابات ریاست جمهوری رای می آورند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان