رونق بازار برق بورس انرژی، فروش هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی را رقم زد

ارزش معاملات روزانه انجام شده در این بازار برای روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه بالغ بر ۹ هزار و ۲۷۸ ریال بود؛ این رقم ماحصل فروش‌های ثبت شده در بازار فیزیکی و بازار برق بود.

رونق بازار برق بورس انرژی، فروش هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی را رقم زد
صفحه اقتصاد -

ارزش معاملات روزانه انجام شده در این بازار برای روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه بالغ بر ۹ هزار و ۲۷۸ ریال بود؛ این رقم ماحصل فروش‌های ثبت شده در بازار فیزیکی و بازار برق بود.

به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران؛ رینگ داخلی بازار فیزیکی با ثبت فروش ۲۶ هزار تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی و ارزش ریالی ۷ هزار و ۳۴۹ میلیارد ریال بیشترین سهم را در این ارزش‌آفرینی رقم زد. در عین حال بازار برق بورس انرژی نیز روز پررونقی داشتند؛ به نحوی که برق از تمامی تابلوهای این بازار به فروش رفت و ارزش ریالی هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی را رقم زد.

نفت سفید پالایش نفت تبریز در صدر فروش‌های رینگ داخلی

بررسی داده‌های رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از آن حکایت دارد که حامل‌های انرژی نظیر نفت سفید، آیزوریسایکل، برش پنتان و نفتا به ترتیب بیشترین حجم فروش در این تابلو را به خود اختصاص داده‌اند. طی روز ۲۲ خرداد بالغ بر ۲۶ هزار تن محصول با مجموع ارزش ریالی ۷ هزار و ۳۴۹ میلیارد ریالی از رینگ داخلی معامله شد.

شرکت پالایش نفت تبریز برای روز ۲۲ خردادماه نسبت به عرضه ۱۶ هزار و ۲۷۵ تن نفت سفید ویژه خوراک صنایع اقدام کرد؛ این محصول با قیمت پایه‌ای برابر ۲۲۵ هزار و ۸۲۹ ریال به ازای هر لیتر روانه این بازار شد و تثبت تقاضایی معادل حجم عرضه به فروش کل محصول از این بازار در نرخ پایه انجامید. این معامله ارزش ریالی ۴ هزار و ۷۴۲ میلیارد ریالی را در این رینگ رقم زد.

شرکت پالایش نفت شیراز با ثبت فروش ۴ هزار تن آیزوریسایکل به ارزش هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال در صدر پرفروش‌های رینگ داخلی برای روز ۲۲ خردادماه قرار گرفت. این محصول با قیمت پایه‌ای برابر ۲۹۸ هزار ریال روانه این بازار شد و تناسب عرضه و تقاضا باعث شد تا بدون رقابت و در نرخ پایه به فروش رود.

دیگر معامله مهم رینگ فیزیکی برای روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد، فروش ۳ هزار تن برش پنتان عرضه شده توسط شرکت پتروپالایش کنگان بود؛ این فروش ارزش ریالی برابر ۶۶۰ میلیارد ریال را در رینگ داخلی رقم زد. همچنین در این روز شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز موفق به ثبت فروش ۲ هزار تن بلندینگ نفتا با مجموع ارزش ریالی ۵۶۴ میلیارد ریال شد و در رده برترین‌های این تابلو قرار گرفت.

ارزش روازنه رینگ بین‌الملل در سقف ۲۲۹ میلیارد ریال متوقف شد

رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد موفق به ثبت فروش ۲ معامله شد. شرکت پتروشیمی تبریز موفق به فروش ۵۰۰ تن برش هیدروکربنی C7-C9 حاصل از فرآیند پالایش شد؛ این محصول با قیمت پایه ۷۰۰ دلار به ازای هر تن در این رینگ عرضه شد؛ اما متقاضیان نرخ کمتری را برای خرید به ثبت رساندند و به این ترتیب میانگین نرخ فروش برش هیدروکربنی C7-C9 به ۶۵۰ دلار به ازای هر تن رسید و ارزش ریالی این فروش بر مبنای نرخ دلار سنا نیز برابر ۱۴۷ میلیارد ریال شد.

همچنین در این روز شرکت پتروشیمی بافت نیز ۵۰۰ تن رافینت با مجموع ارزش ریالی ۸۱.۹ میلیارد ریال را از رینگ بین‌الملل به فروش رساند. به این ترتیب ارزش رینگ بین‌الملل برای روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد ماه برابر ۲۲۹ میلیارد ریال شد.

روز پرمعامله برقی‌ها

بازار برق بورس انرژی ایران روز پرمعامله‌ای را در تمامی تابلوها از جمله تابلو فیزیکی، مشتقه و برق سبز به ثبت رساند؛ به این ترتیب ارزش ریالی معاملات انجام شده در بازار برق برای روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه به هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسید.

ثبت ۱۱۰ معامله در تابلو مشتقه به فروش یک میلیارد کیلووات ساعت برق از این تابلو به ارزش ریالی هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال انجامید. این در حالی بود که در این روز تابلو بازار فیزیکی برق نیز میزبان عرضه‌های متعددی بود؛ ثبت ۱۱ معامله و فروش ۳۱۶ میلیون کیلووات ساعت برق از این بازار ارزش تابلو فیزیکی برق را ۱۳‌.۹ هزار میلیارد ریالی کرد.

تابلو بازار فیزیکی برق سبز نیز در روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد ماه موفق به ثبت یک معامله به میزان ۷ میلیون کیلووات ساعت به ارزش ریالی ۳۴۹ میلیارد ریال شد. این در حالی بود که تابلو مشتقه برق سبز با ثبت ۲۰ معامله موفق توانست بالغ بر ۶۷۴ هزار کیلووات ساعت به ارزش ریالی ۴۷میلیارد ریال را به فروش برساند.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در آخرین روز معاملاتی هفته میزبان عرضه‌های متعددی است. شرکت ملی نفت ایران در روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه ۶۰ هزار بشکه میعانات گازی را در رینگ داخلی عرضه‌ می‌کند؛ این در حالی است که این رینگ چشم‌انتظار عرضه ۴ هزار تن برش پنتان شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و ۲ هزار تن گاز مایع شرکت پالایش نفت تهران نیز هست.

رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی نیز در روز ۲۳ خردادماه میزبان عرضه‌های متعددی است؛ شرکت پالایش نفت آبادان در این روز ۴۸ هزار تن گاز مایع را در این رینگ عرضه می‌کند. این در حالی است که شرکت پالایش نفت آبادان نیز نسبت به عرضه ۲۰ هزار تن نفتا در رینگ بین‌الملل اقدام خواهد کرد و ۲۸۰ هزار بشکه نفت سفید ستاره خلیج فارس روانه این بازار می‌شود

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد