رکورد معاملات برق در بورس انرژی ایران

رقابت برای گاز مایع پتروپالایش کنگان؛ ارزش روزانه رینگ بین‌الملل را ۱۴.۶ هزار میلیارد ریالی کرد. در این روز ۴۴ هزار تن گاز مایع در رینگ بین‌الملل عرضه شد، برای این محصول تقاضای ۴۴۰ هزار تنی به ثبت رسید و متقاضیان رقابت ۶۳۲ میلیارد ریالی را در این رینگ به ثبت رساندند.

رکورد معاملات برق در بورس انرژی ایران
صفحه اقتصاد -

رقابت برای گاز مایع پتروپالایش کنگان؛ ارزش روزانه رینگ بین‌الملل را ۱۴.۶ هزار میلیارد ریالی کرد. در این روز ۴۴ هزار تن گاز مایع در رینگ بین‌الملل عرضه شد، برای این محصول تقاضای ۴۴۰ هزار تنی به ثبت رسید و متقاضیان رقابت ۶۳۲ میلیارد ریالی را در این رینگ به ثبت رساندند.

به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران ؛ مجموع ارزش ریالی معاملات ثبت شده بورس انرژی ایران در روز ابتدایی هفته از ۱۷ هزار و ۲۷۷ میلیارد ریال فراتر رفت. رقابت متقاضیان برای گاز مایع شرکت پتروپالایش کنگان و رکوردشکنی فروش برق در تابلو مشتقه سهمی موثر در این ارزش‌آفرینی داشت.

 تابلو مشتقه برق ۱۰۶۸ میلیارد ریالی شد

 رکورد فروش روزانه برق در تابلو مشتقه بورس انرژی ایران شکسته شد؛ طی روز شنبه دوازدهم خرداد ماه ۸۸ معامله برق در تابلو مشتقه بازار برق بورس انرژی به ثبت رسید. طی این معاملات بالغ بر ۶ میلیون و ۵۴۶ کیووات برق معادل ۸۷۳ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۱۶۰ کیلووات ساعت برق در این تابلو به ارزش هزار و ۶۸ میلیارد ریال مورد دادستد قرار گرفت. این معاملات در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه انجام شد.   

رقابت متقاضیان برای گاز مایع پتروپالایش کنگان

 ارزش رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در ابتدای هفته به ۱۴ هزار و ۶۲۶ میلیارد ریال رسید؛ این رقم مربوط به فروش ۱۰ هزار تن گاز مایع شرکت پتروپالایش کنگان و ۱۰ هزار تن ته مانده تصفیه شده واحد RCD پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند بود. گاز مایع عرضه شده توسط شرکت پتروپالایش کنگان در روز شنبه دوازدهم خرداد ماه با استقبال خوبی از سوی متقاضیان مواجه شد به نحوی که این محصول با رقابت سنگین قیمتی به فروش رفت. در این روز شرکت پتروپالایش کنگان بالغ بر ۴۴ هزار تن گاز مایع را با قیمت پایه منفی ۶ پریمیوم دلار در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه کرد. این نرخ برای تحویل محصول در بندر مقصد در نظر گرفته شده بود. متقاضیان استقبال خوبی از این عرضه داشتند به نحوی که ۱۰ شرکت حقیقی برای خرید این گاز مایع، اقدام کرده و هر یک تقاضای ۴۴ هزار تنی به ثبت رساندند. تقاضای ۱۰ برابری برای گاز مایع پتروپالایش کنگان به رقابت قیمتی در رینگ بین‌الملل انجامید به  نحوی که در نهایت این محصول با میانگین قیمت ۲۶ دلار و یک سنت به فروش رفت. نسبت بوتان به پروپان در گاز مایع پتروپالایش کنگان برابر ۲۶ به ۷۴ درصد بود؛ دوره بارگیری این گاز از ۱۵ تا ۲۲ خرداد ماه در نظر گرفته شده و این محصول طی تاریخ ۲ تا ۸ تیر ماه در بندر جنوب چین، ۶ تا ۱۲ تیر ماه در بندر میانیه این کشور و ۹ تا ۱۵ تیر ماه در بندر شمالی این کشور به خریدار تحویل خواهد شد. با توجه به رقابت قیمتی انجام شده برای گاز مایع پتروپالایش کنگان، ارزش ریالی این معامله به ۱۱ هزار و ۹۹۳ میلیارد ریال معادل ۲۶ میلیون و ۷۲۲ هزار و 80 دلار رسید. میزان کل رقابت قیمتی انجام شده برای خرید 44 هزار تن گاز مایع پتروپالایش کنگان بالغ بر 632 میلیارد ریال معادل یک میلیون و ۴۰۸ هزار دلار بود.  امروز همچنین ۱۰ هزار تن ته مانده تصفیه شده واحد RCD پالایش نفت شازند ATR-140 هم معامله شد.

فروش ۵.۷ هزار تن حامل انرژی از رینگ داخلی

بررسی داده‌های معاملاتی بورس انرژی ایران از فروش ۵ هزار و ۷۷۶ تن کالا در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی با مجموع ارزش ریالی هزار و ۵۸۲ میلیارد ریال حکایت دارد. شرکت پالایش نفت بندرعباس با ثبت فروش ۲ هزار و ۵۰۰ تن آیزوریسایکل در رتبه برترین فروشندگان رینگ داخلی در این روز قرار گرفت.   

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

 برای روز یکشنبه سیزدهم خرداد ماه رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه‌ ۲۰ هزار تن متانول شرکت پتروشیمی خارک خواهد بود؛ این در حالی است که در این روز شرکت پتروشیمی خارک نسبت به عرضه ۵ هزار تن گاز مایع نیز اقدام می‌کند. همچنین ظرف این روز شرکت ملی گاز ایران نیز هزار تن گاز مایع در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه خواهد کرد.  از دیگر عرضه‌های مهم رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران ۲۰ هزار تن گاز مایع شرکت پالایش نفت بندرعباس بود. همچنین روز یکشنبه سیزدهم خرداد ماه رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه‌ ۳ هزار تن نفتای سنگین پالایش نفت آبادان، ۲ هزار تن ته مانده برج تقطیر شرکت پالایش نفت کرمانشاه و هزار تن آیزوفید شرکت پالایش نفت آبادان خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان