گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از نمادهای بانکی بورس

معرفی پربازده‌ترین نمادهای بانکی بورس در سال ۱۴۰۲ | تحلیلی بر سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری ایران

گروه نمادهای بانکی در اکثر مواقع برخلاف دیگر گروه‌ها ثبات بیشتری در بورس ایران دارد. این موضوع در ریزش‌ شاخص سال ۹۹ اثبات شد، به طوری که، در زمان صعودی بودن شاخص اکثر نمادهای بانکی افزایش قیمت را تجربه می‌کرد. با این وجود، پس از سقوط شاخص بورس سهام این گروه به نسبت ضرر کمتری را در مقایسه با دیگر گروه‌ها متحمل شدند. در این گزارش با نگاهی بر نمادهای بانکی فعال در بازار سرمایه ایران قصد داریم تا پربازده‌ترین سهم‌های بانکی مناسب خرید در بورس سال 1402 را معرفی کنیم.

معرفی پربازده‌ترین نمادهای بانکی بورس در سال ۱۴۰۲ | تحلیلی بر سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری ایران
صفحه اقتصاد -

حالا که صنایع مختلف خصوصی و دولتی سهام‌شان را برای فروش در بازار سرمایه ایران عرضه کرده‌اند، دست سرمایه‌گذاران برای انتخاب درست و کسب سود فراوان از همیشه بازتر است. یکی از معروف‌ترین گروه‌های حال حاضر بازار بورس، گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری است که برخلاف باقی گروه‌ها از ثبات بیشتری در بازار سهام ایران برخوردار است.

چندی پیش که شاخص کلی بورس شدیداً صعودی بود، سهام بانک‌ها هم روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کرد. جالب اینکه پس از سقوط تاریخی بورس در سال ۱۳۹۹، سهام این گروه کمترین ضرر را متحمل شد و حتی در بیشتر مواقع صعودی باقی ماند!

تحلیل سهام گروه بانک و موسسات اعتباری در بورس ایران

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از نمادهای بانکی بورس

بانک‌های خصوصی و دولتی زیادی در بازار بورس هستند! حتی با وجود اینکه خیلی وقت است بازار بورس اوضاع خوبی ندارد، همچنان نمادهای بانکی روند رو‌به‌رشدی دارند. به همین جهت گزینه‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری – مخصوصاً بلندمدت – محسوب می‌شوند. 

شاید عمده دلیل این امر، تاثیر آنچنانی نداشتن نوسانات جهانی بر سازوکار بانک‌های داخلی ایران باشد. گرچه تحریم‌ها بر روابط تجاری با خارج از کشور و بازنمایی حساب‌های بین‌المللی جهت نقل وانتقال بانک‌های داخلی و صنایع را با چالش مواجه ساخته است اما همین موضوع سبب شده تا تاثیرپذیری بانک‌های داخلی از نوسانات جهانی کمتر احساس شود.

این حقیقت یکی از مهم‌ترین مزایای نمادهای گروه بانک و موسسات اعتباری در بازار سهام ایران به شمار می‌آید. در واقع با خرید سهام یک بانک داخلی، سهامداران فارغ از اتفاقات و بحران‌های جهانی می‌توانند برای بررسی تکنیکال و فاکتورهای بنیادی در داخل برنامه‌ریزی کنند و سهم مورد علاقه خود را خریداری نمایند.

گروه بانک‌ها هم درست مثل هر گروه دیگری در بازار بورس، نماد مخصوص‌ به خود را دارند. سهم‌های گروه بانک و موسسات اعتباری در بورس با اضافه کردن حرف “و” به ابتدای نام آنها شناخته می‌شوند.

در حال حاضر در گروه بانک ها و موسسات اعتباری، 9 نماد در بازار بورس و 10 نماد در بازار فرابورس حضور دارند. گروه بانکی یکی از بزرگترین گروه‌های بورس است که هر تغییری در این گروه بر روی کل بورس تاثیرگذار خواهد بود. البته این مقدار تاثیر بستگی به عواملی همچون میزان رشد هر سهم و مقدار تاثیر آن سهم بر شاخص کل بازار دارد. برای پیداکردن بهترین سهم در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری فعال در بازار سرمایه ایران باید به نمادهای ارزنده که به عنوان لیدر یا رهبر گروه معرفی می‌شوند توجه ویژه داشت.

کمترین قیمت به سود مربوط به دو بانک تجارت و صادرات می باشد. از منظر معیار کمترین قیمت به فروش مربوط به بانک صادرات و ملت می باشد. بانک ملت و صادرات کمترین قیمت را نسبت به ارزش دفتری دارا می باشند. بیشترین مطالبات از دولت مربوط به دو بانک وبصادر و تجارت می باشد. بیشترین ارزش بازار مربوط به بانک پاسارگاد و ملت می باشد.

بیشترین مطالبات نسبت به ارزش بازار مربوط به بانک صادرات و تجارت می باشد. لذا در صورت دریافت این مطالبات رشد سهام این بانک ها دور از انتظار نیست. بیشترین درآمد سه ماه نسبت به ارزش بازار مربوط به دو بانک اقتصاد نوین و ملت می باشد.

۱۰ نماد معروف گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از نمادهای بانکی بورس

طبق اعلام بانک مرکزی در حال حاضر 36 بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی با حدود 25 هزار شعبه و باجه در کشور و با نظارت بانک مرکزی به فعالیت مشغول می باشند. از مجموع بانک های مورد اشاره تعداد 4 بانک خارجی، 3 بانک دولتی تجاری، 5 بانک دولتی تخصصی و توسعه ای، 17 بانک غیر دولتی تجاری، 2 بانک غیر دولتی قرض الحسنه، 1 بانک مشترک ایرانی و خارجی و 4 موسسه اعتباری ایرانی غیر بانکی می باشد.

بانک تجارت و صادرات بیشترین مطالبات را از دولت دارند که در صورت وصول این مطالبات و یا دریافت این مطالبات در قالب سهام می تواند منجر به رشد سهم و به سود سازی آتی این دو سهم کمک شایانی نماید. ذکر این نکته ضروری است که دولت تاکنون مقدار از بدهی خود را به سه بانک ملت ، تجارت و صادرات در قالب سهام پرداخت کرده است. لذا رشد این نمادهای بر رشد سوداوری این نمادهای تاثیر گذار است. در ادامه به معرفی ‍۱۰ نماد معروف گروه بانک‌ها در بازار سهام ایران می‌پردازیم: 

۱) وبصادر

این نماد متعلق به سهام بانک صادرات است که به عنوان لیدر یا رهبر بازار گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری معروف است. بانک صادرات مالک شرکت های سپهر صادرات، ایران خودرو، پالایش نفت بندر عباس، پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان، ایران ترانسفور، سرمایه گذاری ملی ایران ، بیمه البرز و پالایش نفت تبریز می باشد رشد قیمتی این سهم ها بر سود آوری بانک صادرات تاثیر گذار است.

بانک صادرات از نظر معیارهای نسبتی همچون قیمت به سود، قیمت به فروش و قیمت به ارزش دفتری بهترین عملکرد را نسبت به بقیه سهم ها دارد. 

۲) وتجارت

بانک تجارت با نماد وتجارت در بازار بورس کشور فعالیت می‌کند. بانک تجارت همانند وبصادر دارای عملکردی بهتر نسبت به سایر نمادهای این گروه است.

۳) وبملت

بانک ملت، سومین سهم از ۱۰ نماد معروف گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری است که با نماد «وبملت» شناخته می‌شود. این بانک که جزو شناخته‌شده‌ترین بانک‌ها میان مردم این مرزوبوم است، پس از نمادهای «وبصادر» و «وتجارت» در رتبه سوم عملکردی قرار دارد. با توجه به ارزش بازار بانک ملت از بقیه بانک ها عملکرد بهتری را از نظر درآمدزایی دارند.

۴) وپاسار

چهارمین نماد معروف گروه، متعلق به بانک خصوصی پاسارگاد است. وپاسار چهارمین نماد ارزشمند گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری است.

۵) وپست

پست بانک ایران با نماد وپست در بازار بورس حضور دارد و سهامش را در اختیار سرمایه‌گذاران مشتاق قرار می‌دهد. این نماد پس از وپاسار در رتبه پنجم قرار داد. 

۶) وپارس

دیگر بانک خصوصی معروف کشور یعنی پارسیان، با نماد وپارس در بورس حضور دارد. حجم معاملات سهام این نماد اختلافی بسیار جزئی با وپاسار متعلق به دیگر بانک خصوصی کشور یعنی بانک پاسارگاد دارد؛ اما ارزش هر سهم این نماد، تفاوت بسیاری با ارزش وپاسار دارد!

۷) ونوین

بانک اقتصاد نوین با نماد ونوین از دیگر بانک‌های خصوصی فعال در کشور است که یکی دیگر از ۱۰ نماد معروف و شناخته‌شده این گروه است.

۸) وسینا

نماد بانک سینا در بازار بورس، وسینا نام دارد! جالب است که تمام نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، روندی صعودی را از خود نشان داده‌اند، حجم معاملاتی وسینا کاهش داشته است.

۹) وکار

وکار نماد بانک کارآفرین در بازار بورس است. از آنجایی‌که عمده دارایی های بانک کارآفرین تسهیلات اعطایی به مشتریان می‌باشد، ریسک اعتباری مهمترین مخاطره ای است که بانک با آن مواجه است. ریسک ناشی از نوسانات قیمت سهام و تاثیر آن بر ارزش پرتفوی سهام بانکی کسب سود و ضرر در بازار بورس، ناشی از نوسانات همیشگی این بازار است.

۱۰) وخاور

عجیب‌ترین نماد در میان اعضای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری برای بانک خاورمیانه و نماد آن «وخاور» است. این نماد در حال حاضر ارزش معاملاتی ناچیزی نسبت به دیگر نمادهای گروه دارد، اما سهام این نماد جزو ارزشمندترین‌ها به‌شمار می‌رود. 

۴ سهم ارزنده گروه بانک و موسسات اعتباری

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از نمادهای بانکی بورس

ارزنده‌ترین سهام بانکی مربوط به بانک‌هایی است که دارای تراز عملیاتی مثبت سود‌ده و فارغ از زیان انباشته باشند. تراز ارزی مثبت، داشتن املاک در جهت افزایش سرمایه و منابع پایه و همچنین میزان کسب رضایت و اعتماد مشتریان از دیگر ویژگی‌های شناخت سهم ارزنده بانک‌ها در بازار بورس به حساب می‌آید. البته تمام این موارد در کنار تحلیل‌های بنیادی و فاکتورهای تکنیکال بازار سرمایه باید مدنظر قرار داده شود. چرا که در بازار سرمایه همیشه در شرایط مختلف نتایج متفاوتی اتفاق می‌افتد.

در ادامه به ۴ سهم ارزنده گروه بانکی‌ها در بورس ایران که براساس فاکتورهای بنیادی در مهر ۱۴۰۲ تهیه شده است، پرداخته‌ایم:

1- نماد وبصادر | تحلیل بانک صادرات ایران

بانک صادرات مدتی با افزایش هزینه های اداری و عمومی دست و پنجه نرم می کرد اما با تدابیری که صورت گرفت هزینه ها کاهش یافته و سود آن افزایش پیدا کرد. با توجه به فروش 3 ماهه اخیر این بانک به نظر می‌رسد سطح درآمد ماهانه وبصادر از تسهیلات اعطایی خود در بالای 4 همت تثبیت شده است و در سال جاری با تداوم روند رشدی سال های گذشته احتمال دستیابی به سطح 5 همتی نیز وجود دارد. همچنین سود خالص این بانک نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.

2- نماد وبملت | تحلیل بانک ملت

سود خالص بانک ملت از طریق درآمد های عملیاتی 247 درصد رشد داشته و به ازای هر سهم 121 تومان سود ساخته است. این بانک در سال گذشته 57 همت از طریق ارائه تسهیلات و 6 همت نیز از طریق کارمزد خدمات درآمد داشته است. در حال حاضر بانک ملت در مقایسه با سایر همگروهی های خود از وضعیت بنیادی خوبی برخوردار بوده و سودی بیش از نرخ تورم بدست آورده است. با توجه به نمودار قیمتی بانک ملت پیش بینی می‌شود که سهم 15 درصد دیگر تا محدوده 380 تومان ریزش کرده و پس از مدتی نوسان مجددا سقف بالاتر بزند، تارگت اصلی روند صعودی 600 تومان می‌باشد.

3- نماد وتجارت | تحلیل بانک تجارت

صورت های منتشره از بانک تجارت و تراز عملیاتی ماهانه این بانک نشان می دهد که وتجارت روند سودآوری خود را حفظ کرده است و همچنان با حاشیه سود خالص فصول گذشته خود فعالیت می کند. با این حال تراز عملیاتی فروردین ماه این بانک به نسبت تراز عملیاتی ماه مشابه در سال قبل بیش از 300 درصد افزایش داشته که برای فعالان بازار سهام قابل توجه بوده است. در میان بانک های تجاری کشور، بانک تجارت از شرایط مالی و چشم انداز متعادل تری بهره مند است. پیش بینی می‌شود قیمت پس از تشکیل پولبک درون روندی به حمایت معتبر 150 الی 170 تومان برسد و از همان ناحیه مجدد تا مقاومت 300 تومان صعود کند.

4- نماد ونوین | تحلیل بانک اقتصاد نوین

بانک اقتصاد نوین در سال گذشته توانست با به‌دست آوردن 3 همت سود خالص، رشد 25 درصدی را در سودآوری خود به ثبت برساند. در فصل بهار نیز سود خالص فصلی رشد 57 درصدی داشته که ناشی از کاهش 98 درصدی هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک اقتصاد نوین است. سود خالص بانک اقتصاد نوین نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش داشته است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد