جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۴؛

مستمری مددجویان سال آینده ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

دولت قصد دارد در سال آینده میزان مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را به میزان افزایش حقوق کارمندان به میزان ۲۰ درصد افزایش دهد.

مستمری مددجویان سال آینده ۲۰ درصد افزایش می‌یابد
صفحه اقتصاد -

مسعود پزشکیان رئیس جمهور روز سه‌شنبه - یکم آبان ماه - پس از حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و ارایه گزارشی از جهت‌گیری‌های لایحه بودجه، بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کرد؛ این بخش از لایحه بودجه شامل چهار زیربخش «احکام»، «سقف منابع بودجه عمومی دولت»، «ترازهای عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی» و «فروض برآورد منابع و مصارف» است.

قرار است طبق اعلام رئیس مجلس شورای اسلامی ، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ در جلسه علنی هشتم آبان مورد بررسی قرار گیرد و به رای گذاشته شود.

تبصره ۱۲ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۴ به موضوع حقوق و دستمزد و بند پ آن به پرداخت مستمری ها اختصاص دارد که بر اساس آن مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

در جداول هزینه ای لایحه دولت مجموع مبلغ در نظر گرفته شده برای پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۴۰۵۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

 در قانون بودجه امسال میزان افزایش مستمری مددجویان نسبت به سال گذشته معادل ۳۰ درصد بود که از فروردین ماه اعمال شد و از طریق سازمان هدفمندسازی به صورت مستقیم به حساب مددجویان واریز شد.

اکنون این مبلغ برای مددجویان بهزیستی، برای خانوارهای یک نفره ماهیانه یک میلیون تومان، خانوارهای ۲ نفره یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، خانوارهای سه نفره ۲ میلیون تومان، خانوارهای چهار نفره ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بالاتر سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است.

در بند دیگری از این تبصره سازمان بهزیستی کشور مکلف شده است در سقف اعتبارات مصوب مربوط به معلولان شدید و خیلی شدید و فاقد شغل و درآمد، با انجام آزمون وسع و توجه به دهکهای درآمدی، کمک معیشت ماهانه که میزان آن در چهارچوب آیین‌نامه اجرایی مصوب هیات وزیران تعیین می‌شود، پرداخت کند.

 

مستمری مددجویان سال آینده ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

حمل و نقل و مناسب سازی برای معلولان در لایحه بودجه ۱۴۰۴

همچنین طبق بند الف تبصره ۲ ماده واحده متن لایحه بودجه ۱۴۰۴ که مربوط به تامین مالی داخلی و خارجی است، موضوع حمل و نقل و مناسب سازی برای معلولان مورد توجه قرار گرفته است.

بر این اساس، به منظور توسعه حمل و نقل عمومی و تامین سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان دارای معلولیت جسمی، حرکتی و ذهنی و مناسب سازی و دسترس پذیری تمام پایانه‌ها، ایستگاه‌ها، تاسیسات سامانه‌ها و ناوگان حمل و نقل خط آهن درون شهری، دسترس پذیری سامانه‌های حمل و نقل عمومی برای انطباق با قوانین داخلی و معیارهای بین المللی افراد دارای معلولیت با هماهنگی وزارت کشور تا سقف ۳۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی منتشر کند.

حداقل ۷۰ درصد منابع موضوع این جزء به احداث، تکمیل و بهره برداری خطوط قطار شهری و بازپرداخت اعتبارات دریافتی کلانشهرها و پنج درصد این مبلغ بابت مصادیق قانون حمایت از معلولین در حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص می‌یابد.

تبصره مربوط به پرداخت وام شهریه دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی

همچنین بر اساس بند ب تبصره ۸ که به بخش «آموزش، پژوهش و فرهنگ» اختصاص دارد، وجوه اداره شده پرداختی از محل بازپرداخت وامهای شهریه دانشجویی از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۴۰۳ تا سقف سه هزار میلیارد ریال به صندوق‌های رفاه دانشجویی به عنوان کمک، جهت افزایش منابع مالی صندوق های مزبور اختصاص می یابد تا مطابق اساسنامه مصوب، برای پرداخت وام شهریه به دانشجویان دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سرانه دانشجویی و سایر پرداخت های رفاهی دانشجویی و مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و ایثارگران و فرزندان آنها و افرادی که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند به تشخیص کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران به مصرف برسد.

پیشنهاد سردبیر

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد