کامران ندری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق:
چگونه کسری بودجه مهار میشود؟
کامران ندری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق، در گفت: این که کسری بودجه یک چالش اساسی در اقتصاد ایران است و به نوعی نقشی کلیدی و محوری در وضعیت فعلی تورمی کشور داشته، کاملا درست است.
یک کارشناس اقتصادی گفت: نگرانم که مانند دولت سیزدهم به بهانه رفع کسری بودجه فشار بیشتری به سفرههای مردم آورده شود. دولت چهاردهم باید بداند که دولت سیزدهم حداکثر فشار ممکن را به مردم آورده و دیگر رمقی برای جامعه نمانده که بخواهد با شوکی دیگر مواجه شود.
چندی پیش عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و امور دارایی در گفتگویی تلویزیونی از هدف گذاری خود برای کنترل کسری بودجه خبر داد.
کامران ندری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق، در گفتگو با خبرآنلاین تصریح کرد:« این که کسری بودجه یک چالش اساسی در اقتصاد ایران است و به نوعی نقشی کلیدی و محوری در وضعیت فعلی تورمی کشور داشته، کاملا درست است ولی بیان آن را نباید نوید بخش دانست. پیش از این و در دولت پیشین هم بر رفع کسری بودجه تاکید شده بود.»
این کارشناس حوزه پولی افزود:« دولت سیزدهم برای رفع این کسری بودجه، فشاری حداکثری به سفرههای مردم وارد کرد. در طول سه سال دولت سیزدهم هر بار به بهانه کنترل کسری بودجه فشاری سخت به کارمندان و بازنشستگان وارد کرد چرا که حقوق و مستمریها را به طور مناسب افزایش نداد. این نوع رفع کسری بودجه روشی نیست که بتوانیم بگوییم به رفع چالشها کمک خواهد کرد.»
ندری کانون رفع کسری بودجه را «راه رفع» آن دانست و گفت:« اینکه کسری با کوچک کردن سفرههای مردم کم شود، اگر شدنی هم باشد، منصفانه و عادلانه نیست. باید کسری بودجه کم شود ولی از طریق کنترل هدر رفت منابع و بالا بردن بهره وری و همچنین حذف هزینههای زائد، نه از طریق کاستن گوشت و برنج مردم از سفرههایشان. اینکه تخصیص منابع در کشورمان دچار مشکل است، حرف درستی است اما این تنها به معنای بیش مصرفی نیست بلکه به این معنا هم هست که دولت در بسیاری از وظیفههای حاکمیتی باید بازنگری کند. در حوزه هایی چون توسعه زیرساخت یا بهداشت، درمان و آموزش کیفیت و امکانات ارائه شده به مردم بسیار کمتر از آن است که باید باشد. گفته میشود هزینه ها در بخشهای دیگر بیشتر است که باید کاهش یابد.»
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «دولت نباید به بهانه کسری بودجه از وظایف اجتماعی خود بیش از پیش شانه خالی کند. امروزه وظایفی که بنا به تاکید قانون اساسی و عرف حکومت داری بر دوش حاکمیت است با کیفیتی نازل و هزینهای گزاف تامین شده و نباید اجازه داد باز هم این بخش دچار چالش شود.»
این کارشناس اقتصادی ادامه داد:« دولت آقای پزشکیان باید بداند که تا جایی که میشد دولت سیزدهم به سفرههای کارمندان و بازنشستگان کشورمان فشار آورده است. در سه سال گذشته بیشترین کاهش قدرت خرید ممکن به مزدبگیران ایرانی تحمیل شد و دیگر نباید اجازه داد چنین اتفاقی بیافتد. گرچه بوروکراسی اداری کشورمان دچار کاستیهای بسیار است ولی این مهم به معنای این نیست که باید به سفره این اقشار چنان فشاری آورد که در تامین نیازهای زندگی دچار مشکل و محدودیت شوند.»
ندری با «شکست خورده» خواندن، سیاستهایی از این دست، افزود:« باید صبور باشیم و ببینیم دولت چهاردهم چه خواهد کرد. اینکه تا چه اندازه دولت فعلی عزم کاستن از هزینههای غیراقتصادی و زائد را دارد به شکل شفاف بیان نشده است. بدون یک نقشه هدفمند هم نمیتوانیم به عمق مسائل برویم. اینکه دولت فعلی روی خوشتری نسبت به تحریمها و رفع تنشهای خارجی دارد میتواند به چالشهای فعلی تا حدودی التیام بخشد. رفع تحریمها هم به افزایش درآمدهای دولت منجر میشود و هم با کاستن از هزینههای دور زدن تحریمها، مافیای تحریم را از عرصه اقتصاد گوشهای خواهد راند و آنها را حاشیهنشین خواهد کرد .»
این کارشناس اقتصادی گفت:« ضمن اینکه ساختار موجود دچار تغییر نشده و بخش مهمی از مشکلات ما نیز ساختاری هستند. در این شرایط مدیریت کشور بسیار هم دشوار است. گرچه نمیخواهم دولت فعلی را از نظر توان مدیریتی با دولت پیش مقایسه کنم زیرا توان آنها به مراتب بیش از اسلافشان است اما این را هم نمیتوان نادیده گرفت که این مدیران باتجربه خودشان در این سیستم سالها مدیریت کرده و به نوعی در وضعیت فعلی کشورمان سهم دارند. آنها نیز بارها با روشهایی که فشار را به مردم میآورد، به رفع برخی ناترازیها دست زدهاند و لازم است از تکرار این اقدامات پرهیز کنند.»
نظر شما