از رتبه بندی معلمان بازنشسته مهر ۱۴۰۰ تا تازه ترین خبر از رتبه بندی معلمان

در این خبر از رتبه بندی معلمان بازنشسته مهر ۱۴۰۰ تا تازه ترین خبر از رتبه بندی معلمان، پرداخته شده است. رتبه بندی فرهنگیان به چه صورت است؟

از رتبه بندی معلمان بازنشسته مهر ۱۴۰۰ تا تازه ترین خبر از رتبه بندی معلمان
صفحه اقتصاد -

طبق ماده ۱ مطابق قانون نظام رتبه بندی معلمان و این آیین نامه به منظور افزایش کیفی فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها بر اساس تخصص و شایستگی ها، عملکرد رقابتی مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام‌مند شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تربیتی و … برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر خبر را تا انتها دنبال کنید. 

علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: احکام رتبه بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اصلاح شد.

وی با اشاره به احکام افرادی که حکم بازنشستگی‌شان را بر اساس رتبه‌بندی گرفته‌اند، اما در اعتراضات رتبه آن‌ها تغییر کرده است، افزود: به زودی کسورات بازنشستگی آن‌ها تأمین و به حساب صندوق واریز می‌شود که رتبه جدید برای آن‌ها صادر شود.

فرهادی گفت: بازنشستگانی که از صندوق تأمین اجتماعی بازنشستگی را دریافت می‌کنند این افراد بر اساس آخرین حکم شأن، صندوق بازنشستگی آن را مورد توجه قرار می‌دهد و اسناد این افراد را در حال بررسی هستیم که اگر کسوراتی دارد تأمین کنیم.

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از بی‌تدبیری دولت در زمینه اجرای قانون رتبه بندی معلمان ، گفت: پس از ۱۲ سال قانون «رتبه بندی معلمان» که از مطالبات اصلی قشر فرهیخته فرهنگیان است، بالأخره در مجلس یازدهم شورای اسلامی به تصویب رسید تا کام این قشر، شیرین شود؛ ولی متأسفانه آئین‌نامه‌ای که توسط وزیر اسبق ابلاغ شد، اجرای این قانون را به کام معلمان تلخ کرد.

وی افزود: در این آئین‌نامه، بهره مندی فرهنگیان از این قانون، مستلزم شرکت در آزمون و کسب امتیاز لازم کردند!

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس، اضافه کرد: با ابلاغ این آئین‌نامه، صدای اعتراض نمایندگان بلند شد و به دولت و وزیر آموزش و پرورش تذکر دادند که این روش اجرا، قانونی نیست؛ پس از این اعتراض نمایندگان مردم در مجلس، آئین‌نامه مذکور حذف شد.

جوکار با بیان اینکه، این آئین‌نامه وزارت آموزش و پرورش، مانع از اجرای دقیق قانون«رتبه بندی معلمان» شد، اذعان داشت: در حال حاضر نیز، معلمان بازنشسته مهرماه ۱۴۰۰، موفق به دریافت پاداش پایان خدمت خود نشده‌اند.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری گفت: با رایزنی‌های فشرده و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان برنامه و بودجه، احکام رتبه‌بندی برای ۵۳۰۶ نفر دیگر از بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش دیروز (دوشنبه ۲۸اسفندماه) صادر شد.

رضا فیضی نژاد افزود:صندوق بازنشستگی کشوری در آذرماه امسال برای ۶۲هزار نفر از بازنشستگان آموزش و پرورش که در فاصله ۳۱ / ۶ / ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ بازنشسته شده و مشمول طرح رتبه بندی شدند و اطلاعات آنان از سوی این وزارتخانه به صندوق بازنشستگی اعلام شده بود، احکام رتبه بندی را صادر کرد.

فیضی نژاد ادامه داد: پس از آن مبالغ ناشی از احکام رتبه بندی در ۴مرحله به حساب این افراد واریز شد که آخرین مرحله آن اسفندماه جاری پرداخت شد.

وی با بیان اینکه «در ۲۰روز اخیر فایل جدیدی از سوی آموزش و پرورش برای ۵۳۰۶ نفر دیگر از فرهنگیان بازنشسته این دستگاه که مشمول طرح رتبه بندی شده بودند، برای صندوق بازنشستگی ارسال شد» گفت: با ارسال این فایل و با تاکید مدیرعامل صندوق، در همین مدت کوتاه، رایزنی های فراوان و فشرده‌ای با دستگاه‌های متولی به ویژه سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار لازم انجام شد که روز گذشته (دوشنبه) این پیگیری‌ها نهایی شد.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: احکام رتبه بندی و اصلاحی برای این تعداد از بازنشستگان نیز دیروز (دوشنبه) صادر و در سامانه احکام صندوق بازنشستگی بارگذاری شد.

وی افزود: ضمن اینکه با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه مبالغ ناشی از معوقات رتبه بندی برای ۵۳۰۶ نفر از افراد مشمول تا عصر امروز (سه شنبه ۲۹اسفندماه) به حساب حقوق بازنشستگی افراد واریز خواهد شد.

به گفته فیضی نژاد، مبلغ «میانگین پرداختی» ناشی از احکام رتبه بندی برای بازنشستگان مشمول، بیش از ۳۴میلیون تومان خواهد بود که ممکن است برای تعدادی از افراد از این عدد کمتر یا بیشتر باشد.

وزیر سابق آموزش و پرورش با انتقاد از سیستم گزینش ماجرای دانشجویی را تعریف می‌کند که غیرمنصفانه مردود شده است. 

سیدمحمد بطحایی گفت: سال‌هاست که سیستم گزینش برای استخدام در وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مختلف مورد انتقاد است، خصوصا سیستم گزینش معلمان در آموزش و پرورش. ساز و کار و سیستم گزینش حتی در سال‌های اخیر و با همه تغییراتی که در فضای اجتماعی کشور رخ داده، به وجه علمی کم‌تر و به وجه اعتقادی بیشتر بها می‌دهد.

وزیر سابق آموزش و پرورش با انتقاد از سیستم گزینش ماجرای دانشجویی را تعریف می‌کند که غیرمنصفانه از گزینش رد شده است.

سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش می‌گوید: «در حوزه مدیریت منابع انسانی مراحل مختلفی داریم یکی همین مساله گزینش است. چون استاندارد‌های قابل قبولی نداریم به تناوب دولت‌هایی که سرکار می‌آیند نگاهمان به گزینش فرق می‌کند، به‌عنوان مثال دو هفته پیش یکی از دانشجویانم که تعهد دبیری دارد و قرار است در آینده معلم شود به من مراجعه کرد و گفت که مشکل گزینشی پیدا کرده است و توضیحاتی داد.

بطحایی با بیان اینکه اتفاقا خانواده این دخترخانمِ دانشجو، خیلی مذهبی و مقید هستند، ادامه می‌دهد: «پرسیدم که چه مشکلی برایش پیش آمده و او گفت در گزینش از من سوالات متعددی پرسیدند یک سوالش این بود که من در خانه حیوان خانگی دارم یا نه؟ و این دانشجوی صادق گفته است بله دارم، مسئول گزینش هم گفته که چه حیوانی داری و او گفته گربه و توضیح داده که در جعبه‌ای در حیاط نگه‌داری می‌کنیم.»

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه این دانشجو گفته که در پرونده‌اش اشاره شده، چون حیوان خانگی دارد، حقوق‌اش را قطع کرده‌اند و مشکلات زیادی را برایش به وجود آورده‌اند، می‌گوید: «کسی‌که چنین سوالی برایش معیار قضاوت قرار می‌گیرد دیگر به تخصص، علاقه، مهارت‌های آن فرد و شایستگی‌هایش نگاه نمی‌کند. چه بسا او از حیث صلاحیت‌ها، مهارت‌ها، توانایی‌ها و حتی اصول اعتقادی که باید یک معلم داشته باشد در بالاترین سطح باشد، اما، چون گفته من در حیاط خانه یک حیوان خانگی دارم، او را پس می‌زنند و رد می‌کنند.»

بطحایی می‌گوید: «حتما گزینش می‌تواند در داشتن یک معلم موفق تاثیرگذار باشد، اما ما متاسفانه با روش‌های غلطی که دائما در حال اشاعه دادنش هستیم باعث می‌شویم آن جامعه معلمی که می‌تواند خروجی‌های قابل قبولی برای کشور داشته باشد، به‌وجود نیاید. به‌هرحال دانش‌آموزی می‌خواهد از زیر دست این معلم بیرون بیاید و معلم راهبر تربیتی اوست، وقتی معلم فرد ضعیفی باشد و سواد و مهارت ضعیفی داشته باشد، ولی روی کلید واژه‌ها و مفاهیمی که نمی‌خواهم بگویم بی‌اهمیت، اما با اولویت‌های پایین‌تری تمرکز کند، بنابراین نتیجه‌اش می‌شود این که امروز می‌بینید، معدل علمی دانش‌آموزان بسیار پایین آمده و به حدود هشت و نُه رسیده‌ است.

او با بیان اینکه من امروز خودم در دانشگاه در حال تدریس هستم و به‌عنوان معلمی که ۴۰ سال معلمی کرده‌ام می‌گویم دانشجوی امروز من از حیث بنیه تحصیلی با دانشجوی چهار یا پنج سال پیش بسیار متفاوت است، ادامه می‌دهد: «که یک بخشش بر می‌گردد به همین ضعفی که در مدارس داریم و به ملاحظات علمی کم‌تر توجه می‌کنیم و به‌جای آن ملاحظات حاشیه‌ای را خیلی پررنگ می‌کنیم.»

شرکت دادن دانش‌آموز در امور سیاسی

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه می‌دهد: «به‌عنوان مثال اگر دانش‌آموزی در فعالیت‌های فوق برنامه که مد نظر ماست، که بیشتر امور سیاسی است تا آنچه که باید مورد آموزش قرار گیرد، شرکت کند، برای ما ارج و قرب بالاتری دارد. اما وقتی دانش‌آموزی صادقانه نزد ما می‌آید و می‌گوید در خانواده من مثلا حجاب به شکلی دیگری وجود دارد، ارزشش برایمان بسیار کم‌تر است از دانش‌آموزی که سعی می‌کند ظاهرش را شبیه چیزی کند که ما می‌پسندیم.»

او با بیان اینکه ما از اول به دانش‌آموزان یاد می‌دهیم که اگر می‌خواهند موفق باشند باید درون و بیرونشان متفاوت باشد و بیرونشان را طوری کنند که ما می‌پسندیم و درونشان را هرطور خواستند داشته باشند، ادامه می‌دهد: «این یعنی بدترین نوع تربیتی که ما در مدارس و واحد‌های آموزشیِ دانشگاه پیش گرفته‌ایم.»

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    آقای فرهادی پدر معلمان درنوردید از بس گرفتید رتبه بندی به اندازه ای که رتبه بندی را تکرار کردید حقوق افزایش نداشت خجالت هم خوب چیه کارمند دوسال سابقه ادارات دیگه مثال گاز ماهیانه ۴۵میلیون تومان دریافتی داره حرفتان اینه معلمان ۸۰۰ هزار نفرند بودجه و اعتبار نیست در کشور نزدیک به ۴ میلیون کارمند است چطور است برای بقیه یعنی ۳میلیون نفر دیگه که حقوق بالای ۴۵میلیون تومان .رفاهیات و مناسبتهای ۴میلیون تومان الی ۷میلیون تومان. تسهیلات کم درصد بالای ۳۰۰میلیون تومان بدون محدودیت.وکارتهای ماهیانه ۵میلیون تومان شارژ بدون عوض .اضافه کاری ۶۰ ساعته برای همه ی ادارات بدون استثنا و...اعتبار هست ولی در این میان برای ۸۰۰هزار نفر معلم نیست مگه کارمند کارمند نیست علوم پزشکی چقدر کارمند دارند شرم وحیا هم خوبه فرهادی چرا باشعور وفهم ملت ومعلمان بازی می کنید دروغ بسه .بی عدالتی و ظلم و نادیده گرفتن فرهنگیان بسه.چطور اعتبار هست آقای ریسی به تمام بهزیستی ها و کمیته امدادی ها ۱۰۰میلیون تومان بلا عوض بدهند ولی برای معلمان وام هم نیست اعتبار هست .پول هست.ارزش هست...ولی برای معلمان نیست سالهاست رفاهیات ومناسبتهای معلمان خود شما به جیب زدید جناب فرهادی یعنی چیزی هم که دولت میده میره تو جیب امثال شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان