یک خبر مهم از طرح جدید رتبه بندی معلمان | کدام کارمندان آموزش و پرورش شامل رتبه بندی می شوند؟ + سامانه ورود مشمولین رتبه بندی
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان گفت: رتبههای جدید ۶۳ هزار معلم شاغل و ۵۶ هزار معلم بازنشسته صادر شد، همچنین تا نیمههای مهر به طور کامل فرآیند صدور رتبههای جدید به اتمام میرسد.
طرح و تدوین رتبهبندی معلمان از سال ۱۳۹۰ توسط آموزش و پرورش صورت گرفته است. رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفهای معلمان در نظر گرفته شده است و اهداف مختلفی را دنبال می کند. بر اساس این لایحه در طرح رتبه بندی معلمان آن ها را در چهار گروه طبقه بندی کرده و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین میشود. در رتبه بندی معلمان با توجه به بودجه ی موجود مبلغ حقوق معلمان افزایش پیدا می کند.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت: رتبههای جدید ۶۳ هزار معلم شاغل و ۵۶ هزار معلم بازنشسته صادر شد، همچنین تا نیمههای مهر به طور کامل فرآیند صدور رتبههای جدید به اتمام میرسد.
احکام جدید معلمانی که به نتیجه رتبهبندی خودمعترض و اعتراض آنها وارد بود و ارتقاء رتبه داشتند در حال صدور است.
معلمان برای اطلاع از نتیجه رتبهبندی خود با مراجعه به سامانه www.my.medu.ir در قسمت حکم شاغلین میتوانند احکام اصلاحیه رتبه صادر شده را ملاحظه کنند.
تأییدیه برخی رتبههای ۴ از طریق امور اداری شهرستانها دریافت و احکام مربوطه صادر یا در حال صدور است و در طی روزهای آینده نیز تأییدیه رتبههای ۵ ارسال خواهد شد.
در همین ارتباط عادل خالقی؛ رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش درباره صدور احکام رتبهبندی معلمان بعد از ثبت اعتراضات گفت: صدور احکام جدید رتبهبندی معلمان آغاز شده است و برای مواردی که تا به امروز در هیئت ممیزه مرکزی بررسی شد، احکام صادر شد.
وی افزود: در این مرحله، رتبههای جدید ۶۳ هزار معلم شاغل و ۵۶ هزار معلم بازنشسته را تأیید کردیم و صدور احکام آنها توسط مناطق آموزش و پرورش انجام خواهد شد، همچنین تا نیمههای مهر به طور کامل فرآیند صدور رتبههای جدید به اتمام میرسد.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری درباره معلمان فاقد رتبه گفت: تعداد معلمان فاقد رتبه بعد از بررسی اعتراضات کاهش داشته و هم اکنون تعداد آنها اندک است. برخی که همچنان رتبهای ندارند به دلیل مشکل در مدارک آنهاست و وضعیت معلمانی که در بارگذاری مدارک دچار مشکل شدند را مجدد بررسی خواهیم کرد؛ به عنوان مثال، برخی معلمان با مدرک دکترا و ۲۸ سال سابقه کار، رتبه یک کسب کردهاند که این قبیل از افراد به صورت حضوری برای بررسی دعوت میشوند.
به گفته خالقی، به طور میانگین ۶۵ درصد معلمان در مرحله بررسی اعتراضات یک رتبه ارتقا داشتند همچنین بازنگری آییننامه رتبهبندی معلمان از مهر آغاز میشود و دستخوش تغییرات خواهد شد.
ماجرای اعتبار رتبهبندی معلمان و صدور احکام
در این قانون رتبههای آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم پیشبینی شده است؛ هر معلم برای کسب رتبه آموزشیار معلم باید ۴۶۰ امتیاز، مربی معلم ۵۳۰ امتیاز، استادیار معلم ۶۰۰ امتیاز، دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز و استاد معلم ۹۰۰ امتیاز کسب کند.
کدام کارمندان آموزش و پرورش شامل رتبه بندی می شوند؟
بنا بر اعلام معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور، نظام رتبهبندی صرفا برای آن دسته از کارکنانی که بدوا به صورت «معلم» جذب آموزش و پرورش شدهاند و اکنون در قسمت اداری مشغول خدمت هستند، قابل اجرا است.بر اساس تبصره ذیل ماده ۴ قانون نظام رتبه بندی معلمان ، کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده اند نیز مشمول نظام رتبه بندی معلمان میشوند.
کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده اند نیز مشمول نظام رتبه بندی معلمان میشوند
با این وجود علیرغم گذشت حدود دو سال از تصویب این قانون و اجرای آن برای معلمان، هنوز در مسیر رتبه بندی کادر اداری از جمله کارشناسان سازمان نوسازی مدارس که بدوا “معلم” استخدام شده بودند مشکلاتی وجود داشت و این کارکنان آموزش و پرورش مشمول نظام رتبه بندی نشده بودند.
روز گذشته دیوان محاسبات کشور اعلام کرد که بر اساس نظریه شورای حقوقی و ستاد مشاوره فنی و حقوقی این نهاد نظارتی در خصوص «تسری فوق العاده موضوع قانون نظام رتبه بندی معلمان به کارکنان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور»، قانون نظام رتبه بندی معلمان مصوب ۱۴۰۰ و تبصره (۱) ماده (۳) آیین نامه اجرایی قانون مذکور و بند (۱) اصلاحیه مورخ سال ۱۴۰۱ برای کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش نیز قابل اجراست.
در همین راستا صفرعلی یازرلو – معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور تاکید کرد که نظام رتبه بندی صرفا برای آن دسته از کارکنانی که بدوا به صورت “معلم” جذب آموزش و پرورش شدهاند و اکنون در قسمت اداری مشغول خدمت هستند و نه تمامی کادر اداری، قابل اجرا است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد: برخی از کارکنان سازمان نوسازی همانند کارکنان آموزش و پرورش، بدوا به صورت معلم استخدام آموزش و پرورش شدهاند و پس از آن برابر با بخشنامه ۲۳۰ به بخش اداری منتقل شدهاند و در پستهای کارشناسی مشغول به کار هستند.
یازرلو تصریح کرد: طبق آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان این نوع معلمان که در آموزش و پرورش و سازمانهای وابسته مشغول خدمت هستند، مشمول نظام رتبهبندی میشوند اما در اجرا برای کارکنان سازمان نوسازی و سایر سازمانهای وابسته موانعی ایجاد شده بود و بعضا تفسیر میکردند که این نوع معلمان شامل رتبهبندی نمیشوند.
وی توضیح داد: در حال حاضر این مساله با ورود دیوان محاسبات و شورای حقوقی آن حل شده است و روز گذشته اعلام کردند که کارکنان سازمانهای وابسته که بدوا معلم استخدام شدهاند، ورود آنها به آموزش و پرورش با سمت معلمی بوده است الان در پستهای کارشناسی مشغول خدمت هستند نیز مشمول رتبهبندی میشوند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در آینده نزدیک احکام این افراد صادر میشود، ادامه داد: احکام نیز به زودی صادر میشود. همکاران در مرحله ارزیابی برای مشخص کردن رتبهها هستند تا متناسب با رتبهها احکام صادر شود. وقتی رتبه همکاران تعیین شود برای صدور احکام اقدام میشود.
وی در پاسخ به این سوال که معوقات این کارکنان چه میشود؟، افزود: مسائل مالی را باید پیگیری و حل کنیم و نهایتا نتیجه را ابلاغ خواهیم کرد.
صلاحیت های معلم چه می باشد؟
قانون نظام رتبه بندی معلمان همانطور که گفته شد، برای بهبود کیفیت نظام آموزشی شکل گرفته است. در این زمینه معلمان لازم است وضعیت شغلی خود را در چند زمینه بهبود دهند تا بتوانند به شایستگی های حرفه ای و مهارتی بیشتری دست یابند. این مساله باعث می شود تا درجه آنها مطابق این طرح بهبود یافته و به شکل افزایش حقوق تاثیر خود را بر این روند نشان دهد. گفتنی است این رتبه بندی در بردارنده پنج سطح مختلف است که مبنای حقوق پرداختی را تشکیل می دهد.
سامانه رتبه بندی معلمان
سامانه رتبه بندی معلمان rtb.medu.ir از مورخه بیست و شش مرداد سال چهارصد و یک شروع به کار کرده است. سامانه رتبه بندی معلمان با هدف عملیاتی کردن طرح مورد نظر و با نیت ارتقاء کیفیت نظام آموزشی در خدمت معلمین گرامی می باشد. جهت ثبت نام در این وب سایت، نخست لازم است وارد آن شده و بعد فرم های مربوط به شایستگی خود را تکمیل کنید. خوب است یادآوری کنیم، ایجاد طرح رتبه بندی مساله ای بود که سالها فرهنگیان کشور در پی به دست آوردن آن بوده اند. اما به دلایل موانع و مشکلاتی که بر سر راه تحقق این طرح وجود داشت، این قانون تا سالها مورد اجرا قرار نگرفت. در دولت سیزدهم که با وعده اجرایی شدن این طرح به روی کار آمد، تمامی موانع و مشکلات نظام رتبه بندی معلمان برچیده شد و در حال حاضر این قانون در حال اجرا است و می تواند به صورت غیر مستقیم بر کیفیت نظام آموزشی کشور و میزان حقوق فرهنگیان تاثیر مطلوبی بگذارد.
سامانه رتبه بندی معلمان
معرفی شایستگی های تخصصی و حرفه ای معلمان در نظام رتبه بندی معلمان
در نظام رتبه بندی معلمان لازم است فرهنگیان بر مبنای شایستگی هایی که به دست آورده اند، تعیین سطح شوند. منظور از شایستگی، کسب ویژگی های عمومی و حرفه ای و تخصصی است. این شایستگی ها موجب پیدایش رتبه های پنجگانه ای است که معلمان را در آن قرار می دهد. این رتبه های پنجگانه عبارت اند از : آموزشیار، مربی، استادیار، دانشیار و استاد معلم. در این سند، معلم باید بتواند حائز ویژگی های ذیل باشد تا بتواند شایستگی های تخصصی و حرفه ای او تعیین سطح شود:
- مهارت توصیف در فرایند یادگیری به شکل های متفاوت،
- توانایی ترکیب روش ها و سطوح مختلف یادگیری،
- برخورداری از وحدت در سطوح مختلف یادگیری،
- پویایی و منعطف بودن با شرایط مختلفی که در کلاس درس به وجود می آید،
- در زمینه دانش و مهارتی که مهارت کسب کرده است به شایستگی های لازم رسیده باشد،
- برخورداری از دانش تربیتی،
- مهارت های مرتبط با عمل تربیتی موضوعی،
- برخورداری از دانش عمومی بالا.
جدول شماره (۱) – ابعاد و عناوین شایستگی های عمومی
چه افرادی شامل قانون نظام رتبه بندی معلمان می شوند؟
طبق ماده دو طرح رتبه بندی معلمان، تنها افرادی مشمول این نظام رتبه بندی می شوند که در دایره این تعریف جای داشته باشند؛ آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران واحد آموزشی، مراقبان سلامت و بهداشت، مربی توانبخشی در مدارس استثنایی، مدیران و معاونینی که در مراکز آموزشی و تربیتی مشغول به کار هستند. متاسفانه همانطور که در سطور فوق نیز ذکر شد، بازنشسته ها مشمول این قانون نمی شوند.
جدول شماره (۲) – ابعاد و عناوین شایستگی های مبتنی بر تجربه
شرایط کسب رتبه برای معلمان
بر مبنای نظام رتبه بندی معلمان، کلیه شاغلینی که به صورت تمام وقت، در آموزش و پرورش خدمت می کنند، قادرند در امتحان رتبه بندی فرهنگیان شرکت کرده و به ارتقاء درجه خود امیدوار باشند. این آزمون در صورتی قبولی می تواند مزایای شغلی مطلوبی را برای فرهنگیان فراهم آورد. این گروه لازم است از صلاحیت های عمومی برخوردار باشند. شایستگی های حرفه ای و تخصصی نیز از جمله شرایطی است که هر معلمی باید واجد آن باشد. این صلاحیت ها طی چند سال کار در عرصه معلمی به دست آمده و نیازمند حداقل دو سال سابقه معلمی است. آزمونی که برای معلمان در نظر گرفته شده است در دو مرحله قابل اجراست که پنجاه درصد محتوای آن متعلق به آزمون اول و پنجاه درصد مابقی نیز مربوط به آزمون دوم است. کارمندان ادارات آموزش و پرورش نیازی به شرکت در این آزمون ندارند. همچنین معلمینی که از مشکلات بینایی در رنج هستند، برای شرکت در نظام رتبه بندی معلمان نیاز است که به اداره کارگزینی محل خدمت خود مراجعه نمایند. قابل ذکر است اگر معلمی حد فاصل بین دو رتبه به خاطر مسائلی مانند مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان و غیبت های موجه فاقد فرم ارزشیابی باشد، می تواند مدارک دو دوره آزمون قبلی خود را به مسئولین مربوطه ارائه بدهد. البته یکی از مدراک می بایست به تاریخ گرفتن رتبه جدید نزدیک باشد.
جدول شماره (۳) – ابعاد و عناوین شایستگی های حرفه ای
ساختار اجرایی رتبه بندی معلمان به چه صورت است؟
برای عملیاتی کردن صحیح نظام رتبه بندی معلمان، هیات و نهادهایی تشکیل شده است که عبارت اند: از هیات های ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی، منطقهای و ناحیهای. این نهادها هر کدام متشکل از افرادی است که بر اجرا و پیاده سازی این قانون نظارت دارند. به عنوان مثال در هیات ممیزه مرکزی افرادی مانند وزیر آموزش و پرورش، معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع، مدیر مرکز برنامه ریزی منابع انسانی، دبیر کل شورای عالی و دو نفر از معاونین وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار هستند.
اعضای هیات استانی نیز طرح رتبه بندی معلمان را تحت نظارت خود داشته و شامل این افراد می شوند: مدیر کل آموزش و پرورش در استان، معاونت پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع، رییس منابع انسانی، یکی از روسای ادارات آموزش و پرورش، معاونین اداره کل و آموزش و پرورش استان و مدیر اداره استثنایی، مدیر اداره حراست، مدیریت پاسخ گویی به شکایات و انتقادات، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان. همچنین قابل ذکر است، اعضای هیات مدیره شهرستان نیز شامل مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان، معاونت توسعه مدیریت، کارشناس امور اداری، معاونین آموزش و پرورش شهرستان، یک نفر از روسای واحدهای آموزشی، مسئول حراست و مسئول ارزیابی می باشد.
جدول شماره (۴) – ابعاد و عناوین شایستگی تخصصی
تاثیر رتبه بندی معلمان در درآمد آنها چقدر است؟
تاثیر رتبه بندی معلمان در درآمد آنها به صورت رتبه های یک تا پنج خود را نشان می دهد. سطح افزایش درآمد در قانون رتبه بندی فرهنگیان به این شرح می باشد:
- رتبه نخست: شامل چهل و پنج درصد افزایش درآمد ( مبلغ تمام شده هشت میلیون و صدو بیست هزار تومان )
- رتبه دو: شامل پنجاه و پنج درصد افزایش درآمد است( هشت میلیون و ششصد و هشتاد هزار تومان )
- رتبه سه : شامل شصت و پنج درصد افزایش حقوق( نه میلیون و دویست و چهل هزار تومان)
- رتبه چهار: شامل هفتاد و پنج درصد افزایش حقوق ( نه میلیون و هشتصد هزار تومان)
- رتبه پنج: شامل هشتاد و پنج درصد افزایش درآمد( ده میلیون و نهصد و بیست هزار تومان)
نظر شما