طرح ساماندهی کارکنان دولت توسط مجمع تشخیص رد شد

علت رد طرح ساماندهی کارکنان دولت توسط مجمع تشخیص چیست؟

در این خبر به توضیحاتی درباره علت رد طرح ساماندهی کارکنان دولت توسط مجمع تشخیص پرداخته شده است.

علت رد طرح ساماندهی کارکنان دولت توسط مجمع تشخیص چیست؟
صفحه اقتصاد -

با رای اعضای هیئت عالی نظارت مجمع طرح ساماندهی مغایر سیاست های کلی نظام اداری و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اعلام و تصریح شد که اصلاح صورت گرفته در مجلس، اشکالات پیشین هیئت عالی نظارت بر این مصوبه را تشدید کرده است.

به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبات مجلس در خصوص «طرح ساماندهی کارکنان دستگاه های موضوع ماده ۲۹برنامه پنجساله ششم توسعه»از حیث انطباق و عدم مغایرت با سیاست های کلی نظام، در جلسه امروز هیئت عالی نظارت بررسی شد.

در ادامه جلسه موضوع «طرح ساماندهی کارکنان دستگاه های موضوع ماده ۲۹ برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» مطرح شد. پس از قرائت گزارش کمیسیون نظارت مجمع در مورد اصلاحات صورت گرفته توسط مجلس در ۳۱مرداد۱۴۰۲ و توضیح رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت عالی نظارت مجمع با پرداختن به مغایرت های متعدد طرح ساماندهی کارکنان دستگاه های موضوع ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه، به اضافه شدن بار مالی صدها هزار نفر به دولت و فربه شدن دولت به جای چابکسازی و آثار اجتماعی آن، اشاره کردند.

با رای اعضای هیئت عالی نظارت مجمع، ماده واحده این مصوبه و تبصره های ۱و۲ آن، پس از اصلاح مجلس، همچنان مغایر بند۱۰و۲سیاست های کلی نظام اداری و بند۱۶سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اعلام و تصریح شد اصلاح صورت گرفته در مجلس، اشکالات پیشین هیئت عالی نظارت بر این مصوبه را تشدید کرده است.

به گزارش ایرنا، نمایندگان روز دوشنبه ۳۰ مرداد، ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی کارکنان موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنجم توسعه (طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت) را رفع و تصویب کردند.

براساس اصلاحات صورت گرفته، ماده واحده مذکور و تبصره های آن به شرح ذیل اصلاح شد:

ماده‌ واحده- از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، انعقاد هر نوع قرارداد توسط دستگاه های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی و سازمان‌ها و شرکتهای تابعه و وابسته به آنها به‌منظور ‌تأمین نیروی انسانی با شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی ممنوع می‌باشد.

‌تبصره ۱- فعالیت های موسسات و شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد دستگاه های موضوع این قانون که فعالیت های مربوط به طرح های عمرانی یا تملک دارایی سرمایه ای با استفاده از امکانات و تجهیزات موسسه یا شرکت را بر عهده دارند از شمول این قانون مستثنی می باشند.

تبصره ۲- دستگاه های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظفند ظرف حداکثر شش‌ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، با نیروهای شرکتی که به صورت غیرمستقیم و تمام وقت تا پایان سال ۱۴۰۱ در دستگاه های مربوطه مشغول بکار بوده و در سال ۱۴۰۲ نیز در همان دستگاه مشغول به خدمت می باشند، قرارداد مستقیم (بی واسطه) منعقد نمایند. انعقاد قراردادهای مذکور بدون تحمیل هرگونه بارمالی جدید از قبیل احتساب مدرک تحصیلی بالاتر خواهد بود.

آیین‌نامه اجرائی این تبصره ظرف سه‌ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه‌ می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران‌ می‌رسد و توسط سازمان مذکور به کلیه دستگاه ها و سازمان‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ‌ می‌گردد.

‌تبصره ۳- انعقاد قرارداد مستقیم با کارکنان موضوع تبصره (۲) این قانون که در پست های موضوع ماده (۱۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری اشتغال می یابند بدون رعایت سقف پست های سازمانی و مشمول قانون کار می باشد و با کارکنانی که در مشاغل تخصصی مشغول به خدمت می گردند، قرارداد کار معین موضوع تبصره ماده (۳۲) قانون مدیریت خدمات کشوری بدون رعایت محدودیت مربوط به سقف پست های سازمانی مذکور در این تبصره منعقد می گردد.

تبصره ۴- ‌سوابق غیردولتی آن دسته از کارکنانی که در دستگاه های موضوع این قانون بکارگیری می‌شوند، مشروط به پرداخت کسور مربوط، براساس دستورالعملی که ظرف شش‌ماه توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه‌ می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد، به‌عنوان سابقه، جهت بازنشستگی لحاظ می‌گردد.

تبصره ۹- از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، ماده (۱۷) و تبصره ذیل ماده (۳۲) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی نسخ می‌گردد.

همچنین عبارت «و استفاده از خدمات کارمندان اینگونه شرکت ها و موسسات صرفاً بر اساس ماده ۱۷ این قانون امکان پذیر است» از انتهای ماده (۴۷) قانون مدیریت خدمات کشوری حذف شد.

حسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در این خصوص گفت: این طرح برای اصلاح ایرادات مورد نظر مجمع به کمیسیون اجتماعی مجلس ارسال می شود و در صورتی که نمایندگان بر مصوبه پیشین کمیسیون و صحن اصرار کنند مجددا در مجمع تشخیص بررسی می شود.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • جلال

    همه رو فیلم کردن معلوم نمیشه کیه راست میگه کیه دورغ

  • مظلوم شرکتی

    در تمام جلسات اصلاحات طرح ساماندهی کارکنان دولت نماینده وحقوق دان مجلس شورای نگهبان ونماینده دولت ونمایندگان کمیسون اجتماعی حضور داشتند وبا اتفاق آرا ونظر مساعد همه این طرح اصلاح ومجددا با اکثریت آرا به تصویب مجلس رسید . انشاالله که این طرح بزرگ سریع تر اجرا بشه .

  • ناشناس

    هرلایحه وبخش نامه ای برای دست کردن توجیب مردم باشه کل کارش ظرف 2الی3ماه تصویب واجرامیشه....امابرای اینکه بخشی ازحقوق نیروهای پیمانکاری درتصرف کارفرما ومافیای پیمانکاری کاریست الان نزدیک به 4سال ازشروع تبدیل وضعیت این نیروها می گذره وهنوزدرگیرمجلس ،شورای نگهبان،والف بچه ای که رئیس امور استخدامی هست می باشد....واقعا مضحکترین قسمت ماجرااینه که یک آدم غیرقانونی وباابطال رأی دیوان عدالت اداری برمسنداین اداره نشسته وبراشون تصمیم میگیره....خلاصه حاج آقارئیسی ازیه طرف به مردم قول درست شدن همه مشکلات میده وازطرف دیگه درخفا به اوامرش میگه که انجام نشه

  • ناشناس

    چند بار بگیم بازم میگویم پول پیش کش خودتون ما پول نمی‌خواهیم فقط این طرح اجرا شود که بدن کارگر کا رمند بدبخت به تکان لرزه نباشد درست آخه هروز از خواب که بیدار میشود یک تصمیم دیگه میگرد

  • ناشناس

    لعنت خدابه مافیای شرکتی و دستهای پشت پرده که عین زالو به جان کارگر بینوا افتاده واجازه زندگی به نیروی شرکتی وکارگر وخانواداش را نمیده و تمام قوانینی که به نفع خود و خانواده خودشون را تحت عنوان مصلحت کشور وامنیت کشور وضع واجرا میکنند.

  • ناشناس

    بخدا به مولا ساماندهی نميشي بیخود هم خودتون وهم ما را اذیت نکنید چون معاون رئیس جمهور لطیفی اجازه نمیدهد

  • محمد.

    تو این مملکت مشخص نیست کی تصمیم گیرندس ؟ مثل اینکه لطیفی از رییس جمهور هم بالاتره خدا براتون نسازه آخه خودتون میتونین با ماهی ۱۲ میلیون تومان و کلی قسط و کرایه خانه امورات زندگیتو بگذرونین که اینجوری دارین در حق کارگر ظلم می کنین ؟ کجاست اسلامی که ازش دم میزنین ؟ کجاست عدالت علی که ازش دم میزنین ؟ کجاست انسانیت ؟ کجاست شرف ؟ حاج آقا لاریجانی و لطیفی خودتون و خانوادتون میتونین با حداقل حقوق کارگری با این همه گرانی و تورم سرسام آور امورات زندگیتونو بگذرونین ؟ اصلا به این کار ندارم بدون امنیت شغلی میتونین کار کنین ؟ چرا واسه لطیفی قانون رو دور میزنین و بار مالی نداره براتون ولی واسه کارگر بیچاره فشار به دولت میاد ؟ اگه کارگر بیچاره نباشه زیر چرخهای اقتصاد این مملکت له بشه شما از کجا میارین این همه اختلاس و بدبختی کنین ؟ از کجا میارین آقازاده هاتونو تو کشورهایی که در ظاهر با هم دشمن هستین بفرستین زندگی و عشق و حال کنن ؟ و هزار و یک مورد دیگه از کثافت کاریهاتون . خدا نابود کنه لطیفی و امثالهم که با طرح تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی مخالفت و سنگ اندازی میکنن

  • مظلوم شرکتی

    علت فربه شدن دولت، طرح ساماندهی نیست، مدیرانی است که حقوق‌های نجومی می‌گیرند و کارکردی برای مردم ندارند! شما با این رای، از طبقه فرودست حمایت نکردید اما در عوض پیمانکاران را چاق‌تر نمودید!

    به گفته این فعال کارگری، رئیس جمهور در روز کارگر وعده‌ی برداشتن تبعیض و حذف پیمانکاران داد وعده‌ای که محقق نشد اما در عوض، طرح‌های ضد کارگری با سرعت در مجلس و دولت پیش می‌رود از اصلاح قانون بیمه بیکاری گرفته تا کاهش سنوات ارفاقی مشاغل سخت.

    او ادامه داد: سوالی که به عنوان یک فعال کارگری دارم این است که آیا علت فربه شدن دولت کارگران زحمتکش و حداقل بگیر هستند یا پیمانکارانی که کارشان صرفا تردد در اتاق‌های مدیرکل و یا ریاست سازمان است و با تنظیم یک صورت وضعیت بین ۲ تا ۶ درصد از بیت المال را بدون کار کردن به یغما می‌برند.

اخبار ویژه