گزارش اختصاصی از افزایش حقوق کارمندان دولت

افزایش حقوق و مزایای مناسبتی برای کارمندان دولت و بی‌محلی به درخواست کارگران

اخبار منتشره امروز درباره افزایش حقوق کارمندان دولت و مزایای آنان خوشحالی و ناراحتی را به دنبال داشت. دولت سیزدهم که با شعار مردمی بر رأس کار آمد و قرار است ایرانی قوی و مردمی را گردهم بیاورد، اکنون با یکسری مصوبات عجیب و غریب در حال ایجاد دلخوری میان مردم و اقشار جامعه شده است.

افزایش حقوق و مزایای مناسبتی برای کارمندان دولت و بی‌محلی به درخواست کارگران
صفحه اقتصاد -

شاید بسیاری با خواندن تیتر بخواهند سواد رسانه‌ای و ایجاد دوقطبی و دوگانه‌سازی را یادآوری کنند، اما وظیفه رسانه‌ای به ما یادآوری می‌کند که واقعیت را به عنوان دلسوزان و هواداران کسانی که خواهان دوری از نفاق و کینه هستند به مسئولان انقلابی متذکر شویم.

پس از ذکر مقدمه در جهت رفع اتهامات احتمالی، اخباری امروز از افزایش حقوق کارمندان دولت و میزان تعلق پاداش و مزایای این گروه زحمتکش منتشر شد که در کنار خوشحالی برای حمایت از این عزیزان، دلهای بسیاری از کارگران غمگین از عدم توجه دولتی‌ها به درخواست افزایش حقوق کارگران نسبت به تورم کنونی شد.

جنگ نابرابر افزایش حقوق‌ها با غول تورم

حقوق کارمندان

مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه را ۴۹.۱ درصد اعلام کرد و طبق نص صریح قانون، افزایش حقوق بایستی متناسب با نرخ تورم باشد اما در کمال تعجب دولت به بهانه کنترل نقدینگی و مهار تورم افزایش حقوق کارمندان و کارگران را در ابتدای سال جاری کمتر از ۳۰ درصد افزایش داده است.

یعنی دولت همه عوامل اصلی تورم اعم از عملکرد بانک ها بخصوص بانک های خصوصی و دلاری فروشی شرکت های بزرگ و... را رها کرده اما وقتی نوبت به حقوق بگیران می شود یاد کنترل نقدینگی و تورم می افتد و مثل همیشه کارمند و کارگر را در جنگ با غول تورم تنها می گذارد.

اکنون در پنجمین ماه از سال جاری مصوبه حذف سقف افزایش حقوق کارمندان در سال جاری اصلاح و حداقل ۷میلیون و ۹۰۰ هزارتومانی بعلاوه مزایای معیشتی و رفاهی اعلام شده است.

این در حالی است که کابینه دولت سیزدهم نه تنها درخواست افزایش حقوق نمایندگان کارگری را اهمیت قائل نمی‌شوند، بلکه در لایحه برنامه هفتم توسعه نیز سقف سن بازنشستگی، قوانین استاد - شاگردی، پایه سنوات و احتساب میانگین حقوق در سال‌های آخر نزدیک به بازنشستگی را هم تغییر و افزایش داده‌اند.

پرداخت مناسبتی ۱۰ میلیونی به کارمندان دولت

photo5968319923

مطابق این ابلاغیه، هر ساله مبالغی تا سقف ۱۰ میلیون تومان به مناسبت‌های مختلف به حساب کارمندان دولت واریز خواهد شد. این پرداخت مناسبتی برای روز زن و روز مرد برای تمامی کارکنان، از جمله مجرد، متاهل و دارای فرزند یکسان خواهد بود. با این حال، مبلغ و نحوه پرداخت در مناسبت‌های دیگر بر اساس سرپرستی خانوار و تعداد فرزندان متفاوت خواهد بود.

جزئیات افزایش حقوق و پرداخت مزایای جانبی برای کارمندان دولت

حقوق کارمندان

دولت که مصوبه حذف سقف افزایش حقوق کارمندان در سال جاری را اصلاح و مجددا برای حقوق کارمندان و بر رعایت سقف مندرج برای حقوق کارمندان در تبصره ۱۲ قانون بودجه یعنی ۲.۵ میلیون تومان تاکید کرده بود، در ابلاغیه اصلاح تصویب‌نامه موضوع تعیین ضریب حقوق کارمندان، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، قضات و بازنشستگان کشوری و لشکری در سال ۱۴۰۲ تعیین کرد که حداقل حقوق کارمندان دولت نباید از ۷.۹ میلیون تومان کمتر باشد.

علاوه بر این، محمد مخبر، در ابلاغ یک بخشنامه، ضوابط اجرایی پرداخت مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی را تصویب کرد. این ضوابط براساس قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تهیه شده و توسط شورای حقوق و دستمزد در جلسات ۱۴۰۲/۲/۱۵، ۱۴۰۲/۳/۱۶ و ۱۴۰۲/۳/۲۲ ابلاغ شده است.

دستگاه اجرایی به معنای دستگاه‌های اجرایی کشور است که در قوانین مذکور تعریف شده است. مشمولان شامل کارکنان رسمی، پیمانی قرارداد کار معین و عناوین مشابه در دستگاه‌های اجرایی هستند.

مزایای جانبی به مزایای غیرمستمر خارج از حقوق اصلی مشمولان اطلاق می‌شود. این مزایا می‌توانند به صورت نقدی و غیرنقدی اعطا شده و شامل مزایای معیشتی رفاهی و جوانی جمعیت است.

مزایای معیشتی شامل کمک به تأمین نیازهای اساسی و هزینه‌های زندگی مشمولان است. برای خوراک، می‌تواند شامل کمک‌هزینه غذا، ارائه مستقیم غذا و ارائه مستقیم اقلام خوراکی باشد. برای حمل‌ونقل، می‌تواند شامل کمک‌هزینه ایاب و ذهاب خودروی سازمانی، سرویس رفت‌وآمد و کارت اعتباری استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی باشد. همچنین، برای بهداشت و سلامت، بیمه تکمیلی بیمه عمر، امکان استفاده ویژه از خدمات مراکز بهداشتی و درمانی، کالاهای بهداشتی پزشک مستقر و ارزیابی دوره‌ای وضعیت سلامت ارائه می‌شود.

مزایای رفاهی به مزایایی اطلاق می‌شود که بهبود سطح زندگی و رفاه مشمولان و خانواده‌هایشان را هدف قرار می‌دهد. این شامل امکان استفاده از امکانات تفریحی، ورزشی، اقامتی، فرهنگی و پاداش‌های تشویقی و... 

در این مطلب کلیه ضوابط به دلیل خلاصه بودن مبحث نیامده است، اما آنچه که مشخص است در ادامه برای بررسی و نتیجه گیری توسط خود مخاطبان در خصوص درخواست افزایش حقوق کارگران آمده است.

درخواست افزایش حقوق کارگران 

حقوق کارمندان

دولت سیزدهم در ابتدای سال جاری میزان افزایش حقوق کارگران را متناسب با سطوح تعریف شده از ۲۱ تا ۲۷ درصد تعیین کرد.  حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ پنج میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ هزار تومان در حالی انجام شد که در همان زمان رقمی که کمیته مزد برای سبد معیشت کارگران تعیین کرد حدود ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود و خود کارگران هزینه سبد معیشت خود را ۱۷ میلیون تومان پیشنهاد داده‌اند.

نمایندگان کارگران هنگام تعیین مزد ۱۴۰۲ با توجه به افزایش قیمت‌ها از دولت خواستار کنترل تورم شدند و اکنون کارگران اعتقاد دارند دستمزد فعلی جوابگوی تنها ۳۰ درصد هزینه‌های موجود است و کارگران برای تأمین معاش خود دسته و پنجه نرم می‌کنند. 

آیت اسدی، عضو شورای عالی کار، درباره درخواست کارگران برای بازنگری حداقل دستمزد در سال جاری اعلام کرده است که قرار بود دولت در سال ۱۴۰۲ حداقل مزد را با توجه به تورم حداکثر ۲۰ درصدی تصویب کند، اما در عمل نرخ تورم بالاتر از این اتفاق افتاده است. به همین دلیل، نمایندگان کارگری در شورای عالی کار دوباره درخواست برگزاری جلسه کرده‌اند، اما تاکنون این درخواست پاسخگویی نشده است.

رحیم زارع، عضو کمیسیون بودجه مجلس، به این نکته اشاره کرده است که درک می‌کند مسائل اقتصادی نیاز به زمان دارند و برای رفع مشکلات بنیادی اقتصاد، زمان لازم است. اما از دولت انتظار می‌رود که با اقدامات کوتاه‌مدت نیز به کنترل نرخ ها کمک کند. چرا که متأسفانه مردم هر روز با افزایش قیمت اقلام خوراکی و مصرفی خود، مانند گوشت، مرغ و دارو، مواجهند.

ذکر این نکته ضروری است که افزایش حقوق چه برای کارگران و چه برای کارمندان از واجبات کاهش فاصله طبقاتی و بیشتر شدن نه رفاه بلکه سبد خرید مردم برای رفع مایحتاج ضروری زندگی می‌باشد.

در پایان باید گفت؛ در دولت سیزدهم، که به عنوان یک دولت مردمی برای ساخت ایران قوی شکل گرفته است، باید توجه ویژه‌ای به مسئله تورم داشت. تورم به گونه‌ای پیش رفته است که بسیاری از گروه‌ها، از جمله خودروسازان، شورای رقابت، بانک‌ها و... هر کدام ساز خود را می‌زنند و آن را خارج از محدوده قانونی دولت می‌دانند و باعث گرانی‌های بیشماری شده است که بویژه برای طبقه زحمتکش و کارگران سختی‌های فراوانی به همراه داشته است. آنان که به گفته مولایمان حضرت علی (ع) بوسه بر دستان پینه‌بسته‌شان واجب بود، اکنون نمی‌توانند بیش از دو یا سه شیفت کار کنند.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • محب های عاقبتی

    من کارگر فضای سبز هستم هم روزگار میکنم هم شب نگهبانان و آبیاری میکنم کل حقوقی که میگیرم هشت تومان هست اعتراض ما به جایی نمی‌رسد و احتمال و تهدید به اخراج میکنند اداره کار هم شده اداره کارفرما خدا کمک کنه ما رو

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد