گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از حقوق بازنشستگان

همسان‌سازی واقعی دولتی‌ها در کنار تناسب‌سازی نمایشی برای بازنشستگان تامین اجتماعی

همسان‌سازی، تناسب‌سازی، همطرازی یا همترازی و یکسان‌سازی از اصطلاحاتی است که در چند سال اخیر از آن به عنوان پله‌های ترقی در افزایش کسب سطح رضایت مدیران دولتی و مسئولین از جامعه‌های کارگری و بازنشستگی کشوری و لشکری استفاده شده است.

همسان‌سازی واقعی دولتی‌ها در کنار تناسب‌سازی نمایشی برای بازنشستگان تامین اجتماعی
صفحه اقتصاد -

سالهای اخیر مباحث زیادی درخصوص نحوه افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان در سطح نظامات تصمیم‌‎سازی و تصمیم‌گیری و اجرایی کشور و نیز در افکار عمومی و در سطح رسانه ها مطرح می شود و یکی از مطالبات و انتظارات رایج  و مزمن تشکل های بازنشستگی شده است.

به گزارش صفحه اقتصاد، همسان‌سازی، تناسب‌سازی، همطرازی یا همترازی و یکسان‌سازی از اصطلاحاتی است که در چند سال اخیر از آن به عنوان پله‌های ترقی در افزایش کسب سطح رضایت مدیران دولتی و مسئولین از جامعه‌های کارگری و بازنشستگی کشوری و لشکری استفاده شده است. اما اکنون این موضوع مطرح شد که همسان‌سازی مخصوص بازنشستگان نورچشمی دولتی است و تناسب‌سازی مربوط به بازنشستگان تامین اجتماعی می‌باشد که نیازمند تامین بودجه است. 

تفاوت اصلی بین رویکردهای مختلفی که به این موضوع وجود دارد و تعابیری که بکار گرفته می شود، تمایز بین مساوات و عدالت است. بدین معنا که عده ای معتقدند افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان مختلف با هر نوع و نحوه و میزان پرداخت حق بیمه بایستی با یکدیگر مساوی باشد یعنی مساوات و برابری و برخی معتقدند بایستی افزایش سنواتی حقوق بازنشستگی براساس قاعده عدالت و اصول، قواعد و محاسبات بیمه ای و متناسب با میزان سنوات و مبلغ پرداخت حق‎ بیمه انجام پذیرد.

جالب اینکه الان مطالبه جدیدی مطرح می شود و آن اینکه حقوق بازنشستگان بایستی با شاغل فعلی مشابه خود برابر باشد که این امر با موضوع نرخ جایگزینی و اصول و قواعد مغایر است.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با تناسب‌سازی فرق دارد

حسن صادقی

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در یادداشتی صراحتاً به جامعه‌ هدف، کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام کرد که هرجا صحبت از همسان‌سازی شد، آگاه باشید که منظور شما بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیستید.

وی انتخابات پیش‌روی نمایندگان مجلس را عاملی تبلیغاتی عنوان می‌کند که برای جلب نظر رأی‌دهندگان قطعا دست به کارهای انتخاباتی خصوصا در جامعه هدف دولتی‌ها و کارمندان انجام می‌دهند.

اما حسن صادقی، موضوع «اختیارات و وظایف نمایندگان مجلس» و عدم اطلاع دقیق مردم از این موضوع  را عامل افراط و یا تفریط در سطح انتظار مردم عنوان می‌کند که یک نمونه آن را انتشار خبری از طرف آقای حاجی بابایی مبنی بر تصویب شدن طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه‌ هفتم توسعه توسط کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اعلام می‌کند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با انتقاد از زمان انتشار این خبر نزدیک انتخابات و اینکه چرا با وجود تصویب در برنامه ششم تاکنون اجرایی نشده است، هدف از همسان سازی را صرفاً اجرایی نمودن آن صندوق‌های کشوری، لشکری، فولاد و صندوق‌های وابسته به خانواده‌ی معزز دولت بیان می‌کند نه صندوق مظلوم سازمان تأمین اجتماعی .

وی ادامه می‌دهد: برادر حاجی بابایی عزیز و گرانقدر، شما که می‌دانید همسان‌سازی مربوط به خانواده‌ دولت و از جمله شما فرهنگیان عزیز است و متناسب‌سازی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی؛ پس چرا  شفاف مکنونات قلبی خود را به زبان نمی‌آورید که ما صرفاً به فکر منافع خودمان و خانواده دولت هستیم و اگر سخنی هم از سازمان تأمین اجتماعی به زبان می‌آوریم برای این است که بگوییم به فکر شما هستیم. 

ضرورت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با اعاده ۱۰۰ درصد ضریب مستمری

همسان سازی حقوق بازنشستگان

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری، اتهامات نمایندگان مجلس را در برنامه‌های توسعه‌ای کشور در عدم پرداخت معوقات سازمان تأمین اجتماعی برای پرتوان کردن این سازمان جهت متناسب‌سازی بر اساس مصوبات هیات امناء و هیئت مدیره می‌داند. به همین دلیل هم نتوانستند فراتر از آن عمل کنند.

به اعتقاد صادقی، اگر متناسب‌سازی باید انجام شود، چرا باید مقرراتی را اجرا شود که متناسب‌سازی انجام شده و صورت گرفته قبلی را دچار گسست و بهم ریختگی کند! وی اعلام کرد که این‌گونه اجرا پله‌ای تناسب را برهم می‌زند. لذا کافی است که از این رویه دست بردارند، آن وقت یک بار متناسب‌سازی می‌تواند برای همیشه کافی باشد.

 سازمان تامین اجتماعی مکلف است در سال اول اجرای برنامه‌ هفتم توسعه، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش خود را یک بار برای همیشه با اعاده ۱۰۰ درصد ضریب مستمری زمان برقراری آنان به انجام برساند و در سال‌های آتی با اعمال ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، این ضریب مستمری را استمرار و پایداری ببخشد و نگه دارد.

متناسب‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی از توان مجلس خارج است

علی حیدری عضو و نائب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی معتقد است؛ در حال حاضر که براساس قانون ملاک برقراری مستمری میانگین 2 سال آخر بیمه پردازی است و تغییر آن به تمام شماری در کوتاه مدت میسر نیست، حداقل می توان در متناسب سازی حقوق بازنشستگان این رویکرد بیمه ای مبتنی بر عدالت را در نظر گرفت. یعنی اینکه علاوه بر مستمری زمان برقراری، باید دید فرد بازنشسته در طول سنوات بیمه پردازی چند برابر حداقل دستمزد و یا چه کسری از حداکثر دستمزد را مبنای کسر حق بیمه خود داشته است و یک میانگین براساس تمام شماری دریافت کرد و بعد در فرآیند متناسب سازی، هر ساله همین نسبت میانگین اکتسابی او را نسبت به حداکثر یا حداقل دستمزد حفظ کرد و یا بابت هر حداقل دستمزد یک امتیاز به او اختصاص داد و میانگین امتیازات ملاک متناسب سازی قرار گیرد .

حسن صادقی در این باره می گوید: «همسان‌سازی دارای رتبه و پایه با شاغلین است و به همین دلیل موضوعیت دارد؛ ولی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی با توجه به حق بیمه‌ پرداختی و سنوات پرداخت حق بیمه موضوعیت دارد. از طرفی هزینه‌ همسان‌سازی با بودجه‌ عمومی، در اختیار دولت است و قانون بودجه نیز توسط مجلس تأیید و تصویب می‌شود، لیکن هزینه‌ متناسب‌سازی توسط بودجه سازمان تأمین اجتماعی تأمین و در اختیار هیت مدیره و هیات امناء سازمان تأمین اجتماعی است و به خاطر استقلال مالی و اقتصادی از توان مجلس نیز خارج است.» به همین دلیل انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی، سازمان تأمین اجتماعی را مکلف به انجام متناسب سازی، آن هم یک بار برای همیشه و با اجرای دقیق و کامل ماده‌ ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، متناسب‌سازی را دائمی نماید.

 

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • محمدحسن

    باسلام اگر همسان سازی مخصوص دولتیها و نر چشمی ها است پس چرا دولت دولت صندوق تامین اجتمائی را به ملک شخصی خود میداند وپولی که با دست رنج ما به صندوق واریز شده از صاحبان اصلی آن ردیق میکند ما پولی از دولت نخواستیم دولت هم دست از سر ما بردارد وآن پولی که بدکار است پرداخت کند که ما هم چشمان به دست خودمان باشد

  • نادر

    سازمان که ازبودجه دولتی استفاده نمیکنه چرا مدیرعامل وسایر مدیران انرابایستی دولت انتخاب بکنه مگر خودعناصر گارگری چلاق هستند که مدیر انتخاب کنند حتما باید دست نشانده دولتی وبله قربان گوی دولت باشند

  • ناشناس

    کشوری و لشکری با خیال راحت به دنبال دریافت معوقات همسان سازی میباشند. لیکن ما بد بختهای تامین اجتماعی کما فی سابق اندر..... هستیم بستگی به قدرت ارضه نمایندگان ومدعیان پیشکسوت کارگری دارد. باز هم یک بام دو هوا شاید هم با انتخابات پیش در رو دری به تخته خورد. ودراین شبهای عزا امام حسین اشک جان سوزی بریزد. وحاجات دل سوختگان کارگری بر آورده شود. انشالله حسین ابن علی بحق طفل شیر خوارش حاجت این قشر زجمت کش بر اورده کند.

  • حمید

    خدا بحق این شبها که عزای اباعبدالله ع میباشد تقاص بازنشستگان تامین اجتماعی را از همه ی مسئولین از خدا ناشناسان بگیرد آه یک مظلوم دودمان عالمی را برباد می‌دهند لعنت خدا بر دولت مردان نامرد رانت‌خواری.

  • علی

    سازمان تامین اجتماعی خیانت در امانت کرده و حق و حقوق مستمری بگیران خود را پای مال می‌کند و با وعده‌اي دروغ مستمری بگیران خود را فریب می‌دهد مدیران نالایق کاری برای تامین اجتماعی ها نمیکنند

  • علی

    همسان سازی یک دروغ بزرگ و فریب از طرف دولت و بقیه ارگانهاست وکسی به فکر مستمری بگیران تامین اجتماعی نیست

  • کیومرث چگینی

    اشک مردم رو در اوردین دیگه یکم هم کم تر حرف بزنن بیشتر عمل کنن هنوز داریم حقوق ۵ میلیونی میگیریم

  • علیرضا

    باسلام ضمن تشکر از بیانات آقای صادقی در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که از حق وحقوقات این جامعه زحمت کش که 30 سال عمر خود رادر جهت فعالیت دربخش تولید و حتی در ادارات وشرکتهای دولتی تلف کردندتشکر وقدردانی مینماییم. شایان ذکر است که بنده کارمند رسمی یکی از ادارات اجرایی استان با داشتن 30 سال سابقه خدمتی ومدرک دانشگاهی در پست های مسولیتی واحدهای سازمانی فعلا مبلغ ده میلیون دریافتی حقوق دارم که بازداشتن همسری مریض وسه فرزند دختر دم بخت نمی دانم این مبلغ را خرج دکتر دارو که خودتان مستحضرید هیچ گونه پوششی نیز از طریق بیمه تکمیلی هم نداشته وهمه داروها بصورت آزاد تهیه می‌شوند. و.... علی ایحال خدمتتان عرض نمایم این نمایندگان مجلس فقط بخاطر خودشان این موارد را عنوان می‌نمایند که خودرا بعنوان حامی قشر حقوق بگیر در جامعه تلقی نمایند ودولتی ها نیز به همین منوال مسیر را می روند اما بالاخره خدایی هم هست ما که دستمان به جایی نمی رسد ولی از شما پیشکسوتان جامعه کارگری ومستمری بگیر تامین اجتماعی استدعا داریم که با پیگیری های مجدانه ای که برای همه ما درطول این مدت روشن آشکار بوده حق وحقوقات این قشر ضعیف جامعه مورد استدعا میباشد. باتشکر

  • یعنی آنها نمیدانند با این گرانی در این کشور با هفت میلیون نمیشه زندگی کرد؟یا خودشان را زده انی به کوچه علی چپ آنکه سیر است از احوال گرسنه خبر ندارد

    یعنی آنها نمیدانند با این گرانی در این کشور با هفت میلیون نمیشه زندگی کرد ؟ یا خودشان را زده اند به کوچه علی چپ ! آنکه سیر است از احوال گرسنه که خبر ندارد

  • مریم

    چقدر بگیم ما تامین اجتماعی ها حقمون رو در باره حقوقمون میخواهیم الان خدا وکیلی باید با چ زبانی به جناب آقایون بگوییم ماهم تو این کشورررریم همسان سازی فرهنگی ولشکری و کشوری داریم ولی همسان سازی تامین اجتماعی نداریم,? امان از دل مردم امان از آه مظلوم امان از حرفهای نگفته

  • فرید

    اتفاقا تا حالا افزایش حقوق فقط برای بازنشستگان تامین اجتماعی صورت گرفته افزايش ۵۸درصدی بعلاوه ۵۱۲ هزار تومان درسال ۱۴۰۱برای تامین اجتماعی در مقابل فقط ۱۰درصد برای بازنشستگان مظلوم کشوری باعث شده که دریافتی یک بازنشسته تامین اجتماعی بامدرک زیر دیپلم وبا سابقه مشابه از یک بازنشسته کشوری با مدرک فوق لیسانس بیشتر شده به فیش‌های حقوقی آنها مراجعه کنید البته آنها با اعتراضات وتجمع خیابانی حقشون را گرفتند که مبارکشون باشه

  • غلامرضا

    وقتی روی افزایش حقوق به جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی خیانت می کنید بهتر از این هم نمی شود . حقوق وزرا و نمایندگان مجلس و لشکریان اضافه می شود و ما بازنشستگان تامین اجتماعی باید همین جور بمانیم و 2۵ درصد و افزایش حقوق و عیدی مان دزدیده شود .

  • شیرین امیری هستم

    ضمن سلام ایابااین همه گرونی واقعامیشه باماهی هفت میلیون زندگی کردلطفاشعارندهیدعمل کنید

  • ناشناس

    درود بر شما اقای صادقی که اینهمه زحمت میکشد

  • ناشناس

    باسلام و احترام به دولت و مجلس انقلابی و انشالله مردمی که راستای حمایت از حقوق مستضعفین جامعه است امید است در بهبود وضعیت مستعمری بگیران تامین اجتماعی تلاش کنید تا درآمد و هزینه های کمرشکن همخوانی داشته باشد. باآرزوی آن روز موفق باشید.

  • ناشناس

    امابیمه کردن تمام روستایی ها عشایر کارگران فصلی وروزمزدهمه وهمه بدستورهمین مجلس تصویب شد که بارمالی اش را دولت نمیدهد وتامین اجتماعی را به فلاکت کشانده

  • ناشناس

    دیگر آه وناله ما کارگران کار ساز نیست مگر خداوند کاری کند که انشاالله این حکومت نالایق سرنگون شود

  • ناشناس

    بازنشستگان‌کارگری‌به‌گدایی‌افتاده‌اند،پس‌کجاست‌ان‌عدالت‌ودین‌واسلام‌ومردم‌ودموکراسی‌دینی‌ومنزلت‌اجتماعی‌و....

  • مختاری

    تو رو خدا این مسئله رو پیگیری کنید همسرم در مرداد ماه ۱۴۰۰ بازنشسته شد ولی همسان سازی تا فروردین ۱۴۰۰ بود الان با کسانی که چند ماه بین بازنشستگی اوناست ۴میلیون اختلاف حکمش نه این چه قانونی هستش

  • سعید فکار

    اگر همسان سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی را انجام ندهد هیچ بازنشسته ای موظف به شرکت در انتخابات مجلس نمی باشد ..والسلام

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد