آخرین خبر از همسان سازی حقوق بازنشستگان امروز ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ | مشکل صندوق‌های بازنشستگی باید حل شود

در این گزارش به توضیحاتی درباره آخرین خبر از همسان سازی حقوق بازنشستگان امروز 28 خرداد ماه 1402 پرداخته شده . چه خبر از همسان سازی حقوق بازنشستگان؟

آخرین خبر از همسان سازی حقوق بازنشستگان امروز 28 خرداد ماه 1402 | مشکل صندوق‌های بازنشستگی باید حل شود

آسیه کرمی: در این گزارش به توضیحاتی درباره آخرین خبر از همسان سازی حقوق بازنشستگان امروز 28 خرداد ماه 1402 پرداخته شده است.

تعیین میزان حقوق بازنشستگان بر اساس چندین عامل مختلف از جمله سابقه کار، حقوق پایه، سن بازنشستگی و… است. در بسیاری از کشورها، حقوق بازنشستگان بر اساس فرمول‌هایی محاسبه می‌شود که در آن‌ها به عوامل فوق اشاره شد.

نحوه اعتراض بازنشستگان برای ثبت شکایت از همسان سازی حقوق

با توجه به اظهارات عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به نظر می‌رسد که در بودجه سال آینده، تلاش برای افزایش حقوق بازنشستگان، به ویژه آن دسته از بازنشستگانی که دریافتی کمی دارند، صورت خواهد گرفت. برای اینکه این تلاش به نتیجه برسد، لازم است که رویکردی سیاستمداران به بازنشستگان و حقوق آن‌ها اتخاذ شود که علاوه بر توجه به نیازهای اقتصادی بازنشستگان، میزان احترام و تقدیر خاصی نیز به آن‌ها نشان دهد.

صولت مرتضوی در جلسه هیئت دولت اعلام کرده است که بازنشستگان برای ثبت شکایت خود می‌توانند از طریق رسانه‌ها این موضوع را مطرح کنند و اگر شکایت آنها برای کارگروه تشکیل شده موثر و محرز بود، کم و کسری موجود اعمال خواهد شد. بنابراین، برای ثبت شکایت، بازنشستگان می‌توانند از طریق رسانه‌های مختلف، از جمله رسانه‌های اینترنتی، رادیو، تلویزیون، و یا روزنامه‌ها، نظر خود را اعلام کنند.

حسن ایزدان، بازرس کانون بازنشستگان کارگری تهران، درباره پرداخت حقوق جدید بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرده است که احکام حقوقی جدید در سامانه قرار گرفته‌اند و قابل رویت هستند. با این حال، دریافت احکام برای بازنشستگان تامین اجتماعی کمی دشوار است و آنها نیاز به دسترسی به کامپیوتر یا لپ‌تاپ دارند. با نصب برنامه "تامین من" در گوشی همراه، احکام در دسترس قرار می‌گیرد.

همچنین، پرداخت حقوق جدید بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس احکام جدید در سامانه بارگذاری شده است و پرداخت‌های مربوطه آغاز شده است. رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در یک توئیتر اشاره کرد که از ماه آینده، ماهیانه رفاهیات معوق بازنشستگان مخابرات پرداخت خواهد شد. همچنین، مطالبات بازنشستگان مخابرات از محل فروش اموال مازاد پرداخت خواهد شد.

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز در گفت‌وگویی درباره وضعیت پرداخت بدهی دولت به صندوق تأمین اجتماعی گفته لست که بخش عمده‌ای از مطالبات صندوق تأمین اجتماعی از دولت وصول شده است. و در سال قبل، ۲ مرحله پرداخت به مبلغ ۸۸ هزار میلیارد و ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به صندوق تأمین اجتماعی انجام شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرده است که این پرداخت‌ها بی‌نظیر بوده‌اند.

همچنین قالیباف در نامه ای به رئیس جمهور ایران، دکتر رئیسی، در خصوص ایرادات به مصوبه تعیین ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۲ توضیحاتی ارائه کرده است. در این نامه، قالیباف اعلام کرده است که بر اساس تبصره ۴ الحاقی به قانون نحوه اجرای اصول هشتاد و پنجم و یکصد و سی هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی و ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی آن، نظر قطعی به منظور اقدامات لازم در مورد این مصوبه باید اعلام شود. او همچنین از رئیس جمهور خواسته که به این موضوع توجه کند و نتایج را به او ابلاغ کند.

با توجه به بررسی ها، به نظر می‌رسد که این مصوبه در بخش‌هایی که با مواد قانونی قابل اجرا مغایرت دارد، اعتبار قانونی ندارد و اجرای آن غیرممکن است. به علاوه، تعیین حقوق و مستمری کارکنان دولت و بازنشستگان، موضوعی است که باید بر اساس قوانین و مقررات مربوطه انجام شود و به دلیل اهمیت آن برای کارکنان و بازنشستگان، تضمین اجرای قانونی و صحیح آن بسیار حائز اهمیت است. بر همین اساس، پیشنهاد می‌شود که برای تعیین حقوق و مستمری کارکنان و بازنشستگان، از قوانین و مقررات مربوطه پیروی شود و مصوباتی که با مواد قانونی قابل اجرا مغایرت دارند، از لحاظ قانونی ملغی الاثر شناخته شوند.

در خصوص انتقادات وحیدی رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش در مورد فاصله ایجاد شده در پرداخت حقوق بازنشستگان، باید گفت که این مشکل در سال‌های گذشته وجود داشته و برخی از دولت‌ها تلاش کرده‌اند تا با همسان سازی حقوق بازنشستگان این مشکل را برطرف کنند.

اما این اقدامات به دلیل مشکلات مالی و بودجه ای برای برخی دولت‌ها، نتوانسته تا حد کافی موثر باشد. همچنین، همانطور که وحیدی اشاره کرده است، برخی افراد در سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه مانع همسازی حقوق بازنشستگان شده‌اند و این موضوع باعث تأخیر در برطرف کردن مشکلات بازنشستگان شده است.

بدیهی است که تأمین مالی و همسان سازی حقوق بازنشستگان از وظایف مهم دولت است و باید تلاش کرد تا این مشکلات برطرف شود. این امر نیازمند هماهنگی و همکاری بین سازمان‌ها و نهادهای دولتی مختلف است و باید توجه کافی به آن شود.

با توجه به تصریحات وحیدی و رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، به نظر می‌رسد که صندوق‌های بازنشستگی در حال حاضر دچار مشکلاتی هستند و قادر به همسان سازی حقوق بازنشستگان نیستند. به همین دلیل، باید راهکارهایی برای حل این مشکلات پیدا شود.

یکی از راهکارها، فروش صندوق‌های بازنشستگی به منظور کاهش هزینه‌های دولت و تأمین مالی برای پرداخت حقوق بازنشستگان است. اما این راهکار نیازمند بررسی دقیقی است تا از ابعاد مثبت و منفی آن در جامعه اطمینان حاصل شود. همچنین، در صورتی که صندوق‌ها به فروش برسند، باید تضمین شود که حقوق بازنشستگان و سایر امتیازات آن‌ها حفظ شود و از ایجاد نقص و کاستی در حقوق بازنشستگان جلوگیری شود.

به هر حال، برای حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی، باید راهکارهایی پیدا شود که از یک سو به دولت کمک کنند تا هزینه‌های خود را کاهش دهد و از سوی دیگر، حقوق بازنشستگان را تأمین کنند و از ایجاد نقص و کاستی در حقوق آن‌ها جلوگیری کنند.

با توجه به این گزارش، می‌توان گفت که افزایش حقوق کارکنان دولت از نظر این نماینده مردم کافی نیست و با توجه به اعلام آمار 60 درصدی تورم توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، این افزایش حقوق در واقع هیچ تاثیری در کاهش مشکلات اقتصادی کارمندان ندارد و همچنان با بحران تورمی مواجه هستند. به علاوه، حقوق بگیران ثابت در تغییرات تورمی با مشکلات جدی مواجه می‌شوند که نشان از این دارد که افزایش حقوق تنها با توجه به نرخ تورم نمی‌تواند کافی باشد و باید با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی بهبود یابد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد