آموزش گام به گام ثبت کد پستی برای خرید بیمه | برای دریافت چه بیمه‌هایی باید کد پستی را ثبت کرد؟

در این گزارش به آموزش تصویری و گام به گام ثبت کد پستی برای خرید انواع بیمه نامه پرداخته ایم.

آموزش گام به گام ثبت کد پستی برای خرید بیمه | برای دریافت چه بیمه‌هایی باید کد پستی را ثبت کرد؟
صفحه اقتصاد -

یکی از تغییرات مهمی که از خرداد ۱۴۰۴ افراد هنگام خرید بیمه‌نامه با آن مواجه خواهند شد، لزوم ثبت کد پستی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور است. این تصمیم راهکاری برای جلوگیری از تقلبات بیمه‌ای، افزایش شفافیت اطلاعات ملکی و تسهیل ارائه خدمات بهتر از سوی نهادهای دولتی و بیمه‌گرهاست.

از این پس اگر قصد خرید بیمه‌نامه‌ چه برای خودرو، خانه، یا هر نوع بیمه‌نامه دیگر را داشته باشید، باید ابتدا کد پستی محل سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان به نشانی اینترنتی amlak.mrud.ir ثبت کرده باشید؛ در غیر این صورت، بیمه‌نامه‌ای برایتان صادر نخواهد شد.

در این مقاله نحوه ثبت کد پستی در سامانه املاک برای بیمه را به‌صورت گام‌به‌گام آموزش می‌دهیم. اگر قصد خرید بیمه دارید، مطالعه این راهنما را از دست ندهید.

آموزش ثبت کد پستی در سامانه املاک و اسکان برای خرید بیمه ویژه مالک برای دارندگان سند تک برگ 

از ابتدای خرداد ۱۴۰۴، ثبت کد پستی در سامانه ملی املاک و اسکان برای صدور هر نوع بیمه‌نامه الزامی شده است. در صورتی‌که مالک ملک هستید، نوع سند ممکن است از نوع تک برگ باشد که اسناد جدیدی در قالب یک برگه با هولوگرام و اطلاعات کامل هستند. برای ثبت اقامتگاه درصورتی‌که سند مالکیتتان از نوع تک برگ و هولوگرام‌دار است، باید مراحل زیر را در این سامانه دنبال کنید:

  1. ورود به سامانه: به سامانه املاک و اسکان به آدرس https://amlak.mrud.ir مراجعه کنید. این سامانه متعلق به وزارت راه و شهرسازی است.
  2. ورود از طریق «دولت من»: گزینه «ورود افراد حقیقی از طریق دولت من» را انتخاب کرده و وارد سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند شوید.

راهنمای ثبت کد پستی در سامانه املاک و اسکان کشور

۳. احراز هویت: شماره تلفن همراهی که به نام شما ثبت شده است را وارد کنید. سپس کد امنیتی را در کادر مربوطه وارد کرده و روی گزینه «ارسال رمز یکبار مصرف» کلیک کنید.

احراز هویت در سامانه دولت هوشمند

۴. ورود کد: کد 5 رقمی که از طریق پیامک به گوشی همراهتان ارسال شده است را در کادر مربوطه وارد کنید تا وارد صفحه کاربری مخصوص به خودتان شوید.

۵. تعیین نوع مالکیت: در صورتی که مالک اقامتگاه خود هستید و علاوه‌بر ثبت اقامتگاه، می‌خواهید اطلاعات مالکیت آن را نیز ثبت کنید، باید گزینه «ثبت اقامتگاه همراه با اطلاعات مالکیت» انتخاب شود. سپس روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید.

انتخاب نوع مالکیت هنگام ثبت کد پستی در سامانه املاک و اسکان

۶. تایید کد پستی: کدپستی محل سکونت و کد امنیتی را وارد کنید. اگر سامانه کدپستی را به‌صورت خودکار برایتان در کادر وارد کرده است، صحت آن را بررسی کنید. در صورت مغایرت، اطلاعات را ویرایش کرده و کدپستی صحیح را وارد کنید. در صورتی هم که اطلاعات کد پستی محل سکونتتان را ندارید، می‌توانید از طریق سایت اداره پست به نشانی اینترنتی gnaf.post.ir با کلیک روی گزینه «یافتن کد پستی» ، کدپستی را استخراج کنید. در سامانه «جی نف» می‌توانید از روی نقشه به کد پستی محل سکونتتان دسترسی داشته باشید. سپس با ورود کد امنیتی روی گزینه «مرحله بعد» کلیک کنید.

تایید کد پستی در سامانه املاک و اسکان

۷. تعیین نوع سند: نوع سند اقامتگاهتان را از بین گزینه‌های «تک برگ»، «دفترچه‌ای» و «عادی» مشخص کنید.

انتخاب نوع سند برای ثبت اقامتگاه در سایت املاک

۸. ورود اطلاعات سند: در صورت انتخاب سند تک برگ لازم است اطلاعات موجود در سند را به‌طور کامل در فیلدهای مشخص‌شده تکمیل کنید. این اطلاعات شامل «حوزه»، «پلاک اصلی»، «فرعی»، «شماره دفتر املاک الکترونیک/ شماره یکتا»، «شماره دفتر املاک» و «شماره صفحه» می‌شود. بعد از تکمیل اطلاعات، کد امنیتی را وارد کنید.

وارد کردن اطلاعات سند در سایت املاک

۹. ثبت اقامتگاه: بعد از تکمیل اطلاعات به‌صورت صحیح، فرایند ثبت اقامتگاه انجام می‌شود؛ اما اگر اطلاعات به‌صورت اشتباه وارد شده باشند، با اخطار مواجه می‌شوید. در این صورت برای اطمینان از صحت اطلاعات، فرایند ثبت اقامتگاه را یک‌بار دیگر با دقت انجام دهید. در صورت تداوم مشکل با پشتیبانی سامانه تماس بگیرید.

پیغام خطا ثبت اطلاعات نادرست در سایت املاک

در صورتی که مالک چند ملک هستید یا به‌صورت مستاجر در چند آدرس سکونت داشته‌اید، امکان ثبت بیش از یک اقامتگاه نیز وجود دارد.

آموزش ثبت کد پستی در سامانه املاک و اسکان برای خرید بیمه ویژه مالک برای دارندگان سند عادی و قولنامه‌ای 

اسناد قولنامه‌ای (دفترچه‌ای) همان سندهای قدیمی هستند که در قالب یک دفترچه یا منگوله‌دار عرضه می‌شدند. هر نوع سندی هم که از نوع تک برگ یا دفترچه‌ای نباشد، در دسته اسناد عادی قرار می‌گیرد. درصورتی‌که صاحب یکی از این اسناد هستید، برای ثبت اقامتگاه برای خرید بیمه در سامانه املاک و اسکان باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. به سامانه املاک و اسکان به آدرس https://amlak.mrud.ir مراجعه کنید.
  2. گزینه «ورود افراد حقیقی از طریق دولت من» را انتخاب کرده و وارد سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند شوید.
  3. شماره تلفن همراهی که به نام شما ثبت شده است را وارد کنید. سپس کد امنیتی را در کادر مربوطه وارد کرده و روی گزینه «ارسال رمز یکبار مصرف» کلیک کنید.
  4. کد ۵ رقمی ارسال شده به گوشی همراهتان را در کادر مربوطه وارد کنید تا وارد صفحه کاربری مخصوص به خودتان شوید.
  5. در‌صورتی‌که مالک اقامتگاه خود هستید، گزینه «ثبت اقامتگاه همراه با اطلاعات مالکیت» را انتخاب کرده و روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید.
  6. کدپستی محل سکونت و کد امنیتی را وارد کنید. در صورتی‌که به کد پستی دسترسی ندارید، برای «دریافت کد پستی» می‌توانید از طریق سامانه «جی نف» اقدام کنید. در این سامانه به نشانی post.ir با کلیک روی گزینه «یافتن کد پستی» می‌توانید از روی نقشه به کد پستی محل سکونتتان دسترسی داشته باشید. سپس با ورود کد امنیتی روی گزینه «مرحله بعد» کلیک کنید.
  7. نوع سند اقامتگاهتان را از بین گزینه‌های «تک برگ»، «دفترچه‌ای» و «عادی» مشخص کنید.
  8. اگر سندتان عادی یا قولنامه‌ای است، باید تیک گزینه «اقرار می‌کنم» را فعال کنید.
  9. در مرحله بعد لازم است که ملک مورد‌نظرتان را از بین املاکی که به شما نمایش داده می‌شود، انتخاب کنید.

ثبت اطلاعات سند در سایت املاک و اسکان

10. اگر ملک شما وجود ندارد، باید از طریق گزینه «ثبت به‌عنوان ملک جدید» اقدام به ثبت ملک کنید.

11. در مرحله بعد باید اطلاعات درخواستی شامل «میزان مالکیت» و «تاریخ شروع مالکیت» را وارد کنید.

تایید اطلاعات مالکیت برای ثبت کد پستی در سامانه املاک و اسکان

12. در صورتی‌که اطلاعاتتان به‌صورت پیش‌فرض وجود دارد اما صحیح نیست و امکان ویرایش اطلاعات نیز وجود نداشته باشد، باید به سامانه ثبت اسناد و املاک مراجعه کنید یا با تیم پشتیبانی سامانه تماس بگیرید.

بررسی اطلاعات ملک و ثبت در سامانه املاک

13. در مرحله بعد تاریخ شروع اقامتتان را وارد کنید.

ثبت تاریخ سکونت ملک در سایت املاک

14. در صورتی‌که اقامتگاه از نوع غیرمسکونی است، تیک «محل اقامت اصلی اینجانب ملک غیر مسکونی می‌باشد» را فعال کنید.

15. در مرحله بعد لازم است اطلاعاتی مانند شماره تلفن، شناسه قبض برق و نوع کنتور را وارد کنید.

ثبت اطلاعات قبض برق در سامانه املاک

16. در مرحله بعد کلیه اطلاعاتی که وارد کردید به شما نمایش داده می‌شود. اگر هر بخش از اطلاعات نیاز به ویرایش دارد، با کلیک روی گزینه «مرحله قبل»، نسبت‌به اصلاح اطلاعات اقدام کنید.

تایید اطلاعات در سایت املاک

17. بعد از بررسی دقیق و اطمینان از صحت اطلاعات، با کلیک روی گزینه «ثبت نهایی»، این اقامتگاه به‌عنوان اقامتگاه اصلی شما در سامانه اسناد و املاک به ثبت می‌رسد.

ثبت نهایی اطلاعات اقامتگاه در سایت املاک

آموزش ثبت کد پستی در سایت املاک برای خرید بیمه ویژه مستاجر

صدور بیمه‌نامه در همه رشته‌های بیمه‌ای از ابتدای خرداد ۱۴۰۴ برای بیمه‌گذاران حقیقی فقط با استعلام موفق کد پستی از سامانه ملی املاک و اسکان امکان‌پذیر خواهد بود. این الزام قانونی شامل همه افراد، از جمله مستاجران می‌شود؛ بنابراین در‌صورتی‌که در ملک اجاره‌ای سکونت دارید و متقاضی خرید بیمه‌نامه هستید، باید اقامتگاهتان را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنید. در غیر این صورت شرکت‌های بیمه قادر به صدور بیمه‌نامه نخواهند بود.

  1. ورود به سامانه: در مرورگرتان آدرس https://amlak.mrud.ir را تایپ کنید و وارد سامانه املاک و اسکان شوید.
  2. ورود از طریق «دولت من»: گزینه «ورود افراد حقیقی از طریق دولت من» را انتخاب کرده و وارد سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند شوید.
  3. احراز هویت: شماره تلفن همراهی که به نام شما ثبت شده است را وارد کنید. سپس کد امنیتی را در کادر مربوطه وارد کرده و روی گزینه «ارسال رمز یکبار مصرف» کلیک کنید.
  4. ورود کد: کد ۵ رقمی که از طریق پیامک به گوشی همراهتان ارسال شده است را در کادر مربوطه وارد کنید تا وارد صفحه کاربری مخصوص به خودتان شوید.
  5. تعیین نوع مالکیت: به‌عنوان مستاجر برای ثبت سریع اقامتگاه خود فارغ از نوع مالکیت می‌توانند گزینه «ثبت سریع اقامتگاه» را انتخاب کنید.

ثبت اقامتگاه مستاجران برای ثبت کد پستی در سایت املاک

۶. تایید کد پستی: در مرحله بعد باید کد پستی ملک را وارد کنید. در‌صورتی‌که کدپستی به‌صورت خودکار در فیلد مربوطه وارد شد، صحت آن را بررسی کنید. در صورت مغایرت، با ویرایش اطلاعات، کد پستی صحیح را در این قسمت بنویسید. درصورتی‌که به کد پستی دسترسی ندارید، با کلیک روی گزینه «یافتن کد پستی» می‌توانید از طریق سایت اداره پست و سامانه «جی نف» از روی نقشه به کد پستی محل سکونتتان دسترسی داشته باشید. سپس با ورود کد امنیتی روی گزینه «مرحله بعد» کلیک کنید.

ثبت کد پستی در سایت املاک برای خرید بیمه

۷. تعیین نوع مالک: در این مرحله باید اطلاعات هویتی مالک اقامتگاهتان را وارد کنید. ابتدا باید مشخص شود که مالک از نوع حقیقی یا حقوقی است. در‌صورتی‌که مالک شخص حقیقی باشد، باید کد ملی مالک را در کادر مربوطه وارد کرده و روی گزینه «تایید» کلیک کنید. اگر مالک حقوقی باشد، باید شناسه ملی شرکت یا سازمان مورد‌نظر وارد شود.

انتخاب نوع مالک توسط مستاجر در سایت املاک

  • اگر شناسه ملی مالک را نمی‌دانید، روی گزینه «یافتن شناسه ملی» کلیک کنید.
  • با وارد کردن نام سازمان یا شرکت مورد‌نظر در قسمت «نام شخصیت» و وارد کردن کد امنیتی اطلاعات موردنیاز نمایش داده می‌شود.

استعلام شخصیت حقوقی در سامانه املاک و اسکان

  • حالا می‌توانید با مشاهده شناسه ملی مورد‌نظر، سایر مراحل را انجام دهید.

انتخاب مالک حقوقی با شناسه ملی

  1. تایید اطلاعات مالک: در صفحه بعد، نام و نام خانوادگی مالک به شما نمایش داده می‌شود. در صورت مغایرت اطلاعات، نسبت‌به ویرایش و اصلاح آن اقدام کنید.
    • در صورتی‌که ملک شما بیش از یک مالک دارد، از طریق گزینه «افزودن مالک» و تکرار مراحل بالا می‌توانید مالک جدید را اضافه کنید و به مرحله بعد بروید.

تایید اطلاعات مالک در سایت املاک و اسکان

۹. ورود اطلاعات ملک: در این بخش اطلاعات ملک شامل «نوع ملک»، «متراژ»، «طبقه» و «شماره واحد» را وارد کنید.

وارد کردن اطلاعات ملک برای ثبت کد پستی

۱۰. ثبت تاریخ شروع اقامت: به کمک تقویم، تاریخ شروع اقامتتان را در کادر مربوطه وارد کنید.

    • در‌صورتی‌که اقامتگاه از نوع غیرمسکونی است، تیک «محل اقامت اصلی اینجانب ملک غیر مسکونی می‌باشد» را فعال کنید.

۱۱. ثبت اطلاعات قبوض: در مرحله آخر باید اطلاعات شماره تلفن (در صورت وصل بودن) و شناسه قبض برق و کنتور را وارد کنید.

۱۲. پیش نمایش اطلاعات و ثبت نهایی: در این مرحله کلیه اطلاعات ثبت شده به شما نمایش داده می‌شود. در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات، با کلیک روی گزینه «مرحله قبل» می‌توانید به بخش‌های قبل بروید و اطلاعات بخش مورد‌نظر را اصلاح کنید. در نهایت بعد از بررسی و اطمینان از صحت اطلاعات، با کلیک روی گزینه «ثبت نهایی»، این اقامتگاه به‌عنوان اقامتگاه اصلی شما در سامانه اسناد و املاک به ثبت می‌شود.

مرحله نهایی ثبت کد پستی در سامانه املاک و اسکان برای خرید بیمه

اگر کد پستی خود را برای خرید بیمه در سامانه املاک ثبت نکنیم چه می‌شود؟

عدم ثبت اقامتگاه در سامانه ملی املاک و اسکان، ممکن است پیامدهای متعددی به همراه داشته باشد. یکی از پیامدهای این موضوع، عدم امکان دریافت یا تمدید بیمه‌نامه‌ها از جمله بیمه شخص ثالث است؛ زیرا  از خرداد ۱۴۰۴، صدور بیمه‌نامه‌ها منوط به استعلام موفق کد پستی از این سامانه خواهد بود. هم‌چنین واحدهای مسکونی ثبت‌نشده ممکن است به‌عنوان خانه‌های خالی تلقی شده و مشمول مالیات شوند. برخی خدمات دولتی نیز ممکن است فقط به افرادی ارائه شود که اطلاعات اقامتگاهشان را در این سامانه ثبت کرده‌اند.

ثبت اقامتگاه در سامانه ملی املاک و اسکان برای چه کارهایی ضروری است؟

ثبت اقامتگاه در سامانه ملی املاک و اسکان برای دسترسی به خدمات مختلفی الزامی است. این خدمات شامل صدور و تمدید بیمه‌نامه‌ها مانند بیمه بدنه، دریافت یارانه، ثبت‌نام در مدارس، دریافت دسته‌چک، انشعابات آب و برق و سایر خدمات دولتی می‌شود.

ثبت کد پستی در سامانه ملی املاک و اسکان؛ اقدامی الزامی برای صدور کلیه بیمه‌نامه‌ها 

ثبت کد پستی در سامانه ملی املاک و اسکان دیگر یک انتخاب اختیاری نیست؛ بلکه اقدامی الزامی برای دریافت بسیاری از خدمات مهم از جمله صدور بیمه‌نامه در همه رشته‌ها محسوب می‌شود. از ابتدای خرداد ۱۴۰۴، شرکت‌های بیمه موظف شده‌اند پیش از صدور بیمه‌نامه، کد پستی محل سکونت یا مالکیت بیمه‌گذار را از طریق این سامانه استعلام کرده و در صورت عدم ثبت، از ارائه خدمت خودداری کنند. این الزام علاوه‌بر بیمه‌های شخص ثالث و بدنه خودرو، شامل انواع بیمه‌های آتش‌سوزی، زلزله، مسئولیت، درمان و حتی بیمه عمر نیز می‌شود.

با‌توجه‌به نقش کلیدی سامانه ملی املاک و اسکان در ساماندهی اطلاعات ملکی، توصیه می‌شود افراد هرچه سریع‌تر نسبت‌به ثبت اقامتگاه یا ملک خود در این سامانه اقدام کنند. با این اقدام می‌توانید از بروز مشکلات هنگام دریافت بیمه یا سایر خدمات دولتی جلوگیری کنید. هم‌چنین از مشمول شدن مالیات‌های ناخواسته بر املاک خالی پیشگیری می‌شود. فراموش نکنید که ثبت صحیح اطلاعات ملکی، گام مهمی در راستای شفاف‌سازی، بهره‌مندی از حقوق قانونی و برخورداری کامل از خدمات شهروندی است.

سوالات متداول

 

  • مالکان برای ثبت اقامتگاه یا املاک خود در سامانه ملی املاک و اسکان به چه نوع سندی نیاز دارند؟

برای ثبت املاک در سامانه ملی املاک و اسکان، مالکان باید اطلاعات مربوط به سند مالکیت شامل شماره سند، شماره صفحه، شماره دفتر املاک و سایر مشخصات ملک را وارد کنند. در صورت دسترسی نداشتن به سند رسمی، اطلاعاتی مانند کد پستی، متراژ، طبقه و واحد، سال ساخت و شناسه قبض برق مورد نیاز است.

  • مدارک موردنیاز برای ثبت کد پستی در سامانه املاک و اسکان چیست؟

۱. کد پستی دقیق محل سکونت

۲. نشانی دقیق محل سکونت

۳. شناسه قبض آب، برق یا گاز ملک

۴. شماره موبایل ثبت‌شده به نام متقاضی

۵. سند مالکیت یا قرارداد اجاره

  • در صورت دسترسی نداشتن به کد پستی ملک چه کنم؟

از طریق سامانه «جی نف» به نشانی gnaf.post.ir می‌توانید با کلیک روی گزینه «یافتن کد پستی» و پیدا کردن محل سکونت خود روی نقشه، به کد پستی دسترسی پیدا کنید.

  • برای خرید کدام بیمه‌ها باید کد پستی را در سامانه املاک ثبت کرد؟

برای خرید انواع رشته‌های بیمه‌ای ازجمله بیمه شخص ثالث، بدنه، عمر، درمان تکمیلی، حوادث و سایر بیمه‌ها باید کد پستی خود را در سامانه املاک ثبت کنید.

  • اگر مستاجر باشیم، چطور اطلاعات ملک را ثبت کنیم؟

درصورتی‌که مستاجر هستید، گزینه مربوط به مستاجر را انتخاب و اطلاعات موردنیاز را براساس قرارداد اجاره تکمیل کنید.

  • چه کسانی باید اقامتگاه خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند؟

سرپرستان خانوار، اعم از مالکان مستاجران و حتی افرادی که به‌صورت رایگان در ملکی سکونت دارند، موظف به ثبت اقامتگاه خود در سامانه ملی املاک و اسکان هستند.

  • آیا می‌توان چند ملک را در سامانه ثبت کرد؟

بله، مالکان می‌توانند همه املاک خود را به‌صورت جداگانه در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند. در صورتی که ملکی به‌عنوان اقامتگاه دوم ثبت نشود، ممکن است به‌عنوان خانه خالی محسوب شده و مشمول مالیات شود.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار