صفحه اقتصاد بررسی می کند؛

رونمایی از خودروی شیک و جدید سایپا ۱۴۰۴ | ثبت‌ نام سیتروئن C۳-XR از کی آغاز می‌ شود؟+ قیمت احتمالی سیتروئن C۳-XR

سیتروئن کاشان با آغاز تولید آزمایشی سیتروئن C۳-XR، بالاخره آماده عرضه این خودرو به بازار شده است.

رونمایی از خودروی شیک و جدید سایپا 1404 | ثبت‌ نام سیتروئن C۳-XR از کی آغاز می‌ شود؟+ قیمت احتمالی سیتروئن C۳-XR
صفحه اقتصاد -

رونمایی از خودروی شیک و جدید سایپا 1404 تازه ترین اقدام شرکت خودرو سازی سایپاست که در این گزارش ضمن بررسی این خودرو، درباره زمان ثبت‌ نام سیتروئن C۳-XR مطالبی را بیان خواهیم کرد و اضافه می کنیم در سالهای اخیر که صنعت خودرو سازی کشور دچار تحریم های بین المللی شد، قرار بود که خودروسازان فرانسوی همکاری های گسترده ای را با خودرو سازان ایرانی داشته باشند. یکی از خودرو هایی که قرار بود طی این قرار داد ها در ایران عرضه شوند، سیتروئن C۳-XR بود، که طبق برنامه قرار بود در سایت سایپا – سیتروئن مونتاژ و به بازار ایران عرضه شود اما در نهایت تولید این خودرو در آن سال ها انجام نشد. اما حالا شرکت سایپا در سال های اخیر یرنامه تولید این خودرو را از سر گرفته و به زودی این کراس اوور را در بازار کشور خواهیم دید.

رونمایی از خودروی شیک و جدید سایپا ۱۴۰۴

سایپا روز گذشته در حضور خبرنگاران و اهالی رسانه، از سیتروئن C3-XR رونمایی کرد تا به‌زودی شاهد عرضه این خودرو در بازار باشیم. به بیان مدیران سایپا، این خودرو در قالب ۳ تیپ V۱، V۲ و V۳ روانه بازار می‌شود تا امکان خرید آن برای اقشار مختلف فراهم شود. سیتروئن C3-XR که در گذشته با نام سایپا سیلک و پروژه M۴۴ نیز شناخته می‌شد، در واقع نسخه چینی سیتروئن C۳ است؛ خودروی که سایت سایپاسیتروئن کاشان در مدتی کوتاهی تولید کرد.

c3-1-1024x678

 پس از سال ها نمایش سیتروئن C۳-XR در تمام نمایشگاه های خودرویی ایران و عوض شدن چندباره نام و مشخصات فنی‌اش (از پروژه M۴۴ و نام سیلک گرفته تا نام اصلی یعنی C۳-XR )، بالاخره تولید آزمایشی این خودرو در خط تولید سایپا-سیتروئن کاشان کلید خورده و تاکنون ۳۸ دستگاه از این خودرو نیز مونتاژ شده است و دو پارت ۱۰۰ و ۴۰۰ دستگاهی به صورت قطعات منفصله نیز در راه گمرکات کشوری هستند.

این خودرو نخستین بار با فیس مدل ۲۰۱۴ و با نام پروژه M۴۴ به نمایش درآند. ظاهری که اصلا جذاب نبوده و حتی در زمان نمایش اولیه نیز نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب نماید. اما این پایان راه C۳ XR نبود و این کراس کامپکت برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ و سپس برای بار دوم در سال ۲۰۲۱ زیر تیغ جراحی رفت. فیس لیفت دوم C۳ XR که با نام Fashion Edition شناخته می شود، جدیدترین ظاهر این خودرو بوده و در ایران نیز با همین فیس عرضه خواهد شد.

اما اندکی نیز به پروژه احیا شده ی C۳-XR بپردازیم؛ با شدت گرفتن تحریم ها در سال ۱۳۹۸، پروژه سیتروئن C۳-XR نیز مانند بسیاری دیگر از پروژه ها همچون ادامه تولید پژو ۲۰۰۸ و مونتاژ پژو ۳۰۱ و ۲۰۸، به حالت تعلیق درآمد.

در نتیجه به درازا کشیده شدن روند تولید این خودرو، شرکت سایپا-سیتروئن تصمیم گرفت برای تأمین قالب های تریم داخلی، پیشرانه و دیگر بخش های فنی به سراغ شریک چینی گروه استلانتیس برود.

به این ترتیب، شرکت سایپا-سیتروئن موفق شد پس از سال ها تلاش،  C۳-XR را به کمک شرکت چینی به خط تولید خود بیاورد و تولید آزمایشی آن را نیز آغاز نماید.

در قسمت دماغه شاهد چراغ های کشیده و زیبایی هستیم که دو خط کرومی که در مرکز تبدیل به لوگوی سیتروئن شده اند، این دو چراغ را به یکدیگر متصل نموده اند. رینگ های خودرو مشکی مات بوده و آینه های جانبی دقیقا مشابه پژو ۲۰۰۸ و تارا هستند.

در بخش انتهایی نیز چراغ های جدا از هم با گرافیک به نسبت خوب و لوگوی مشکی سیتروئن بیش از هر چیز دیگری خودنمایی میکنند. به طور کلی باید گفت سیتروئن C۳ XR از طراحی ساده اما شکیلی بهره مند است که اگرچه برخلاف همتایان چینی اش، زرق و برق عجیبی ندارد اما ماندگار تر از آن ها به نظر می رسد.

این خودرو دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۲۸۸، ۱۷۴۸ و ۱۵۵۷ میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن هم ۲۶۵۵ میلی متر اعلام شده است.

Citroen-C3-XR-2019-5

در بخش کابین نیز مانند ظاهر بیرونی شاهد طراحی ساده ای هستیم که جذاب ترین قسمت های آن را می توان اهرم ترمز دستی خلبانی و کلاستر تمام دیجیتالی برشمرد. مانیتور خودرو ابعاد مناسبی دارد و پنل تهویه نیز کاملا مشابه پژو ۳۰۱ و تارا است. ارگونومی کابین مناسب ارزیابی می شود و فضای سر و پا نیز در هر دو ردیف به نسبت ابعاد خودرو، خوب است.

از مهم ترین امکانات رفاهی و ایمنی محصول جدید سیتروئن برای بازار ایران می توان به فرمان کمکی برقی، کلاستر دیجیتال، مولتی مدیا، سیستم کنترل پایداری و کشش، ترمز دستی خلبانی، حالت های رانندگی، سیستم تهویه دیجیتال، کیسه هوای جلو و جانبی، کروز کنترل، کلید های کنترلی روی فرمان و … اشاره کرد.

در نسخه های V۲ و V۳ سیتروئن C۳ XR قرار است مواردی همچون شش ایربگ، استارت و ورود بدون کلید، سانروف، گرمکن جلو، شارژر وایرلس و صندلی برقی نیز افزوده شود.

سیتروئن C۳ XR قرار است با موتور ۱.۲ لیتری توربو سه سیلندر وارد بازار شود. این موتور ۱.۲ لیتری می تواند ۱۱۶ اسب بخار توان و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند، که این مقدار برای کراس اوور جمع و جوری مانند C۳-XR کاملاً مناسب است. این پیشرانه، وجوه اشتراک بسیاری با پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی پژو، که در محصولاتی چون پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ و حتی اوپل کورسا و موکا به‌کار رفته است، دارد. گیربکس این خودرو هم از نوع ۶ سرعته دوکلاچه تر گتراگ، انتخاب شده است.

در شروع حرکت شتاب گیری خوبی را در شرایطی که خودرو تک سرنشین باشد داریم اما با افزوده شدن نفرات، اگرچه همچنان از C۳ XR نا امید نمی شوید اما شگفت زده نیز نخواهید شد. فرمان پذیری خودرو دقیقا همان چیزیست که از عمده محصولات گروه PSA انتظار می رود و این یعنی پایداری و فرمان پذیری خوبی را شاهد هستیم و عملکرد سیستم کنترل پایداری نیز مناسب است. تعویض دنده ها بدون ضربه صورت می گیرد و سیستم ترمز هم عملکرد دقیقی دارد.

تعلیق عقب خودرو از نوع عادی بوده و خبری از تعلیق مولتی لینک در این خودروی اقتصادی نیست؛ با این حال به دلیل فاق لاستیک ها و سبک طراحی اتاق، سواری خودرو و میزان سفتی و نرمی آن اصلا آزار دهنده نیست. به طور کلی می توان برای توصیف سواری سیتروئن C۳ XR و درک بهتر شما عزیزان، یک تارا با ارتفاع کمی بیشتر را مثال زد.

سیتروئن سی ۳ جدید را می توان از جمله خودرو هایی دانست که چنانچه با قیمت مناسبی به بازار تشنه ایران عرضه شود، به جهت برخورداری از برند اروپایی و درواقع غیر چینی و همچنین بهره مندی از شبکه خدمات و قطعات سایپا، قطعا آمار فروش بسیاری از خودرو های هم رده را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

در روز تست آنچه از صحبت مدیران ارشد شرکت برمی آمد این بود که برای C۳ جدید در تیپ V۱، قیمتی در حدود یک میلیارد و دویست تا یک میلیارد و چهارصد در نظر گرفته خواهد شد. از جمله رقبای سیتروئن C۳ XR می توان به خودروهایی چون X۲۲ Pro، X۳۳ Cross، تیگارد X۳۵ و کی ام سی SR۳ اشاره کرد. فروش C۳ XR اواخر خرداد تا اوایل تیرماه آغاز شده و عرضه آن به بازار ۹۰ روز کاری بعد به انجام می رسد.

ثبت‌ نام سیتروئن C۳-XR از کی آغاز می‌ شود؟

پس از مدت‌ها انتظار، سایپا رسماً اعلام کرد که عرضه سیتروئن C3-XR به بازار ایران نزدیک شده است. این کراس‌اوور فرانسوی-چینی که در سال‌های اخیر با نام‌های مختلفی مانند «سایپا سیلک» و «سایپا M44» معرفی شده بود، سرانجام در قالب همکاری مجدد سایپا با برند سیتروئن، در کارخانه سایپاسیتروئن کاشان رونمایی شد.

سایپا

به گفته مدیران سایپا، ثبت‌نام سیتروئن C3-XR در سه تیپ مختلف، از اواخر خرداد یا اوایل تیرماه ۱۴۰۴ آغاز می‌شود و تحویل خودروها به صورت ۹۰ روزه خواهد بود. این خودرو که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۳ هم به نمایش درآمده بود، حالا به‌طور رسمی آماده ورود به خیابان‌های ایران است. ورود C3-XR به بازار، در بحبوحه رقابت فشرده کراس‌اوورهای اقتصادی، می‌تواند گزینه‌ای جدید و جذاب برای خریداران ایرانی باشد.

بررسی سیتروئن C3-XR؛ خودروی فرانسوی با DNA چینی

 سیتروئن C3-XR نخستین بار در سال ۲۰۱۴ ویژه بازار چین طراحی و معرفی شد. این کراس‌اوور کامپکت حاصل همکاری برند فرانسوی سیتروئن با خودروساز چینی دانگ فنگ است و بر پایه پلتفرم مشترک گروه PSA ساخته شده. در طی این سال‌ها، C3-XR دو مرتبه فیس‌لیفت شد: نخست در سال ۲۰۱۹ و سپس در ۲۰۲۱ با نسخه‌ای با عنوان Fashion Edition.

نسخه‌ای که اکنون به بازار ایران آمده، جدیدترین به‌روزرسانی این مدل است که با طراحی مدرن‌تر و امکانات بهبود‌یافته عرضه می‌شود

قلب تپنده سیتروئن C۳-XR یک پیشرانه سه سیلندر توربوشارژ ۱.۲ لیتری است که توان تولید ۱۱۶ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۹۰ نیوتن‌متر گشتاور در دور ۳۵۰۰ را دارد. این موتور اقتصادی که با استاندارد آلایندگی یورو ۶ همخوانی دارد، به یک گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک ساخت گتراگ آلمان متصل شده است. مصرف سوخت ترکیبی این کراس‌اوور حدود ۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که عددی بسیار قابل قبول برای استفاده روزمره و شهری به شمار می‌آید.

چندان دور از ذهن نیست اگر بگوییم در نگاه اول، طراحی داخلی سیتروئن C۳-XR شباهت‌های زیادی با کابین تارا دارد. چرا که هر دو خودرو بر پایه پلتفرم‌های مشابه گروه PSA توسعه یافته‌اند؛ تارا نسخه‌ای بهبود یافته از پژو ۳۰۱ است و C۳-XR نیز بر پلتفرم PS۱ بنا شده که از همان خانواده پلتفرم PF۱ محسوب می‌شود. به همین دلیل، فرم کلی داشبورد با خطوط کشیده و ساده، موقعیت قرارگیری نمایشگر مرکزی و نوع طراحی فرمان، فضایی آشنا و نزدیک به تارا را در ذهن تداعی می‌کند.

citroen-c3-xr

با این حال، تفاوت‌هایی نیز میان این دو دیده می‌شود. طراحی داخلی سیتروئن C3-XR مینیمالیستی‌تر و فرانسوی‌تر است و گرافیک نمایشگرها مدرن‌تر به نظر می‌رسد. کیفیت متریال‌های به کار رفته نیز در C3-XR کمی بالاتر از تارا ارزیابی می‌شود. به طور کلی، اگرچه شباهت‌هایی بین این دو کابین وجود دارد، اما حس کلی فضای داخلی در C3-XR حرفه‌ای‌تر و هماهنگ‌تر با زبان طراحی روز دنیاست.

سیتروئن C3-XR، بازیگری تازه در کلاس کراس‌اوورهای اقتصادی

با ورود رسمی سیتروئن C3-XR به بازار ایران در سال ۱۴۰۴، شاهد حضور یک کراس‌اوور کامپکت جذاب دیگر خواهیم بود که ترکیبی از طراحی فرانسوی، فناوری چینی و قیمت‌گذاری رقابتی را به خریداران ارائه می‌دهد. اگر سایپا بتواند این خودرو را با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش قوی عرضه کند، بدون شک C3-XR می‌تواند جایگاه قابل توجهی در میان خانواده‌های شهری و جوانان علاقه‌مند به کراس‌اوورهای جمع‌وجور به دست آورد.

قیمت احتمالی سیتروئن C۳-XR

این خودرو در بازار ایران با رقبای متعددی مانند ری‌را ایران‌خودرو، ام‌وی‌ام X33 کراس، کی‌ام‌سی X5 و تیگارد X35 مواجه است. مزیت رقابتی C3-XR نسبت به رقبا، استفاده از فناوری‌های روز گروه پژو-سیتروئن، مصرف سوخت بهینه، و مونتاژ در خودروسازی کاشان است که اطمینان از خدمات پس از فروش سایپا را نیز تضمین می‌کند.

طبق اعلام اولیه، قیمت سیتروئن C3-XR در تیپ پایه V1 در بازه 1.2 تا 1.4 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این قیمت با توجه به مونتاژ داخلی و پلتفرم اروپایی این خودرو، رقابتی به نظر می‌رسد.

در تیپ‌های بالاتر مانند V2 و V3 که شامل امکانات و آپشن‌های بیشتری هستند، قیمت ممکن است به 1.6 میلیارد تومان نیز نزدیک شود.

مشخصات کلی

جزئیات

نوع خودرو

کراس‌اوور جمع‌وجور (B-segment)

پیشرانه

۱.۲ لیتری توربوشارژ، ۳ سیلندر

قدرت خروجی

۱۱۶ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه

گشتاور

۱۹۰ نیوتن‌متر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه

گیربکس

۶ سرعته دوکلاچه (DCT)

مصرف سوخت ترکیبی

۵.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

ظرفیت باک سوخت

۵۳ لیتر

طول/عرض/ارتفاع

۴۲۸۸ / ۱۷۴۸ / ۱۵۵۷ میلی‌متر

ظرفیت صندوق عقب

۴۲۰ لیتر

امکانات تیپ V۳

صندلی برقی، گرمکن صندلی، سانروف برقی، شارژر بی‌سیم

به نظر شما آیا سیتروئن C3-XR می‌تواند خودروی شهری محبوب بازار ایران باشد؟ نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان صفحه اقتصاد در میان بگذارید!

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار