بازار فارکس چیست؟ ماهیت معاملات بازار فارکس

بازار فارکس بیشترین حجم معاملات روزانه را در بین تمام بازارهای مالی در اختیار دارد. این حجم بالای نقدینگی باعث شده بازیگران بزرگی مثل بانک‌ها و موسسات سرمایه‌گذاری بزرگ در این بازار فعالیت کنند.

بازار فارکس چیست؟ ماهیت معاملات بازار فارکس
صفحه اقتصاد -

فارکس یا به اختصار FOREX یک بازار نا متمرکز برای معامله گری و تبادل ارز می باشد. بازار فارکس یکی از بزرگترین بازارهای سرمایه گذاری در جهان می باشد. این بازار جهانی نرخ تبدیل ارز را برای همه ارزها تعیین می کند.

فارکس به زبان عامیانه

بازار فارکس یکی از بزرگترین بازارهای مالی در جهان است که بسیاری از تاجران موفق در آن فعالیت دارند و روزانه معاملات عظیمی در آن انجام می شود. اگر به دنبال اطلاعات جامع تری در مورد فارکس هستید با ما همراه باشید.

امروزه بازارهای مالی در بین تاجران جایگاه ویژه ای پیدا کرده است زیرا پتانسیل درآمدزایی بالایی دارند. میزان معاملان در بازارهای مالی حدود چند صد تریلیون دلار است که به راحتی می تواند اقتصاد چند کشور را زیر و رو کند. بهتر است بدانید امروزه بازارهای مالی به دو دسته تقسیم می شوند :

  • بازارهای ستنی
  • بازارهای جدید

ماهیت معاملات بازار فارکس

معاملاتِ بازار فارکس در مارکت‌هایی متشکل از جفت ارزهای مختلف مثل USD/EUR یا EUR/GBP انجام می‌شود. ارز سمت چپ، «ارز پایه» (Base Currency) و ارز سمت راست (EUR) «ارز مقابل» (Counter Currency) نام دارد.

گفتیم که این بازار محلی برای معامله‌ ارز رایج کشورهاست. به طور مثال در این بازار می‌توان دلار پرداخت و در ازای آن یورو دریافت کرد؛ یا در ازای پرداخت ین ژاپن، دلار دریافت کرد. روند کار به این صورت است که در پلتفرم‌های معاملاتی یا همان نرم‌افزارهایی کامپیوتری که امکان انجام معاملات را فراهم می‌کنند، به ازای جفت ارزهای مختلف، مارکت یا بازارهای متفاوتی ارائه می‌شود.

مثلا در بازار یورو/دلار که به‌صورت USD/EUR نوشته می‌شود، ،‌ قیمتِ نمایش داده شده، نه قیمت دلار است و نه قیمت یورو؛ بلکه نسبت قیمت دلار به یورو در قالب یک عدد اعشاری نمایش داده می‌شود که از تقسیم قیمت دلار به معادلِ دلاری یورو به دست می‌آید.

به ارز سمت چپ (که در این مثال USD است)، «ارز پایه» (Base Currency) و ارز سمت راست (EUR) «ارز مقابل» (Counter Currency) گفته می‌شود. چون در حال حاضر ارزش یورو از دلار بیشتر است، حاصل این تقسیم عددی کوچک‌تر از یک و تقریبا برابر ۰.۸۵ خواهد بود.

محاسبات فارکس

سرمایه‌گذارها و معامله‌گرها در بازاری مثل USD/EUR زمانی که معتقد باشند در آینده‌ نزدیک، قیمت دلار نسبت به یورو افزایش خواهد داشت یا یورو کمی از ارزش خود را از دست خواهد داد، در این بازار، «معامله‌ خرید» (Buy Position) باز می‌کنند.

هم‌چنین اگر معتقد باشند ارزش یورو نسبت به دلار رو به افزایش است، در بازار USD/EUR‌ «معامله‌ فروش» (Sell Position) باز می‌کنند.

به این ترتیب اگر پیش‌بینی آن‌ها درست بوده و قیمت در جهت مورد انتظارشان حرکت کند، دلار را ارزان‌تر خریده و گران‌تر می‌فروشند یا دلار را گران‌تر فروخته و ارزان‌تر می‌خرند و سود به دست می‌آورند.

از جمله معروف‌ترین جفت‌ارزهای معاملاتی در بازار فارکس می‌توان مارکت‌های دلار آمریکا به دلار کانادا (USD/CAD)، دلار آمریکا به دلار استرالیا (USD/AUS)، دلار آمریکا به ین ژاپن (USD/JPN)،‌ دلار آمریکا به پوند انگلیس (USD/GBP) و یورو به پوند انگلیس (EUR/GBP) را نام برد.

چگونه در بازار فارکس معامله کنیم؟

شاید برای خیلی از سرمایه گذاران سوال باشد که در بازار فارکس چگونه معامله می کنند؟ چرا ما این معاملات را انجام می دهیم؟ آیا با انجام این معاملات دنبال کسب سود چند درصدی هستیم؟

اصولا فارکس بازار پر نوسانی است ولی با وجود نوسانات این بازار، بازار امنی به حساب می آید.

حالا چرا بازار امنی است؟ زیرا شما در جفت ارزها کمتر اتفاقات غیر قابل تصور می بینید، یعنی ارزی وجود ندارد که به صورت غیر منتظره نابود شود. ولی شاید خیلی از بازارها این ویژگی را داشته باشند.

پس مبادلات بدین صورت است که گاهی فکر می کنیم ارزی بالا می رود و آن را خریداری می کنیم و گاهی حدس می زنیم ارزی پایین می آید و آن را می فروشیم.

معمولا معامله گرها در این بازار معاملاتی را انجام می دهند که سود زیادی داشته باشد.

خرید و فروش در بازار فارکس

خرید و فروش در بازار فارکس بدین معناست که ما جفت ارز یورو به دلار را می خریم. ما نسبت به بالا رفتن قیمت یورو و پایین آمدن قیمت دلار معاملاتی داریم در واقع ما دلار را فروخته ایم و یورو را خریدیم.

تاریخچه پول و تبدیل پول

قبل از پیدایش پول بیشتر داد و ستدها از طریق مبادله کالا به کالا صورت می گرفت. در هر شهر و کشور یک محصول واحد معیار و ارزش سنجی بود . برای مثال در ایران غلات و در تبت چای واحد ارزش سنجی بود. 

بعدها به خاطر مشکلات عظیم مانند فاسد شدن محصولات در حین مبادلات به تدریج سکه های فلزی روی کار آمد و به عنوان معیار ارزش مورد استفاده قرار گرفت.

به تدریج نقل و انتقال سکه ها نیز مشکل شد و زمینه ایجاد پول های کاغذی یا اسکناس فراهم شد. یکی از اولین بانک هایی که به طور رسمی شروع به چاپ اسکناس کرد بانک انگلستان بود.

از نظر اقتصادی پول یا اسکناس 3 کارکرد اساسی داشت که عبارتند از :

  • به عنوان معیار ارزش
  • به عنوان وسیله مبادله
  • به عنوان وسیله ای برای ذخیره ارزش

از زمانی که اسکناس جای خود را در اقتصاد باز کرد برای مدت زیادی منتشرکنندگان آن معادل ارزش اسمی آن طلا نگهداری می کردند. این نظام سه رکن اصلی داشت :

  1. پول رایج کشور نرخ برابری ثابتی به طلا داشت.
  2. بانک های مرکزی فقط در برابر ورود و خروج طلا مجاز بودند و حجم اسکناس منتشره را براساس نرخ برابری ثابتی تغییر دهند.
  3. ورود و خروج طلا از کشور آزادانه صورت می گرفت و بر این اساس کلیه ارزهای جهان نرخ برابری ثابتی با یکدیگر و با طلا داشتند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان