تقویم نجومی امروز جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ | تقویم نجومی همسران امروز جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲

در این مطلب تقویم نجومی امروز ۱۲ آبان / عقرب ۱۴۰۲ ، ۱۸ ربیع الثانی ۱۴۴۵ قمری و ۳ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی از نظرتان می گذرد.

تقویم نجومی امروز جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ | تقویم نجومی همسران امروز جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲
صفحه اقتصاد -

امروز جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ طبق تقویم نجومی متعلق است به حضرت امام زمان عج اعمال نیک خود را به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان شود.

مناسبت های اسلامی و نجومی

امروز قمر در «برج سرطان» است.
برای امور زیر مناسب است: خرید و فروش امور زراعی، امور مشارکتی بنایی، خرید و فروش ملک، خانه و مغازه، کندن چاه و کانال غرس کردن استحمام.
ممنوعات امور ازدواجی
زایمان نوزاد، زندگی خوبی خواهد داشت.
مسافرت خوب است.
انعقاد نطفه و مباشرت امشب (شب جمعه) پس از فضیلت نماز عشاء، فرزند سخنوری توانا و کلامش در عمق جان مردم اثر کند و از یاران امام زمان علیه‌السلام باشد.
امروز جمعه (پس از فضیلت نماز عصر) استحباب ویژه‌ای دارد و فرزند، دانشمندی مشهور گردد. ان‌شاءالله 
اصلاح سر و صورت باعث غم و اندوه می‌شود.
حجامت، خون دادن، فصد و زالو انداختن موجب درد در سر می‌شود.
ناخن گرفتن روز بسیار خوب و مستحب هم است. روزی را زیاد‌، فقر را برطرف، عمر را زیاد و سلامتی آورد.
دوخت و دوز روز بسیار مبارکیست و باعث برکت در زندگی و طول عمر می‌شود.
تعبیر خواب خوابی که امشب (شب جمعه) دیده شود، تعبیرش در آیه ۱۸ سوره مبارکه "کهف" است. ﷽ و تحسبهم ایقاظا و هم رقود و از مفهوم و معنای آن استفاده می شود که چیزی از دوست یا دشمن خواب بیننده، به وی برسد. چیزی همانند آن قیاس گردد. 
وقت استخاره از اذان صبح تا طلوع آفتاب بعد از زوال ظهر تا ساعت ۱۶ عصر
ذکر روز جمعه اللّهم صلّ علی محمّد وآل محمّد وعجّل فرجهم ۱۰۰ مرتبه
ذکر بعد از نماز صبح ۲۵۶ مرتبه «یا نور» موجب عزیز شدن در چشم خلایق می‌شود.

تسبیح مخصوص روز جمعه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ تَأَزَّرَ بِهِ

سُبْحَانَ مَنْ تَعَطَّفَ بِالْمَجْدِ وَ تَکَرَّمَ بِهِ سُبْحَانَ مَنْ لَا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلَّا لَهُ

سُبْحَانَ مَنْ أَحْصَی کُلَّ شَیْ‌ءٍ بِعِلْمِهِ سُبْحَانَ ذِی الطَّوْلِ وَ الْفَضْلِ

سُبْحَانَ ذِی الْمَنِّ وَ النِّعَمِ سُبْحَانَ ذِی الْقُدْرَةِ وَ الْکَرَمِ

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِکَ وَ مُنْتَهَی الرَّحْمَةِ مِنْ کِتَابِکَ

وَ بِاسْمِکَ الْأَعْظَمِ وَ ذِکْرِکَ الْأَعْلَی وَ بِکَلِمَاتِکَ التَّامَّةِ وَ تَمَّتْ کَلِمَاتُکَ (صِدْقاً وَ عَدْلًا) (سوره انعام، آیه ۱۱۵)

لَا مُبَدِّلَ لِکَلِمَاتِکَ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْکَرِیمُ یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ

أَسْأَلُکَ بِمَا لَا یَعْدِلُهُ شَیْ‌ءٌ مِنْ مَسَائِلِکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

وَ أَنْ تَجْعَلَ لِی مِنْ أَمْرِی فَرَجاً وَ مَخْرَجاً وَ أَنْ تُوَسِّعَ عَلَیَّ رِزْقِی فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ عَافِیَةٍ

سُبْحَانَ الْحَیِّ الْحَلِیمِ سُبْحَانَ الْحَلِیمِ الْکَرِیمِ سُبْحَانَ الْبَاعِثِ الْوَارِثِ

سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ سُبْحَانَهُ وَ بِحَمْدِهِ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیْتَ وَ بَارَکْتَ عَلَی إِبْرَاهِیمَ وَ آلِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ(بلدالامین)

ذکر و تسبیح پیامبر اکرم (ص) در آخر روز جمعه

سُبْحَانَکَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ یَا حَنَّانُ یَا مَنَّانُ یَا بَدِیعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ یَا ذَا الْجَلاَلِ وَ الْإِکْرَامِ‌

پاک و منزهی تو خدایا هیچ خدایی غیر از تو نیست ای مهربان ای صاحب منت بر خلق ای پدید آرنده آسمانها و زمین ای صاحب جلال و بزرگواری.

آداب روز جمعه

  • استفاده کردن از عطر و چیزهای خوشبوکننده
  • مسواک زدن
  • کوتاه کردن مو و ناخن و شارب
  • پوشیدن بهترین لباس
  • فراهم کردن نیازهای اهل خانه
  • زیارت اهل قبور به ویژه قبر پدر و مادر
  • شرکت در تشییع جنازه
  • عیادت بیماران
  • صدقه دادن

دعای روز جمعه

تقویم نجومی امروز

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ الأَوَّلِ قَبْلَ الْإِنْشاءِ وَالْإِحْیاءِ، وَالْآخِرِ بَعْدَ فَنَاءِ الأَشْیاءِ، الْعَلِیمِ الَّذِى لَایَنْسىٰ مَنْ ذَکَرَهُ، وَلَا یَنْقُصُ مَنْ شَکَرَهُ، وَلَا یَخِیبُ مَنْ دَعَاهُ، وَلَا یَقْطَعُ رَجَاءَ مَنْ رَجَاهُ . اللّٰهُمَّ إِنِّى أُشْهِدُکَ وَکَفىٰ بِکَ شَهِیداً، وَأُشْهِدُ جَمِیعَ مَلائِکَتِکَ وَسُکَّانَ سَمٰواتِکَ وَحَمَلَةِ عَرْشِکَ، وَمَنْ بَعَثْتَ مِنْ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ، وَأَنْشَأْتَ مِنْ أَصْنَافِ خَلْقِکَ، أَنِّى أَشْهَدُ أَنَّکَ أَنْتَ اللّٰهُ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ؛

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است، ستایش خدا را که آغاز هستی است پیش از آفرینش و حیات‌بخشی و پایان هستی است پس از نابودی همه چیز، دانایی که از یاد مبرد آن را که یادش کند و کم نگذارد از آنکه شکرش را به‌جای آورد و ناامید نسازد آن را که بخواندش و قطع نکند امید آن‌که به او امید بست؛ خدایا! تو را گواه می‌گیرم و تو برای گواهی کافی هستی و گواه می‌گیرم همه فرشتگانت و ساکنان آسمان‌هایت و نگهبانان عرشت و رسولان و پیامبرانی که برانگیختی و انواع آفریده‌هائی که آفریدی (همه و همه را گواه می‌گیرم) بر اینکه باور دارم که همانا تویی خدا، شایسته پرستشی جز تو نیست؛

وَحْدَکَ لَا شَرِیکَ لَکَ وَ لَا عَدِیلَ، وَلَا خُلْفَ لِقَوْلِکَ وَلَا تَبْدِیلَ، وَأَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ، أَدَّىٰ مَا حَمَّلْتَهُ إِلَى الْعِبَادِ، وَجَاهَدَ فِى اللّٰهِ عَزَّ وَجَلَّ حَقَّ الْجِهَادِ، وَأَنَّهُ بَشَّرَ بِمَا هُوَ حَقٌّ مِنَ الثَّوَابِ، وَأَنْذَرَ بِمَا هُوَ صِدْقٌ مِنَ الْعِقَابِ، اللّٰهُمَّ ثَبِّتْنِى عَلىٰ دِینِکَ مَا أَحْیَیْتَنِى؛

یگانه‌ای؛ شریکی نداری و بی‌همتایی و اختلاف و تفاوتی و تغییری در گفتارت نیست و اینکه محمّد ـ که خدا بر او و خاندان او درود فرستد ـ بنده و فرستاده توست؛ رسالتی را که بر عهده‌اش نهاده بودی به بندگانت رساند و در راه خدای عزوجل جهاد کرد، آنگونه که شایسته جهاد بود و به پاداشی که حق است مژده داد و از عذابی که راست است بیم داد، خدایا! تا زنده‌ام مرا بر دین خود ثابت بدار؛

وَلَا تُزِغْ قَلْبِى بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنِى، وَهَبْ لِى مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ . صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَعَلَىٰ آلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلْنِى مِنْ أَتْباعِهِ وَشِیعَتِهِ، وَاحْشُرْ نِى فِى زُمْرَتِهِ، وَوَفِّقْنِى لِأَدَاءِ فَرْضِ الْجُمُعَاتِ، وَمَا أَوْجَبْتَ عَلَىَّ فِیها مِنَ الطَّاعَاتِ، وَقَسَمْتَ لِأَهْلِهَا مِنَ الْعَطَاءِ فِى یَوْمِ الْجَزَاءِ، إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ.

و دلم را پس از آنکه به نور هدایت روشن کردی منحرف مکن و از نزد خود رحمتی بر من ببخش، چراکه تنها تو بخشاینده‌ای، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد و مرا از پیروان و شیعیان او قرار ده و در گروه او محشورم گردان و بر انجام واجبات جمعه‌ها و طاعاتی که در آن بر من لازم کردی توفیقم ده و عطایی که در رستاخیز برای اهل جمعه قرار داده‌ای نصیبم گردان، چه همانا تویی قدرتمند حکیم.

آیا جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ قمر در عقرب است؟

قمر در عقرب

  امروز جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ طبق تقویم نجومی قمر در عقرب نیست.

قمر در عقرب آبان ۱۴۰۲ از روز شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ از ساعت ۲۲:۱۲ شروع می شود و در روز سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۵۴ به پایان می رسد.

تعریف ساده ای از قمردرعقرب

قمر در عقرب پدیده ای آسمانی و دینی است. بسیاری از دینداران سعی می کنند در هنگام بروز چنین پدیده ای از برخی از اعمال دست بر می دارند. جهان هستی تغییر و تحولاتی دارد. همانطور که خورشید طلوع و غروب می کند، ماه نیز دچار فعل و انفعالاتی می شود. گاهی که پدیده قمر در عقرب رخ می دهد می دهد بر طبق روایات برخی از اعمال را معتقدین و مومنین انجام نمی دهند مثل مسافرت، معامله، ازدواج و…

کارهای مکروه در روزهای قمر در عقرب

خوب است بدانید که چه کارهایی را نباید در روزهای قمر در عقرب انجام بدهید. البته در کتاب‌های فقهی انجام دادن این امور مکروه دانسته شده‌اند و حرام نیستند. به طور کلی، انجام کاری در این ایام حرام محسوب نمی‌شود و انجام این کارها در ایام قمر در عقرب شگون ندارد. بنابراین ممکن است انجام دادن آنها عواقب خوبی نداشته باشد. این اعمال عبارتند از:

عقد نکاح
اقدام برای بچه‌دار شدن (انعقاد نطفه)
سفر
از امام صادق علیه‌السّلام هم روایتی داریم که: «من سافر أو تزوّج و القمر فی العقرب لم یر الحسنى»؛ یعنى وقتى که قمر در عقرب است، هر کس مسافرت کند یا عقد نکاح نماید، نیکویى نبیند.
محقق هم در شرایع نوشته است: «و یکره إیقاع النکاح و القمر فی العقرب» ازدواج و عقد نکاح (یا نزدیکی) در ایام قمر در عقرب، مکروه است. (شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج‌۲، ص. ۲۱۱)

علاوه بر این، سایر دانشمندان اسلامی و منجمان نی گفته‌اند که بهتر است بعضی کارها را در ایام قمر در عقرب انجام ندهید. این امور عبارتند از:

مسافرت

اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه)
خواندن عقد ازدواج
افتتاح کسب و کار و تجارت
تعیین و تغییر نام
گذاشتن سنگ بنای کار‌های مهم
حجامت
دیگر امور اساسی زندگی
برای اطلاع از دلیل کراهت انجام این اعمال در ایام قمر در عقرب نیز روایاتی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در کتب معتبر حدیثی مانند کافی، من لایحضره الفقیه، بحارالانوار، وافی و وسائل الشیعه بخوانید.

نماز روز جمعه

شیخ طوسى در کتاب‌ «مصباح المتهجد» فرموده است: از امامان علیهم السّلام روایت شده: هر که در روز جمعه پس از نماز ظهر دو رکعت نماز به جاى آورد، و در هر رکعت بعد از سوره «حمد» هفت بار «قل هو اللّه احد» بخواند و پس از نماز بگوید:
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتِی حَشْوُهَا الْبَرَکَةُ وَ عُمَّارُهَا الْمَلائِکَةُ
خدایا! مرا از اهل بهشت قرار ده، آن بهشتى که انباشته از برکت و نعمت است و آبادکنندگانش فرشتگان هستند،
مَعَ نَبِیِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَبِینَا إِبْرَاهِیمَ عَلَیْهِ السَّلامُ
در کنار پیامبر، محمّد (درود خدا بر او و خاندانش باد) و پدرمان ابراهیم بر او درود و سلام باد.
تا جمعه دیگر دچار فتنه‌ اى نشود، و حق تعالى او را در کنار و به همراه محمّد صلى اللّه علیه و آله و اهل بیتش و ابراهیم علیه السّلام بگذارد. علاّمه مجلسى رحمة اللّه فرموده: اگر این دعا را فردى که سیّد نیست بخواند به جاى «وَ اَبِینَا» بگوید «وَ اَبِیهِ»

نماز و اعمال روز جمعه در مفاتیح الجناح و روایات

روز جمعه آخرین روز هفته است که اهمیت بسیاری در نزد مسلمانان دارد. پیامبر اکرم(ص) روز جمعه را سرور روزها نامیده اند. در منابع دینی همچون کتاب مفاتیح و وسائل الشیعه برای روز جمعه آداب و اعمال بسیاری همچون غسل و نماز جمعه توصیه شده است .

1. غسل

از امام صادق(ع) روایت شده:هرکه در روز جمعه غسل کند و این دعا را بخواند:

أَشْهَدُ أَنْ لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَاشَرِیکَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاجْعَلْنِی مِنَ التَّوَّابِینَ، وَاجْعَلْنِی مِنَ الْمُتَطَهِّرِینَ.

گواهی می دهم که شایسته ی پرستشی جز خدا نیست، شریک و انبازی ندارد و گواهی می دهم که محمّد بنده و فرستاده ی اوست، بار خدایا، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا از بسیار توبه کنندگان و پاکان قرار ده.برای او تا جمعه آینده حالت پاکی و طهارت پیدا شود؛ یعنی:از گناهان پاک می گردد یا آنکه اعمال او با طهارت معنوی انجام می گیرد و مورد قبول حق واقع می شود؛

و به احتیاط نزدیک تر آن است که تا جایی که ممکن است، غسل جمعه را ترک نکنند؛ باید دانست وقت غسل جمعه پس از طلوع فجر تا زمان ظهر است و هرچه نزدیک تر به ظهر انجام شود، بهتر است.

2. نماز

دو رکعت نماز که در رکعت اوّل نماز صبح سوره «جُمعه» و در رکعت دوّم، «توحید» خوانده شود.

حارث همدانی از امیرالمؤمنین(علیه السلام) روایت کرده:

اگر بتوانی در روز جمعه «ده رکعت» نماز بجای آر و رکوع و سجودش را تمام و کامل ادا کن و پس از هر دو رکعت «صد مرتبه» بگو:سُبْحانَ اللّٰهِ وَبِحَمْدِهِ.

پاک و منزه است خدایی که ستایش تنها شایسته اوست.که فضیلت بسیار دارد.

امام صادق(ع) در روایتی فرمودند:

هرکس سوره «اِبراهیم» و سوره «حجر» را در دو رکعت نماز در روز جمعه بخواند، هرگز دچار پریشانی و دیوانگی و یا بلایی دیگر نشود.

3. نماز مخصوص روز جمعه

در رکعت اول نماز ظهر جمعه پس از سوره «حمد» سوره «جمعه» و در رکعت دوم آن بعد از سوره «حمد» سوره «منافقین» بخواند؛ و در رکعت اول نماز عصر پس از سوره «حمد» سوره «جمعه» و در رکعت دوم پس از سوره «حمد» سوره «توحید» را بخواند.

شیخ صدوق از امام صادق(ع) روایت کرده است:

از چیزهایی که بر هر مؤمن شیعه ای واجب و لازم است این که در شب جمعه نماز را با سوره «جُمُعَه» و سوره «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی» و در روز جمعه نماز را با سوره «جُمُعَه» و «مُنافِقین» بخواند؛ هرگاه این شیوه را رعایت کند، گویا به عمل رسول الله(صلی اللّه علیه و آله) رفتار نموده و ثواب و پاداشش از سوی خداوند بهشت خواهد بود.

4. زیارت امام زمان(عج)

از مهم ترین اعمال مؤمنان در روز جمعه، توجه به حضرت مهدی (عج) و انتظار فرج آن بزرگوار است. در این روز، زیارت آن حضرت و دعا برای تعجیل فرج او مستحب است؛ زیرا طبق برخی روایات و زیارات، امید ظهور آن حضرت در روز جمعه بیش از سایر روزهاست. (بحار الانوار، ج99، ص215)

5. دعای مخصوص روز جمعه

6. دعا برای کفاره گناهان

پس از نماز صبح، پیش از آنکه سخن بگوید این دعا را بخواند تا کفّاره گناهان او از این جمعه تا جمعه ی دیگر باشد:

اللّٰهُمَّ مَا قُلْتُ فِی جُمُعَتِی هَذِهِ مِنْ قَوْلٍ، أَوْ حَلَفْتُ فِیها مِنْ حَلْفٍ، أَوْ نَذَرْتُ فِیها مِنْ نَذْرٍ، فَمَشِیْیّتُکَ بَیْنَ یَدَیْ ذٰلِکَ کُلِّهِ، فَمَا شِئْتَ مِنْهُ أَنْ یَکُونَ کَانَ، وَمَا لَمْ تَشَأْ مِنْهُ لَمْ یَکُنْ، اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِی وَتَجاوَزْ عَنِّی، اللّٰهُمَّ مَنْ صَلَّیْتَ عَلَیْهِ فَصَلاَتِی عَلَیْهِ، وَمَنْ لَعَنْتَ فَلَعْنَتی عَلَیْهِ.

خدایا! هر سخنی که در این جمعه ام بر زبان آورم و یا هر سوگندی که در آن ادا نمایم و یا هر نذری که در آن جاری کنم، خواست و اراده تو پیشاپیش همه ی این هاست، پس در این میان هرچه را تو بخواهی که بشود می شود و هرچه را که نخواهی نشود، بار خدایا! مرا بیامرز و از من درگذر. خدایا! هرکه را تو بر او درود فرستی پس درودم بر او باد و هرکه را تو لعنت کنی، پس لعنتم بر او باد.

و شیخ طوسی روایت کرده:که سنّت است این دعا را در تعقیب نماز صبح روز جمعه بخواند:

اللّٰهُمَّ إِنِّی تَعَمَّدْتُ إِلَیْکَ بِحَاجَتِی، وَأَنْزَلْتُ إِلَیْکَ الْیَوْمَ فَقْرِی وَفَاقَتِی وَمَسْکَنَتِی، فَأَنَا لِمَغْفِرَتِکَ أَرْجَیٰ مِنِّی لِعَمَلِی، وَلَمَغْفِرَتُکَ وَ رَحْمَتُکَ أَوْسَعُ مِنْ ذُنُوبِی، فَتَوَلَّ قَضاءَ کُلِّ حَاجَةٍ لِی بِقُدْرَتِکَ عَلَیْهَا وَتَیْسِیْرِ ذٰلِکَ عَلَیْکَ، وَ لِفَقْرِی إِلَیْکَ فَإنِّی لَمْ أُصِبْ خَیْراً قَطُّ إِلّا مِنْکَ، وَلَمْ یَصْرِفْ عَنِّی سُوءً قَطُّ أَحَدٌ سِوَاکَ، وَلَسْتُ أَرْجُو لآخِرَتِی وَدُنْیایَ و لا لِیَوْمِ فَقْرِی یَوْمَ یُفْرِدُنِی النَّاسُ فِی حُفْرَتِی وَأُفْضِی إِلَیْکَ بِذَنْبِی سِوَاکَ.

خدایا! با حاجت خویش آهنگ تو کرده ام و امروز بر تو فرود آورده ام فقر و تنگدستی و درماندگی ام را و به آمرزش تو امیدوارتر از کردار خویشم و بخشایش و رحمت تو دامنه دارتر از گناهان من است، پس برآور نیاز مرا با قدرتی که بر آن داری و با سهولتی که نزد تو دارد و نیازی که من به تو دارم؛ چه من به خیری دست نیافته ام جز از سوی تو، جز تو هرگز کسی گزندی را از من نرانده است و برای آن جهان و این جهانم و نه برای گاه تهیدستی ام، آنگاه که مردم در قبرم تنها گذارند و گناهم را به نزد تو آورم، جز به مهر تو امید ندارم.

7. ذکر صلوات

هرکس در روز جمعه و دیگر روزها پس از نماز ظهر و نماز صبح بگوید:

اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ.

خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و طلوع ظهورشان را زود گردان. نمیرد تا حضرت قائم(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را دریابد.

و اگر «صد مرتبه» این صلوات را بخواند، خدا شصت حاجت، سی حاجت از حاجات دنیا و سی حاجت از حاجات آخرتش را برآورده سازد.

8. ذکر روز جمعه

ده مرتبه بگوید :«یَا دَآئِمَ الْفَضْلِ عَلی‌ الْبَریِّه، یا باسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّه، یا صاحِبَ الْمَواهِبِ السَّنِیَّه، صَلِّ عَلی‌ مُحَمِّدٍ وَ آلِهِ خَیْرِ الْوَری‌ سَجِیَّهً، وَ اغْفِرْ لَنا یا ذَاالْعُلَی‌ فِی‌ هَذِهِ الْعَشِیَّه» :

ای کسی که فضل و بخششت بر خلق دائمی است، و ای آن که دو دست احسانت به عطابخشی باز است، ای‌ دارنده بخشش های ارجمند، درود فرست بر محمّد و آلش که به ترین مردم اند در سرشت و نهاد، و ما را ای خدای بلند مرتبه در این شب بیامرز.

و این ذکر شریف در شب عید فطر نیز خوانده می ‌شود.

9. خواندن قرآن

پس از نماز صبح سوره «الرَّحْمن» را بخواند و بعد از آیه:

﴿فَبِأَیِّ آلاٰءِ رَبِّکُمٰا تُکَذِّبٰانِ﴾ . کدامین نعمت های پروردگارتان را تکذیب می کنید.

بگوید:

لَابِشَیْءٍ مِنْ آلآئِکَ رَبِّ أُکَذِّبُ. هیچ یک از نعمت های تو را ای پروردگارم، تکذیب نمی کنم.

شیخ طوسی(رحمه الله) فرموده است:

مستحب است پس از نماز صبح روز جمعه «صد مرتبه» سوره «توحید» را بخواند و «صد مرتبه» بر محمّد و آل محمّد صلوات فرستد و «صد مرتبه» استغفار کند و سوره های «نساء، هود، کهف، صافات، الرّحمن» را بخواند.

امام صادق(ع) در روایتی فرمودند:

هرکه در هر شب جمعه یا در هر روز جمعه سوره «احقاف» را بخواند، در دنیا هراسی به دلش راه نیابد و از وحشت بزرگ روز قیامت ایمن گردد و نیز آن حضرت فرمود:هرکس جمعه ها بر خواندن سوره «مؤمنون» مداومت نماید، خدای تعالی پایان کارش را به نیکبختی و سعادت قرار دهد و جایگاهش در بهشت برین با پیامبران الهی باشد.

10. خواندن دعای کمیل

11. گرفتن ناخن

12.پوشیدن لباس تمیز و خوشبو

13.صدقه دادن

14. آموختن مسائل دینی

از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است:

بدا به حال مسلمانی که روز جمعه را در هفته صرف یادگیری مسائل دینی خود نکند و برای این کار، خود را از کارهای دیگر فارغ نسازد.

15. زیارت اهل قبور

از امام باقر(علیه السلام) در روایتی فرمودند:

مردگان را در روز جمعه زیارت کنید، زیرا می دانند چه کسی به زیارت ایشان رفته است و از این رو شاد می شوند.

16.خواندن دعای ندبه

در وقت صبح دعای «ندبه» را که از اعمال اعیاد اربعه است، بخواند.

17. خواندن دعاهایی از صحیفه کامله

خواندن دعای «یا مَنْ یَرْحَمُ مَنْ لا تَرْحَمُهُ الْعِبادُ» و دعای «اَللّهُمَّ هذا یَوْمٌ مُبارَکٌ» را که هر دو از دعاهای «صحیفه کامله» [صحیفه کامله سجّادیه] است دارای فضیلت و ثواب می باشد.

18.ذکر أَسْتَغْفِرُ اللّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ

بعد از عصر «هفتاد بار» این ذکر را بخواند تا حق تعالی گناهان او را بیامرزد.

19. خواندن دعا هنگام غروب آفتاب

شیخ طوسی فرموده است:

هنگام اجابت دعا ساعت آخر روز جمعه تا غروب آفتاب است، سزاوار است مؤمن در آن ساعت بسیار دعا کند؛

و روایت شده است:ساعت اجابت دعا، هنگامی است که نیمی از خورشید غروب کرده باشد و نیمه دیگر آن در مغرب دیده شود. حضرت فاطمه(س) در آن هنگام دعا می کرد، بنابراین دعا در آن ساعت مستحب است.

و دعایی را که از پیامبر(ص) روایت شده مستحب است در ساعت اجابت دعا بخواند؛ و آن دعا این است:سُبْحَانَکَ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ، یَا حَنَّانُ یَا مَنَّانُ، یَا بَدِیعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ، یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ.پاک و منزّهی، پرستیده ای جز تو نیست، ای پرمهر، ای بخشایشگر، ای پدیدآورنده ی آسمان ها و زمین، ای دارای بزرگی و کرم.

20. خواندن دعای سمات

در ساعت آخر روز جمعه، خواندن دعای «سمات» ثواب بسیاری دارد.

دعا برای امام زمان علیه‌السلام

سید بن طاووس رحمة‌الله‌علیه:

مبادا! مبادا! موقع دعا احدی را بر امام زمانت مقدّم بداری... یک وقت خیال نکنی که مولایت به دعای تو نیازی دارد.

هیهات! هیهات! اگر چنین عقیده‌ای داری، تو در اعتقاداتت مریض هستی!

اینکه اوّل برای او دعا کنی سبب می‌شود درهای اجابتی که با گناهانت قفل خورده باز شود... نگو که "پس چرا فلان استاد و فلان استاد این‌گونه عمل نمی‌کنند؟!..."

به آنچه گفتم عمل کن که «اوّل دعا کردن برای امام زمان»، حقیقتی واضح است و هرکس از این مطلب غافل باشد در اشتباه فضاحت‌باری است!

برگرفته از فلاح السائل، ص۴۴

تقویم نجومی چیست و به چه دردی می‌خورد:

تقوم نجومی با طالع بینی اسلامی برای شما مشخص می‌کند که کدام روزها برای کدام کارها خوش یمن (سعد) است و کدام روزها برای کدام کارها بد یمن (نحس) است سعد و نحس بودن ایام در قرآن هم آمده و از قدیم الایام هم زمان قمر در عقرب معروف است.

با تقویم نجومی می‌توانید برای کارهایتان روزهای خوش یمن و با برکت را انتخاب کنید و درصد موفقیت خود را در هر کاری بالا ببرید

تقویم نجومی یا تقویم قمر در عقرب با تعیین تعطیلات و مناسبت ها، اوقات شرعی، رویدادهای نجومی با تعیین بروج و توضیحاتی درباره انواع سال‌ها و بروج مختلف در طالع بینی

جدول نجومی یا تقویم نجومی شامل طالع بینی اسلامی، اعلام خوش یمنی یا بد یمنی کارها، ازدواج، درمان را در تاریخ و روزهای مختلف سال، اوقات شرعی و …

در تقویم نجومی با طالع بینی اسلامی دقیقآ مشخص شده که چه روزهایی برای ازدواج، معالجه، ساخت و ساز، زناشویی، مسافرت، فعالیت‌های آموزشی، کشاورزی، نقل مکان و خلاصه هر کار اساسی که می‌خواهید انجام دهید را با کمک تقویم نجومی می‌توانید تعیین کنید که دقیقآ چه روزی آنرا شروع کنید تا خوش یمن و با برکت باشد چه روزهایی قمر در عقرب است کدام روزها دو ستاره جفت شده و خوش یمن است.

در تقویم نجومی  رویدادهای نجوم و کواکب در هر روز و آشنایی با بروج مختلف و رویدادهای نجومی علوم غریبه را در اختیار خواهید داشت.

سعد و نحس ایام

از نظر عقل محال نیست که اجزاء زمان با یکدیگر تفاوت داشته باشند، بعضی دارای ویژگیهای نحوست و بعضی ویژگیهای ضد آن، هر چند از نظر استدلال عقلی راهی برای اثبات یا نفی چنین مطلبی در اختیار نداریم، همین اندازه میگوییم ممکن است ولی از نظر عقل ثابت نیست.

بنابراین اگر دلایل شرعی از طریق وحی که افقهای وسیعتری را روشن میسازد بر این معنی در دست داشته باشیم قبول آن نه تنها بیمانع بلکه لازم است.

آیات قرآن در مورد نحس بودن ایام

در آیات قرآن تنها در دو مورد اشاره به «نحوست ایام» شده است:

یکی در آیه ۱۹ سوره قمر و دیگری در آیه ۱۶ سوره فصلت که درباره ماجرای قوم عاد سخن میگوید در آنجا میخوانیم: فارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فی ایام نحسات: «مانند بادی سخت و سرد در روزهای شومی بر آنها مسلط ساختیم.»

و در نقطه مقابل، تعبیر «مبارک» نیز در بعضی از آیات قرآن دیده میشود، چنانکه درباره شب قدر میفرماید انا انزلناه فی لیلة مبارکة «،» ما قرآن را در شبی پر برکت نازل کردیم”

«نحس» در اصل به معنی سرخی فوق العاده افق است که آنرا به صورت «نحاس» یعنی «شعله آتش خالی از دود» در میآورد، سپس به همین مناسبت در معنی «شوم» به کار رفته است.

به این ترتیب قرآن جز اشاره سربستهای به این مسئله ندارد، ولی در روایات اسلامی به احادیث زیادی در زمینه «نحس و سعد ایام» برخورد میکنیم که هرچند بسیاری از آنها روایات ضعیف است و یا احیانا آمیخته با بعضی روایات مجعول و خرافات است، ولی همه آنها چنین نیست، بلکه روایات معتبر و قابل قبولی در میان آنها بدون شک وجود دارد، چنانکه مفسران نیز در تفسیر آیات فوق بر این معنی صحه نهاده اند.

روایات در مورد سعد و نحس ایام

محدث بزرگ مرحوم علامه مجلسی نیز روایات فراوانی در بحارالانوار در این زمینه آورده است.

در روایات متعددی سعد و نحس ایام در ارتباط با حوادثی که در آن واقع شده است تفسیر شده.

در روایتی از امیرمؤمنان علی (ع) می خوانیم شخصی از امام (ع) درخواست کرد تا درباره روز «چهارشنبه» و فال بدی که به آن میزنند و سنگینی آن، بیانی فرماید که منظور کدام چهارشنبه است؟

فرمود: «منظور چهارشنبه آخر ماه است که در محاق اتفاق افتد، و در همین روز» قابیل «برادرش» هابیل «را کشت… و خداوند در این روز چهارشنبه تندباد را بر قوم عاد فرستاد»

لذا بسیاری از مفسران به پیروی بسیاری از روایات آخرین چهارشنبه هر ماه را روز نحس میدانند و از آن تعبیر به «اربعاء لاتدور» میکنند (یعنی چهارشنبهای که تکرار نمی شود).

در بعضی دیگر از روایات میخوانیم که روز اول ماه روز سعد و مبارکی است چرا که آدم (ع) در آن آفریده شد، همچنین روز بیست و ششم چرا که خداوند دریا را برای موسی (ع) شکافت. یا این که روز سوم ماه روز نحسی است، چرا که آدم و حوا در آن روز از بهشت رانده شدند و لباس بهشتی از تن آنها کنده شد. یا این که روز هفتم ماه روز مبارکی است، چرا که نوح (ع) سوار بر کشتی شد (و از غرقاب نجات یافت).

یا اینکه در مورد نوروز در حدیثی از امام صادق (ع) میخوانیم که فرمود: «روز مبارکی است که کشتی نوح (ع) بر جودی قرار گرفت و جبرئیل بر پیامبر اسلام (ص) نازل شد، و روزی است که علی (ع) بر دوش پیامبر (ص) رفت بتهای کعبه را شکست و داستان غدیر خم مصادف با نوروز بود.

این گونه تعبیرات، در روایات فراوان است که سعد و نحس ایام را با بعضی از حوادث مطلوب، یا نامطلوب پیوند میدهد، مخصوصاً در مورد روز عاشورا که بنی امیه به گمان پیروزی بر اهل بیت آن را روز مسعودی میشمردند، و در روایات شدیداً از تبرک به آن روز نهی شده و حتی دستور دادهاند که آن روز را روز ذخیره آذوقه سال و مانند آن نکنند بلکه کسب و کار را در آن روز تعطیل کرده و عملا از برنامه بنی امیه فاصله بگیرند.

مجموع این روایات سبب شده که بعضی مسئله سعد و نحس ایام را چنین تفسیر کنند که مقصود اسلام توجه دادن مسلمین به این حوادث است تا از نظر عمل خود را بر حوادث تاریخی سازنده تطبیق دهند و از حوادث مخرب و روش بنیانگذاران آنها فاصله گیرند.

این تفسیر ممکن است در مورد قسمتی از این روایات صادق باشد ولی در مورد همه آنها بطور حتم صادق نیست، چرا که از بعضی از آنها استفاده میشود تأثیر مرموزی در بعضی ایام احیاناً وجود دارد که ما از آن آگاهی نداریم.

این نکته نیز قابل دقت است که بعضی در مسئله سعد و نحس ایام به اندازه ای افراط میکنند که به هر کاری میخواهند دست بزنند قبلا به سراغ سعد و نحس ایام میروند و عملاً از بسیاری فعالیتها باز میمانند و فرصتهای طلایی را از دست می دهند.

یا اینکه بجای بررسی عوامل شکست و پیروزی خود و دیگران و استفاده از این تجربیات گرانبها در زندگی، گناه همه شکستها را به گردن شومی ایام میاندازند، همانگونه که رمز پیروزیها را در نیکی ایام جستجو می کنند!

این یکنوع فرار از حقیقت، و افراط در مسئله و توضیح خرافی حوادث زندگی است که باید از آن به شدت پرهیز کرد و در این مسائل نه گوش به شایعات میان مردم داد، نه سخن منجمان، نه گفته فالگیران.

اگر چیزی در حدیث معتبر در این زمینه ثابت شود باید پذیرفت، وگرنه بیاعتنا به گفته این و آن باید خط زندگی را ادامه داد و با تلاش و سعی و کوشش محکم گام برداشت و از توکل بر خدا یاری جست و از لطف او استعانت خواست.

مسئله توجه به سعد و نحس ایام علاوه بر اینکه غالباً انسان را به یک سلسله حوادث تاریخی آموزنده رهنمون میشود، عاملی است برای توسل و توجه به ساحت قدس الهی و استمداد از ذات پاک پروردگار

در روایات متعددی میخوانیم که در روزهایی که نام نحس بر آن گذارده شده میتوانید با دادن صدقه و یا خواندن دعا و استمداد از لطف خداوند و قرائت بعضی آیات قرآن و توکل بر ذات پاک او به دنبال کارها بروید و پیروز و موفق باشید.

از جمله در حدیثی میخوانیم که یکی از دوستان امام حسن عسکری (ع) روز سه شنبه خدمتش رسید

امام فرمود: دیروز تو را ندیدم، عرض کرد: دوشنبه بود و من در این روز حرکت را ناخوش دانستم!

فرمود: «کسی که دوست دارد از شر روز دوشنبه در امان بماند:

در اولین رکعت نماز صبح سوره هل اتی بخواند.

سپس امام (ع) این آیه از سوره هل اتی را (که تناسب با رفع شر دارد)

تلاوت فرمود: فوقاهم الله شر ذلک الیوم…»

خداوند نیکان را از شر روز رستاخیز نگاه میدارد او به آنها خرمی و طراوت ظاهر و خوشحالی درون عطا میکند

در حدیث دیگر می خوانیم که:

یکی از یاران امام ششم (ع) از آن حضرت پرسید: آیا در هیچ روزی از روزهای مکروه چهارشنبه و غیر آن سفر کردن مناسب است؟

امام (ع) در پاسخ فرمود: سفرت را با صدقه آغاز کن و آیة الکرسی را به هنگامی که میخواهی حرکت کنی تلاوت کن” (و هر کجا میخواهی برو)

در حدیث دیگری نیز آمده است که یکی از یاران امام دهم علی بن محمد الهادی (ع) می گوید:

خدمت حضرت (ع) رسیدم در حالی که در مسیر راه انگشتم مجروح شده بود و سواری از کنارم گذشت و به شانه من صدمه زد و در وسط جمعیت گرفتار شدم و لباسم را پاره کردند.

گفتم: خدا مرا از شر توای روز حفظ کند، عجب روز شومی هستی!

امام فرمود: با ما ارتباط داری و چنین میگویی؟! و روز را که گناهی ندارد گناهکار می شمری؟

آن مرد عرض میکند از شنیدن این سخن به هوش آمدم و به خطای خود پی بردم، عرض کردم ای مولای من، من استغفار می کنم و از خدا آمرزش می طلبم.

امام (ع) افزود: روزها چه گناهی دارد که شما آنها را شوم میشمرید هنگامی که کیفر اعمال شما در این روزها دامانتان را می گیرد؟!

راوی می گوید: عرض کردم برای همیشه از خدا استغفار میکنم و این توبه من است ای پسر رسول خدا.

امام (ع) فرمود: این برای تو فایدهای ندارد، خداوند شما را مجازات میکند به مذمت کردن چیزی که نکوهش ندارد، آیا تو نمیدانی که خداوند ثواب و عقاب میدهد، و جزای اعمال را در این سرا و سرای دیگر خواهد داد

سپس افزود: دیگر این عمل را تکرار مکن و برای روزها در برابر حکم خداوند کار و تأثیری قرار مده”!

این حدیث پرمعنی اشاره به این است که اگر روزها هم تأثیری داشته باشد به فرمان خدا است، هرگز نباید برای آنها تأثیر مستقلی قائل شد و از لطف خداوند خود را بی نیاز دانست.

ضمن اینکه نباید حوادثی را که غالباً جنبه کفاره اعمال نادرست انسان است به تأثیر ایام ارتباط داد و خود را تبرئه کرد.

 
بیشتر بخوانید:

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد