برای مراجعه به وکیل چه کار کنیم؟

زمانی که صحبت از وکیل به میان می آید ممکن است که برخی از افراد فارغ التحصیلان حقوق را با وکلا اشتباه بگیرد. در واقع این دو گروه با یکدیگر یکسان نمیباشند.

برای مراجعه به وکیل چه کار کنیم؟
صفحه اقتصاد -

وکلا دسته ای از حقوقدانانی هستند که فعالیت خود را در حوزه کاری به وکالت اختصاص داده اند و این در حالتی هست که حقوقی ها مفهوم گسترده تری دارد و افراد بیشتری را پوشش میدهد. باید توجه داشته باشید زمانی که انجام امور حقوقی خود را میخواهید به شخصی واگذار نمایید از وکیل بودن آن شخص اطمینان حاصل نمایید.

چه زمانی باید به وکیل مراجعه کنیم؟

اولین زمانی که معمولا افراد به وکیل مراجعه میکنند زمانی هست که برای اعمال حقوقی که در گذشته انجام داده اند مشکلی پیش آمده و یا متحمل ضرری از سوی دیگری شده باشند. در این زمان است که برای حل مشکلات حقوقی خود چه در دستگاه قضایی و چه حل مشکل با طرف دیگر خود، برای اینکه از مسیر اقدامات خود مطلع گردند به وکیل مراجعه میکنند.

در این صورت وکیل با به کارگیری تمام دانش خود در تفسیر قوانین و مقررات و استفاده از تجربه های کاری تمام تلاش خود را در زمینه احقاق حقوق موکل خود و همچنین بازگرداندن حقوق ضایع شده آن میکند.

همانطور در زمینه بهداشت و درمان شعاری وجود دارد که میگوید پیشگیری بهتر از درمان است که در خصوص مسائل و مشکلات حقوقی نیز همیت اصطلاح صادق است.

بهترین زمان مراجعه به وکیل زمانی هست که یک رابطه حقوقی در حال شکل گیری میباشد. در این زمان به صورتی که صحت رابطه حقوقی ای مانند قرارداد زیر سوال نرود میتوان آنرا به نحوی توسط وکیل تنظیم نمود که از مشکلاتی که ممکن است در آینده به وجود بیاید جلوگیری کرد و یا احتمال بروز آنرا را کاهش داد. در این صورت است که میتوانید از متحمل شدن هزینه های دادرسی و صرف زمان در دستگاه ها و مراجع قضایی جلوگیری کنید.

مثال بارز برای این نکته مذاکره و تنظیم قرارداد با طرف مقابل موکل است که وکیل باید با تکیه بر توانایی های خود تمام خواسته های موکل خود را در متن قرارداد جای دهد و یا مشاوره هایی چون توصیه به ثبت رسمی معاملان ملکی میباشد که قبل از قرارداد صورت می گیرد.

نحوه آشنایی با وکیل

امروزه به دلیل تخصصی شدن موضوعات حقوقی دیگر کمتر وکیلی را میتوان یافت که در بیشتر زمینه های حقوقی دارای تخصص و تجربه باشد که با کمک آن بتواند به بررسی پرونده خود از جنبه های مختلف پرداخت.شما امروزه میتوانید برای حل مسائل و مشکلات حقوقی خود با یک سرچ ساده در اینترنت لیست موسسات و دفاتر حقوقی که مناسب برای دریافت خدمات هستند را مشاهده کنید و یکی از آنها را انتخاب نمایید.

پس از آشنایی به سراغ مرحله بعدی یعنی انتخاب وکیل میرویم. از آنجایی انتخاب وکیل خوب و حرفه ای در نتیجه حاصله بسیار دارای اهمیت است ذکر چهار نکته اساسی برای ضروری دانستیم و بهتر است که به آنها توجه نمایید:

1.تخصص وکیل:

یکی از نکاتی که باید در زمان انتخاب وکیل مورد توجه قرار گیرد تخصص وکیل مورد نظر است. برای مثال در پرونده های مربوط به املاک و مستغلات بهتر است به سراغ وکیل ملکی بروید زیرا او با دانشی که در زمینه قوانین ملکی و ثبتی دارد میتواند بهترین راهنمای در این حوزه باشد.

2.تجربه وکیل:

نکته حائز اهمیت دیگری که وجو دارد تجربه کاری وکیلی هست که برای حل مشکلات خود قصد مراجعه به آنرا دارید. از آنجایی که کار وکالت از دسته کارهایی میباشد که با گذر زمان و به صورت تجربی یکسری اطلاعات به دست می آید تجربه کاری میتواند وجه ممیزه وکیلی با وکیل دیگر باشد. اما بدانید که این تجربه باید در زمینه تخصص وی و همچنین مسئله ای که برای شما پیش آمده است

3.قیمت خدمات حقوقی:

در ابتدا باید توجه داشته باشید که در ابتدا بر سر قیمتی که خدمات از سوی وکیل ارائه میشود به توافق برسید زیرا اگر توافقات آنرا موکول به مشخص شدن نتیجه کنید ممکن است بروز مشکلات جدی گردد.

در مرحله بعدی اینکه توجه داشته باشید قیمتی که از سوی او ارائه میشود با توجه به کیفیت خدمات ارائه شده مبلغ منصفانه ای باشد زیرا اگر قیمت خدمات بسیار بالا باشد ممکن است سبب ضرر مالی شما گردد و اگر پایین باشد ممکن است که از کیفیت لازم برخوردار نباشد.

برای مراجعه به وکیل چه بکنیم؟

مراحل مراجعه به وکیل چیست؟

مراجعه به وکیل دارای مراحل مختلفی میباشد که هر کدام از آنها باید با دقت لازم و در زمان مناسب انجام گیرد تا یک همکاری خوب بین وکیل و موکل شکل گرفته و در نهایت منجر به نتیجه مطلوب برای موکلین گردد. این مراحل را به تفصیل ذیل این مزلب به شما توضیح دادیم که عبارتند از:

1.تعیین مسئله:

اولین و مهمترین قسمت برای مراجعه به وکیل بحث تعیین مسئله یا تعیین مشکل حقوقی میباشد. اهمیت این نکته از آن جهت است که این مشخص نمودن دسته مشکلات حقوقی شما تاثیر مستقیمی بر انتخاب وکیل دارد به نحوی که با تشخیص اشتباه ممکن است به سراغ وکیلی بروید که تخصص لازم در زمینه مسئله شما را نداشته و وقت و هزینه شما به هدر برود.

2.جست و جوی وکیل:

پس از اینکه به طور مشخص مسئله خود را معین کردید حال زمان آن رسیده است که به سراغ وکیلی بروید که در زمینه مشکلات حقوقی شما تخصص و تجربه کافی را داشته باشد. موسسات حقوقی با توجه به اینکه از وکلا با تخصص های مختلف دعوت به همکاری میکنند و دارای دپارتمان های حقوقی مختلفی میباشند میتوانند مقصد خوبی برای انتخاب شما باشند.

3.ملاقات با وکیل متخصص:

پس از جست و جوی وکیل نوبت به آن رسیده است که با وکیل خود یک جلسه ملاقات ترتیب دهید تا پیش از ارجاع امور خود به ایشان آشنایی های ابتدایی را کسب کنید و این مسئله سبب بالا رفتن سطح اطمینان شما نیز میگردد تا راحت تر به او اعتماد کرده و دفاع از حقوق و منافع تان را به وی بسپارید و همچنین در این ملاقات وکیل به شما راهنمایی میکند که چه اقداماتی خارج از مراحل رسیدگی انجام دهید که سبب تسهیل این مراحل شود و احتمال پیروزی شما را بالا ببرد.

4.انعقاد قرارداد وکالت:

میتوان در انتهای اولین قرار ملاقات بین وکیل و موکل قرارداد تنطیم شود و به امضای طرفین برسد و همچنین میتوان جلسه دیگری ترتیب داد که انجام امور به صورت رسمی به وکیل منتقل گردد.

5.ارائه مدارک و مستندات پرونده:

مدارک، ادله و مستنداتی که در پرونده وجود دارد که موکل بر این اساس خود را محق دانسته یا میخواهد با استفاده از آنها خود را تبرعه کند را باید برای بررسی از جهات و جنبه های مختلف به وکیل خود ارائه دهد و در صورتی که نیاز است این مدارک در جلسات رسیدگی مورد استناد قرار بگیرد به وی بسپارد.

6.دفاع در دادگاه:

در جریان رسیدگی ممکن است که دادگاه از طرفین دعوا دعوت به عمل آورد که باید هر دو طرف یا نمایندگان قانونی آنها که در اینجا وکلا محسوب میشوند در دادگاه مربوطه حضور یابند. وکیل موظف است که در این جلسه از حقوق و منافع موکل خود به صورت کتبی و شفاهی دفاعیات لازم را ارائه دهد و در صورت لزوم از موکل خود بخواهد که در این جلسه حاضر شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان