یاور دشتبانی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

تعهدات مالی زیادی به دوش دولت سیزدهم است

یاور دشتبانی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد در خصوص رشد 80 درصدی صادرات صنعتی کشور گفت: وزارت صمت در یکی دو سال اخیر

تعهدات مالی زیادی به دوش دولت سیزدهم است

یاور دشتبانی تحلیلگر مسائل اقتصادی براین باور است: دولت بعدی حتما در بعد صادرات با چالش هایی مواجه می شود. بهر حال تعهدات مالی زیادی به دوش دولت بعدی است آن هم بواسطه فشار اوراق و افزایش تعهدات مالی که تامین بودجه اینها به طور کامل می تواند منجر به آسیب و تاثیر منفی بخش صنعت، تجارت و معدن شود.

یاور دشتبانی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد در خصوص رشد 80 درصدی صادرات صنعتی کشور گفت: وزارت صمت در یکی دو سال اخیر یکسری برنامه ها و سیاست هایی اجرا کرد، تحت عنوان دستاوردهایی که مطرح شد. یکی از آن دستاوردها تامین مالی مردمی بود که به شیوه های مختلف و در حمایت از صادرات انجام می شد. بنابراین، با تعدیل شدن یک منبع مناسب از طریق سیاست های وزارت صمت و از عواملی که در رشد صادرات تاثیرگذار است تا سالیان سال اثر مثبت داشته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر زمانی که ترکیب صادراتی شما از نفت به دلیل تحریم ها کاهش می یابد خواه ناخواه، سهم ما از صادرات حفظ می شود، چه در سطح تجارت منطقه ای و چه در سطح تجارت بین الملل. یکی از دلایل رشد صادرات صنعتی ما فشاری بود که به ترکیب صادرات نفتی وارد شد چون خیلی از آیتم هایی که وجود دارد، اگر بخواهند حمایت مالی کنند و وامی تخصیص دهند یا شما را در سازمان بین المللی خاصی عضو کنند یکسری معیارها وجود دارد که یکی از این معیارها بحث تجارت منطقه ای و بین المللی است.

دشتبانی تصریح کرد: دولت بعدی حتما در بعد صادرات با چالش هایی مواجه می شود. بهر حال تعهدات مالی زیادی به دوش دولت بعدی است آن هم بواسطه فشار اوراق و افزایش تعهدات مالی که تامین بودجه اینها به طور کامل می تواند منجر به آسیب و تاثیر منفی بخش صنعت، تجارت و معدن شود. نامشخص بودن وضعیت برجام و این که برگشت به برجام به چه صورت است و آیا تحریم ها کاهش می یابد یا خیر، این امور می تواند منجر به ایجاد فضای نااطمینانی نزد صادرکنندگان و واسطه گران شود و خیلی ها به خصوص در این ایام که دولت تغییر می کند، دست نگه داشته اند چون وقتی وارد فضای صادرات در تجارت بین المللی شوید، علی القاعده باید از یکسری گشایش اعتبارات استفاده کنید.

او براین باور است: دولت باید تیم قوی اقتصادی برای خود داشته باشد. سال اول دولت جدید به خصوص بحث تحریم ها و نامشخص بودن وضعیت برجام طوری است که هر چقدر همت کنید نمی توانید تاثیر مثبتی در عرصه اقتصادی بگذارید. بحث مسکن در اولویت ها قرار دارد و همین اولویت قرار گرفتن مسکن و ایجاد خبرهای این چنینی تاثیر مثبت را می گذارد. بهتر است چنین اتفاقی در صادرات بیفتد ولو با ایجاد فضای رسانه ای و درگیر کردن ذهن مردم که این جهش برای سال اول رقم بخورد.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان