خبری مهم درباره پرداخت حقوق بازنشستگان | حقوق مستمری بگیران | جزئیات جدید از اجرای کالابرگ

صفحه اقتصاد- در این خبر به توضیحاتی درباره خبری مهم درباره پرداخت حقوق بازنشستگان | حقوق مستمری بگیران | جزئیات جدید از اجرای کالابرگ پرداخته شده است.

خبری مهم درباره پرداخت حقوق بازنشستگان | حقوق مستمری بگیران | جزئیات جدید از اجرای کالابرگ

صفحه اقتصاد - در این خبر به توضیحاتی درباره خبری مهم درباره پرداخت حقوق بازنشستگان | حقوق مستمری بگیران | جزئیات جدید از اجرای کالابرگ پرداخته شده است.
براساس خبرهای منتشر شده و گفته ی مسئولین مربوطه پرداخت حقوق بازنشستگان با افزایش 21 تا 27 درصدی مشابه مصوبه شورای عالی کار، از روز گذشته شروع و وعده‌های مسئولین درباره اجرای قانون همسان‌ سازی و پرداخت معوقات گذشته نیز در آن لحاظ گردیده است؛ این در حالی رقم خورد که همچنان مطالبات و ابهاماتی در این باره وجود دارد که باید منتظر ماند که آیا تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری رفع می شود یا به زمان دیگری موکول خواهد شد.

جدیدترین و کامل ترین خبر همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان

طبق گزارشات بالاخره پس از سه سال، گویا همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان به ایستگاه پایانی رسیده و قرار است مُهر تکمیل شد بر آن حک شود؛ همانطور که می دانید پیگیری تصویب و اجرای این قانون، اقدام بزرگی بود که به همت تلاش دولت و مجلس فراهم گردید تا حقوق حدود 7 میلیون بازنشسته کارگری، کشوری و لشکری به حداقل 90 درصد حقوق شاغلان همتراز خود برسند. و می دانیم که این یک اقدام مهم در راستای مطالبه و پیگیری بازنشستگان طی چندین ماه در سراسر کشور بود که موجب گردید شکاف عمیق بین حقوق شاغل و بازنشسته بازسازی گردد.

بر اساس خبرها، وزیر رفاه اعلام کرد: زیرساخت کالابرگ آماده است و در صورت تامین منابع، در سراسر کشور اجرا خواهد شد.
همچنین سید صولت مرتضوی در حضور رسانه ها در خصوص بیمه کاگران ساختمانی اظهار داشت: سال گذشته در بهمن ماه طرحی در مجلس به تصویب رسید و به دولت ابلاغ شد این در حالی است که نمایندگان در خصوص بیمه کارگران ساختمانی، طرح اصلاحی ارائه دادند و امیدواریم هرچه به صلاح است به تایید برسد و هر آنچه قانون شود ما اجرا خواهیم کرد.

این مسئول در خصوص کالابرگ‌ها خاطرنشان کرد: راه‌اندازی سامانه وظیفه وزارت رفاه است، و این سامانه در سراسر کشور راه اندازی شده و حدود ۵۰ هزار واحد صنفی به این سامانه متصل شده اند. در صورتی که این طرح اجرایی شود، هر فروشگاه در زمان ۲۰ روزه ۲۰ تراکنش خواهد داشت.

وی عنوان کرد:‌ زیرساخت کالابرگ مهیا شده است و با تامین منابع، در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

وزیر رفاه همچنین در خصوص حقوق بازنشستگان گفته است: حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری بازسازی شد و به میزان حق مسکن و حق اولاد این بازنشستگان اضافه و ابلاغ گردید. و مستمری‌ بگیران تامین اجتماعی با احتساب فروردین‌ماه در یکی دو روز اخیر پرداخت‌های اردیبهشت آغاز شده است. و حقوق تمامی بازنشستگان تامین اجتماعی با احتساب تمام مطالبات آن‌ها تا ۲۹ اردیبهشت پرداخت خواهد شد.

وزیر رفاه گفت: هنگامی که از بیمه صحبت می‌شود عده ای فکر می‌کنند که دولت خودش قانون وضع می‌کند، یا آیین‌نامه دولت می باشد؛ این در حالی‌ است که همه این‌ها طبق مقررات و مصوبات مجلس شورای اسلامی می باشد که تشریفات قانونی آن طی و به دولت ابلاغ گردیده است و رئیس‌جمهور نیز به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده است.

چه خبر از اجرای 25 درصد باقی مانده؟

خراسان نوشت: بر اساس گزارشات قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تاحدودی به طور کامل اجرایی گردیده است، این در حالی است که حدود 900 هزار نفر از بازنشستگان کارگری همچنان طعم این اجرای کامل را نچشیده‌اند.

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری در گفتگویی گفته است: «این 25 درصد شامل همه بازنشستگان نمی شود، بلکه مربوط به حدود 900 هزار نفری است که در احکام 1400 آن‌ها، 75 درصد متناسب سازی اعمال شده بود و باید باقی آن نیز برایشان لحاظ می شد». و در حال حاضر صادقی خبر داده است که: سازمان تامین اجتماعی در روزهای پایان سال ۱۴۰۲، برای این گروه از بازنشستگان، 25 درصد باقی‌مانده همسان‌سازی را هم اعلام و 38 درصد افزایش حقوق سال قبل را روی آن لحاظ کرده است.

جزئیات واریز مابه‌التفاوت فروردین با تاخیر در پرداخت

طبق آنچه که ایلنا در گزارش گفته بود و عده ای بازنشستگان هم در فضای مجازی اعلام کرده‌اند، فیش های حقوقی آن‌ها روز گذشته قابل مشاهده شد و موجب ابهام شد.

به گفته حسن ایزدان، بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، افزایش مصوب (۲۷ درصد برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصد برای سایر سطوح) در پرداختی‌ها منظور و ۲۵ درصد باقی‌مانده متناسب‌سازی ۱۴۰۰ برای مشمولان هم، محاسبه و واریز شده است اما با وجود این‌که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی وعده داده بود مابه‌التفاوت حقوق فروردین ماه بازنشستگان نیز همراه حقوق اردیبهشت پرداخت می‌شود، این اتفاق رخ نداده است. البته سازمان تامین اجتماعی در این خصوص اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرده است: مابه‌التفاوت فروردین‌ماه طبق جدول زمان‌بندی و در همان روز براساس حروف الفبا، از 20 تا 31 اردیبهشت)، با فاصله چند ساعته واریز خواهد شد.

دردهایی که هنوز باقیست…

می دانیم که قانون همسان‌ سازی‌، اندکی از دردها و مشکلات معیشتی بازنشستگان را بهبود می بخشد و آن‌ها قدردان همراهی دولت و مجلس می باشند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری هم در این خصوص اظهار داشت: به نظر می‌آید که اراده مدیرعامل سازمان بر افزایش به موقع حقوق و معوقات بازنشستگان می باشد که در صورتی که انگیزه و اراده‌‌ای در این کار نبود، مطالبه‌گری ما تغییر می‌کرد. اما خوب می دانیم که بازنشستگان همچنان با مشکلات متعددی روبرو می باشند و حمایت از آن‌ها نباید به صورت مقطعی باشد. این سخنی است که نمایندگان مجلس هم به آن معتقد هستند. که نمونه آن سخنان اخیر حسین حسین زاده، نماینده مردم فارس که گفته است: دغدغه بازنشستگان پس از آغاز دوران بازنشستگی بیشتر می‌شود و وضعیت تورمی موجود در جامعه شرایط را برای اشخاصی که در سال‌های قبل بازنشسته شده‌اند، تشدید می‌کند و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید مدنظر قرار بگیرد و در برنامه هفتم توسعه لحاظ گردد. همچنین محمدصالح جوکار نماینده یزد در جلسه علنی روز سه شنبه، ضمن اشاره به اینکه شرایط معیشتی بازنشستگان سخت است، گفت: دولت باید لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را هرچه زودتر به مجلس ارائه کند.

در خصوص مشکلات کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور در گفتگویی گفته است: فشار تیم اقتصادی دولت به شورای عالی کار موجب شد میزان افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان طبق قانون نباشد و همین موضوع موجب افزایش نارضایتی‌ها شده است.

طبق آمارها و گزارشات و گفته دریابیگی، بیش از 80 درصد کارگران و 75 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقلی‌بگیر می باشند و حقوق دریافتی‌ آنها حداکثر کفاف نیمی از ماه را می‌دهد، و این خیلی تلخ و دردناک است که بازنشستگان برای امور زندگی روزمره مثل هزینه های درمان، خرید جهیزیه فرزندان و برخی حتی برای تامین پول سنگ قبر درخواست دریافت تسهیلات دارند، این در حالی است که این حرکت اصلا در شان کشور ما و بازنشستگان ما نمی باشد. بر اساس این مشکلات و نارضایتی از مصوبه شورای عالی کار، مسئولین مربوطه درخواست تشکیل جلسه فوق العاده این شورا برای ترمیم افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان را داده اند و باید منتظر ماند که آیا وزیر کار این مطالبه را پیگیری خواهد کرد.

به گفته نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری، بر اساس نظرات کارشناسی حقوق و دستمزد در تورم که بزرگترین اقتصادی کشور است، هیچ نقشی ندارد و همچنین می تواند با افزایش قدرت خرید جامعه کارگری، برای رونق تولید نیز کمک رسان باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان