آیا واریز یارانه عید فطر ۱۴۰۲ حقیقت دارد؟

صفحه اقتصاد- آسیه کرمی: در این گزارش توضیحاتی درباره اینکه آیا واریز یارانه عید فطر ۱۴۰۲ حقیقت دارد؟ پرداخته شده است.

آیا واریز یارانه عید فطر ۱۴۰۲ حقیقت دارد؟

صفحه اقتصاد - آسیه کرمی: در این گزارش توضیحاتی درباره اینکه آیا واریز یارانه عید فطر ۱۴۰۲ حقیقت دارد؟ پرداخته شده است.

یارانه عید فطر ۱۴۰۲ کی واریز میشه؟

با توجه به نزدیک شدن به عید فطر، برخی از رسانه‌ها اخباری در خصوص اینکه دولت قرار است یارانه عید فطر برای مردم واریز کند، منتشر کرده اند. اما آیا یارانه عید فطر در راه است؟ یارانه عید فطر واقعیت دارد؟ دولت به مردم عیدی می دهد؟ یارانه عید فطر چقدر است؟ یارانه عید فطر ۱۴۰۲ حقیقت دارد؟ یارانه عید فطر برای چه کسانی واریز می شود؟ یارانه عید فطر کی واریز میشه؟ آیا امسال دولت به مردم یارانه عید فطر می دهد یا خیر؟ یارانه عید فطر امسال شامل چه افرادی می شود؟ چه افرادی مشمول یارانه عید فطر امسال می شوند؟ دولت یارانه عید فطر 1402 را برای کدام خانوارها واریز می کند؟
با توجه به اینکه کمتر از یک هفته تا عید سعید فطر باقیمانده است، برخی از رسانه‌ها موضوع واریز یارانه عید فطر را عنوان کرده‌اند. این در حالی است که تاکنون هیچ مسئولی پرداخت یارانه به مناسبت عید سعید فطر را تایید نکرده است. بر همین اساس در حال حاضر ممکن نیست که دولت قصد پرداخت یارانه به مناسبت عید فطر به مردم را داشته باشد.

گفتنی است که پیش از زمان شیوع کرونا در ایران دولت در چندین نوبت به حساب سرپرستان خانوارها یارانه‌های مناسبتی مانند یارانه ۲۲ بهمن، یارانه نوروز و یارانه رمضان واریز کرده است.

بنابراین از آن زمان هر بار نزدیک مناسبت‌ها برخی شایعات درباره واریز یارانه مناسبتی عنوان می‌شود. اما تا کنون هیچ مسئولی در سازمان هدفمندی یارانه‌ها و یا وزارت کار، واریز یارانه عید فطر را تایید نکرده است و هیچ خبر رسمی در خبرگزاری صدا و سیما در این خصوص منتشر نشده است.

همانگونه که اعلام شد تنها خبری که درباره واریز یارانه‌های مناسبتی عنوان شد، واریز یارانه ۶۰۰ هزار تومانی به حساب ایتام زیر نظر کمیته امداد و بهزیستی بود.

همچنین چند روز پیش بود که رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد که به مناسبت شهادت امام علی (ع) مبلغ ۶۰۰ هزار تومان هدیه نقدی به حساب تمامی ایتام تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کل کشور واریز می‌شود.

بنابراین تنها یارانه واریزی مناسبتی یارانه ۶۰۰ هزار تومانی است که به ایتام تحت پوشش این دو نهاد پرداخت شده است و واریز یارانه دیگری در حال حاضر در دستور کار و مدنظر دولت نیست.

آنگونه که برخی رسانه ها منتشر کرده اند: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نظر دارد برای عید فطر سال 1402 یارانه‌ای به مبلغ ۱۰۰۰۰۰ تومان به مستمری‌بگیران و خانواده‌های آن‌ها بپردازد. البته طبق بررسی ما درحال حاضر هیچ اعلامیه رسمی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر نگردیده است؛ اما با توجه به رسانه‌های مختلف که این خبر را منتشر کرده‌اند، می‌توان از سویی احتمال این پرداخت وجود داشته باشد. بر همین اساس، به نظر می‌رسد که باید منتظر اعلام رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشیم تا بتوانیم به‌طور دقیق بگوییم که آیا یارانه عید فطر در راه است یا خیر.

بر اساس خبرها، دستور پرداخت یارانه عید فطر صادر شده است. اما این یارانه شامل معلولان تحت پوشش بهزیستی می شود.

خبر واریز یارانه عید فطر را وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد و از پرداخت کمک‌هزینه معیشتی به معلولین و مددجویان مستمری‌بگیر تحت پوشش سازمان بهزیستی به مناسبت عید سعید فطر خبر داد.

اما این تنها خبری است که صولت مرتضوی درباره عیدی رئيسی اعلام کرده و نه زمان واریز یارانه عید فطر را اعلام کرده و نه مبلغ این یارانه را.
اما به نظر می‌رسد این یارانه تا قبل از سوم اردیبهشت ماه واریز شود.

آیا یارانه نقدی حذف می شود؟ کالابرگ جایگزین یاراته می شود؟ آیا کالابرگ می تواند تورم را کنترل کن یا خیر؟

طرح کالابرگ الکترونیک اجباری یا اختیاری؟

همانگونه که می دانید طرح کالابرگ الکترونیک طرحی می باشد که دولت با هدف حمایت از معیشت خانوارها و حفظ سلامت غذایی افراد آن را در برخی استان ها اجرایی کرد و در صورتی که صحیح مدیریت و مردم از این طرح استقبال کنند می تواند بخش اعظمی از تورم موجود در جامعه را کنترل کند.

گفتنی است که دولت در طرح کالابرگ الکترونیک این امکان را برای آحاد جامعه ایجاد کرد که کالاهای اساسی را به نرخ ثابت و اعتبار یارانه یک ماه زودتر بتوانند خریداری کنند.

همچنین این کالاها ۱۰ قلم کالای اساسی به ارزش ۵۳۰ هزار تومان است که شامل ماست، شیر، پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم‌مرغ می باشد.مبلغ این کالاها به نرخ شهریور ماه سال گذشته بوده و مردم می توانند که از هر نام و نشان و برند تجاری کالای مورد نیاز خود را از بین ۱۰ قلم کالای ذکر شده فراهم کنند و دولت براساس سبد کالای مشخص شده مابه التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت خواهد کرد.

طبق گفته ی مسئولین دولتی استفاده از کالابرگ الکترونیک کاملا اختیاری و به صورت داوطلبانه می باشد و اگر خانواری تمایل به خرید کالابرگ نداشته باشد، مانند گذشته کل مبلغ یارانه برای خانوار قابل برداشت می باشد.

بر اساس خبرهای منتشر شده در رسانه ها، بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله رفاه‌ و افق کوروش‌ و برخی فروشگاه‌های خُرد مجهز به بارکدخوان به این سامانه متصل هستند تا شهروندان در سراسر کشور بتوانند به آسانی کالای مورد نیاز خود را در طرح کالابرگ الکترونیک بتوانند خریداری کنند.

گفتنی است که پیش‌تر در جریان استانی شدن طرح ملی کالابرگ الکترونیک ۳۰ هزار فروشگاه به سامانه کالابرگ الکترونیکی متصل شده بود اما طی روزهای اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش تعداد فروشگاه ها خبر داده است و گفته است که بیش از ۳۵ هزار فروشگاه در سرتاسر کشور به این سامانه متصل شده‌اند تا خانوارهایی که تمایل دارند یک ماه زودتر از اعتبار یارانه خود بتوانند برای خرید کالاهای اساسی استفاده کنند.

طبق قانون، اجرای طرح کالابرگ الکترونیک تکلیف قانونی و عمل به مصوبه مجلس می باشد و دولت قصد حذف یارانه نقدی را ندارد؛ بر همین اساس خانوارها می‌توانند کالابرگ الکترونیکی یا یارانه نقدی را انتخاب کنند و خرید خود را به شکل اعتباری انجام دهند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان