گفتگوی اختصاصی با معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت

آیا می توانیم در پیمان شانگهای دست‌آوردی داشته باشیم؟

کیومرث کرمانشاهی معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، در خصوص پیوستن به پیمان شانگهای و اقداماتی که در این باره باید انجام شود گفت

آیا می توانیم در پیمان شانگهای دست‌آوردی داشته باشیم؟

زهرا ترابی - صفحه اقتصاد - معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت بیان کرد: پیمان شانگهای یک بلوک اقتصادی خیلی مهم بشمار می آید. به لحاظ اینکه از نظر همسایگی و جغرافیایی قرابت‌ها و نزدیکی‌های زیادی با کشور ما دارد.

کیومرث کرمانشاهی معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد ، در خصوص پیوستن به پیمان شانگهای و اقداماتی که در این باره باید انجام شود گفت: قبل از پیمان شانگهای که اخیرا به آن پیوسته‌ایم، موافقت نامه‌های تجاری دو جانبه و چند جانبه داریم که در آنجا برای هرکدام از این پیمان‌ها تعداد زیادی سند امضا شده که در هر کدام از این هیات‌ها مخصوصا دو جانبه‌ها و حتی چند جانبه‌ها تعداد زیادی مقابله نامه و تفاهم نامه و موافقت نامه بین طرفین امضا می شود.

وی ادامه داد: صرف اینکه ما یک توافق نامه‌ای را امضا کنیم کفایت نمی کند و عزم ما باید براین باشد که آن موافقت نامه‌ای که امضا می کنیم را اجرایی کنیم و هر کدام از این موافقت نامه‌ها یک دستگاه یا چند دستگاه مسئول و همکار دارد. همچنین یک هماهنگ کننده می خواهد که می تواند معاونت اقتصادی بخش اجرایی کشور باشد تا ببیند تکلیف این موافقت نامه‌ها چه هست.

او تصریح کرد: اگر بین کشورهای عضو موافقت نامه هایی انجام شود باید دنبال و پیگیری کرد و در حد تعارفات و مباحثی که در این اجلاس مطرح می شود نباید بماند. باید رفت به سمت اینکه مباحث در مسائل مراودات اقتصادی و روابط بین بانکی همچنین مسائل پولی مالی و سرمایه ای، سرمایه گذاری مشترک و توسعه حمل و نقل بین کشورهای عضو صورت بگیرد.

کرمانشاهی بیان کرد: توسعه روابط با این کشورها که یا بعضا توسعه یافته هستند یا در حال توسعه هستند بسیار مهم است و تبعا برای انجام کارهای مهم نیاز به افراد زبده و خبره و شایسته است. قطع و یقین باید از افراد خبره و از صاحب نظران کسانی که می توانند کمک کنند استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ده‌ها موافقتنامه داریم که اجرایی نشده و برای پیمان شانگهای نیز اینگونه است. در رابطه با مباحث تجاری اجلاس شانگهای اگر قرار است که مسائل تجاری‌ را حل و فصل کنیم و تعرفه‌های ترجیحی برقرار شود و مقابله نامه‌های گمرکی مبادله شود. همچنین بانک مشترک، پول مشترک و سرمایه گذاری مشترک با این کشورها داشته باشیم لازمه آن این است که به محض توافق و به محض اجرا یک مقام اجرایی بالا دست نظاره گر باشد و دستگاه‌های مسئول و دستگاه‌های همکار را مشخص و یک برنامه زمان بندی شده تدوین کند تا این موافقت نامه‌ها و این تعهداتی که طرفین به هم دادند در حد حرف و شعار جلوی دوربین باقی نماند و اینها عملیاتی شود.

معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: اگر این کار انجام شود خصوصا در این شرایطی که برجام به نتیجه نرسیده است و تحریم وجود دارد می تواند یک بخشی از مشکلات را حل و فصل کند و باعث افزایش حجم تجارت شود و طبیعتا این مقابله نامه‌ها و توافق نامه‌ها باید به صورت برد برد امضا شود.

این کارشناس در خصوص استراتژی که دولت باید در این راستا اجرایی کند پاسخ داد: اگر استراتژی تجاری نداشته باشیم تمام این حرف‌هایی که روزمره می‌زنیم و هرکسی که می آید به صورت سلیقه‌ای یک حرفی را در مورد توسعه و تجارت می زند اشتباه است. ما نیاز به استراتژی اجرایی داریم همانطور که نیاز به استراتژی صنعتی و استراتژی معدنی و استراتژی کشاورزی داریم و باید بر اساس برنامه کار کنیم.

او بیان کرد: این نکته را نیز اشاره کنم، همه کشورهایی که توسعه پیدا کردند با برنامه توسعه پیدا کردند ولی متاسفانه در ایران برنامه می نویسیم و سند 20 ساله و سند چشم انداز ۵ ساله و … داریم ولی در حد حرف و شعار در کتابخانه‌ها می ماند و وقتی یکی سر کار می آید می خواهد سلیقه‌ای یک کاری کند.

معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت براین باور است: دولت باید طرح و برنامه در این زمینه داشته باشد. به هر حال کشور زمانی می تواند مشکلات موجود فعلی در حوزه اقتصاد را به حداقل برساند که ما از دیدگاه و نظریات افراد خبره و دلسوز و شایسته در همه حوزه های اقتصادی استفاده کنیم و فقط مباحث در حد حرف و تعارف نماند و اجرایی کرد. چنین موضوعی برمی گردد به هماهنگی تیم اقتصادی که باید اتفاق بیفتد.

وی درباره اینکه تیم اقتصادی چنین قابلیتی دارد پاسخ داد: نمی توان تایید یا رد کرد. در بدنه حتما افراد خبره حضور دارند و باید از دیدگاه نخبگان صاحب نظران اقتصاددان ها در کشور استفاده کرد. بحث، بحث منافع ملی کشور است و طبیعتا یک دیدگاه و یک جریان نمی تواند همه منافع عمومی کشور را تامین کند. بنابراین، انجام کار بزرگ نیاز به آدم های بزرگ و خوش فکر دارد. یکسال از عمر این دولت می گذرد ما هنوز امیدواریم که ان شالله به مباحثی که گفتند عملیاتی شود.

کرمانشاهی ادامه داد: پیمان شانگهای یک بلوک اقتصادی خیلی مهم بشمار می آید. به لحاظ اینکه از نظر همسایگی و جغرافیایی قرابت‌ها و نزدیکی‌های زیادی با کشور ما دارد. همچنین به لحاظ مرزی کشورهایی عضو آن هستند که عمدتا با کشورهای غربی دچار مشکلات سیاسی هستند که از این نظر اهمیت زیادی در بر دارد.

معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر چین و روسیه دو کشور مهم در شانگهای هستند که به دلیل تناقضات سیاسی که با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دارند می توانند براساس قراردادهای بلندمدتی که با ایران دارند همچنین بخاطر همکاری‌هایی که از گذشته با ما داشتند نقش مهمی در حوزه اقتصادی باهم داشته باشیم. فلذا ایران باید از ظرفیت‌هایی که در این کشورها دارد نهایت استفاده را ببرد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان