آخرین خبر از مستمری مددجویان بهزیستی امروز ۹ خرداد ماه ۱۴۰۲

توضیحاتی درباره آخرین خبر از مستمری مددجویان بهزیستی امروز 9 خرداد 1402 و اینکه چرا ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان اجرا نمی شود؟ مستمری بهزیستی کی اضافه میشه؟

آخرین خبر از مستمری مددجویان بهزیستی امروز ۹ خرداد ماه ۱۴۰۲

صفحه اقتصاد - آسیه کرمی: در این گزارش به توضیحاتی درباره آخرین خبر از مستمری مددجویان بهزیستی امروز 9 خرداد 1402 و اینکه چرا ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان اجرا نمی شود؟ پرداخته شده است.
ما در گزارش قبلی به بیان جزئیاتی درباره قانون حمایت از معلولین پرداخته ایم.

جدیدترین خبر از مستمری مددجویان بهزیستی امروز

گفتنی است که جدیدترین خبر برای مددجویان بهزیستی، افزایش ۴۰ درصدی مستمری است که طی چند روز اخیر به آن پرداخته شد و باید منتظر ماند تا ببینیم که کی این افزایش اعمال خواهد شد.

جزئیات ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان

همانگونه که در گزارش قبلی نوشته ایم، براساس ماده ۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مبنی بر این که سازمان بهزیستی باید با هدف حمایت از نگهداری و مراقبت افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمند و افراد دچار معلولیت‌های چندگانه نیازمند در خانواده پس از ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به خانواده‌ها نسبت به پرداخت حق پرستاری یا مددکاری به سرپرست، همسر یا قیم این افراد اقدام کند و همچنین خدمات مراقبتی و نگهداری از افراد دارای معلولیت را از طریق مراکز وابسته به خود ارائه کند.

اما اکنون حرف معلولان بی توجهی دولت به حق آنها در راستای اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان است که چرا در برنامه هفتم توسعه از این قشر هیچ حمایتی صورت نگرفته است.

طبق بررسی ها، این روزها شاهد قوانین معطل مانده‌ای هستیم که بودجه‌ای برای اجرای کامل آن‌ها تعیین نشده است، مثل ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان، قانونی که پس از تصویب در سال ۱۳۹۶ تعداد زیادی از بندهای آن همچنان معطل مانده است.

طبق گزارشات، هرسال زمان بودجه می‌رسد، گروه‌ها یا انجمن‌ها مطالبات خود را پیگیری می کنند. مانند تلاش بازنشستگان تامین اجتماعی در راستای همسان‌سازی حقوق آن‌ها و یا تلاش معلمان برای رتبه‌بندی که به سرانجام رسید، اما در حال حاضر نوبت افراد دارای معلولیت است که خواستار حق و حقوق اجرا نشده ی چندین ساله‌ی خود باشند، هرچند که باید خیلی زودتر از این‌ها به این قشر از جامعه رسیدگی می‌شد، قشری که خیلی وقت است مخارج زندگی‌شان با توجه به معلولیتی که دارند هماهنگی ندارد.

در این گزارش اشاره ای به ماده ۲۷ قانون حمایت از معلوان خواهیم داشت. این قانون که اسفند سال ۱۳۹۶ تصویب شد در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ بلافاصله برای اجرایی شدن ابلاغ شد. در ماده ۲۷ این قانون آمده که «دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور نماید.»

اما آنچه که مشاهده می شود این بند از قانون هیچ‌وقت به‌ درستی اجرا نگردیده است. یک معلول امروز مستمری ناچیزی دریافت می‌کند، اما این درحالی است ‎که براساس ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان باید حداقل دستمزد سالانه را دریافت کند، هرچند که این حداقل دستمزد نیز چند برابر زیر خط فقر می باشد. علاوه بر این در محاسبه خط فقر هزینه‌های تردد و سایر نیازهای یک فرد معلول محاسبه نمی‌شود، همانگونه که روشن است هزینه زندگی یک فرد معلول چندین برابر سایر افراد است، بر همین اساس حداقل‌ دستمزد هم جوابگوی نیاز این افراد نخواهد بود چه برسد به حقوقی کمتر از این حداقل دستمزد.

روز گذشته، جمعی از افراد دارای معلولیت با حضور مقابل مجلس به‌ عدم اجرای قانون حمایت از معلولان اعتراضشان را اعلام کردند.

جمعی از افراد دارای معلولیت صبح روز، ۷ خردادماه، در اعتراض به‌ عدم اجرای قانون حمایت از معلولان مقابل مجلس تجمع کردند.

گفتنی است که تجمع‌کنندگان به‌عدم توجه دولت در برنامه توسعه هفتم به این گروه و ندیدن هیچ حمایتی برای آن‌ها در این برنامه معترض می باشند.

همچنین بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان، از وخیم‌تر شدن وضعیت معیشتی معلولان طی سالهای اخیر خبر داده بود. مروتی گفته بود که یکی از مهم‌ترین خواسته‌ی معلولان اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان است. براساس این ماده؛ دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور نماید.

براساس بررسی ها، گفتنی است که اگرچه قانونی با عنوان حمایت از معلولان وجود دارد اما بسیاری از بندهای آن اجرا نشده است، از بندهای مربوط به مناسب بودن معابر و ساختمان‌ها برای این قشر تا هزینه‌های تردد شهری و بین‌شهری، و البته دریافت مستمری معلولان، بندهایی که برای رضایت جامعه معلولان که علاوه بر پیش‌بینی و تخصیص بودجه‌ی مناسب به هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و نظارت دستگاه‌های نظارتی نیازمند است.

جزئیات ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان

ما به عنوان یک رسانه و مطالبه گر حق معلولان عزیز نسبت به اجرایی شدن تمامی بندهای مصوب مربوط به ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولین خواستار اجرای این قانون از دولت مردمی آقای رئیسی هستیم.
همانگونه که می دانیم، تصویب قانون رسمی در مجلس بدون عمل صحیح به اجرای آن اجحاف در حق اصل نظام و ولی نعمتان آن یعنی آحاد ملت می باشد، مسئولین نباید فراموش کنند، صاحبان این انقلاب مردم هستند همانگونه که امام راحل ره. فرمودند: حقی که مستضعفین بر گردن انقلاب دارند فراتر از این حرفهاست و مانایی این انقلاب به برکت وجود همین عزیزان است و تضمین کنتده بقاء هویت واقعی نظام اسلامی است.

علت اینکه این قانون چرا تاکنون اجرا نشده است به طور کامل مشخص نیست بر همین اساس ما این موضوع را پیگری خواهیم کرد.

از دولت مردمی خواهشندیم این خواسته ی معلولان که در شرایط سختی به سر می برند را با اجرای کامل ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان محقق کنید. به امید آن روز..

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان