از قانون حمایت از معلولان چه خبر؟ | یک خبر برای معلولان

صفحه اقتصاد- در این گزارش به توضیحاتی درباره قانون حمایت از معلولان و خبری جدید از مستمری مددجویان بهزیستی پرداخته شده است.

از قانون حمایت از معلولان چه خبر؟ | یک خبر برای معلولان

صفحه اقتصاد - آسیه کرمی: در این گزارش به توضیحاتی درباره قانون حمایت از معلولان و خبری جدید از مستمری مددجویان بهزیستی پرداخته شده است.

در گزارش های قبلی واکنش معلولان عزیز درباره افزایش ۴۰ درصدی مستمری بهزیستی را شرح دادیم، در این گزارش به بیان جزئیاتی درباره قانون حمایت از معلولین پرداخته ایم.

همه چیز درباره قانون حمایت از معلولان

طبق بررسی ها ماده ۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مبنی بر این است که سازمان مکلف است با هدف حمایت از نگهداری و مراقبت افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمند و افراد دچار معلولیت‌های چندگانه نیازمند در خانواده پس از ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به خانواده‌ها نسبت به پرداخت حق پرستاری یا مددکاری به سرپرست، همسر یا قیم این افراد اقدام کند یا خدمات مراقبتی و نگهداری از افراد دارای معلولیت را از طریق مراکز وابسته به خود یا حمایت از مراکز غیردولتی (خصوصی، تعاونی، خیریه و تشکل‌های مردم نهاد) ارائه کند.

خبر جدید دیگر درباره افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی

طبق گفته علیرضا انجلاسی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور در آذرماه سال گذشته، حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید از یک میلیون تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت. آیا امسال با توجه به تورم و هزینه های سرسام آور درمان این رقم افزایش خواهد یافت یاخیر؟ که در جواب باید گفت همچنان باید منتظر باشیم تا ببینیم مسئولان مربوطه در روز معلولان به فکر این افزایش باشند یا خیر..

همچنین پیش از این نیز انجلاسی از افزایش کمک هزینه مراکز شبانه‌روزی به میزان ۵۰ درصد، مراکز روزانه به میزان ۳۵ درصد، مراکز ارائه خدمات تخصصی توانبخشی در منزل به میزان ۴۶ درصد و مراکز مراقبت در منزل به میزان ۵۰ درصد برای سال جاری خبر داده بود.

باید از مسئولان پرسید که آیا قانون حمایت از حقوق افراد معلول اجرایی می شود یا خیر؟ که اگر اجرا می شود چرا وضعیت معلولان این است و مشکلاتشان پابرجا در غیر اینصورت اگر قرار است این قانون اجرا شود، تکلیف معلولین را روشن کنید.

ما در این گزارش به بیان گلایه های یک فعال حوزه معلولان در خصوص افزایش مبلغ مستمری سازمان بهزیستی پرداخته ایم که در ادامه بخوانید:

یک فعال حوزه معلولان گفته است: سال ۱۴۰۲ تمرکز خود را برای اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان قرار داده ایم؛ بیش از ۵ سال از تصویب و ابلاغ این قانون می‌گذرد اما هنوز اجرایی نشده است. مبنای تجمعات سراسری ما اجرای این قانون می باشد.

طبق بررسی های ما، در کشور ما برنامه‌های حمایتی از معلولان ضعیف است و قوانینی که در این زمینه مصوب شده، ضمانت اجرایی لازم را ندارد. قانون مهم‌ در این خصوص، قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۹۶ می باشد که براساس گفته‌ی فعالان این حوزه، مهم‌ترین مفاد حمایتی این قانون یا اجرا نمی شود و یا به صورت نیم‌بند اجرا می شود.

طبق گزارشات، دولت امسال، ردیف اعتباری که مقرر بود هرساله به عنوان ضمانت اجرای این قانون در بودجه دیده شود را به طور کلی حذف کرد و قانون حمایت از معلولان را که بعد از ۱۳ سال از تصویب اولیه، برای بالا بردن قدرت اجرایی آن اصلاح شده بود، مجددا بی‌اثر شد. همین وضعیت موجب شده است اشخاص دارای معلولیت طی سالهای گذشته تجمعات فراوانی برگزار کنند.

بهروز مروتی فعال حوزه معلولان با توجه به وضعیت نامناسب معیشتی معلولان به‌ عدم اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان عنوان کرده است: مبنای تجمعات سراسری ما اجرای این قانون است. و طبق ماده ۲۷، دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور نماید اما علاوه بر اینکه این قانون اجرا نشده است بلکه سازمان برنامه و بودجه، از افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان نهادهای حمایتی نیز تاکنون خودداری کرده است.

همچنین به گفته‌ی این فعال حوزه معلولان، دولت در لایحه بودجه سال جاری افزایش ۲۰ درصدی برای مستمری در نظر گرفت اما مجلس این را به ۴۰ درصد افزایش داد. در حال حاضر دو ماه از سال ۱۴۰۲ گذشته است اما همچنان همان بیست درصد افزایش مستمری اعمال گردیده است. سازمان برنامه و بودجه به بهانه اینکه افزایش ۴۰ درصدی باید به تصویب هیئت وزیران برسد از اجرای آن سرباز می‌زند. و حتی قانون مجلس هم که به راحتی زیرپا گذاشته می‌شود، عجیب است.

مروتی همچنین افزوده است: در حال حاضر مستمری معلولان ۶۵۵هزار تومان است. این درحالی می باشد که مخارج خانواده‌های دارای معلولیت چندین برابر خانواده های عادی می باشد. گفتنی است در صورتی که حتی اگر همان ۴۰ درصد را هم اعمال کنند باز هم ما کم می‌آوریم. با خط فقر ۱۵ میلیون تومانی و سبد معیشت ۲۰ میلیون تومانی، یک خانواده عادی با درآمد بالا هم به سختی زندگی را می گذراند، چه برسد به معلولی که ۶۰۰ - ۷۰۰ هزار تومان درآمد دولتی دارد!

این فعال حوزه معلولان گفته است: در رسیدن به مطالباتمان نه تنها پیشرفتی نداشته‌ایم بلکه مسیر امیدوارکننده‌ای هم روبرویمان نمی‌بینیم. طی روزهای گذشته برنامه هفتم توسعه به مجلس تحویل گردید. در برنامه هفتم توسعه تنها چیزی که به معلولان مربوط بود، خارج کردن معلولان از چرخه‌ی حمایتی است. به این معنا که این برنامه، دولت را مکلف کرده که سالانه بیست درصد از مستمری‌بگیران را از چرخه پوشش فارغ کند. این در حالی می باشد که در قانونی مثل قانون ایثارگران بذل و بخشش‌های فراوانی وجود دارد. همچنین برای قانون جوانی جمعیت، امتیازاتی در نظر گرفته شده است، اما هیچ برنامه و سیاست راهبردی برای حقوق افراد دارای معلولیت و تأمین اجتماعی و رفاه اجتماعیِ آن‌ها در نظر گرفته نشده و در این زمینه سیاست‌گذاری نشده است.

مروتی گفته است: ما به این وضعیت و این بی‌توجهی همه‌جانبه معترض می باشیم و این اعتراض را عنوان می کنیم.

گفتنی است که رئیس سازمان بهزیستی کشور طی روزهای گذشته در خصوص افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی گفت: براساس قانون بودجه سنواتی هرساله دولت پیشنهادی را در قالب مستمری به مجلس ارائه می کند. امسال مجلس افزایش ۴۰ درصدی را مصوب کرده که به محض تصویب در هیئت دولت این مکانیزم اجرا می شود.

امیدواریم که دولت و مجلس برای وضعیت مخارج معلولان حمایت ویژه ای از این قشر داشته باشد، زیرا در این شرایط بد اقتصادی برای یک فرد سالم شرایط مناسب اقتصادی وجود ندارد چه برسد به یک معلول… به امید آن روز…

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • حسین خ

    سلام
    درسته شما مطلب را می‌نویسد اما چه بسا #؟?#شما هم

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان