گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از عملکرد صنعت بیمه

هموار شدن مسیر توسعه صنعت بیمه برای ۱۴۰۲

با توجه به گزارش تحلیلی آمار عملکرد صنعت بیمه، در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۲.۵ میلیون بیمه‌نامه صادر شده است که نسبت به ۹ ماهه نخست سال قبل، عملکرد صنعت بیمه در سال 1401

هموار شدن مسیر توسعه صنعت بیمه برای ۱۴۰۲
صفحه اقتصاد - جواد نبوتی- رشد حق بیمه تولیدی شرکت‌های فعال صنعت بیمه که براساس گزارش تحلیلی آمار عملکرد صنعت بیمه در سال ۱۴۰۱ منتشر شده است، نشان می‌دهد که صنعت بیمه در ایران به صورت مطلوبی در حال رشد و توسعه است و بیمه‌گذاران و بیمه‌شده‌ها به میزان بیشتری به این صنعت اعتماد دارند. اعتمادی که نتیجه اقدامات فناورمحور، پرداخت خسارت به موقع خسارت، طرح‌های جدید مبتنی بر نیاز مشتریان و تسریع کار مشتریان با ارج‌نهادن به حقوق و احترام به آنها است.
بنا بر این گزارش ، با توجه به گزارش تحلیلی آمار عملکرد صنعت بیمه، در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۲.۵ میلیون بیمه‌نامه صادر شده است که نسبت به ۹ ماهه نخست سال قبل، یعنی درصد ۴.۴ رشد داشته است. همچنین، در همان دوره زمانی ۵۵.۴ میلیون فقره خسارت پرداخت شده است که نسبت به ۹ ماهه نخست سال قبل، یعنی درصد ۳۸.۴ رشد داشته است.
عملکرد صنعت بیمه در سال ۱۴۰۱
این گزارش تحلیلی نشان می‌دهد که صنعت بیمه در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۶۴.۲ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است. علاوه بر این، حق بیمه تولیدی بازار با رشد ۵۸.۴ درصدی و حق بیمه تولیدی دو شرکت بیمه دی و دانا با رشد ۳۱۹.۴ و ۱۶۱.۷ درصدی افزایش یافته است. این رشد به طور عمده به دلیل رشته درمان با سهم ۳۰.۱ درصد از پرتفوی بازار و رشته درمان که سهم ۸۹.۵ و ۵۳.۷ درصدی از پرتفوی حق بیمه دو شرکت بیمه دی و دانا را تشکیل می‌دهد، رخ داده است. همچنین، با اضافه شدن شرکت بیمه زندگی کاریزما به بخش خصوصی صنعت بیمه، تعداد شرکت‌های بیمه به ۲۸ شرکت رسیده است. این موضوع نشانگر رقابت بیشتر در بازار بیمه و افزایش رقابت بین شرکت‌ها می‌باشد.
بنابراین، به نظر می‌رسد که صنعت بیمه در سال ۱۴۰۱ به دلیل رشد قابل توجه حق بیمه تولیدی، بازار بزرگی را در اختیار داشته و به عنوان یکی از بخش‌های پویای اقتصادی کشور، به رشد خود ادامه می‌دهد. سهم فروش شرکت‌های بیمه در سال ۱۴۰۱ براساس این گزارش، بیمه ایران (با ۲۵.۹ %)، بیمه دانا (با ۱۳ %)، بیمه آسیا (۱۰.۶ %) به ترتیب رتبه‌های برتر را در میان شرکت‌های بیمه در این گزارش کسب کردند. در رتبه‌های بعدی، به ترتیب بیمه دی (با ۶.۹ %)، بیمه پاسارگاد و بیمه کوثر (هر یک با ۵.۲ %)، بیمه البرز (با ۵.۱ %)، بیمه پارسیان (۳.۸ %)، بیمه سینا (با ۳.۱ %) و بیمه معلم (با ۳ %) قرار دارند که در مجموع ۸۱.۶ درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده و مابقی حق بیمه که ۱۸.۴ درصد بود، توسط ۱۸ شرکت بیمه دیگر تولید شده است.
در گزارش دفتر برنامه ریزی و امور فنی معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی ، نسبت خسارت بازار بیمه به ۵۰.۶ درصد رسید این در حالی است که نسبت خسارت ۴ رشته‌ بدنه اتومبیل، درمان، حوادث راننده و شخص ثالث-مازاد (به ترتیب با ۷۲.۱، ۶۵.۸، ۵۴ و ۵۱.۹ درصد) بالاتر از سطح بازار بيمه (۵۰.۶ %) بوده است و نسبت خسارت ۶ شركت بيمه: زندگی باران (۹۴.۵ %)، سرمد (۸۶.۲%)، میهن (۸۱.۷ %)، ملت (۶۷.۸ %) پارسیان (۶۲.۵ %) امید (۶۰.۵%) به مراتب بالاتر از سطح بازار بیمه(۵۰.۶%) است.
عملکرد صنعت بیمه در سال ۱۴۰۱
سهم بخش خصوصی از حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی در این صنعت به ترتیب ۷۴.۱% و ۷۲.۲% است. در این میان سهم ۳ رشته بیمه درمان، شخص ثالث مازاد و زندگی (عمر) به ترتیب ۳۰.۱، ۲۹.۷ و ۱۴.۲ درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار اعلام شد. رشد ۴.۲ درصدی بیمه‌نامه‌های صادر​ه در سال ۱۴۰۱ براساس آمار خود اظهاری شرکت‌های بیمه در سامانه سنهاب ، در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۲.۵ ميليون بيمه نامه صادر و ۵۵.۴ ميليون فقره خسارت پرداخت شده و تعداد بيمه نامه‌های صادره و تعداد موارد پرداخت خسارت نسبت به ۹ ماهه نخست سال قبل، به ترتيب ۴.۴ و ۳۸.۴ درصد رشد داشته است.
رشد ۴.۲ درصدی تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده در بازار به طور عمده به واسطه رشد این تعداد در ۲ رشته شخص ثالث مازاد با ۷۲.۲ درصد و حوادث راننده با ۵.۳ درصد افزایش با سهم ۳۵ درصدی نسبت به کل تعداد بیمه‌نامه‌های صادره هر کدام حدودا ۳۵ درصدی بوده است. دلیل افزایش ۳۸.۴ درصدی تعداد موارد پرداخت خسارت هم بیشتر به خاطر رشد ۳۵.۲ درصدی این تعداد در بخش بیمه درمان با سهم عمده‌ی (۹۲.۲ درصد) بوده است. این موضوع نیز متاثر از فعالیت بیمه دی در رشته درمان با سهم ۴۴.۲ درصدی از تعداد خسارت‌های پرداختی این رشته است به نحوی که در این شرکت، بیمه درمان با ۹۹.۸ درصد سهم از تعداد خسارت‌های پرداختی، رشد ۳۷.۴ درصدی در تعداد خسارت‌های درمان داشته است.
عملکرد صنعت بیمه در سال ۱۴۰۱
تنوع محصولات و رشته‌های بیمه‌ای می‌تواند تقاضا‌های جدید را ایجاد کند، تقاضاهایی که با معرفی محصولات جدید و با استفاده فناوری و روش‌های نوین متناسب با نیاز و تقاضاهای مشتریان ایجاد می‌شوند. برای رسیدن به استانداردهای جهانی در صنعت بیمه، شرکت‌های فعال در این حوزه می‌بایست در فرهنگ‌سازی و ترغیب مشتریان اقدام کنند، چرا که کسب اعتماد مشتریان عامل اصلی در توسعه صنعت بیمه است.
پایه اصلی برای توسعه صنعت بیمه اول؛ شناخت مردم برای طراحی ارائه خدمات و پوشش‌های متناسب با آنها و دوم جلب اعتماد مردم با احترام به خواسته‌ها و نیازهای آنها است. هر آن چه که ما بتوانیم این را تقویت کنیم، قطعاً می‌توانیم صنعت بیمه را توسعه دهیم. گزارش عملکرد صنعت بیمه در سال ۱۴۰۱ که بر اساس آمارهای خوداظهاری شرکت‌های بیمه تهیه شده است، رشد روزافزون اعتماد مشتریان به این شرکت‌ها را نشان می‌دهد. به نظر در سال ۱۴۰۲ شرکت‌های بیمه‌ای هم با درنظر گرفتن نقش خود در مهار تورم با طراحی محصولات و ارائه خدمات جدید، از طریق سرمایه‌گذاری و تأمین سرمایه پروژه‌های بزرگ و ملی مسیر توسعه صنعت بیمه در رشد تولید را هم در سال جدید هموار سازند.
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان