صفحه اقتصاد گزارش می دهد:

پیش بینی قیمت طلا در سال ۲۰۲۳

در این پست از صفحه اقتصاد درباره پیش بینی قیمت طلا در سال 2023 مطلبی را آماده کرده ایم که در زیر از نظرتان می گذرد.

پیش بینی قیمت طلا در سال 2023

در این پست از صفحه اقتصاد درباره پیش بینی قیمت طلا در سال 2023 مطلبی را آماده کرده ایم که در زیر از نظرتان می گذرد.

روایت بازار طلا تحت تأثیر تأثیرات متضاد تورم بالا و مداوم و افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی در واکنش به این موضوع بوده است. با توجه به اینکه دلار آمریکا (دلار آمریکا) اخیرا به بالاترین حد چند ساله خود رسیده است و بازدهی خزانه داری آمریکا به بالای 3.6 درصد رسیده است، قیمت طلا به حدود 1700 دلار در هر اونس کاهش یافته است، زیرا به نظر می رسد فدرال رزرو آمریکا (فدرال رزرو) به افزایش نرخ های بهره ادامه دهد، به ویژه با توجه به شرایط اعداد تورمی بالاتر از حد انتظار در 13 سپتامبر منتشر شد. به دنبال کمیته بازارهای باز فدرال (FOMC) در 21 سپتامبر، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اظهار داشت: "امروز، FOMC نرخ بهره سیاستی خود را 3/4 درصد افزایش داد و ما پیش بینی می کنیم که افزایش های مداوم مناسب باشد." قیمت طلا تا کنون بیش از 8 درصد در سال جاری کاهش یافته است و نزدیک به 18 درصد زیر سطح 2000 دلاری که در اوایل ماه مارس مشاهده شد، کاهش یافته است. در چند ماه گذشته، قوی‌تر شدن دلار آمریکا به حرکت نزولی این کالا کمک کرده است، اما دلیل اصلی برای اکثر تحلیل‌گران عدم چشم‌انداز بلندمدت صعودی طلا - افزایش بازدهی خزانه‌داری آمریکا - دست نخورده باقی مانده است. نمودار قیمت طلا با توجه به شرایط کلان اقتصادی و ژئوپلیتیکی فعلی، چشم انداز بازار طلا در ادامه سال چگونه است؟ آیا اکنون باید در طلا سرمایه گذاری کنید؟ در این گزارش به محرک‌های اخیر و پیش‌بینی‌های قیمت طلا از سوی تحلیلگران کالا نگاه می‌کنیم.

طلا در مقابل دلار با باز شدن بازارها پس از پایان هفته چهارم ژوئیه در ایالات متحده، قیمت طلا برای اولین بار از اوایل فوریه به زیر مرز 1800 دلار سقوط کرد. طلا تمایل دارد در جهت معکوس نسبت به دلار آمریکا معامله شود، زیرا برای خریداران با ارزهای دیگر گران‌تر می‌شود و بهره نمی‌دهد. این کالا تا اواسط ژوئیه به کاهش خود ادامه داد و طولانی‌ترین روند زیان طلا از نوامبر 2020 را به ثبت رساند، زیرا نشانه‌های تازه‌ای از شتاب‌دهی تورم شرط‌بندی‌ها را تشویق کرد که فدرال رزرو گام‌های تهاجمی بیشتری برای مهار افزایش قیمت‌ها بردارد. این کالا برای افزایش اندک مبارزه کرد و در 14 سپتامبر 2022 قیمت لحظه ای طلا به 1700 دلار در هر اونس رسید که پایین ترین سطح در طی دو سال گذشته است. تا 12 اکتبر 2022، طلا 1676.90 دلار معامله می شد.

قیمت طلا تا حد زیادی تحت تاثیر شاخص قویتر دلار آمریکا (DXY) قرار گرفته است، زیرا فدرال رزرو در نشست سپتامبر خود برای سومین بار متوالی نرخ بهره را 75 واحد پایه (bps) افزایش داد. دلار از فضای نامطمئن اقتصاد کلان سود برده است، با نگرانی در مورد تورم بالا، چشم انداز رکود، کاهش رشد در چین و تأثیر جنگ روسیه و اوکراین که سرمایه گذاران را وادار به فروش سایر دارایی ها به نفع نگه داشتن دلار کرده است. DXY که عملکرد دلار را در برابر سبدی از ارزهای دیگر اندازه می‌گیرد، اخیراً از نقطه عطف 110 - بالاترین سطح خود از ژوئن 2002 تاکنون عبور کرده است. باب هابرکورن، استراتژیست ارشد بازار در RJO Futures، پویایی بازار را در اواسط ژوئن 2022 به بلومبرگ توضیح داد: طلا به عنوان یک پناهگاه امن با بازارهای اوراق قرضه رقابت می کند… افزایش احتمالی نرخ بهره از 75 تا 100 واحد پایه توسط [فدرال رزرو] ممکن است بازار اوراق قرضه را برای خریداران امن کمی جذاب تر از بازار طلا کند. بودن." با تشدید جنگ روسیه و اوکراین، طلا در 8 مارس به بالاترین سطح 2043 دلار و 30 سنت رسید که 13.5 درصد از سطح 1800 دلاری که در ابتدای سال مشاهده شد افزایش یافت. این رقم نزدیک به بالاترین رکورد تاریخی از نظر دلاری بود که در آگوست 2020 مشاهده شد - بالای 2070 دلار - و یک رکورد جدید از نظر یورو. فدرال رزرو در سال 2022 تاکنون پنج بار نرخ بهره را افزایش داده است.

در اواسط مارس افزایش 25 واحدی، در 4 می 50 واحد افزایش و سه افزایش متوالی 75 واحدی در 15 ژوئن، 22 ژوئیه و 21 سپتامبر اعمال کرد. بانک مرکزی ایالات متحده به احتمال زیاد هزینه های استقراض را سریعتر و فراتر از انتظارات قبلی افزایش خواهد داد، پس از آن که داده های شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) منتشر شده در 13 سپتامبر نشان داد که تورم اساسی به رشد خود ادامه می دهد و انتظارات اقتصاددانان را زیر پا می گذارد. بر اساس گزارش اداره آمار کار ایالات متحده، شاخص CPI در ماه آگوست بر اساس فصلی تعدیل شده، 0.1 درصد افزایش یافت که نشان دهنده رشد 8.3 درصدی سالانه (سالانه) است.

شاخص CPI شناخته شده ترین شاخص تورم است که درصد تغییر قیمت سبدی از کالاها و خدمات مصرف شده توسط خانوارها را اندازه گیری می کند. اقتصاددانان در بانک سرمایه گذاری Nomura در یادداشتی به نقل از رویترز نوشتند: «بازارها از شدت تورم ایالات متحده و میزان واکنشی که احتمالاً از سوی فدرال رزرو برای از بین بردن آن لازم است، نادیده گرفته می شود». تحلیلگران Nomura بر این باورند که افزایش 100 واحدی نرخ بهره محتمل‌ترین نتیجه است و پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو باید تا فوریه 2023 نرخ بهره خود را به 4.5 تا 4.75 درصد برساند. نکته قابل توجه، Nomura همچنین خواستار افزایش 100 واحدی در ژوئیه شد. ، که معلوم شد اشتباه است.

بانک مرکزی هیچ نشانه ای از کاهش روند سیاست فعلی خود نشان نداده است. در یک کنفرانس مطبوعاتی در 21 سپتامبر، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، تکرار کرد که فدرال رزرو "به شدت متعهد به کاهش تورم به هدف 2 درصدی [خود] است." به نظر می رسد سخنرانی پاول نشانه روشنی از قصد فدرال رزرو برای تحت کنترل درآوردن تورم سرسام آور در ایالات متحده، تقویت بیشتر دلار در برابر اکثر رقبای اصلی و کاهش اشتهای بازار برای طلا باشد. رکود اقتصادی می تواند از قیمت طلا حمایت کند، اما افزایش شدید نرخ های بهره که برای مقابله با تورم استفاده می شود، تا کنون روند صعودی این فلز گرانبها را محدود کرده است.

همانطور که توسط شرکت آلمانی Heraeus اشاره شده است: رکود لزوماً خبر بدی برای طلا نیست. به طور معمول، قیمت فلزات گرانبها در دوران رکود کاهش می یابد، از جمله طلا. در رکود سال 1980، قیمت طلا کاهش یافت (6 درصد)، اما این تا حدی به این دلیل بود که در آغاز سال 1980 به یک رکورد قیمت رسیده بود و فدرال رزرو سرانجام نرخ های بهره را به بالاتر از تورم رساند. با این حال، در رکودهای بعدی، قیمت طلا کمتر از سایر فلزات کاهش یافته و سریعتر بهبود یافته است. قیمت طلا در پایان رکود نسبت به ابتدای رکود کمی بالاتر است.

شورای جهانی طلا، سازمان توسعه بازار صنعت طلا، اخیراً اظهار داشت که این کالا با دو باد مخالف کلیدی روبرو خواهد شد. دورنمای طلای شورا در اواسط سال عوامل منفی زیر را که می‌توانند بر طلا فشار نزولی وارد کنند، تشریح کرد: نرخ بهره اسمی بالاتر. دلار بالقوه قوی تر. با این حال، شورا همچنین خاطرنشان کرد که اثرات منفی بالقوه موارد فوق ممکن است توسط عوامل حمایتی دیگر از جمله: تورم بالا و پایدار با بازی طلا در برابر سایر کالاها. نوسانات بازار با تغییر در سیاست پولی و ژئوپلیتیک مرتبط است. نیاز به پوشش‌های پرچین مؤثر که بر همبستگی‌های بالقوه بالاتر بین سهام و اوراق قرضه غلبه کند. انتظار می رود طلا در ادامه سال و در بلندمدت چگونه معامله شود؟ بیایید به آخرین تحلیل ها و پیش بینی های قیمت از سوی تحلیلگران نگاه کنیم. پیش بینی قیمت طلا برای سال 2022 و پس از آن: آیا باید فلز گرانبها را بخرید یا بفروشید؟

دیدگاه فنی دانیلا هاثورن، یک استراتژیست بازار در Capital.com، نظر خود را در مورد محدوده قیمت بالقوه طلا در به روز رسانی ویدئویی در مورد این کالا در 29 سپتامبر ارائه کرد. او همچنین تعدادی از سطوح حمایت و مقاومت را که باید به خاطر بسپارید، بیان کرد: پشتیبانی 1614 دلار (کمترین سطح 28 سپتامبر و آوریل 2020) 1600 دلار (سطح روانی) 1,547 دلار (کمترین قیمت فوریه 2020) مقاومت 1800 دلار (سطح روانشناختی نزدیک به بالاترین سطح اوت) 1735 دلار (بالاترین ماه سپتامبر) 1675 دلار (بالاترین قیمت 23 سپتامبر) پیرو سینگاری، تحلیلگر Capital.com در مقاله ای به تاریخ 1 سپتامبر 2022 به روندهای فصلی اشاره کرد که ممکن است قیمت طلا را قبل از پایان سال پشتیبانی کند: این فلز گرانبها با توجه به داده‌های 50 سال گذشته، میانگین بازدهی 1.6 درصدی را در ژانویه نشان داده است.

دسامبر همچنین فصلی قوی (+1.5٪) را نشان می دهد و پس از آن می (+1.3٪) و سپتامبر (+1.2٪) قرار دارند. احتمال بازدهی مثبت قیمت طلا در ماه های دسامبر و ژانویه به ترتیب 59 و 55 درصد بوده است که الگوی قوی فصلی را در این ماه ها تقویت می کند. عوامل فرهنگی زیربنای فصل عروسی هندی هستند که ماه های دسامبر و ژانویه را برای طلا ماه های صعودی می کنند. در یک تحلیل جدیدتر کالایی که هفته گذشته منتشر شد، سینگری به سطوح مقاومت زیر اشاره کرد که در جلسات معاملاتی آتی باید مشاهده شود:

«اگر عملکرد قیمت در چند جلسه آینده مثبت بماند، MACD [واگرایی میانگین متحرک همگرایی] می‌تواند یک متقاطع صعودی زیر خط صفر تشکیل دهد. این به این فلز گرانبها فضای تنفسی کوتاه مدت داده است که قبلاً در سال جاری اتفاق افتاد. با این حال، مقاومت دینامیکی قوی توسط میانگین متحرک 50 روزه، که در 1746 دلار قرار دارد، ارائه می شود. این منطقه نزدیک به خط روند نزولی از اوج‌های مارس است که در اواسط آگوست تحت فشار فروش سنگینی قرار گرفت. غلبه بر سد 1750 دلاری همچنان مقاومت کلیدی برای قیمت طلا در کوتاه مدت خواهد بود. در عوض، قیمت طلا باید قاطعانه سطح اصلاحی فیبوناچی 50% (کم به بالای 2022) را که در اوج های ژوئن نیز قرار دارد، پاک کند تا روند نزولی اصلی را معکوس کند. پیش بینی های تحلیلگر تحلیلگران گروه فناوری آلمانی Heraeus در ارزیابی فلزات گرانبها در 29 آگوست 2022 عوامل متعددی را که می‌توانند قیمت این کالا را کاهش دهند، بیان کردند:

"در نتیجه رونق دلار و بحران انرژی اروپا، یورو برای اولین بار از سال 2002 به زیر برابری با دلار سقوط کرد. قیمت گاز طبیعی تورم اروپا را به آسمان رسانده است، به طوری که قیمت گاز آلمان به بالاترین حد خود رسیده و به معادل آن رسیده است. 500 دلار در هر بشکه نفت خام. نگرانی ها مبنی بر اینکه افزایش قیمت انرژی صنعت را مجبور به کاهش تولید می کند و در نتیجه اقتصاد منطقه را به سمت رکود سوق می دهد، این جفت ارز را از سمت یورو نیز تحت تاثیر قرار داد. از سوی دیگر، برای سرمایه گذاران در اروپا، تضعیف ارز محلی منجر به این شده است که قیمت طلا به یورو در سال جاری به میزان قابل توجهی از قیمت دلار پیشی گرفته و بازدهی 10 درصدی از سال تا به امروز داشته باشد.

از آنجایی که فعالیت اقتصادی در ایالات متحده و اروپا در حال تضعیف است، این امکان وجود دارد که فدرال رزرو پس از نشست بعدی FOMC، مسیر غیرعادی تری را در پیش گیرد که می تواند به افزایش قیمت دلار کمک کند. سیتی بانک مستقر در ایالات متحده در چشم انداز کوتاه مدت خود برای قیمت طلا در سال 2022 صعودی بود. تحلیلگران این بانک در چشم انداز ماهانه بازار در 4 جولای نوشتند: بازارهای طلا به احتمال زیاد بازارهای مالی را از رکود قریب الوقوع مطلع نمی کنند. در حالی که نرخ‌ها، تورم و FX با برخی از قیمت‌های کالاها (مثلاً نفت خام) تعیین می‌شوند، قیمت طلا واکنش‌پذیر است. با این حال، عملکرد منفی طلا در ماه‌های اخیر با میانگین یا متوسط ​​بازده سالانه قبل از انقباضات قابل توجه رشد ایالات متحده در چهار دهه گذشته مغایرتی ندارد. سیتی پیش‌بینی قیمت طلا در سه ماهه سوم سال 2022 را در حدود 1845 دلار در هر اونس حفظ می‌کند که به طور میانگین به 1750 دلار در هر اونس در سه ماهه اول 2023 می‌رسد و سپس تا سال 2024 به 2000 دلار در هر اونس می‌رسد. قیمت طلا کمی زودتر افزایش می یابد.

از ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲، وب‌سایت پیش‌بینی مبتنی بر الگوریتم Wallet Investor در پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت خود کمی صعودی بود، که نشان می‌دهد قیمت طلا می‌تواند سال ۲۰۲۲ را در ۱۷۳۱.۳۸ دلار به پایان برساند، یعنی ۳ درصد افزایش نسبت به قیمت فعلی. این پلتفرم در پیش‌بینی بلندمدت خود برای فلز گرانبها حتی صعودی‌تر بود، زیرا پیش‌بینی قیمت طلا برای سال 2025 شاهد افزایش قیمت این کالا به 2095.66 دلار در دسامبر همان سال بود.

پیش‌بینی قیمت طلا در پنج سال این وب‌سایت، میانگین قیمت ۲۳۲۷.۸۱ دلار را تا اکتبر ۲۰۲۷ نشان می‌دهد. چشم‌انداز قیمت طلا مبتنی بر الگوریتم Gov Capital نیز در کوتاه‌مدت نسبتاً صعودی بود و پیش‌بینی کرد که این کالا می‌تواند در سال ۲۰۲۲ با قیمت ۱۶۷۸.۴۴ دلار پایان یابد. با این حال، در پیش بینی بلندمدت خود بسیار خوش بینانه بود و شاهد افزایش قیمت بیش از 1000 دلار تا پایان سال 2023 در 2941.11 دلار بود. پیش‌بینی قیمت طلا برای سال 2025، میانگین قیمت 6598.25 دلار تا پایان سال را نشان می‌دهد. پیش‌بینی قیمت طلا توسط TradingEconomics پیش‌بینی می‌شود که این کالا تا پایان این سه‌ماهه به 1675.38 دلار معامله شود. مدل‌های کلان وب‌سایت و انتظارات تحلیلگران شاهد کاهش قیمت این فلز گرانبها بودند و در مدت ۱۲ ماه به ۱۶۱۸.۷۸ دلار رسیدند.

هیچ تحلیلگر یا وب سایت مبتنی بر الگوریتم پیش بینی قیمت طلا برای سال 2030 را ارائه نکرد. هنگام بررسی پیش‌بینی‌های قیمت طلا برای سال 2022، مهم است که به خاطر داشته باشید که نوسانات بالای بازار، تخمین‌های بلندمدت دقیق را دشوار می‌کند. به این ترتیب، تحلیلگران و پیش‌بینی‌کنندگان مبتنی بر الگوریتم می‌توانند پیش‌بینی‌های خود را اشتباه بگیرند و می‌کنند. توصیه می کنیم همیشه تحقیقات خود را انجام دهید. قبل از تصمیم گیری برای سرمایه گذاری، به آخرین روند بازار، اخبار، تحلیل های فنی و بنیادی و نظر کارشناسان نگاه کنید. به خاطر داشته باشید که عملکرد گذشته تضمینی برای بازدهی آینده نیست و هرگز پولی را که نمی توانید از دست بدهید سرمایه گذاری نکنید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان