قیمت سکه پارسیان خرداد ۱۴۰۲

قیمت سکه پارسیان امروز خرداد 1402، قیمت انواع سکه طرح قدیم و جدید، قیمت نیم سکه، قیمت ربع سکه، قیمت ربع سکه امروز خرداد 1402

صفحه اقتصاد در این خبر به توضیحاتی درباره قیمت سکه پارسیان خرداد 1402 پرداخته شده است.

قیمت سکه یک گرمی پارسیان امروز به ۲ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان و قیمت سکه دوگرمی به ۵ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید.

سکه پارسیان (سوت)

قیمت (تومان)

سکه پارسیان ۰/۱۰۰ ۲۵۱.۰۰۰
سکه پارسیان ۰/۲۰۰ ۵۰۲.۰۰۰
سکه پارسیان ۰/۳۰۰ ۷۵۳.۰۰۰
سکه پارسیان ۰/۴۰۰ ۱.۰۰۴.۰۰۰
سکه پارسیان ۰/۵۰۰ ۱.۲۵۵.۰۰۰
سکه پارسیان ۰/۶۰۰ ۱.۵۰۶.۰۰۰
سکه پارسیان ۰/۷۰۰ ۱.۷۵۷.۰۰۰
سکه پارسیان ۰/۸۰۰ ۲.۰۰۸.۰۰۰
سکه پارسیان ۰/۹۰۰ ۲.۲۵۹.۰۰۰
سکه پارسیان ۱/۰۰۰ ۲.۵۱۰.۰۰۰
سکه پارسیان ۲/۰۰۰ ۵.۰۲۰.۰۰۰

انواع سکه بهار آزادی در بازار

از سال 1358 به بعد سکه بهار آزادی جایگزین سکه‌های قدیمی مانند ربع سکه طرح قدیم گردید. البته وزن و اندازه و عیار این سکه دقیقا مانند سکه‌های قدیمی است. سکه بهار آزادی را از دو منظر می‌توان تقسیم کرد، از نظر طراحی و از نظر قطع.

از نظر قطع سکه بهار آزادی به سه مدل مختلف تقسیم می‌شود:

سکه تمام بهار آزادی

نیم سکه بهار آزادی

ربع سکه بهار آزادی

سکه یک گرمی

در جدول زیر می‌توانید مشخصات عیار، وزن و قطر هرکدام از انواع سکه‌های بهار آزادی را مشاهده کنید:

نام سکه عیار وزن (گرم) قطر (میلیمتر)

تمام بهار آزادی 22 8.133 22

سکه نیم سکه بهار آزادی 22 4.0665 19

سکه ربع سکه بهار آزادی 22 2.03225 14

سکه سکه یک گرمی 22 1.01 13.3

عیار تمامی این سکه‌ها 22 از 24 یا 900 از 1000 است. یعنی از هر یک کیلوگرم طلایی که برای ساخت این سکه‌ها استفاده شده 900 گرم آن طلای خالص بوده است. در واقع این سه نوع سکه بهار آزادی فقط در اندازه و وزن با یکدیگر متفاوت هستند.

سکه طرح جدید (امامی) و سکه طرح قدیم چیست؟ چه تفاوتی با هم دارند؟

از نظر طراحی، سکه بهار آزادی به دو نوع سکه طرح قدیم و سکه طرح جدید (امامی) تقسیم می‌شود. بعد از انقلاب اسلامی در ایران تاکنون سکه بهار آزادی به دو شکل ضرب و توزیع شده است. سکه بهار آزادی طرح قدیم که از سال 1358 تا 1386 ضرب می‌گردید، تصویر یک روی سکه طرح قدیم مزین به نام حضرت علی (3 باز تکرار نام حضرت علی) و روی دیگر آن بارگاه امام رضا (ع) همراه با عبارت "نخستین بهار آزادی" است.

سکه طرح جدید یا امامی که از سال 1386 تاکنون در بازار توزیع می‌شود. تنها تفاوت این سکه با سکه طرح قدیم فقط در طرح روی آن و قیمت است. تصویر یک روی این سکه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و تصویر روی دیگر این سکه بارگاه امام رضا (ع) است. همچنین سکه طرح جدید قیمت بالاتری نسبت به سکه طرح قدیم دارد.

انواع سکه بهار آزادی و ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها

در سال‌های گذشته هردو نوع سکه‌های طرح قدیم و جدید در بازار عرضه می‌شدند، اما در حال حاضر سکه تمام طرح قدیم از تابلوی صرافی‌ها حذف شده و به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان طلا به دلیل کمبود تقاضا برای سکه طرح قدیم و اختلاف قیمت زیاد آن با سکه امامی این نوع سکه عملا از چرخه بازار کنار رفته است. قیمت انواع دیگر سکه‌ها مانند: نیم، ربع و گرمی تابع قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید است.

سکه یک گرمی چیست؟

در بین سکه‌های بهار آزادی، سکه یک گرمی از سال 1390 به بعد ضرب گردید، به همین دلیل کمتر بین مردم شناخته شده است. دلیل پیدایش این نوع سکه در چرخه مالی کشور این بود که با افزایش قیمت سکه‌ها و کاهش قدرت خرید مردم مردم برای دید و بازدیدها و هدیه دادن روی به خرید سکه پارسیان آوردند.

به همین دلیل بانک مرکزی تصمیم به ضرب سکه‌ای جدید با عیار بیشتر نسبت به پارسیان (عیار سکه یک گرمی 22 است در حالی که عیار سکه پارسیان 18 است.) گرفت تا بتواند جوابگوی نیاز افرادی که خواهان ضرب سکه یک گرمی با قیمت مناسب‌تر و عیار بیشتر نسبت به پارسیان هستند، با رعایت استانداردهای ضرب سکه باشد.

روش‌ محاسبه قیمت سکه بهار آزادی

به روش زیر می‌توان قیمت سکه بهار آزادی را به دست آورد، لازم به ذکر است که اغلب بانک مرکزی در محاسبه قیمت سکه عددی را نیز تحت عنوان حق ضرب لحاظ می‌کند که برخی معتقدند حدود 5 هزار تومان است و این رقم را نیز باید به قیمت بدست آمده اضافه کرد.

فرمول محاسبه قیمت سکه طلا

به عنوان مثال، در زمان ویرایش این مطلب نرخ اونس طلای جهانی 1550 دلار و نرخ برابری دلار به ریال 13000 تومان بوده است. با یک ضرب ساده این اعداد با هم قیمت سکه تمام بهار آزادی در زمان نگارش این متن برابر بوده است با:

تومان 4,746,899.5 = (13,000 * 1,550 * 0.23533) + 5,000

انواع سکه پارسیان

سکه پارسیان در واقع نوعی طلا هستند، اما به دلیل شباهت زیادی که با سکه دارند به عنوان نوعی از سکه‌ها شناخته می‌شوند. محبوبیت و کاربرد این نوع از سکه بیشتر برای هدیه دادن در مجالس و مهمانی‌ها است.

سکه پارسیان از دو لحاظ با سکه بهار آزادی متفاوت است:

وزن

عیار

سکه پارسیان برخلاف سکه تمام، نیم و ربع وزن ثابتی ندارد و هرکدام دارای وزن متفاوتی هستند که در صورت پرسی بودن در توضیحات آن وزن درج گردیده.

متداول‌ترین سکه‌های پارسیان از لحاظ وزن عبارتند از:

نام سکه عیار وزن (گرم)

پارسیان 50 سوتی 18 0.05

پارسیان 100 سوتی 18 0.100

پارسیان 150 سوتی 18 0.150

پارسیان 200 سوتی 18 0.200

پارسیان 250 سوتی 18 0.250

پارسیان 300 سوتی 18 0.300

پارسیان 400 سوتی 18 0.400

پارسیان 500 سوتی 18 0.500

پارسیان 1 گرمی 18 1

پارسیان 1.5 گرمی 18 1.5

پارسیان 2 گرمی 18 2

همانگونه که گفته شد، یکی دیگر از موارد تفاوت سکه پارسیان با عیار ازادی عیار آن است. عیار سکه پارسیان 750 یا 18 است در حالی که عیار سکه بهار آزادی 900 یا 22 می‌باشد. در قسمات توضیحات اغلب عیار سکه پارسیان هم درج می‌شود که باید 18 یا 750 باشد. (750 گرم خلوص در هر کیلوگرم).

روش محاسبه قیمت و ارزش سکه پارسیان چیست؟

اگر قبلا کسی سکه پارسیان به شما هدیه داده است و می‌خواهید بدانید ارزش آن در حال حاضر چقدر است یا اگر قصد خرید سکه پارسیان را دارید، بسیار ساده فقط کافی است وزن مربوط به سکه پارسیان خود را در قیمت هر گرم طلای 18 عیار ضرب کنید.

به عنوان مثال: ارزش سکه پارسیان دویست سوت در زمان نگارش این مقاله با توجه به ارزش هر گرم طلای 18 عیار مقدار زیر بوده است:

تومان 98,711 = 0.200 * 493,559

اگر قصد خرید سکه پارسیان داشته باشید، باید موارد زیر را هم به قیمت به دست آمده اضافه کنید.

اجرت ساخت و بسته بندی، که با توجه به وزن کم سکه‌های پارسیان اغلب نباید بیشتر از 4000 تومان باشد.

سود دریافتی طلافروش، که برابر با 7 درصد قیمت حاصل شده است و براساس قانون مالیلت بر ارزش افزوده 9 درصد هم در هنگام صدور فاکتور می‌تواند از شما اخذ کند.

شناخت تجربی اصل بودن سکه‌های طلا

برای تشخیص سکه، باید سکه را روی زمین بیندازید با توجه به صدای زنگ‌دار و ممتدی که ایجاد می‌کند و همچنین نوشته‌های واضح و مشخصی که روی آن درج گردیده می‌توان سکه‌های طلا را تشخیص داد.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص اصل بودن طلا و سکه از قدیم، گاز گرفتن آن بوده است. احتمالا این حرکت را در فیلم‌ها، انیمیشن‌ها یا حتی در هنگام اهدای مدال به ورزشکاران زیاد دیده باشید. این موضوع، پیشینه ای تاریخی دارد. در گذشته ها برای اطمینان از اصل بودن و خلوص سکه های رایج، آن را گاز می گرفتند، اگر سکه از طلای خالص باشد، جای دندان ها بر آن باقی می ماند.

نکته: تنها مرجع قانونی برای تعیین عیار فلزات گرانبها در داخل کشور موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می باشد.

خرید سکه تمام بهار آزادی بدون فاکتور درست است؟

خرید انواع سکه طلا در بازار بدون فاکتور اتفاق میفتد. به علت اینکه سکه‌ها توسط بانک مرکزی ضرب می‌شود و به طلا فروشان داده می‌شود، در نتیجه سود طلافروشان مستقیم به آن اضافه می‌شود. همین سبب می‌شود که خرید سکه بدون فاکتور اتفاق بیفتد.

اما خب نیازی به نگرانی در این باره نیست، چرا که انواع سکه‌ها توسط بانک مرکزی ضرب می‌شوند و از اعتبار برخوردارند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان