صفحه اقتصاد بررسی می کند:
همه چیز درباره تارا اتوماتیک + مزایا و معایب
در این مطلب از صفحه اقتصاد به توضیحاتی درباره تارا اتوماتیک و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.
در این مطلب از صفحه اقتصاد به توضیحاتی درباره تارا اتوماتیک و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.
ایران خودرو هنگام تولید تارا از موتور ۴ سیلندر (۵(TU ۱۶ سوپاپهای استفاده کرده که حجمی معادل ۱۵۹۸ سیسی دارد. اما قدرت آن ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه است و گشتاوری معادل ۱۴۴ نیوتنمتر در ۴ هزار دور در دقیقه دارد.
هنگامی که از این ماشین استفاده میکنید، باید خودرویی با وزن ۱۱۵۰ کیلوگرم را برانید که طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب ۴۵۰۵، ۱۷۴۸ و ۱۴۶۶ میلیمتر هستند. البته فراموش نکنید که حداکثر سرعت ماشین تارا ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. در حالی که اگر جعبه دنده آن دستی باشد، ۵ سرعته است و اگر اتوماتیک باشد، ۶ سرعته خواهد بود.
آپشنهای خودروی تارا موجب شدهاند که قیمت روز ماشین تارا برای مشتریان قابل پذیرش باشد. چند نمونه از این قابلیتها عبارتند از:
فرمان برقی
کلیدهای کنترل فرمان
سیستم چندرسانهای همراه با صفحه نمایش ۷ اینچی
مهشکن عقب و جلو
تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل
نمایشگر دمای محیط
آنتن سقفی
کروز کنترل
شیشهها و آینههای برقی
در تیر ماه ۱۴۰۱ با اعلام رسمی ایران خودرو، عرضه تیپ جدید تارا اتوماتیک با نام تیپ V4 قطعی شد. معاون تحقیقات و طراحی محصول ایران خودرو، ضمن اعلام این خبر، گفته است که تیپ جدید V۴ تارا اتوماتیک، هم آپشنهای جدیدی دارد و هم تغییراتی در طراحیاش صورت گرفته اما در قسمت فنی (موتور و گیربکس) تغییری رخ نداده است.
تارا اتوماتیک V۴ دارای سیستم تماس فوری یا E-CALL است و به همین دلیل نیز طراحی پنل سانروف، تغییر کرده. همچنین به دلیل انتقال کلیدهای شیشهبالابر جلو از روی کنسول به روی قاب رودریها، طراحی کنسول مرکزی نیز تغییر کرده و قسمت جدیدی برای قرار دادن موبایل، تعبیه شده است. سایر ویژگیهای جدید تارا اتوماتیک تیپ وی۴ را میتوان بصورت زیر خلاصه کرد:
تارا اتوماتیک
سنسور پا (Kick Sensor) برای بازشدن درب صندوق.
گرمکن صندلی های جلو.
برقراری تماس اضطراری.
تغییر گرافیک چراغهای عقب.
تغییر طراحی پنل سانروف.
تغییر طراحی کنسول مرکزی.
اضافهشدن چراغ خوشآمدگویی.
اضافهشدن چراغ آفتابگیر راننده.
اضافهشدن جاموبایلی در کنسول.
اضافهشدن زیرآرنجی برای سرنشینان عقب.
انتقال کلید بالابر شیشه به رودریها.
نسخه جدید تارا اتوماتیک از آبان ۱۴۰۱ سال جاری به بازار میآید.
برای آشنایی بیشتر با مشخصات تارا و مقایسه نسخههای دندهای و اتوماتیک آن میتوانید جدول زیر را مطالعه کنید:
مدل خودرو | تارا دندهای | تارا اتوماتیک |
پیشرانه | چهار سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها | چهار سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
حجم موتور (cc) | 1587 | 1587 |
حداکثر قدرت | 113 اسب بخار در 5800 دور | 113 اسب بخار در 5800 دور |
حداکثر گشتاور | 144 نیوتنمتر در 4000 دور | 144 نیوتنمتر در 4000 دور |
گیربکس | 5 سرعته دستی | 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپترونیک و مجهز به حالتهای برفی و اسپرت |
مصرف سوخت (ترکیبی) | 7.06 لیتر در صد کیلومتر | 7.29 لیتر در صد کیلومتر |
شتاب صفرتاصد (ثانیه) | 12.5 | 13 |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | 190 | 190 |
جزئیات ضمانتنامه ۶ ماهه موتور و گیربکس تارا
در تیر ماه ۱۴۰۱ خطیبی، مدیرعامل ایرانخودرو، در مراسم رونمایی خودرو سورن پلاس دوگانهسوز عنوان کرد که برای جهش کیفی محصولات ایرانخودرو، ۲۷۹ پروژه در بازههای زمانی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در قبل و پس از تحویل خودروها تعریف شده است. مرحله اول این طرح نیز برای خودرو تارا آغاز شده و ضمانتنامه 6 ماهه موتور و گیربکس برای این محصول صادر میشود. بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل، نمایندگیهای ایرانخودرو در کل کشور در کمتر از ۲۴ ساعت به رفع عیب خواهند پرداخت.
رونمایی دوباره از سدان تارا اتوماتیک
اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در نمایشگاه خودرو تهران هرچند شرکت سایپا حضور نداشت اما در عوض، شرکت ایران خودرو با دست پر به این نمایشگاه آمده بود. این شرکت علاوه بر رونمایی محصولات لوکس هایما، یکبار دیگر از آخرین دستاورد مهم خود، یعنی سدان تارا اتوماتیک نیز رونمایی کرد.
همه چیز درباره تارا اتوماتیک با سقف رنگی
فروردین ماه ۱۴۰۱ تارا دو رنگ اتوماتیک اکنون به صورت آزمایشی در کارخانه ایرانخودرو تولید شده و حتی نمونهای از آن نیز پلاک ملی دریافت کرده است. سقف این نسخه به رنگ مشکی است و در سایر بخشهای ظاهری و امکانات، تفاوتی با تارا اتوماتیک ندارد. اما احتمال میرود که نوع دیگری از شیشه دودی روی تارا دو رنگ اتوماتیک نصب شود.
تارا اتوماتیک
مدیران ارشد ایرانخودرو میگویند که در صورت سفارش و تقاضای مشتریان، نسخه جدید این خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به بازار عرضه می شود.
تولید انبوه تارا اتوماتیک شروع شد
همزمان با دوم آبان ماه ۱۴۰۰ تولید انبوه «تارا اتوماتیک» با حضور وزیر صمت آغاز شد. محصول جدید ایران خودرو با داخلیسازی ۷۵ درصدی وارد به فاز تولید نهایی شده که البته و بزودی، این میزان به ۸۰% نیز خواهد رسید. همچنین طبق گزارش ساپکو، میزان داخلیسازی قطعات خاص و هایتک برای خودرو تارا اتوماتیک به عدد ۵۰% رسیده است.
معایب تارا اتوماتیک
ارگونومی نهچندان خوب کابین
در کابین تارا کماکان الگوی کابین اقتصادی پژو ۳۰۱ دیده میشود و صرفهجویی در دسته سیمهای بهکاررفته باعث شده است ارگونومی کابین تحت تأثیر قرار بگیرد. بهعنوان مثال کلیدهای شیشه بالابر که در کنسول مرکزی قرار دارند یا محل قرارگیری دکمههای تنظیم آینههای جانبی و دکمه استارت در سمت چپ ستون فرمان، دسترسی چندان راحتی برای راننده ایجاد نمیکنند.
کمبود آپشن در نسخه دندهای
با اینکه از آپشنهای رقابتی نسخه اتوماتیک در لیست مزایای تارا یاد کردیم اما بایستی در لیست معایب تارا هم به آپشنهای ناکافی نسخه دندهای این خودرو اشاره کنیم. در واقع با توجه به برچسب قیمتی تارا دندهای و رقبای آن، جای خالی آپشنهایی مثل رینگ آلومینیومی، دوربین دید عقب و سانروف شدیداً در این نسخه احساس میشود.
طراحی نهچندان دلچسب نمای عقب
این که طراحان ایران خودرو موفق شدهاند با ایجاد تغییراتی در بدنه پژو ۳۰۱، خودرو جدیدی را خلق کنند، اقدامی تحسینبرانگیز است. اما بهتر بود که این طراحان در نمای عقب تارا کمی بیشتر حوصله بهخرج میدادند و با تغییراتی نهچندان بنیادی، چهرهای عامهپسندتر را در این نما خلق میکردند.
موضوعی که بهسادگی در چراغهای عقب نسخههای مجهز به کیت آپکو- که البته هنوز به بازار عرضه نشدهاند- مشاهده میشود. باید دید چه زمانی سری جدید تارا مجهز به چراغ های عقب جدید که در تصویر زیر نشان داده شده است در لیست ثبت نام ایران خودرو قرار میگیرد.
تارا اتوماتیک اولین محصول ایکو با کیلس
قیمت خودرو تارا اتوماتیک با همان گیربکس ۶ سرعتهای که در دنا پلاس اتومات ( بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک ) بکار رفته، ساخته شده است. ضمن اینکه تارا اتوماتیک، آپشنهای جدیدتری مانند دوربین عقب، رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی و چهار ایربگ دارد. تارا اتوماتیک نخستین محصول ایران خودروست که در آن سیستم ورود بدون کلید (کیلس) وجود دارد.
در تارا اتوماتیک آیینههای برقی تبدیل به آیینههای تاشوی برقی شدهاند، صندلیهای جلو برقی شدهاند و سانروف نیز به خودرو اضافه شده است، البته نوع روکش صندلیها نیز در نسخه اتوماتیک تارا، به چرم و پارچه تغییر یافته است.
تفاوت کیفیت تارا اتوماتیک و تارا دستی
با اعلام شرکت ایران خودرو در مهر ماه سال گذشته و براساس گزارش ارزشیابی کیفی خودرو در شهریورماه ۱۴۰۰، محصول جدید این شرکت، یعنی تارا دستی موفق به کسب ۴ ستاره از سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شده است. ایران خودرو اعلام کرده است که تارا اتوماتیک را از ابتدای تولیدش، با ۵ ستاره کیفی به بازار خواهد آورد.
تارا اتوماتیک
به زبان ساده تر اگر روی همان موتور TU۵P تارا دندهای، گیربکس ۶ دنده دنا پلاس توربو اتومات را نصب کنید، حاصل کار خودرویی بنام تارا اتوماتیک است؛ محصولی که زمستان ۱۴۰۰ به بازار کشورمان راه یافت. تارا اتوماتیک، حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگینتر از تارا دندهای است اما اعداد و ارقام منتشر شده توسط ایران خودرو، نشان میدهد که شتاب حدود ۰.۵ ثانیه و مصرف سوختش نیز حدود ۰.۳ لیتر تغییر کرده است. به لحاظ فنی، تغییر محسوس دیگری در این خودرو رخ نداده اما به لحاظ تجهیزات، ایران خودرو اکثر امکاناتی که از تارا دندهای حذف کرده بود، برای تارا اتومات از آنها استفاده کرده است. بعنوان مثال: ایربگهای جانبی اضافه شدهاند و رینگ خودرو نیز از فولادی به آلومینیومی تغییر یافته. آینههای جانبی از نوع تاشو برقی هستند. دوربین عقب به مالتیمدیا افزوده شده و تنظیم صندلیهای جلو که قبلا از نوع دستی بود، حالا از نوع برقی است. روکش صندلیها از پارچه، به چرم و پارچه تغییر کرده و روکش چرمی به غربیلک فرمان هم افزوده شده است. سانروف، سنسور نور (اتولایت) و سنسور باران از دیگر تجهیزات تارا اتوماتیک هستند. ایران خودرو همچنین گفته که تارا اتومات، اولین محصول تولید داخل این شرکت است که سیستم کیلس استارتر در آن وجود دارد.
نظر شما