چالش نفتی عراق برای اوپک؛ تهدید به خروج در صورت افزایش نیافتن سهمیه

یک مقام ارشد وزارت نفت عراق هشدار داد در صورت افزایش چشمگیر سهمیه تولید نفت این کشور در اوپک، بغداد همه گزینه‌ها از جمله خروج از این سازمان را بررسی خواهد کرد. این تهدید در حالی مطرح می‌شود که عراق با بحران مالی ناشی از جنگ‌های منطقه روبه‌روست و خواستار افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات روزانه خود به منظور جبران سالانه ۱۰ میلیارد دلار کسری درآمد است.

چالش نفتی عراق برای اوپک؛ تهدید به خروج در صورت افزایش نیافتن سهمیه
صفحه اقتصاد -

عراق خروج از اوپک را بررسی می‌کند آنها به پایین بودن سهمیه صادرات نفت اعتراض دارند.

یک مقام ارشد وزارت نفت عراق به خبرگزاری رویترز گفت که در صورت افزایش نیافتن چشمگیر سهمیه تولید نفت این کشور در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، بغداد ناچار خواهد شد همه گزینه‌ها از جمله خروج از اوپک را بررسی کند.

این مقام عراقی تأکید می‌کند که کشورش در پی جنگ ایران و رژیم صهیونیستی با بحران مالی جدی مواجه شده و افزایش قابل‌توجه سهمیه عراق در اوپک یک ضرورت است.

قبلا هم مقام‌های عراقی در مقاطعی احتمال خروج از اوپک را بررسی کرده‌اند، به‌ویژه پس از آنکه امارات متحده عربی در سال جاری از این گروه خارج شد، انگیزه عراق برای خروج از اوپک بیشتر شده است، اولویت عراق فشار برای افزایش سهمیه صادرات اوپک است.

عراق می‌خواهد ۳۰۰ هزار بشکه در روز صادرات را افزایش دهد که در این صورت سالانه ۱۰ میلیارد دلار به درآمد نفتی‌اش اضافه خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند، خروج عراق از اوپک چالشی تازه برای این سازمان است عراق یکی از پنج عضو مؤسس اوپک است.

ائتلاف اوپک‌پلاس متشکل از اعضای اوپک و کشورهای تولیدکننده هم‌پیمان از جمله روسیه است و نقش مهمی در تنظیم بازار جهانی نفت ایفا می‌کند.

منبع:
فارس

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه