پوردهقان عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

اجرای قانون واردات خودرو، نیازمند اراده دولت

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: مصوبه واردات خودرو برای تعدیل بازار خودرو و ارتقای فضای رقابتی است اما باید دولت اراده لازم در جهت اجرای قانون واردات خودرو را داشته باشد در غیر این صورت ما هر چه در مجلس قانونگذاری و بر اجرای آن تاکید کنیم اتفاقی در جهت ساماندهی این بازار نمی‌افتد.

اجرای قانون واردات خودرو، نیازمند اراده دولت
صفحه اقتصاد -

مصطفی پوردهقان اردکانی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، در انتقاد به وضعیت نامناسب بازار خودرو که ناشی از عدم اجرای قوانینی همچون واردات و ساماندهی صنعت خودرو است که می‌توانستند باعث ساماندهی این بازار شوند، گفت: ما هفته گذشته نشست مفصلی در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه با حضور وزیر صمت و معاونانش، خودروسازان داخلی و قطعه‌سازان داشتیم و همه مسائل و مواردی که در کشور پیرامون صنعت خودرو وجود دارد را مورد بررسی قرار دادیم.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته یک بخش بررسی وضعیت مربوط به تولیدکنندگان داخلی است که مشخص شود در چه شرایطی هستند و قطعه‌سازانی که نگران مطالبات خود هستند و نکته دوم هم مربوط به سیاستگذاری‌ها است که بدانیم چرا تولیدکنندگان داخلی به واسطه این حمایت‌های بسیار شدیدی که انجام شده است همچنان نتوانستنه‌اند خود را با آن وفق دهند و متناسب با نیاز جامعه مسائل را در این حوزه به پیش ببرند کمااینکه آقای رئیس ‌جمهور هم اولتیماتوم دادند خودروسازان باید از لحاظ کیفی، تولیدات خود را به خودروهای روز دنیا برسانند و خودروهای هیبریدی و برقی با ارتقای ایمنی متناسب با استانداردهای لازم تولید کنند.

وی تصریح کرد: ما مصوبه واردات خودرو را برای اینکه بازار فضای رقابتی بیشتری بگیرد، ایجاد کردیم و کاهش تعرفه‌ها را جلو بردیم که در این راستا دولت هم آیین‌نامه جدیدی صادر کرد یعنی دولت تعرفه را برای خودروهای ۲۰۰۰ سی سی به پایین را کاهش داد و این هم یک کمکی دیگری بود که واردات خودرو با قیمت‌های بسیار پایین‌تری انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، با تاکید بر اینکه روند کُندی که در حوزه واردات داریم باعث نگرانی است، اظهار کرد: اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جلسه مشترکی که با وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونانشان داشتیم، تاکید کردیم انتظار داریم که واردات بیشتری انجام شود و هم بانک مرکزی ارز بهتری را در اختیار واردکنندگان قرار دهد و هم وزارت صمت که جدیت بیشتری داشته باشد برای نظارت بر اجرای آیین‌نامه‌ای که جدیداً به همه گمرکات ابلاغ کرده است تا با سرعت بیشتری کارها در این حوزه جلو برود تا بتوانیم از طریق واردات صحیحی که انجام می‌شود شاهد کاهش قیمت و ارتقای کیفیت و ایمنی خودروها در بازار باشیم.

پوردهقان عنوان کرد: البته دولت باید بعد از اینکه روند واردات خودرو تسریع شد از قیمتگذاری دستوری و سهامداری و تصدی‌گری در حوزه بازار خودرو هم کنار بکشد کمااینکه ما در قانون برنامه هفتم هم بر این موارد اشاره کردیم تا به بهبود وضعیت بازار کمک کند ضمن اینکه این حرف درستی است که خودروساز می‌گوید اجازه دهید خودمان را با انتخاب مدیران فعال در زیرمجموعه خودروسازی‌ها مدیریت کنیم تا بتوانیم بازدهی و کیفیت تولیداتمان را افزایش دهیم و واردات و عدم تصدی‌گری دولت و قیمتگذاری دستوری دو بالی است که ما در قانون برنامه هفتم توسعه هم بر آن تاکید کردیم و اجرای آنها به ساماندهی بازار خودرو منتهی می‌شد.

سرانجام واردات خودروهای اقتصادی چه شد؟

وی در پاسخ به این پرسش که قرار بود برای ساماندهی بازار خودرو نسبت به واردات خودروهای اقتصادی که اقشار متوسط رو به پایین هم توان خرید آنها را داشته باشند، اقدام شود و این در حالی است که اکثر خودروهای وارداتی حدود ۳ الی ۴ میلیارد تومان قیمتگذاری می‌شوند که کارمندان یا کارگران قادر به خرید آنها نیستند، افزود: متاسفانه ما با افزایش قیمت ارز مواجه شدیم کمااینکه در قانون بودجه مصوب کردیم که واردات با ارز حدود ۶۰ هزار تومانی انجام شود اما به دلیل جهش نرخ ارز قیمت خودروهای وارداتی به گونه‌ای افزایش نرخ یافت که اقشار متوسط و پایین جامعه قدرت خرید آنها را ندارند. ضمن اینکه قیمت خودروهای داخلی نیز به گونه‌ای افزایش یافته است که قیمت تمام شده یک خودروی معمولی داخلی نیز حدود یک میلیارد تومان شده است.  

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: هم‌اکنون باید دولت اراده لازم در جهت اجرای قانون واردات خودرو را داشته باشد در غیر این صورت ما هر چه در مجلس قانونگذاری و بر اجرای آن تاکید کنیم اتفاقی در جهت ساماندهی این بازار نمی‌افتد.

وی افزود: ما در حوزه واردات مصوب کردیم که هر فرد ایرانی که در خارج زندگی می‌کند می‌تواند نسبت به واردات خودرو اقدام کند و بخشنامه جدیدی هم در این زمینه صادر شد تا هم انحصار موجود در بازار خودرو را بشکند و هم نسبت به ارتقای کیفیت خودروهای داخلی اقدام شده و یک تکانه مثبتی در بازار ایجاد شود که متاسفانه این مهم محقق نشد.

اننقاد به عملکرد خودروسازان

پوردهقان بیان کرد: ما در جلساتی که با وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی داشتیم به طور مکرر این موارد رو عنوان کردیم، از سوی دیگر آقای رئیس جمهور که باید احترام ویژه‌ای در هیات دولت داشته باشد نیز در این زمینه به خودروسازان اولتیماتوم داد اما متاسفانه به نتیجه‌ای نرسید و جالب است در نشستی که با وزیر صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان داشتیم بسیاری از خودروسازان می‌گفتند یک سال دیگر به ما مهلت دهید تا مشکلات بازار خودرو را رفع کنیم.

وی افزود: اگر دولت اهتمام جدی برای ساماندهی بازار خودرو را نداشته باشد قطعا ما نقش نظارتی خود را در مجلس در قالب تذکر، طرح سوال، استیضاح، اعمال ماده ۲۳۴ و اعلام آن به قوه قضاییه ایفاء خواهیم کرد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، مطرح کرد: بی‌تردید ساماندهی بازار خودرو بدون هماهنگی بین وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و بانک مرکزی امکانپذیر نیست، هرچند بانک مرکزی با اینکه تاکنون کارنامه خوبی در تخصیص ارز به حوزه واردات نداشته است اما در این فضای تنگنای ارزی به واردات خودرو کمک کرده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: امیدواریم که اراده قوی‌تری در دولت درجهت ساماندهی بازار خودرو شکل بگیرد چراکه وضعیت این بازار واقعاً باعث نارضایتی بسیار شدیدی در بین مردم شده است که از افزایش قیمت‌ها و کیفیت پایین خودروها گله‌مند هستند کمااینکه مراجعات و گزارش‌های بسیاری در این زمینه داریم، همچنین حادثه‌ای که برای خانواده معاون رییس جمهور اتفاق افتاد ناشی از همین کیفیت پایین خودروهای داخلی بود که با یک تصادف جان چند نفر از دست رفت و منجر به این ضایعه دردناک شد و حالا به واسطه اینکه آقای سقاب اصفهانی یکی از مقامات بود این خبر رسانه‌ای شد اما هر روز این گونه حوادث در جاده‌های کشورمان رخ می‌دهد و بسیاری از خانواده‌های عزیزمان داغدار می‌شوند.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه