مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی آغاز شد: افزایش اعتبار، گسترش پوشش و امکان خرید آزادانه
دولت برای حمایت بیشتر از خانوارهای کمدرآمد، مرحله پنجم طرح کالابرگ الکترونیکی را از پانزدهم آذر ۱۴۰۴ به صورت مرحلهای آغاز کرده است.
این مرحله با تغییرات و بهبودهای قابلتوجهی همراه است که هدف اصلی آن کاهش فشار تورمی و تأمین کالاهای اساسی برای دهکهای درآمدی پایینتر جامعه میباشد.
مهمترین تغییرات مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی
مهمترین تحولات این مرحله را میتوان در چند محور کلیدی خلاصه کرد. دامنه مشمولان گسترش یافته و بدون نیاز به ثبتنام مجدد، پوشش طرح به دهکهای بیشتری از جامعه افزایش پیدا کرده است. مبلغ اعتبار نیز برای خانوارهای تحت پوشش، به ویژه دهکهای اول تا سوم، افزایش یافته و برای مثال به سقف ۱.۳ میلیون تومان برای یک خانواده پنج نفره رسیده است. فروشگاههای طرف قرارداد به طور چشمگیری به بیش از ۲۶۰ هزار فروشگاه حضوری و ۱۱ فروشگاه زنجیرهای بزرگ گسترش یافته و برندهای جدیدی مانند هایپر فامیلی و والمارکت به فهرست اضافه شدهاند. نحوه خرید نیز آزادانهتر شده و مشمولان میتوانند از میان برندهای مختلف هر قلم کالا، آزادانه انتخاب کنند. مدت اعتبار استفاده از این مبلغ تا پایان سال ۱۴۰۴ تمدید شده است و برای کنترل و شفافیت بیشتر، امکان رهگیری و مدیریت اعتبار از طریق اپلیکیشن شما فراهم شده است.
اعتبار تخصیصیافته به خانوار (بر اساس تعداد اعضا)
بر اساس اعلام رسمی، مبلغ اعتبار تخصیصیافته به هر خانوار با توجه به تعداد اعضا متفاوت است. برای خانوار تکنفره مبلغ ۳۵۰ هزار تومان، برای دو نفره ۷۰۰ هزار تومان، برای سه نفره ۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان، برای چهار نفره ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و برای خانوار پنج نفره مبلغ ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. این اعتبار تا پایان اسفند ۱۴۰۴ معتبر است و امکان استفاده از آن در چند نوبت وجود دارد.
فروشگاههای مجاز برای خرید کالابرگ
خرید با کالابرگ الکترونیکی در بیش از ۲۶۰ هزار فروشگاه سطح کشور و همچنین در فروشگاههای زنجیرهای معتبری مانند افق کوروش، اتکا، رفاه، هایپر میتوان، هایپر فامیلی، فروشگاههای زنجیرهای هفت، مینومارت، جانیرو، گندم و دیلیمارکت امکانپذیر است.
روشهای استعلام موجودی اعتبار کالابرگ
مشمولان طرح میتوانند از چند طریق از موجودی اعتبار خود مطلع شوند. روش اول استفاده از کد دستوری ۱۴۰۳۲ از تلفن همراه است. روش دوم، نصب و استفاده از اپلیکیشن شما از بازارهای معتبری مانند کافهبازار، گوگلپلی و مایکت میباشد. روش سوم دریافت پیامک اطلاعرسانی از سرشماره بانکی مربوطه است. همچنین امکان تماس با مرکز پاسخگویی تلفنی به شماره ۶۳۶۹-۵۲ نیز وجود دارد. برای استفاده از تمامی این روشها، وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار الزامی است.
در مجموع، مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی با افزایش مبلغ حمایتی، گسترش دامنه شمول و تنوع بخشیدن به فروشگاههای مجاز، تلاش دارد تا اثربخشی بیشتری در حمایت از معیشت خانوارها و کنترل قیمت کالاهای اساسی داشته باشد.
نظر شما