فروش خودرو در ایران: شرط جدید و جزئیات کامل اعلام شد
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، خودروسازان را به دلیل تأخیر در تحویل خودروهای فروخته شده ملزم کرد تا تاریخ دقیق و شفاف تحویل خودرو را اعلام کنند؛ اقدامی که با هدف افزایش مسئولیتپذیری و کاهش نارضایتی مشتریان انجام شده است.

به دلیل عدم پایبندی خودروسازان داخلی به تعهدات خود در زمان تحویل خودروها، سازمان حمایت اجتماعی راهکارهایی را اتخاذ کرده و به خودروسازان دستور داده تا تاریخ تحویل دقیق خودروها را بهطور شفاف مشخص کنند.
مشکل اصلی در زمینه تحویل خودرو
افرادی که در طرحهای فروش یکپارچه خودروهای داخلی در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ثبتنام کردهاند، امید داشتند که خودروهای خود را با قیمت مناسبتر از بازار دریافت کنند. با این حال، پس از گذشت سه سال، بسیاری از خودروسازان وعدهای مجدد برای انتظار یکساله دادهاند.
این تأخیرهای طولانی معمولا به دلایل مختلفی مانند کمبود قطعات وارداتی، آتشسوزی در بندر شهید رجایی، عدم توازن انرژی و مشکلات تولید رخ داده و موجب سردرگمی خریداران شده است. در این میان، سرمایهگذاریهای مردم عملاً وارد چرخه مالی خودروسازان داخلی میشود بدون اینکه تحویل تضمینشدهای دریافت کنند.
چالشهای عمده خودروسازان داخلی
با وجود اینکه خودروسازان نیز در این سالها با مشکلات بزرگی از جمله زیان انباشته و نبود امکانات کافی برای پرداخت بدهیهای خود به قطعهسازان روبرو هستند، اما فشار اصلی به مصرفکنندگان نهایی وارد میشود. آخرین گزارشها حاکی از افزایش مبلغ زیان انباشته تا ۲۸۰ هزار میلیارد تومان و بدهی جاری به قطعهسازان به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است.
بهطور خاص، شرکت سایپا به دلیل تأخیر در تحویل مدلهایی از خودروهای شاهین که قطعات سانروف وارداتی دارند، با انتقاد زیادی از طرف مشتریان روبرو شده است. با محدودیتهای ارزی و تحریمها، تهیه این قطعات با مشکل روبرو شده و از همین رو، خریداران باید مدل ثبتنامی خود را تغییر دهند.
خلف وعدههای مونتاژکاران خودرو
تاخیر در تحویل خودروها تنها به خودروسازان ایرانی محدود نمیشود. شرکتهای مونتاژکننده خودرو نیز در مواردی به تعهدات خود در قبال خریداران عمل نکردهاند. بسیاری از مشتریان خودروهای وارداتی حتی پس از پرداخت کامل وجه، ماهها و حتی یک سال انتظار کشیدهاند تا خودرو خود را تحویل گیرند.
این وضعیت اعتراضات زیادی را به همراه داشته است و بسیاری از مشتریان اقدام به تجمع در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت کرده و همچنین شکایات رسمی خود را به سازمان حمایت از مصرفکنندگان ارائه دادهاند. این نارضایتیها باعث شد سازمان حمایت بخشنامهای صادر کند و خودروسازان را موظف کند تا تاریخ دقیق تحویل خودرو را مشخص کنند، تا بلکه بخشی از مشکلات برطرف شود.
دیدگاه کارشناسان درباره چالشها
سعید مدنی، کارشناس صنعت خودروسازی ، به مشکلاتی اشاره کرد که باعث برهم خوردن تعهدات خودروسازان شدهاند. او بیان داشت که عواملی مانند کمبود نقدینگی، مسائل ارزی و زیان انباشته فشار زیادی به صنایع خودرو وارد کرده است. علاوه بر این، دخالت دولت در تعیین اعضای هیئتمدیره شرکتهای خودروسازی و نحوه مدیریت آنها نیز معضلات بیشتری ایجاد کرده است.
وی به این نکته اشاره کرد که دولت باید از سرپرستی قیمتی خودرو دست بکشد و فضای آزاد و رقابتی اقتصادی را برای این صنعت فراهم کند. مدنی افزود: "زیان ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان میتواند به احداث یک کارخانه جدید تولیدی در سطح سایپا یا ایرانخودرو کمک کند و باعث شکوفایی صنعت شود."
ضرورت اصلاحات اساسی در صنعت خودرو
این کارشناس بیان کرد که مشکلات فعلی صنعت خودروسازی کشور باید از پایه حل شود و دولت به آزادی بیشتر برای حمایت از توسعه و بهبود کیفیت خودروها اقدام کند. وی همچنین تاکید داشت که نباید بازار خودرو به جایی برای حفظ ارزش پول تبدیل شود، زیرا چنین وضعیتی فضای لازم برای خریداران واقعی را محدود میکند.
نظر شما