استراتژی های سیمیدکو در راستای رشد و توسعه بازار

رئیس فروش شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد گفت: سیمیدکو با هدف رشد و توسعه بازار و بازاریابی مناسب جهت فروش محصولات خود، چهار استراتژی محصول، قیمت، توزیع و ترویج را در دستور کار خود قرار داده است.

استراتژی های سیمیدکو در راستای رشد و توسعه بازار
صفحه اقتصاد -

رئیس فروش شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد گفت: سیمیدکو با هدف رشد و توسعه بازار و بازاریابی مناسب جهت فروش محصولات خود، چهار استراتژی محصول، قیمت، توزیع و ترویج را در دستور کار خود قرار داده است.

محمدرضا فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی سیمیدکو اظهار داشت:  سیمیدکو چهار استراتژی شامل محصول (ارائه محصول با کیفیت)، قیمت (انعطاف‌پذیر بودن در شرایط قیمت‌گذاری و تسویه به صورت ال سی، اعتباری ، تضامین ، تهاتر)، توزیع (فروش درب کارخانه) و ترویج (حضور در نمایشگاه‌های تخصصی، توسعه روابط با مشتریان، رسیدگی به موقع به درخواست‌ها و شکایات مشتری) را در دستور کار خود قرار داده و همواره در اجرایی کردن این عوامل، گامی موثر برداشته که این امر منجر به سودآوری مجموعه و همچنین هلدینگ بزرگ فولاد خوزستان شده است.

وی در خصوص فرآیند فروش محصولات سیمیدکو و همچنین عملکرد این شرکت در حوزه فروش طی شش ماهه ابتدایی امسال، افزود: شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد یکی از شرکت‌های تابعه هلدینگ فولاد خوزستان است که با ظرفیت تولید سالیانه ۲.۵ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و ۲.۵ میلیون تن گندله، نقش بسزایی را در تامین مواد اولیه تولید فولاد کشور و همچنین رشد صادرات غیرنفتی ایفا می‌کند. در واقع ماموریت اصلی این شرکت نقش‌آفرینی در توسعه صنعت کشور از طریق تولید باکیفیت و تامین پایدار مواد اولیه در راستای تکمیل زنجیره ارزش صنعت فولاد است.

رئیس فروش سیمیدکو گفت: در همین راستا، سیمیدکو به عنوان تامین‌کننده اصلی مواد اولیه شرکت فولاد خوزستان، فولاد شادگان، مجتمع فولاد قائنات و مجتمع فولاد میانه در شرق کشور شناخته شده که عمده محصولات تولیدی آن به این شرکت ها ارسال می‌گردد. از آنجایی که سیمیدکو در کنار تولید کنسانتره، محصول گندله نیز تولید می‌کند عمده محصول تولیدی کنسانتره به عنوان خوراک ورودی کارخانه گندله‌سازی مصرف شده و مازاد آن به شرکت فولاد خوزستان که به عنوان سهام‌دار و مشتری اصلی این شرکت به شمار می‌آید، ارسال می گردد.

وی در همین راستا ادامه داد: با اضافه شدن محصول آهن اسفنجی تولیدی مجتمع فولاد قائنات از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به چرخه فروش شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد، این شرکت ماموریت دیگری نیز جهت تامین مواد اولیه تولید فولاد کشور در پیش گرفته است. لذا بر همین اساس تمامی محصول آهن اسفنجی تولیدی این مجتمع توسط سیمیدکو در بستر بورس کالا عرضه و به ۲۶ استان کشور و ۱۸۴ مقصد مختلف در اقصی نقاط کشور ارسال و به فروش می‌رسد که این نشان از نقش پر رنگ و با اهمیت این شرکت در تامین آهن اسفنجی کشور و حاکی از مسئولیت‌پذیری آن در قبال صنعت کشور است.

فلاحی تصریح کرد: محصول آهن اسفنجی مرغوب و با کیفیت بالا تولیدی مجتمع فولاد قائنات نتیجه ارسال گندله با کیفیت تولیدی کارخانه سیمیدکو و استفاده آن در چرخه تولید آهن اسفنجی آن مجتمع می باشد که این امر محصول نهایی آهن اسفنجی تولیدی مجتمع فولاد قائنات را به یکی از مرغوب ترین آهن اسفنجی های موجود در کشور بدل کرده است به طوری که نسبت فروش به عرضه آهن اسفنجی فولاد قائنات در بازار بورس کالا در ۵ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۴، ۱۰ درصد از متوسط فروش کل آهن اسفنجی در کل کشور در بستر بورس کالا بیشتر بوده و همچنین بعد از شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر بیشترین حجم فروش نسبت به حجم عرضه در بورس کالا متعلق به این شرکت بوده است که این امر برگ زرینی دیگر بر دفتر افتخارات شرکت سیمیدکو می باشد.

رئیس فروش سیمیدکو ادامه داد: مجموع فروش و ارسال محصولات شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در شش ماهه ابتدایی امسال برای کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به ترتیب ۴۵۰ هزار تن ، ۸۰۰ هزار تن و ۳۰۰ هزار تن بوده است که این مقدار با توجه به ظرفیت اسمی کارخانه‌های تولیدی شرکت، عدد قابل قبولی به حساب می‌آید و حتی در حوزه فروش آهن اسفنجی، یکی از شرکت‌های پیشتاز در این عرصه بوده است.

ضرورت ایجاد توازن در زنجیره فولاد کشور

وی در ارتباط با عوامل موثر بر رشد فروش صنایع بالادستی فولاد کشور، عنوان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل عدم‌ توازن در زنجیره تولید آهن و فولاد کشور و متداول بودن فروش‌های خارج از بورس ، بازار با کاهش حجم معاملات محصولات کنسانتره و گندله در کشور مواجه شده است که با نگاه کلی به مقادیر عرضه و تقاضا و در نهایت فروش محصولات در بورس کالا می‌توان دریافت که مقدار کمی از عرضه‌ها ، منجر به فروش در بستر این تالار صنعتی شده و مابقی معاملات در خارج از بورس کالا و  در بازار آزاد صورت می‌پذیرد.

محمدرضا فلاحی گفت: از عوامل رشد فروش صنایع بالادستی فولاد کشور به ویژه تولیدکنندگان کنسانتره و گندله می‌توان به ایجاد تعادل در زنجیره تولید فولاد، کنترل قیمت و قیمت‌گذاری مناسب، قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا، حذف واسطه‌ها از بازار ، عرضه محصول باکیفیت و در نهایت فروش در بستر بورس کالا به شرط قیمت‌گذاری کارشناسانه می‌توان اشاره کرد.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر تولیدکنندگان چرخه فولاد با مشکل قطعی برق در فصل گرما و قطعی گاز در فصل سرما مواجه بوده‌اند که این امر سبب عدم تولید محصولات به طور یکنواخت و در نتیجه منجر به عدم توازن عرضه و تقاضای محصولات در طول سال می‌شود. به طور مثال با قطعی برق، کارخانه‌های تولید کنسانتره و گندله و بخش عمده‌ای از کارخانه‌های تولید شمش با عدم تولید مواجه می‌شوند.

فلاحی ادامه داد: در همین هنگام، کارخانه‌های تولید آهن اسفنجی در حال تولید هستند و این امر باعث افزایش عرضه آهن اسفنجی در بازار و عدم تقاضا از سوی خریداران و در نتیجه کاهش فروش این محصول در این برهه از زمان می‌شود. در فصل سرما نیز با توقف تولید کارخانه‌های آهن اسفنجی و گندله‌سازی، محصولاتی مانند کنسانتره در بازار افزایش یافته و تقاضایی برای خرید آن وجود ندارد. در حالت کلی این عدم توازن همیشگی بین عرضه و تقاضا، در طول سال باعث کاهش رشد فروش، قیمت‌گذاری نامناسب در این برهه از زمان و همچنین ناهماهنگی بین عرضه و تقاضا در بازار می‌شود.

به گفته وی، یکی از راهکارهای اساسی جهت رفع این مشکل و موانع می‌توان به ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در مناطق مناسب و همچنین مدیریت مناسب در مصرف و توزیع برق و گاز که به عدم قطعی منجر می‌شود، اشاره کرد.

رئیس فروش شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در ادامه یکی دیگر از موانع موجود را نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالا دانست و اظهار داشت: در حال حاضر موضوع قیمت‌گذاری محصولات در حلقه‌های بالادستی با نظارت دولت و در بستر بورس کالا صورت می‌گیرد. بورس‌کالا بستری شفاف است که می‌تواند راهکاری مناسب برای عرضه بدون حضور واسطه‌‌‌ها باشد و به حذف دلالان کمک کند. یکی از مشکلات زنجیره فولاد طی سال‌های اخیر نحوه قیمت‌گذاری محصولات مختلف بوده که همواره محل اختلاف تولیدکنندگان و عرضه‌‌‌کنندگان محصولات مختلف در هر یک از حلقه‌‌‌های این زنجیره بوده است.

فلاحی تصریح کردک دولت خود را متولی قیمت‌گذاری می‌‌‌داند و اجازه نمی‌‌‌دهد تا قیمت‌ها در بورس‌کالا بر اساس عرضه و تقاضا شکل بگیرد، البته دولت در این راستا قصد تنظیم بازار را دارد اما قیمت‌هایی که در بورس تعیین می‌شود، تناسبی با بازار ندارد؛ به نحوی که یا بالاتر از بازار است که شرکت‌ها نمی‌‌‌توانند بفروشند یا آن‌قدر پایین است که با هجوم سیل عظیم تقاضا به بورس مواجه می‌‌‌شویم و عملا رانتی بین خریداران توزیع می‌شود.

بورس باید محلی برای کشف قیمت باشد

وی یادآور شد: یکی از راهکارها و راهبردها در راستای کنترل قیمت و قیمت‌گذاری مناسب این است که دولت اجازه بدهد که قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا انجام گیرد تا در یک نگاه بلندمدت نیز بازار به سر و سامان برسد. قیمت‌ها را کارخانه‌های تولیدی می توانند بر اساس قیمت کشف شده در بستر بورس کالا و همچنین بر اساس عرضه و تقاضا تعیین کنند و نهایتا قیمت در بازار بر اساس فرمول عرضه و تقاضا اعلام شود بنابراین بورس می تواند محل مناسبی برای کشف قیمت و بستری شفاف برای عرضه بدون حضور واسطه‌‌‌ها و حذف دلالان باشد.

محمدرضا فلاحی در خصوص رویکرد سیمیدکو در راستای افزایش فروش محصولات این شرکت و تاثیر آن بر سودآوری مجموعه و همچنین هلدینگ فولاد خوزستان، خاطرنشان کرد: شرکت توسعه فراگیر سناباد در راستای رشد و توسعه بازار و بازاریابی مناسب جهت فروش محصولات خود، بیش از هر چیز نیازهای اطلاعاتی مرتبط با بازار و مشتریان بالفعل و بالقوه خود را شناسایی می‌کند و در ادامه جهت تحقق آمیخته بازاریابی برای تمامی محصولات تولیدی خود اقداماتی را در دست اجرا دارد.

وی در پایان گفت: این امر با چهار استراتژی محصول، قیمت، توزیع و ترویج انجام می‌پذیرد. سیمیدکو طی سال‌های اخیر با تمرکز به عوامل رشد و توسعه بازار و بازاریابی مناسب جهت فروش محصولات خود، در اجرایی کردن این عوامل گامی موثر برداشته که این امر منجر به سودآوری مجموعه و همچنین هلدینگ بزرگ فولاد خوزستان شده است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه