از نمایندگی های یک کلام تا فروشی های مساله دار نشان می دهد

ناآگاهی ، تاوانی که خریداران موتورسیکلت می پردازند

در شرایطی که ترافیک آسایش را از مردم کلانشهرها گرفت و آلودگی ناشی از رفت و آمد خودروها به اندازه ای بالاست که سالانه دهها هزار نفر جان خود را از دست می دهند، موتورسیکلت می تواند گزینه مناسبی برای مدیریت ترافیک باشد. اما کار بدین سادگی نیست. تعداد موتور سیکلت‌های موجود در ایران حدود ۱۲ میلیون دستگاه تخمین زده می‌شود که پلیس راهور اعلام کرده حدود ۹ میلیون دستگاه از این موتورسیکلت‌ها فرسوده هستند و باید نوسازی شوند.

ناآگاهی ، تاوانی که خریداران موتورسیکلت می پردازند
صفحه اقتصاد -

معضل اصلی از موتورسیکلت های کاربراتوری است که نقش بسزایی در آلودگی هوا دارند و باید هر چه سریعتر با موتورسیکلت های برقی و انژکتوری جایگزین شوند. به همین دلیل طرح موتورسیکلتهای فرسوده از سوی وزارت صمت مطرح و تاکید شد موتورسیکلت های کاربراتوری با عمر ۵ سال، موتورسیکلت های انژکتوری با ۱۲ سال و موتورسیکلت های برقی با عمر ۱۵ سال باید از رده خارج و موتورسیکلت های جدید جایگزین شوند.

اما چالشهای بسیاری در این زمینه وجود دارد، چالشهایی که باعث بی اعتمادی مردم می شود. یکی از جدی ترین چالشها را کارخانه های تولیدکننده موتورسیکلت رقم می زنند. در حالی که کارخانه های تولیدکننده موتورسیکلت موظف به تولید و عرضه به بازار هستند، در سطح کشور نمایندگی های فروش تعریف کرده اند اما این نمایندگی ها نه تنها در توزیع مناسب موتورسیکلت موثر نیستند، بلکه نقش اساسی در گرانفروشی دارند به نوعی که امروزه می توان موتورسیکلت های صفر کیلومتر را در فروشگاههای خیابان هلال احمر و میدان رازی بسیار ارزانتر از نمایندگی های تولیدکنندگان موتورسیکلت خریداری کرد. بدتر آنکه نمایندگی های تولیدکنندگان موتورسیکلت اگر قرار باشد موتور را به صورت اقساط بفروشند، بهره های سنگینی بابت فروش اقساط دریافت می کنند در حالی که می توان همان موتورسیکلت را در فروشگاههای میدان رازی با قیمت مناسب و حتی بدون بهره به صورت اقساط خریداری کرد.

برای آنکه دلایل این چالشها را متوجه شویم، با یکی از فروشندگان موتورسیکلت گفت و گو کردیم. اسدالله دهقانی با انتقاد از رفتار برخی کارخانه های تولیدکننده موتورسیکلت گفت: وظیفه کارخانه، تولید موتورسیکلت است و فروش باید بر عهده فروشگاههایی فراوانی باشد که جواز کسب از اتحادیه دریافت کرده اند، اما کارخانه ها با راه اندازی نمایندگی فروش، بازار را به هم ریخته اند.

وی با اعلام اینکه قیمت موتور و سود آن مشخص است گفت: سود موتور برای نمایندگای ها ۸ درصد است که نمایندگی های فروش کارخانه ها نیز همین میزان سود را روی موتور می کشند و قیمت نمایندگی هیچ تفاوتی با بازار آزاد ندارد. بدین معنا که اگر قیمت موتورسیکلت ۱۰۰ میلیون تومان است، سود فروشندگی ۸ میلیون تومان می شود که نمایندگی ها نیز همین سود را از خریدار می گیرند.

دهقانی در خصوص فروش قسطی موتورسیکلت در نمایندگی ها گفت: کارخانه ها با سرمایه خود موتور را قسطی نمی فروشند، بلکه با بانکها قرارداد می بندند و سود اقساط را بانک دریافت می کند. در نتیجه خریداران می توانند موتورسیکلت را در قالب طرح های فروش بانکها نیز بدون نیاز به مراجعه به نمایندگی ها به صورت قسطی خریداری کنند.

وی با اعلام اینکه بانک پس از اعتبار سنجی، میزان فروش اقساطی را تعیین می کند گفت: بانک رتبه بندی دارد که از ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است. بنابر این اگر گردش مالی خوبی داشته باشد، بانک اعتبار بالایی برای وی در نظر می گیرد.

این عضو اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت با اعلام اینکه ۹۰ درصد خریداران موتورسیکلت زیر ۳۰ سال سن دارند گفت: این افراد به هیچ عنوان تحقیق نمی کنند و به محض آنکه تابلوی نمایندگی را می بینند، بدون مطالعه اقدام به خرید از نمایندگی می کنند.

وی با اعلام اینکه فروشگاههای سطح شهر موتورسیکلت را با قیمت پایین تر و شرایط مناسب تر از نمایندگی ها می فروشند گفت: نمایندگی به هیچ عنوان تخفیف نمی دهد و قیمت آنها مقطوع است، در صورتی که خریداران همان موتور در فروشگاههای سطح شهر چانه می زنند و تخفیف می گیرند.

دهقانی با تاکید بر اینکه تا امروز سابقه نداشته موتورسیکلت را با سود مقطوع مصوب بفروشد گفت: فروشگاهها چیزی به نام مقطوع ندارند و همواره مبالغ خوبی تخفیف می دهیم و حتی موتورسیکلت را با سود ۴ درصد و پایین تر هم فروخته ایم.

وی با اشاره به زیرفروشی در فروشگاههای موتورسیکلت گفت: بارها اتفاق افتاده که سررسید چک فرا رسیده و برای آنکه حسابمان خراب نشود، ناچار شده ایم موتورسیکلت را به قیمت خرید و حتی پایین تر بفروشیم تا چکهایمان را پاس کنیم و این اتفاق بارها رخ می دهد.

این عضو اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت از جذابیت فروش قسطی برای خریداران خبر داد و گفت: با وجود آنکه گردش مالی خوبی با بانک داریم و تاکنون حتی یک مورد نیز چک برگشتی نداشته ایم، اما بانک حاضر نیست با فروشگاهها قرارداد فروش قسطی ببندد و این امتیاز را فقط به کارخانه ها می دهد.

وی از کاهش فروش موتورسیکلت بدلیل افزایش سرسام آور قیمت ها خبر داد و گفت: قیمت موتورسیکلت کمتر از ۱۰۰ میلیون نیست و  کمتر کسی پیدا می شود که مبالغ سنگینی برای خرید موتورسیکلت بدهد.

دهقانی با اعلام اینکه فروش موتورسیکلت ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده گفت: در گذشته روزی سه دستگاه موتور می فروختیم اما اکنون هر۱۵ روز سه دستگاه موتورسیکلت می فروشیم که دخل و خرج مان جفت نمی شود.

وی با اشاره به هزینه های سنگین فروشگاه گفت: از هزینه کارگر تا بیمه، مالیات، آب و برق و دیگر هزینه ها، باعث شده فروشگاه سربه‌سر باشد و سودی نداشته باشیم و هرچه سود داریم، صرف هزینه ها می شود.

این عضو اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت با انتقاد از بی توجهی اداره مالیات گفت: اداره مالیات تنها تراکنش را می شناسد و آن را ملاک قرار می دهد و هر عددی بابت فروش موتورسیکلت کارت بکشیم، اداره مالیات ۸ درصد را سود محاسبه می کند و به هیچ عنوان نمی پذیرد که تخفیف داده باشیم و بابت تراکنش از ما مالیات می گیرد.

وی با اعلام اینکه هزینه حمل هر دستگاه موتورسیکلت تا فروشگاه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است گفت: هر کامیون ۱۸ موتورسیکلت را تا فروشگاه می آورد و ۲۶ میلیون تومان کرایه می گیرد، اما اداره مالیات هزینه حمل را نمی پذیرد و بابت آن نیز مالیات دریافت می کند.

دهقانی با تاکید بر اینکه کارخانه های تولید موتورسیکلت باید در همکاری با فروشگاهها تجدید نظر کنند گفت: بسیار از کارخانه ها به فروشگاهها موتورسیکلت نمی دهند و برای عده ای انگشت شما رانت ایجاد کرده اند که باعث می شود قیمت موتور بسیار بالاتر بدست مصرف کننده برسد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه