شرکت های برتر باید از مشوقهای دولتی بیشتر برخوردار شوند
نشست خبری بیستوهشتمین سال رتبه بندی شرکتهای برتر ایران با حضور، قاسم خرمی مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی، محمد محسنوند معاونت مشاوره و تحقیق و بهنام فیضآبادی مدیر رتبه بندی شرکتهای برتر این سازمان در محل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

در نشست خبری بیستوهشتمین سال رتبهبندی شرکتهای برتر ایران، مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی به اهمیت این رویداد و تأثیر آن بر اقتصاد ملی اشاره کرد. قاسم خرمی فلسفه اصلی بیست و هشتمین سال رتبه بندی ۱۰۰شرکت برتر را توسعه برندهای ملی ایرانی دانست و بر لزوم ایجاد همافزایی میان اهداف ملی و نیازهای کسبوکارها تأکید کرد.
در ابتدای این نشست خبری قاسم خرمی مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اهداف این رتبه بندی و تاثیر آن در سطح خرد و کلان اظهار کرد: سازمان مدیریت صنعتی یکی از قدیمی ترین سازمانها با ۶ دهه فعالیت در بحث تحقیق و آموزش است . فلسفه شکل گیری سازمان حرکت در حوزه های مختلف آموزش، تحقیق و مشاوره است که رویداد ۱۰۰شرکت برتر یکی از این رویدادهاست.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به نقش این سازمان در اقتصاد ملی اظهار کرد: سازمان مدیریت صنعتی در رأس فعالیتهای خود به دنبال نقش آفرینی و پیشبرد استراتژیهای صنعتی کشور است. این سازمان با برگزاری رویدادهایی نظیر انتخاب ۱۰۰ شرکت برتر، به شناسایی و معرفی قدرتمندترین شرکتهای کشور میپردازد.
این رویدادها نه تنها به عنوان یک معیار برای ارزیابی عملکرد کسب و کارها عمل میکنند، بلکه به کمک سیاستگذاران و فعالان اقتصادی نیز میآید تا تصویری از وضعیت واقعی اقتصاد کشور و همچنین فضای کسب و کارهای ایران به دست آورند.
خرمی ادامه داد: رویدادهایی مانند “جایزه تعالی” که سالهاست برگزار میشود، به ترویج فرهنگ کیفیت و بهبود مستمر در سازمانها کمک میکند، این سازمان در راستای اهداف خود همچنین، رتبه بندی شرکت های کوچک و متوسط و رتبهبندی کسب و کارهای اینترنتی را در دستور کار دارد که به زودی آغاز خواهد شد که نشاندهنده توجه سازمان به روندهای نوین و تحولات دیجیتال در اقتصاد است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ادامه داد:هدف اینگونه رویدادها فراتر از شناسایی برترینهاست؛ آنها به دنبال ایجاد همافزایی میان اهداف ملی و نیازهای خاص کسب و کارها هستند. در واقع، انتخاب این ۱۰۰ شرکت برتر میتواند به عنوان یک بازتاب مستقیم از سیاستگذاریهای اقتصادی و توجهات مختلف به صنایع خاص عمل کند. بنابراین، سازمان مدیریت صنعتی با این اقدامات، در تلاش است تا نقشی مؤثر در تدوین استراتژیهای توسعه صنعتی کشور ایفا کند و جایگاه شایسته خود را در این زمینه بشناساند.
انتخاب ۱۰۰ شرکت برتر با مطالعه وضعیت این شرکتها، به نوعی بازتاب سیاستگذاریهای اقتصادی دولت در مقاطع مختلف است هرچند هدف چنین رویدادهایی برای خود شرکتها، که داوطلبانه خود را در معرض این آزمون قرار میدهند، پی بردن به وضعیت کلی و تلاش برای بهبود شاخصهای خود است، این رویداد همچنین فرصتی برای اعتمادسازی عمومی و جذب مشارکت و سرمایهگذاریهای عمومی نیز به شمار میآید.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: خوشبختانه، این رویداد به لحاظ کیفی بهگونهای برگزار شده که تا کنون هیچ مورد اعتراضی از سوی شرکتکنندگان در خصوص رتبهبندی وجود نداشته است. به عبارت دیگر، هیچ شرکتی ادعا نکرده یا اعتراضی نداشته که جایگاهی که باید داشته، لحاظ نشده است. هرچند ممکن است در رسانهها یا افکار عمومی مباحثی مطرح شود، اما شرکتهایی که در این فرآیند شرکت کردهاند، نسبت به عملکرد و مکانیسمی که همکاران ما طراحی کردهاند، کاملا اعتماد دارند. این شرکتها به داشبورد کاری یکدیگر دسترسی دارند و میتوانند وضعیت خود را در هر شاخصی با وضعیت شرکتهای برگزیده بسنجند و تلاش کنند که بهبود یابند.
در این میان موضوعی که همیشه مطرح بوده این است که پس از انتخاب این شرکتها به عنوان ۱۰۰ شرکت برتر در سالهای متمادی، چه اتفاقی میافتد. تا کنون تصور بر این بوده که سازمان در این رویداد، در حال معرفی این برندهای معتبر و ارزشمند به جامعه هستیم و تلاش آنها برای استفاده از اعتبار و برند خود برای توسعه کسبوکارشان، موضوعی مختص به خودشان بوده است. اما پس از این، سیاست سازمان مدیریت صنعتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمایت از شرکتهای موفق است. تشویق و حمایت از شاگردهای تنبل، باید تبدیل به حمایت از شاگردهای زرنگ کلاس شود.
وی ادامه داد: در راستای انجام رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر تلاش ما در سازمان مدیریت صنعتی بر این است که این شرکتها که با الگوهای مدیریتی و آموزشی مناسب، بهروزرسانی تجهیزات و استفاده از فناوریهای نوین به جایگاهی رسیدهاند، در اولویت قرار گیرند. اگر قرار باشد مشوقهایی در سطح دولت برای کسب و کارها تعریف شود، اعتقاد سازمان مدیریت صنعتی این است که باید این شرکتها مورد توجه و تقدیر بیشتر قرار گیرند. این شرکتها نه تنها یک الگوی موفق در سطح برند خود هستند، بلکه تأثیر ملموسی بر تولید ناخالص داخلی و اقتصاد ملی دارند.
خرمی با بیان اینکه در سازمان مدیریت صنعتی به سهم خود در تلاش هستیم تا الگوهای مدیریتی موفق این شرکتهای برتر را مستندسازی کنیم اظهار کرد:در نهایت این مستندات در اختیار جامعه و به ویژه کسبوکارهای جدید قرار گیرد. شرکتهای برتر پیشران و الگوهای موفق هستند.
خرمی افزود: توصیه سازمان مدیریت صنعتی، حمایت دولت از شرکتهای برتر است، این شرکتها نه تنها بخش اعظمی از تولید ملی بلکه سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی را دارند. جامعه رسانه ای کشور باید حامی اصلی تولید ملی و کارآفرینان و بنگاههای اقتصادی کشور باشند . فضای فکری و رسانه ای کشور به خاطر مجموعه ای از مسائل تاریخی همراهی لازم با بنگاههای بزرگ را نداشته است . در قبل از انقلاب بنگاههای بزرگ با القابی مثل بورژوازی وابسته تحقیر می شدند و در سالهای بعد از انقلاب هم با القابی مثل شرکتهای خصوصی تحقیر می شوند .اگر قرارباشد در حوزه اقتصاد و توسعه اقتصادی اتفاقی بیفتد ، کارگزار اصلی توسعه همین بنگاههای تولیدی بزرگ مقیاس است . دولت هم باید از شرکتهای بزرگ و موفق حمایت کند . سیاست حمایت از شاگرد تنبلها باید متوقف شود . بنگاههای موفق باید در رسانه ها و افکار عمومی ارج ببینند و دولت هم در قالب مشوق های مختلف از این ها حمایت کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان سخنانش با اشاره هدف کلی سازمان در راستای توسعه کشور تاکید کرد: اگر قرار باشد برند ایران به مفهوم کلی توسعه پیدا کند، یکی از ابزارهای توسعه برند ملی قطعا همین شرکتهای موفق و برتر خواهند بود. اگر توسعهای در عرصه صنعتی و اقتصادی کشور ما محقق شود، کارگزار اصلی آن توسعه، این شرکتهای برتر خواهند بود. که به نوعی برند میشوند و با قدرت برند شناسایی خواهند شد.
امروز نام کشورها با برندها ادغام شده است
در ادامه نشست خبری، محمد محسن وند، معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی نیز با اشاره به مسیر حرکت توسعه در کشورهای موفق اظهار کرد: وقتی به مسیر توسعه کشورها توجه میکنیم، یکی از الگوهای موفق جهانی این است که همزمان با ایجاد بستری مناسب و قابل اطمینان برای رشد کسب وکار بنگاهها و شرکت ها، مسیر پیشرفت آنها را فراهم کنیم. در این رویکرد، تأکید اصلی بر بخش خصوصی است. خوشبختانه، در نظام حاکمیتی کشور نیز حمایت از بخش خصوصی و سهامی مطرح و مورد توجه قرار گرفته است. در این میان بنگاهها نقش بسیار مهمی در ایجاد ارزش برای اقتصاد دارند و از جهت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز اثرگذارند. اگر به کشورهای مطرح دنیا نگاه کنیم، مشاهده میکنیم که بنگاههای بزرگ و برندهای معتبر آنها چنان وزن و اعتباری یافته اند که حتی فراتر از خود کشورها شناخته میشوند. بسیاری از مردم نام شرکت یا برند را میدانند ولی نام کشور سازنده آن محصول را به خاطر نمیآورند. این نشاندهنده ادغام نام کشورها با برند شرکتهاست.
در ادامه مدیر رتبهبندی شرکتهای برتر ایران IMI-100 از ارتقای شفافیت اقتصادی و ایجاد رقابت سالم میان بنگاهها با رتبهبندی شرکتهای برتر ایران خبر داد.
بهنام فیضآبادی، مدیر رتبهبندی شرکتهای برتر ایران IMI-100 در نشست خبری رتبهبندی شرکتهای برتر ایران گفت: رتبهبندی شرکتهای برتر ایران IMI-100 سازمان مدیریت صنعتی، امسال وارد بیستوهشتمین سال برگزاری خود شده است. این فرآیند از خردادماه آغاز شده و همچون سالهای گذشته با استقبال گسترده مدیرانی همراه بوده که به دنبال شفافیت و رصد جایگاه واقعی خود در گروه صنعتی حوزه فعالیت مجموعه خودشان و همچنین در اقتصاد ملی هستند.
وی در مورد زمان اعلام نتایج رتبهبندی شرکتهای برتر، گفت: نتایج رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران در تاریخ ۶ بهمنماه امسال اعلام خواهد شد.
شاخصهای رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران
مدیر رتبهبندی شرکتهای برتر ایران IMI-100 با بیان اینکه رتبهبندی شرکتها در اقتصاد امروز جهان، دیگر صرفاً یک جدول آماری نیست، گفت: رتبهبندی شرکتها سازوکاری راهبردی برای ایجاد شفافیت، ارتقای رقابتپذیری و تقویت اعتماد سرمایهگذاران محسوب میشود. تجربههای بینالمللی همچون Fortune ۵۰۰ و Forbes Global نشان دادهاند که نظامهای معتبر رتبهبندی، علاوه بر معرفی بنگاههای برتر، به ابزاری برای تحلیل رفتار شرکتها و ترسیم تصویری روشن از وضعیتکلاناقتصادتبدیل شدهاند.
فیضآبادی در مورد شاخصهای رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران، گفت: رتبهبندی IMI-100 بر اساس ۳۳ شاخص مالی و اقتصادی انجام میشود که شامل معیارهایی از جمله درآمد عملیاتی، سودآوری، رشد فروش، ارزش افزوده، بهرهوری، صادرات و… است. در این فرایند، ابتدا شرکتها بر اساس شاخص درآمد در طبقههای ۱۰۰ تایی دستهبندی و رتبهبندی میشوند و سپس جهت رصد دقیقتر وضعیت شرکتها در قالب گروههای صنعتی مبتنی بر دستهبندی ISIC طبق شاخصهای ۳۳ گانه ارزیابی و رتبهبندی میشوند.
وی با بیان اینکه، این روش به مدیران ارشد امکان میدهد جایگاه خود را در مقایسه با کل ۵۰۰ شرکت برتر از نظر درآمد بسنجند و وضعیت خود را در گروه صنعتی تحلیل و با رقبا مقایسه کنند، افزود: تمامی دادهها بر پایه اطلاعات مالی حسابرسیشده جمعآوری شدهاند و این امر، اعتبار و قابلیت اتکای رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر را تضمین میکند.
ارتقای شفافیت اقتصادی و ایجاد رقابت سالم میان بنگاهها با رتبهبندی شرکتهای برتر
مدیر رتبهبندی شرکتهای برتر ایران IMI-100 اهداف کلیدی رتبهبندی شرکتها را اینگونه برشمرد: ارتقای شفافیت اقتصادی، رقابتپذیری و ایجاد رقابت سالم میان بنگاهها، فراهم کردن اطلاعات واقعی برای سیاستگذاران، برندسازی و افزایش جذابیت اقتصاد ایران برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی ازجمله اهداف رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران است.
فیضآبادی، مخاطبان رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران IMI-100 را طیف گستردهای از گروهها و شرکتها دانست و گفت: مدیران شرکتها برای رصد جایگاه خود، سیاستگذاران برای تصمیمگیری مبتنی بر داده، سرمایهگذاران برای شناسایی فرصتهای مطمئن و رسانهها برای انتقال تصویری دقیق از اقتصاد کشور، ازجمله مخاطبان فرایند رتبهبندی هستند.
فیض آبادی افزود، امسال، برای شرکتهای هلدینگی، خدمات اختصاصی و تخصصی جدیدی ارائه میشود. و در صورتی که شرکتهای زیرمجموعه هلدینگها در رتبهبندی حضور داشته باشند، امکان ارائه خدمات رتبهبندی اختصاصی و شاخصهای ویژه هلدینگ، محاسبه ضریب زد التمن برای تحلیل ریسک و نقدینگی و تهیه گزارشهای اختصاصی بر اساس روندهای گذشته از طریق داده کاوی به آنها تعلق میگیرد. این خدمات به هلدینگها امکان میدهد تا تحلیل دقیقتر، تصمیمگیری راهبردی و مدیریت بهینه زیرمجموعههای خود را انجام دهند.
وی افزود، رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر IMI-100 در عمل، آینهای از دو سطح اقتصاد خرد و کلان است که در سطح خرد، رفتار و عملکرد مالی بنگاهها و شرکتها را نشان میدهد. و در سطح کلان، تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد ملی، سهم صنایع مختلف و روندهای عمومی رشد و ارزش افزوده را ارائه میکند.
فیض آبادی از مخاطبان رتبه بندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران نام برد و مدیران، سیاست گذاران، سرمایه گذاران و رسانه ها را طیف گسترده ای از این مخاطبان دانست که برای رصد جایگاه خود و تصمیم گیری وشناسایی فرصت های مطمئن و انتقال تصویر دقیق از اقتصاد کشور در این همایش حضور دارند.
فیض آبادی در پایان یادآور شد، رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران در سال جاری، با سابقهای ۲۸ ساله و الگوبرداری از مدلهای بینالمللی، تصویری همزمان از اقتصاد خرد و کلان کشور ارائه میدهد و علاوه بر بازتاب عملکرد بنگاهها، امکان تحلیل روندهای کلان و کمک به تصمیمسازی سیاستگذاران را فراهم میکند. خدمات اختصاصی هلدینگها نیز ابزار قدرتمندی برای تحلیل دقیق، مدیریت استراتژیک و برنامه ریزی بهینه زیرمجموعههای شرکتها فراهم میآورد؛ مسیری که آیندهای شفافتر، رقابتیتر و کارآمدتر برای اقتصاد ایران رقم خواهد زد.
نظر شما