پیش بینی قیمت خودرو در هفته سوم تیر ماه ۱۴۰۴

ریزش بی‌سابقه بازار خودرو پس از جنگ ۱۲ روزه | خریدار در بازار نیست، قیمت‌ها در مرز بحران!

بازار خودرو ایران، پس از تجربه‌ی بیش از یک سال رکود سنگین، اکنون وارد مرحله‌ای تازه اما پیچیده‌تر از توقف و سردرگمی شده است. در این مطلب از صفحه اقتصاد پیش بینی قیمت خودرو در هفته سوم تیر ماه ۱۴۰۴ آمده است.

ریزش بی‌سابقه بازار خودرو پس از جنگ ۱۲ روزه | خریدار در بازار نیست، قیمت‌ها در مرز بحران!
صفحه اقتصاد -

وقوع جنگ ۱۲ روزه و پیامدهای فوری و غیرقابل پیش‌بینی آن، موجب تعمیق رکود در این بازار شده و فضای ذهنی خریداران و فروشندگان را به شکلی بی‌سابقه با ترس و تردید گره زده است. بررسی میدانی رفتار بازار در روزهای پس از پایان درگیری‌ها نشان می‌دهد که بخش بزرگی از تقاضا از بازار حذف شده و آنچه باقی مانده، ابهام، انتظار و ناامنی روانی است. در چنین فضایی، نه خریدار برای خرید مصمم است و نه فروشنده حاضر به کاهش واقعی قیمت.

مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به وضعیت بی‌سابقه این بازار، تأکید می‌کند که بازار خودرو را باید به دو مقطع زمانی «پیش از جنگ» و «پس از جنگ» تقسیم کرد. به گفته او، جنگ ۱۲ روزه نه‌تنها به شکلی مستقیم بر مؤلفه‌های سیاسی و امنیتی تأثیر گذاشته، بلکه به‌صورت زنجیره‌ای تمام بازارهای دارایی از جمله خودرو را دچار شوک روانی کرده است. حتی آن دسته از مصرف‌کنندگان که پیش‌تر برای خرید برنامه‌ریزی کرده بودند، اکنون به دلیل افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی و تزلزل شدید اقتصادی، از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده‌اند. فرزانه می‌گوید: «مردم نگران آینده‌اند؛ هیچ‌کس نمی‌خواهد در چنین فضای بی‌ثباتی کالایی مانند خودرو را بخرد که نه قیمتش معلوم است و نه تضمینی برای حفظ ارزشش وجود دارد.»

ریزش بی‌سابقه بازار خودرو پس از جنگ ۱۲ روزه | خریدار در بازار نیست، قیمت‌ها در مرز بحران!

در این میان، سیاست‌گذار نیز به سردرگمی دامن زده است. همچنان قیمت‌گذاری خودرو به‌صورت دستوری و با تأخیر انجام می‌شود، در حالی‌که یکی از خودروسازان بزرگ کشور بدون هماهنگی، به‌صورت یک‌جانبه و در میانه بحران جنگی، قیمت محصولات خود را افزایش داده است. این اقدام، نه‌تنها به تشدید بی‌اعتمادی عمومی انجامیده، بلکه نشان‌دهنده نبود انسجام تصمیم‌گیری در بدنه اقتصاد کشور است. آن‌طور که فرزانه هشدار می‌دهد، افزایش قیمت‌ها بدون در نظر گرفتن تبعات اجتماعی آن، می‌تواند باعث گسترش نارضایتی در شرایطی شود که مردم بیش از همیشه زیر فشار روانی و مالی قرار دارند.

در حالی‌که گزارش‌ها از میانگین افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت توسط سه خودروساز بزرگ کشور حکایت دارد، واکنش بازار، نه تحریک به خرید بلکه عقب‌نشینی بیشتر مصرف‌کننده بوده است. این افزایش قیمت‌ها، به‌جای آنکه راهکاری برای بهبود وضعیت خودروسازان باشد، به بحران بی‌اعتمادی موجود شدت بخشیده است. بسیاری از فعالان بازار معتقدند که سیاست‌گذار باید زمان مناسب‌تری را برای تعدیل قیمت‌ها انتخاب می‌کرد؛ زمانی که حداقلی از ثبات سیاسی و اقتصادی برقرار باشد.

اکنون نه‌تنها خودرو، بلکه سایر بازارهای سرمایه‌ای از جمله مسکن، ارز و حتی طلا نیز در حال تجربه وضعیتی مشابه‌اند. مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران، هر دو در انتظارند. انتظاری که پرهزینه است، پرتنش است و آینده‌ای نامعلوم دارد. بازار خودرو ایران پس از جنگ ۱۲ روزه، در یک نقطه بحران روانی ایستاده؛ نه جلو می‌رود و نه به عقب برمی‌گردد. تنها چیزی که این بازار به‌شدت به آن نیاز دارد، بازگشت ثبات، شفافیت سیاست‌گذاری و بازسازی اعتماد از دست رفته است؛ اما تا آن زمان، خریداران همچنان دست‌به‌عصا خواهند ماند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه