مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:

حکشتی افزایش سرمایه می‌دهد

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید براینکه حکشتی تجدید ارزیابی ندارد،گفت:یکی از برنامه‌های مهم این شرکت را برگزاری مجمع فوق‌العاده در خرداد ماه سال جاری و در صورت موافقت سازمان بورس، طی این مجمع سرمایه شرکت افزایش خواهد یافت.

حکشتی افزایش سرمایه می‌دهد
صفحه اقتصاد -

محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در هفدهمین سالگرد حضور این شرکت در شرکت بورس گفت: برنامه افزایش سرمایه این شرکت با برگزاری مجمع فوق‌العاده در خرداد ماه به همت سازمان بورس انجام می‌شود و سرمایه شرکت به ۱۱هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

وی در ادامه با تاکید براینکه تجدید ارزیابی نداریم ، افزود: هیچ برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نداریم اما به هرحال این سهامداران هستند که تصمیم‌گیری می‌کنند.

خیابانی، تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان کشتیرانی منطقه غرب آسیا طی سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل از آن بیش از ۹۰ درصد رشد سود داشته و از رقم ۱۰ همت در سال ۱۴۰۲ به ۱۹ همت در سال ۱۴۰۳ دست یافته است.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که در سال ۱۴۰۴ این رشد تداوم یابد هر چند بازار کشتیرانی متأثر از بازار و سیاست بین‌المللی و نوسان‌های ناشی از آن است.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از برنامه‌های مهم این شرکت را برگزاری مجمع فوق‌العاده در خرداد ماه سال جاری اعلام کرد و گفت: در صورت موافقت سازمان بورس، طی این مجمع سرمایه شرکت از ۸۲۵۰۰ میلیارد ریال فعلی به ۱۱۶۰۰۰ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

وی دو ماهه آغازین سال ۱۴۰۴ را برای نماد "حکشتی" خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: طی این مدت نماد حکشتی ۳۲ درصد رشد داشته که نویدبخش روندی رو به رشد در سال جاری است.

مدرس‌خیابانی در ادامه اظهارات خود به سرمایه‌گذاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار اشاره و خاطرنشان کرد: این مهم با حفظ منافع ذینفعان صورت گرفته که طی آن موفق شدیم حمل‌ونقل در این بندر را نخست در سال ۱۴۰۱ به ۶ هزار TEU کانتینر برسانیم و در سال ۱۴۰۳ به رقم قابل توجه ۹۰ هزار TEU کانتینر ارتقا دهیم و تلاش خواهیم کرد بندر چابهار به یکی از خطوط اصلی حمل‌ونقلی گروه کشتیرانی و کشور تبدیل شود.

مدرس خیابانی، درباره حادثه اخیر بند شهید رجایی گفت: تمامی دارایی‌های این شرکت بیمه‌ است و نگرانی‌ خاصی بابت جبران خسارت از سوی شرکت‌های بیمه وجود ندارد.

وی با بیان‌اینکه هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت و تعداد اقلام آسیب‌دیده انجام نشده، توضیح داد: بر اساس برآورد اولیه‌ انجام شده حدود ۲۱۰۰ کانتینر آسیب دیده‌اند، اما هنوز مشخص نیست که این تعداد دقیقاً چقدر است اما این موضوع در حال بررسی است.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: از آنجایی که کشتیرانی حوزه‌ای پرریسک است، تمامی دارایی‌های ما بیمه است. هم‌چنین، یک شرکت کارگزاری بیمه تخصصی داریم که به محض وقوع چنین حوادثی، با همکاری ارزیاب‌ها و ممیزها، محاسبات لازم را انجام می‌دهیم و می‌توانیم خسارت‌های خود را از شرکت‌های بیمه دریافت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه شرکت کشتیرانی در سال ۱۳۸۷ وارد بورس شد، گفت: سال ۹۹، این شرکت موفق شد تعدادی شناور حامل بنزین را به ونزوئلا صادر کند و این مسیر کماکان ادامه دارد.

به گفته مدیرعامل حکشتی سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری در بندر آستراخان، راه‌اندازی شرکت کشتیرانی محلی و خرید سه فروند شناور برای تثبیت حضور در منطقه از دیگر برنامه های شرکت است.

وی ادامه داد: همچنین کریدور شمال–جنوب با ظرفیت بالقوه جابه‌جایی ۲۵ میلیون تن کالا به ارزش ۶۰ میلیارد دلار بین روسیه و هند؛ حکشتی آماده نقش‌آفرینی است.

مدرس خیابانی افزود: با توجه به اینکه کشتیرانی، ستون فقرات توسعه اقتصادی کشور است، در سال سرمایه‌گذاری برای تولید برنامه‌های متعددی برای رشد و توسعه اقتصادی برنامه‌ریزی شده که نیازمند همراهی دستگاه‌ها با این شرکت است.

مدیرعامل کشتیرانی در عین حال گفت: تجارت جهانی این شرکت در سال ۲۰۲۴حدود ۸۸ درصد و در سال ۲۰۲۶ نزدیک به ۸۴ درصد بوده است.

وی به جایگاه حمل و نقل دریایی این شرکت پرداخت ‌گفت: کشتیرانی، جزو شرکت‌های قدیمی است و ماموریت اصلی آن در حوزه حمل و نقل بوده و لجستیک را عهده‌دار است.

مدرس خیابانی با بیان‌اینکه کشتیرانی، علاوه بر حمل ونقل در حوزه ریلی و جاده‌ای نیز فعالیت دارد، توضیح داد: کشتیرانی جایگاه اول حمل و نقل در کشور و جایگاه ۳۰ در میان ۱۰۰ شرکت برتر کشور را کسب کرده است. هم‌چنین، این شرکت، سهم ۲۱ درصدی در کل تجارت دریایی غیر نفتی را عهده‌دار است.

مدرس خیابانی در خصوص وضعیت حکشتی بعد از توافق با عدم توافق با آمریکا، گفت: در صورت توافق یا عدم توافق فعالیت حکشتی همانند گذشته ادامه خواهد یافت و ریسکی متوجه ما نیست.

وی ادامه داد: از ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۳ هدف اصلی تحریم‌ها بوده‌ایم؛ با وجود قطع همکاری بانک‌ها و بیمه‌های جهانی، هیچ باری روی زمین نمانده و حتی حمل بار به اروپا انجام شده است.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: با همت همکاران در گروه کشتیرانی پس از ۱۲ سال صورت‌های مالی شرکت در سال ۱۴۰۳ به عنوان صورت‌های مالی "مقبول" از سوی سازمان حسابرسی مورد تایید قرار گرفت.

گفتنی است ، مراسم گشایش معاملات امروز یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت بورس تهران، با حضور مدیرعامل کشتیرانی، اعضای هیات مدیره، مدیرعامل بورس تهران و جمعی از مدیران بازار سرمایه برگزار و زنگ آغاز معاملات به دست مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی با نماد «حکشتی» به صدا درآمد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار