دنا پلاس EF۷P عروس ایران خودرو| از ویژگی های دنا پلاس ۲۰۲۵ تا جدول خصوصیات فنی دنا پلاس EF۷P + قیمت

دنا پلاس EF۷ که در آذرماه ۱۴۰۲ توسط شرکت ایران‌خودرو معرفی شد حالا جای خود را به دنا پلاس با موتور EF۷P داده است که ویژگیهای فنی شگفت انگیز این خودرو را در ادامه شرح داده ایم.

 دنا پلاس EF۷P عروس ایران خودرو| از ویژگی های دنا پلاس 2025 تا جدول خصوصیات فنی دنا پلاس EF۷P + قیمت
صفحه اقتصاد -

دنا پلاس با موتور EF۷P، نسخه بهبود یافته‌ای از مدل قبلی دنا پلاس EF۷ است که توسط شرکت ایران‌خودرو معرفی شده بود. این خودرو به عنوان نسل جدید دنا شناخته می‌شود و تغییرات قابل‌توجهی نسبت به مدل‌های پیشین داشته است.​ این محصول، حدود شش سال با موتور EF7 و گیربکس 5 دنده عرضه شد اما در سال 1403 و به منظور رعایت استانداردهای ایمنی 85گانه، شرکت ایران خودرو نیز نسخه بهبودیافته آنرا با موتور جدید EF۷P به همراه گیربکس ۶ دنده جدید، به بازار کشورمان آورد.

عروس ایران خودرو؛ دنا پلاس EF۷P

در نامه معرفی خودرو دنا پلاس EF۷P با گیربکس دستی ۶ سرعته به نمایندگی های ایران خودرو از بهبود در اجزای مکانیکی و سایر اجرای موتور این خودرو خبر داده شده است. دنا پلاس با موتور EF۷P و گیربکس شش سرعته دستی (MT۶)، نسخه‌ای بهبود یافته از خودروی دنا پلاس است که توسط ایران‌خودرو در آذرماه ۱۴۰۲ معرفی شد. این مدل با تغییرات اساسی در پیشرانه و سیستم انتقال قدرت، تجربه رانندگی بهتری را ارائه می‌دهد.

تغییرات و ویژگی‌های جدیدی که در این خودرو مشاهده می‌شوند عبارتند از:

موتور: استفاده از موتور EF۷P به جای EF۷، که با بهبودهایی در قطعات مختلف، توان و گشتاور بیشتری ارائه می‌دهد و استاندارد آلایندگی یورو ۶ را نیز رعایت می‌کند.

گیربکس: افزودن گیربکس شش سرعته دستی (MT۶) که به بهبود مصرف سوخت، کاهش دور موتور در سرعت‌های بالا و افزایش عمر موتور کمک می‌کند.

امکانات و تجهیزات: افزایش امکانات رفاهی و ایمنی مانند سنسور نور و باران، سیستم راهنمای تعویض دنده، سیستم پایش فشار و دمای تایرها، توسعه سیستم کنترل پایداری و محافظت از عابران پیاده.

در صفحه اقتصاد نگاهی به کاتالوگ دنا پلاس EF۷P خواهیم داشت و تغییراتی که جدیدترین نسل دنا تجربه کرده است را بررسی خواهیم کرد.

دنا

خصوصیات فنی جدید در کاتالوگ دنا پلاس EF۷P

براساس دیتای منتشر شده در کاتالوگ دنا پلاس EF۷P، مجموعه سرسیلندر موتور، پیستون ها، شاتون ها و گژن پین ها، میل لنگ، کاتالیست، منیفولد هوا و منیفولد دود در خودرو دنا پلاس EF۷P بهبود یافته است.

در جدول زیر می‌توانید خصوصیات فنی دنا پلاس با موتور EF۷P - کد محصول کلاس ۷۰۹۰۴ را مشاهده نمایید.

کد کلاس خودرو

۷۰۹۰۴-۷۰۹۰۶

نوع موتور

EF7P

حجم موتور (cc)

1645

حداکثر توان موتور (hp)

113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور (Nm)

155 نیوتن متر در 3500-4500 دور در دقیقه

تعداد سوپاپ

16

نوع سوخت

بنزین

سیستم انژکتوری

پاشش چند نقطه ای

حداکثر سرعت (km/h)

189

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

12/03

سیستم انتقال قدرت

دستی 6 سرعته

مصرف سوخت داخل شهر (Lit/100 km)

9/9

مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km)

5/8

مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km)

7/4

طول خودرو (mm)

4559

عرض خودرو بدون احتساب آینه جانبی(mm)

1720

ارتفاع خودرو (mm)

1460

فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm)

2671

وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)

1319

گنجایش مخزن سوخت (Lit)

60

حجم فضای صندوق عقب (Lit)

500

گارانتی

3سال یا 60/000 کیلومتر(هر کدام زودتر فرا برسد)

خصوصیات پیشرانه دنا پلاس موتور EF۷P

دنا پلاس EF۷P مجهز به موتور ۱.۷ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ است که توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. تغییرات اعمال‌شده در این موتور شامل سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های دود (DVVT) می‌شود که به بهبود کارایی و کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند. همچنین بهبودهایی در سرسیلندر، پیستون‌ها، شاتون‌ها، میل‌لنگ و منیفولدهای دود و هوا صورت گرفته که منجر به کاهش اصطکاک و بهبود احتراق می‌شود.

این خودرو به گیربکس شش سرعته دستی (MT۶) مجهز است که نسبت به گیربکس پنج سرعته قبلی، نسبت دنده‌های بهبود یافته و کاهش دور موتور در سرعت‌های بالا را ارائه می‌دهد. این تغییرات منجر به کاهش مصرف سوخت و بهبود کیفیت رانندگی می‌شود.

با توجه به تغییرات در پیشرانه و گیربکس، دنا پلاس EF۷P قادر است شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در ۱۲.۰۳ ثانیه طی کند و حداکثر سرعت آن به ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۶.۹۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که نسبت به مدل‌های قبلی کاهش قابل‌توجهی داشته است.

امکانات دنا پلاس با موتور EF۷P

دنا پلاس EF۷P با استانداردهای ۸۵ گانه تجهیز شده و امکاناتی نظیر سنسور نور و باران (RLS)، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI)، سیستم پایش فشار باد و دمای تایرها (TPMS)، سیستم کنترل پایداری (ESC) و محافظت از عابر پیاده را داراست.  برف پاک کن هوشمند و اکسل عقب دیسکی از دیگر امکانات این خودرو هستند.

خودرو

معرفی خودرو دنا پلاس EF۷P

شکل کابین همان طراحی داشبورد نسخه استاندارد دنا را حفظ کرده است؛ هرچند که امروزه این سبک کمی قدیمی به نظر می‌رسد، اما در زمان معرفی خود، یعنی بیش از یک دهه پیش، طراحی مدرن و قابل قبولی داشت.

یکی از تغییرات مهم در مدل جدید، جایگزینی سیستم فرمان هیدرولیکی با فرمان برقی است که علاوه بر بهبود کنترل خودرو، مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد. غربیلک فرمان هم به مدل دی کات تغییر داده شده تا از حس اقتصادی بودن کابین بکاهد. علاوه بر این، دنا پلاس برای انطباق با استانداردهای ۸۵ گانه، اکنون به سیستم کنترل کشش، کنترل پایداری و راهنمای تعویض دنده مجهز شده است که ایمنی و پایداری خودرو را افزایش می‌دهد.

در میان مشخصات فنی دنا پلاس ۶ دنده جدید، آپشن‌های زیر به چشم می‌خورند.

ترمز جلو و عقب دیسکی

دی‌لایت

سیستم کنترل پایداری

کروز کنترل

سیستم کنترل کشش

چراغ مشایعت

ترمز کمکی

آینه‌های جانبی تاشو برقی

سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی

تنظیم برقی صندلی‌های جلو

دو ایربگ

سنسور دنده عقب

نمایشگر لمسی با میرورلینک

دوربین دنده عقب

سیستم تهویه اتوماتیک

سنسور نور و باران

دنا پلاس کد ۷۰۹۰۴ سانروف دارد؟

دنا پلاس EF۷P  در مقایسه با مدل پایه، از نظر تجهیزات و امکانات پیشرفت‌هایی را تجربه کرد، اما در سال‌های بعد، ایران‌خودرو برخی از ویژگی‌های آن مانند ترمزهای دیسکی عقب، رینگ‌های آلومینیومی، ایربگ‌های جانبی و سانروف را از فهرست تجهیزات حذف کرد. بااین‌حال، در نسخه‌ی جدید EF۷P، تعدادی از این امکانات مجدداً به خودرو اضافه شده‌اند.

سانروف دنا پلاس ef۷p یکی از آپشن‌هایی است که در دنای اتوماتیک مشاهده می‌شد، اما در برخی مدل‌های نسخه جدید به صورت فابریک عرضه نمی‌شود.

تغییرات جدید دنا پلاس

به گفتهٔ ایران‌خودرو، به لطف این تغییرات، حالا در موتور EF7P اصطکاک کاهش پیدا کرده و احتراق بهتر شده است. بااین‌وجود، در خروجی موتور تغییری دیده نمی‌شود و این پیشرانه مثل نسخهٔ قبلی همچنان ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

تغییر مهم دیگر این نسخهٔ جدید از دنا پلاس، تجهیز به گیربکس شش سرعتهٔ دستی بجای نمونهٔ پنج سرعتهٔ قبلی است که باعث کاهش دور موتور در سرعت‌های بالا و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

این تغییرات در قوای محرکه اما تأثیر خاصی روی شتاب و عملکرد دنا پلاس نگذاشته و نسخهٔ دنا پلاس ef7p برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت هنوز هم به بیش از ۱۲ ثانیه زمان نیاز دارد؛ بنابراین، نباید انتظار شتاب چندانی را از این سدان ایرانی داشته باشید ولی به‌طورکلی دنا در قیاس با خودروهای ایرانی دیگری مثل پژو پارس TU5 کشش نسبتاً مناسبی دارد. دنا پلاس در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۷.۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند و باک آن ۶۰ لیتر ظرفیت دارد.

قیمت خودرو امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۳ | افزایش قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک به مرز یک میلیارد + جدول

مزایا و معایب دنا پلاس ef7p شش سرعته

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های دنا پلاس در قیاس با دنا معمولی و سورن، برخورداری از طراحی بیرونی بروزتر و هماهنگ‌تر است. علاوه بر این، دنا پلاس خصوصاً در نسخهٔ جدید EF7P از امکانات نسبتاً قابل‌قبولی بهره می‌برد و به لطف وجود سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری، سواری ایمنی‌تری را فراهم می‌کند.

دنا پلاس همچنین به لطف ترمزهای دیسکی عقب، از قابلیت توقف بهتری نسبت به سمند برخوردار است درحالی‌که پیشرانهٔ ارتقاءیافته و گیربکس جدیدتر شش سرعته دستی را هم می‌توان ازجملهٔ دیگر نقاط قوت این سدان ایرانی دانست.

از سوی دیگر، یکی از مشکلاتی که زیاد از سوی خریداران دنا پلاس گزارش شده، مشکلات برقی و الکترونیکی است که ایرادات متعدد و آزاردهنده را به دنبال دارد. علاوه بر این، به دلیل طراحی مجدد داشبورد و صندلی‌ها، با اینکه پلت‌فرم و فاصلهٔ محوری دنا با سمند یکسان است ولی فضای کابین دنا کمتر شده و می‌تواند برای افراد بلندقد تنگ باشد.

نرمی بیش‌ازحد فرمان برقی در سرعت‌های بالا، موقعیت نامناسب دکمه‌های تنظیم برقی صندلی، کیفیت ساخت پایین و پلت‌فرم قدیمی که پیشینهٔ آن به پژو ۴۰۵ بازمی‌گردد هم از دیگر نقاط ضعف این ماشین هستند.

مزایا

    طراحی نسبتاً بروز

    گیربکس ۶ سرعته

    پیشرانه ارتقاءیافته

    امکانات قابل‌قبول

معایب

    پلت‌فرم قدیمی

    مشکلات برقی

    کاهش فضای داخلی

    کیفیت ساخت پایین

    نرمی فرمان برقی در سرعت‌های بالا

قیمت  دنا پلاس ef7p

دنا پلاس در نسخهٔ معمولی پنج سرعته قیمت کارخانهٔ ۷۲۰ میلیون تومانی دارد درحالی‌که برای نسخهٔ EF7P شش سرعته قیمت کارخانهٔ نزدیک به ۷۵۰ میلیون تومانی اعلام شده است؛ بنابراین، اگر قیمت کارخانه را در نظر بگیریم، نسخهٔ جدید EF7P با توجه به امکانات بیشتر و گیربکس شش سرعته، ارزش ۳۰ میلیون تومان قیمت بیشتر را دارد ولی در بازار اختلاف قیمت این دو نسخه با حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای دنا پلاس پنج سرعته و ۸۸۰ میلیون تومان برای نسخهٔ شش سرعته، بیشتر است.

در حال حاضر، اصلی‌ترین رقیب دنا پلاس را در سبد محصولات خود ایران‌خودرو می‌بینیم؛ این ماشین تارا دستی است که از پیشرانهٔ کم‌دردسرتر TU5 و پلت‌فرم مدرن‌تری بهره می‌برد.

از بین محصولات سایپا هم شاهین G دستی رقیب اصلی دنا پلاس محسوب می‌شود که همچنان حرف‌وحدیث‌ها در مورد پیشرانهٔ آن بسیار است ولی پلت‌فرم مدرن‌تری دارد.

علاوه بر این، با حدود صد میلیون تومان کمتر می‌توانید در بازار سراغ سورن پلاس EF7 فول بروید و با توجه به پلت‌فرم و پیشرانهٔ یکسان و امکانات تقریباً برابر، چیز زیادی را از دست نخواهید داد.

 

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار