صفحه اقتصاد گزارش می دهد:

شوک بزرگ به حقوق بازنشستگان | افزایش چشمگیر حداقل دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۴ | جزئیات لایحه پیشنهادی به شورای عالی کار

آخرین خبر از جزئیات حداقل دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۴ را در این گزارش بخوانید.

شوک بزرگ به حقوق بازنشستگان | افزایش چشمگیر حداقل دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۴ | جزئیات لایحه پیشنهادی به شورای عالی کار
صفحه اقتصاد -

با توجه به برگزاری جلسات شورای عالی دستمزد وزارت کار برای تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۴، این لایحه به‌عنوان پیشنهادی جامع و مستند از سوی گروه‌های کارگری و بازنشستگی ارائه شده است تا وضعیت حداقل دستمزد و تأثیر آن بر معیشت کارگران و بازنشستگان مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد. تعیین حداقل دستمزد باید بر اساس اصول قانونی، توجه به خط فقر، نرخ تورم، وضعیت اقتصادی کشور و حفظ حقوق کارگران و بازنشستگان انجام شود.

در این لایحه، تأثیر مواد ۱۴۱ قانون کار و ۹۶ قانون تأمین اجتماعی بر تعیین دستمزد و معیشت کارگران و بازنشستگان مورد تأکید قرار گرفته است.

بررسی قوانین و مقررات مرتبط:

ماده ۱۴۱ قانون کار:

بر اساس این ماده، دولت موظف است حداقل دستمزد را به‌گونه‌ای تعیین کند که زندگی شایسته‌ای برای کارگران و خانواده‌های آن‌ها فراهم شود. این ماده تأکید دارد که حداقل دستمزد باید توانایی تأمین نیازهای اولیه زندگی کارگران را داشته باشد.

ماده 96 قانون تأمین اجتماعی

این ماده بیان می‌کند که حداقل دستمزد باید به‌گونه‌ای تعیین شود که بر میزان مستمری بازنشستگان و بیمه‌شدگان تأثیر مستقیم بگذارد. بنابراین، هرگونه تغییر در حداقل دستمزد باید به‌طور متناسب بر حقوق بازنشستگان نیز اعمال شود.

خط فقر و معیشت 

یکی از عوامل کلیدی در تعیین حداقل دستمزد، هم‌راستایی آن با خط فقر است. با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، افزایش نرخ تورم و هزینه‌های زندگی، به‌ ویژه در حوزه‌هایی مانند مسکن، آموزش و درمان، فشار مالی بر کارگران و بازنشستگان افزایش یافته است. از این‌رو، حداقل دستمزد باید به‌گونه‌ای تعیین شود که هزینه‌های اساسی زندگی را پوشش دهد.

تأثیر تورم بر قدرت خرید کارگران

تورم به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش قدرت خرید کارگران، در سال‌های اخیر موجب افزایش قیمت کالاها و خدمات شده است. این امر باعث کاهش توان مالی بسیاری از کارگران و بازنشستگان شده است. بنابراین، در تعیین حداقل دستمزد، نرخ تورم و رشد قیمت‌ها باید به‌طور دقیق محاسبه شود تا قدرت خرید خانواده‌های کارگری و بازنشستگان حفظ گردد.

تحلیل وضعیت اقتصادی و نیازهای اجتماعی

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و نرخ بالای بیکاری، بخش قابل‌توجهی از جامعه با مشکلات مالی مواجه هستند. بسیاری از کارگران و بازنشستگان حتی توان تأمین نیازهای اولیه خود را ندارند. بنابراین، شورای عالی کار باید در تعیین حداقل دستمزد، علاوه بر بررسی دقیق وضعیت اقتصادی، به حفظ کرامت انسانی و تأمین رفاه اجتماعی نیز توجه کند.

پیشنهادات و راهکارها برای تعیین حداقل دستمزد

تعیین حداقل دستمزد بر اساس نرخ تورم و خط فقر: حداقل دستمزد باید با توجه به نرخ تورم سالانه و خط فقر تعیین شود. بر اساس گزارش‌های اقتصادی، خط فقر برای یک خانواده ۴ نفره در سال ۱۴۰۴ باید مبنای محاسبات قرار گیرد تا حداقل دستمزد بتواند هزینه‌های اساسی زندگی را پوشش دهد.

هم‌راستایی حداقل دستمزد با رشد اقتصادی: افزایش حداقل دستمزد باید متناسب با رشد اقتصاد کشور و تولید ناخالص داخلی (GDP) باشد تا کارگران به‌طور متوازن از رشد اقتصادی بهره‌مند شوند.

توجه ویژه به بیمه‌های اجتماعی و مستمری بازنشستگان: افزایش حداقل دستمزد باید به‌طور مستقیم بر میزان مستمری بازنشستگان تأثیرگذار باشد تا حقوق آن‌ها نیز بهبود یابد.

ایجاد شاخص معیشت شایسته: تعریف یک شاخص جامع برای سنجش هزینه‌های زندگی واقعی و ضروری کارگران و بازنشستگان که به‌طور دوره‌ای به‌روزرسانی شود و مبنای تصمیمات شورای عالی دستمزد قرار گیرد.

شفاف‌سازی فرآیند تعیین حداقل دستمزد: ایجاد سازوکاری شفاف برای اطلاع‌رسانی به گروه‌های کارگری و بازنشستگی درباره روند تعیین حداقل دستمزد و محاسبات انجام‌شده.

نتیجه‌ گیری:

تعیین حداقل دستمزد نه تنها باید بر اساس اصول قانونی، بلکه با توجه به وضعیت معیشتی کارگران و بازنشستگان انجام شود. بررسی تأثیر مواد 141 قانون کار و 96 قانون تأمین اجتماعی، توجه به خط فقر و نرخ تورم، و تحلیل دقیق وضعیت اقتصادی کشور ضروری است تا حداقل دستمزد تعیین‌ شده بتواند معیشت کارگران و بازنشستگان را به‌ طور کامل تأمین کند. 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • بازنشسته تأمین اجتماعی


    متناسب ‌سازی حقوق بازنشستگان هیچ ارتباطی و ربطی به دولت و مجلس ندارد و تاکنون هم نداشته است چون به خاطر که سازمان تأمین اجتماعی بودجه متناسب ‌سازی را بار ها از حقوق و مزایا بنده کم کرده است.

    قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هیچ ارتباطی و ربطی به دولت و مجلس ندارد و تاکنون هم نداشته است چون به خاطر که سازمان تأمین اجتماعی بودجه همسان‌سازی را بار ها از حقوق و مزایا بنده کم کرده است.
    دیدگاه شما منتظر بررسی است. این یک پیش‌نمایش است؛ دیدگاه شما بعد از تأیید قابل نمایش خواهد شد.
    و این در حالی است که در فیش مستمری مهر ماه ۱۴۰۱ متناسب ‌سازی ۷۵% اعاده نسبت به زمان برقراری مبلغ ۱۵۲,۷۱۷,۵۰۸ریال از حقوق بنده به صورت غیر قانونی کسر کردن چرا؟ علت سکوت میرهاشم موسوی مدیرعامل سابق سازمان تامین از مهر ماه سال ۱۴۰۱ تاکنون چیست؟ در این مدت ۱۲ماه و ۱۳ روز به صورت غیر قانونی توسط سازمان تامین اجتماعی هزاران بار در رسانه ها اعتراض کرده ام ولی اما متأسفانه تاکنون هیچ کسی هم پیگیری، بررسی و رسیدگی نکرده است چرا؟ و کسی هم متأسفانه تاکنون پاسخگو و جوابگو نیست چرا؟ سازمان تأمین اجتماعی از اسفند ماه سال ۱۴۰۲ تاکنون مبلغ ۱۴۳،۱۰۸،۲۱۰ریال به صورت غیرقانونی از حقوق بنده کسر کردن چرا؟ و این در حالی است که بنده هیچگونه بدهی به سازمان تأمین اجتماعی نداشتم و ندارم حقوق و سایر مزایای بنده را در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در حکم سالانه بازنشستگی سال ها ۱۳۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به صورت غیر قانونی کم کردن. تقاضای رسیدگی دارم کدملی: ۱۵۳۱۴۳۹۹۰۱

اخبار ویژه