دکتر «غلامرضا فتحعلی» خبر داد:

برنامه‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای توسعه نیروی انسانی

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، توانمندسازی نیروی انسانی را از طریق آموزش‌های هدفمند و مرتبط با کارکردهای کلیدی بانک، محور اصلی توسعه بانک عنوان کرد و گفت: با تدوین تقویم آموزشی مدون، توانمندسازی کارکنان در بخش‌های گوناگون بانک به صورت نظام‌مند دنبال خواهد شد.

برنامه‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای توسعه نیروی انسانی
صفحه اقتصاد -

با حضور دکتر «غلامرضا فتحعلی» مدیرعامل و جمعی از مدیران، نخستین همایش دوایر توسعه منابع انسانی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برگزار شد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این همایش با اشاره به روند مثبت بانک در مدت ۱۷ سال فعالیت خود، اظهار داشت: اولین و نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور عملکرد مؤثری در نظام بانکی کشور داشته و تلاش می‌کنیم به لحاظ شاخص منابع جزو ۳ بانک برتر کشور باشد.

وی با بیان اینکه بانک در این مدت ۲۳ میلیون فقره تسهیلات پرداخت کرده است، خاطرنشان ساخت: در حوزه نرخ معوقات جاری و کفایت سرمایه نیز عملکرد بانک از استانداردها بالاتر است.

فتحعلی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین دارایی هر سازمان نیروی انسانی آن است، تصریح کرد: بانک نیروهای جوان، مستعد و تحصیل‌کرده داشته و فرهنگ سازمانی بسیار خوبی دارد که می‌تواند به موفقیت برنامه‌های آینده بانک کمک کند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به تحولات متغیرهای اقتصادی، تغییرات روش‌های کسب‌وکار و پیشرفت‌های فناوری بانک، گفت: با توجه به این شرایط نیاز بود تا کسب‌وکار بانک بازنگری شود؛ به همین دلیل برنامه جامع راهبردی تدوین شد.

وی با بیان اینکه این طرح جامع راهبردی نخستین برنامه تحول بانک خواهد بود، اظهار داشت: به دلیل ناپایداری متغیرهای اقتصادی این برنامه ابتدا در بازه ۳ ساله اجرا خواهد شد.

فتحعلی افزود: توسعه خطوط کسب‌وکار نخستین اقدام در برنامه جامع راهبردی است همین تنوع مشتریان بانک باید افزایش یابد و توسعه خدمت هدف دیگر در این برنامه است و در همین راستا بانک در آینده خدمات ارزی و تعهدات را نیز ارائه خواهد کرد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به لزوم توسعه بانکداری دیجیتال، گفت: طرح کسب‌وکار، طرح بازاریابی و برنامه عملیاتی برنامه جامع راهبرادی برای توسعه خدمات و محصولات و جایگاه بانک اجرا می‌شود.

توانمندسازی نیروی انسانی با هدف افزایش ارائه کیفیت خدمات

وی با بیان اینکه در برنامه جامع راهبردی، ساختار بانک نیز اصلاح خواهد شد، تصریح کرد: توانمندسازی نیروی انسانی از برنامه‌های مهم برای افزایش ارائه کیفیت خدمات، توسعه محصولات، مدیریت ریسک، حفظ امنیت و ارتباط با مشتری است.

فتحعلی افزود: در برنامه جامع راهبردی، فرایند جذب و استخدام نیز اصلاح خواهد شد و بانک به دنبال جذب افرادی است که توانمندی لازم برای آموزش‌های تکمیلی داشته باشند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، توانمندسازی نیروی انسانی را از طریق آموزش‌های هدفمند و مرتبط با کارکردهای کلیدی بانک، محور اصلی توسعه بانک عنوان کرد و گفت: با تدوین تقویم آموزشی مدون، توانمندسازی کارکنان در بخش‌های گوناگون بانک به صورت نظام‌مند دنبال خواهد شد.

وی افزود: در رویکرد جدید، علاوه بر ارائه آموزش‌های تخصصی، از ادامه تحصیل کارکنان با نگاه ویژه به توسعه فردی نیز حمایت می‌شود.

فتحعلی، تقویت هوش مالی، هوش بازاریابی و مهارت‌های مذاکره با مشتری را از جمله اولویت‌های آموزشی بانک برشمرد و تصریح کرد: تلاش می‌شود با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی، هوش مالی، هوش بازاریابی و مهارت‌های تعامل سازنده در قالب فنون مذاکره با مشتری در کارکنان تقویت شود.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همچنین از ایجاد زنجیره ارزش شرکت در حوزه خدمات فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: با ایجاد شرکت در حوزه فناوری اطلاعات، زمینه حفظ و نگهداشت نیروهای مستعد این حوزه فراهم می‌شود.

وی انگیزش و رضایت شغلی کارکنان را از دیگر اولویت‌های بانک عنوان کرد و تأکید کرد: ایجاد فضای صمیمی و با نشاط در فرهنگ سازمانی بانک، توجه به معیشت کارکنان، نگاه جهادی و رویکرد عقلانی، ۴ نکته مهم در حوزه نیروی انسانی است.

فتحعلی با اشاره به اهمیت ارتباط نظام پاداش کارکنان با عملکرد آن‌ها، اظهار داشت: نظام پاداش کارکنان به عملکرد آن‌ها وابسته خواهد شد تا انگیزه کارکنان برای تلاش و پیشرفت حفظ شود که این اقدام با تعریف شاخص‌های BSC (کارت امتیازی متوازن) در راستای ارزیابی عملکرد کارکنان و بهبود مستمر عملکرد سازمان انجام خواهد شد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پایان سخنان خود، استراتژی جذب و استخدام، سیستم پاداش و مزایا، فرهنگ سازمانی مثبت و ایجاد حس ارزشمندی در سازمان را از جمله عوامل مؤثر در جذب و حفظ نیروی انسانی کارآمد برشمرد و بر اهمیت ارتباط مؤثر با کارکنان و استفاده از نظرات آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها تأکید کرد.

تشکیل کانون ارزیابی با هدف بهبود انتصاب‌ها

در این همایش همچنین «علی قاسمی» معاون سرمایه انسانی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، به ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت پرداخت و گفت: بانک حدود ۳۳۰۰ پرسنل قراردادی دارد و به‌طور متوسط در هر شعبه ۵ نفر مشغول خدمت‌رسانی هستند. استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به‌ترتیب بیشترین تعداد نیروهای بانک را در اختیار دارند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۳، آیین‌نامه ارتقا و انتصاب با هدف تسهیل صدور احکام کارکنان اصلاح شد. ۲۸۵ نفر از ابتدای سال جذب و در مشاغل مختلف به کار گرفته شده‌اند. همچنین یک آزمون استخدامی نیز در دی‌ ماه سال جاری برگزار شد.

قاسمی گفت: مدل شایستگی رئیس شعبه و رئیس دایره بازاریابی طراحی شده است. ۱۰۰ نفر از معاونان و رؤسای شعب را به کانون ارزیابی دعوت کرده و کارگاه‌های توسعه فردی را برای آن‌ها برگزار کرده‌ایم. از این پس همه نیروهایی که قرار است وارد بانک شوند یا نیروهایی که بناست ارتقا پیدا کنند، در کانون ارزیابی بررسی شده و مخزن استعداد بانک را تشکیل می‌دهند و از این پس انتصابات بر این اساس صورت می‌گیرد.

وی درباره دوره‌های آموزشی برگزار شده نیز اظهار داشت: دوره‌های آموزشی گوناگونی همچون ۸۸ دوره در استان‌ها، ۷۰ دوره در مؤسسه عالی آموزش و توسعه دانش بانک مرکزی و پژوهشکده پولی و بانکی، ۱۱ دوره آموزشی بدو خدمت کارکنان، ۹ دوره آموزشی کارکنان تبدیل وضعیت شده، ۸ دوره الکترونیکی و… برگزار شده است. سرانه آموزشی کارکنان بانک در سال جاری ۸۵ نفر ساعت بوده است.

معاون سرمایه انسانی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همچنین در رابطه با برنامه‌های آتی برای سال ۱۴۰۴ گفت: تدوین برنامه استراتژیک منابع انسانی، بازطراحی و ارزشیابی مشاغل، اصلاح چارت سازمانی شعب و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز، اصلاح فرآیند مدیریت ارزیابی عملکرد، پیاده‌سازی برنامه مدیریت دانش، جایگزین کردن نرم‌افزارهای قدیمی با سیستم به‌روز مبتنی بر هوش مصنوعی و… از جمله برنامه‌های معاونت منابع انسانی برای سال ۱۴۰۴ است.

گفتنی است در این دوره کارگاه‌های آموزشی با موضوع تحلیل کاربردی قوانین مالیاتی حقوق و دستمزد، تحلیل کاربردی قوانین و مقررات تأمین اجتماعی، هویت نقش و خلق ارزش در منابع انسانی برای رؤسای دوایر منابع انسانی استان‌ها برگزار شد و همچنین در دو جلسه با موضوعات هم‌اندیشی و ارائه راهکارها در حوزه سرمایه انسانی و هماهنگی و رفع موانع عملیاتی در حوزه سرمایه انسانی، دغدغه‌های استان‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار