ولی داداشی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با صفحه اقتصاد تشریح کرد

تامین حق بیمه رانندگان از محل کرایه بار و مسافر

از آنجا که رانندگان کامیون، تپسی و اسنپ بدنبال داشتن بیمه تامین اجتماعی هستند، محل پرداخت حق بیمه جای سوال داشت، زیرا در گذشته دولت سهم حق بیمه رانندگان را می پرداخت که براساس برنامه هفتم توسعه، دولت دیگر موظف به پرداخت این حق بیمه ها نیست. در نتیجه مجلس طرحی ارایه کرد تا با افزودن ۲ونیم درصد به کرایه بار و مسافر، حق بیمه راننده از آن پرداخت شود.

تامین حق بیمه رانندگان از محل کرایه بار و مسافر
صفحه اقتصاد -

کورش شرفشاهی - ولی داداشی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با صفحه اقتصاد گفت: مدتهاست رانندگان کامیون، اسنپ و تپسی بدنبال بهره گیری از بیمه تامین اجتماعی هستند که متاسفانه محقق نمی شود و نارضایتی بسیاری را رقم زده است.

وی با اعلام اینکه بدنبال اعتراض های گسترده رانندگان، طرحی به کمیسیون عمران ارائه شد تا بیمه رانندگان به صورت مشارکتی پرداخت شود گفت: در ابتدا ۱۳ و نیم درصد حق بیمه را راننده و 13 و نیم درصد را دولت می پرداخت، اما بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، می‌بایست هزینه‌های بیمه از دوش دولت برداشته شود و کار به جایی برسد که تمام ۲۷ درصد را راننده بپردازد و دولت تعهدی نداشته باشد.

گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با ولی داداشی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس:

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در طرح پیشنهادی به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، برای برداشتن بار سنگین حق بیمه از دوش رانندگان، درصدی بر کرایه بار افزوده شد گفت: از آنجا که افزایش دو برابری بیمه رانندگان و پرداخت تمام 27 درصد از سوی رانندگان، با اعتراض رو به رو شد، پیشنهاد شد که درصد بسیار ناچیزی به کرایه ها بابت 13 و نیم درصد حق بیمه رانندگان اضافه شود و در حالی که این میزان جزیی فشاری به صاحبان بار نمی‌آورد، اما بار را از دوش رانندگان برمی‌داشت.

وی با اعلام اینکه این طرح به صورت مشترک در کمیسیون های اجتماعی و عمران مجلس شورای اسلامی پیگیری شد گفت: در این طرح صاحب بار به عنوان کارفرمای راننده محسوب شد و در نتیجه قانون حکم کرد که حق بیمه راننده از اضافه بار پرداخت شود که برای این مهم صندوقی تعریف شد تا راننده هر باری که می‌برد، درصدی از کرایه بار بابت حق بیمه به آن صندوق واریز شود.

داداشی با اعلام اینکه دو و نیم درصد ارزش کرایه بار بابت حق بیمه راننده به صندوق واریز می‌شود گفت: این مبلغ بابت ارزش بار نیست، چون در بسیاری از موارد ارزش بار رقم‌های بسیار سنگینی است، بلکه دو نیم درصد کرایه بار است که و این دو و نیم درصد از ارزش کرایه بار به صندوق واریز می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال کرایه باری که ۱۰ میلیون تومان است، دو و نیم درصد آن که معادل ۲۵۰ هزار تومان می‌شود که به عنوان حق بیمه راننده به صندوق تعریف شده واریز می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه سازمان تامین اجتماعی مکلف شده گزارش کرایه‌های واریز شده به این صندوق را به کمیسیون‌های عمران و اجتماعی مجلس ارائه دهد گفت: چنانچه میزان حق بیمه‌های برداشت شده از کرایه‌ها بیش از حق بیمه رانندگان باشد، درصد برداشت از کرایه، از دو و نیم درصد تا نیم درصد کاهش پیدا می‌کند که این عدد با توجه به حق بیمه‌ها و کرایه‌های راننده شناور است.

1987224

وی با اعلام اینکه اگر میزان حق بیمه‌های کسب شده از کرایه بار بالا باشد، در ماه‌های بعدی قابلیت استهلاک دارد گفت: به عبارت بهتر هر چقدر که از کرایه بار بیشتر از حق بیمه ها برداشت شده باشد، در ماه‌های بعدی به عنوان حق بیمه محاسبه می‌شود و صاحب بار از پرداخت حق بیمه‌ رانندگان معاف خواهد بود.

داداشی با اعلام اینکه اتحادیه کامیونداران و انجمن رانندگان اسنپ و تپسی صورتجلسه‌هایی با سازمان تامین اجتماعی امضا کرده بودند گفت: ابهاماتی در این صورت جلسه‌ها وجود داشت که در آستانه مدیریت و مرتفع شدن است، به همین دلیل کلیات این طرح تصویب شده و تصویب نهایی منوط به رفع این ابهامات است.

وی با تاکید بر اینکه باید صورتجلسه‌ها به قانون تبدیل شود گفت: اکنون منتظر هستیم تا بررسی‌ها در کمیسیون اجتماعی و عمران نهادینه شود و با طرح در صحن علنی به قانون تبدیل شود.

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس نظر مساعدی برای بیمه شدن رانندگان کامیون و رانندگان اسنپ و تپسی دارند گفت: گمان نمی رود تصویب این قانون مشکلی داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه رانندگان اسنپ و تپسی که بار ندارند، حق بیمه آنها چگونه تامین می شود گفت: رانندگان اسنپ و تپسی نیز حق بیمه هایشان را از کرایه مسافر دریافت می کنند که در مورد آنها بسیار ناچیز است. به عنوان مثال اگر کرایه مسافر 100 هزار تومان باشد، دو و نیم درصد آن 2500 تومان می شود که آن نیز در صندوقی واریز می شود تا صرف بیمه رانندگان اسنپ و تپسی شود و چنانچه اضافه شود، در این مورد نیز درصد شناور و قابل کاهش خواهد بود.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه