معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای کشور :
ریل های ذوب آهن کیفیت جهانی دارد و از ریل تولیدی کشورهای منطقه برتر است
عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای کشور سه شنبه ۷ اسفندماه با حضور در ذوب آهن اصفهان و در جریان بازدید هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از این مجتمع عظیم صنعتی گفت: چندین سال است که از ریلهای تولیدی ذوبآهن در پروژههای مختلف استفاده شده و از نظر کیفی و مشخصات فنی، هیچ مشکلی در این محصولات مشاهده نشده است. این ریلها از نمونههای تولیدی کشورهای منطقه بهتر هستند و توانستهاند نیاز کشور را در این بخش تأمین کنند. تاکنون بیش از ۸۰ هزار تن ریل ملی در پروژههای مختلف به کار گرفته شده و عملکرد مناسبی داشته است.

وی با اشاره به اهمیت خودکفایی کشور در تولید این محصول استراتژیک افزود: در منطقهای قرار داریم که بسیاری از کشورها توانایی تولید ریل را ندارند، اما ذوبآهن اصفهان توانسته این فناوری را بومیسازی کند و تولید ریل ملی را به مرحله اجرا برساند. این موفقیت نتیجه تلاشهای متخصصان داخلی و همکاری مستمر وزارت راه و شهرسازی با ذوبآهن است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای کشور همچنین با اشاره به تولید ریل زبانه سوزن در ذوبآهن اظهار داشت: پس از آغاز تولید ریل ملی، روند تولید این محصول نیز آغاز شد و هماکنون کشور را از واردات ریل زبانه سوزن بینیاز کرده است. در گذشته برای تأمین این نوع ریل محدودیت زیادی داشتیم و حتی در یک پروژه برای تامین یک ریل زبانه سوزن با مشکل مواجه شدیم، اما اکنون تولید آن در داخل کشور به میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ عدد در سال رسیده و این موضوع گام مهمی در توسعه زیرساختهای ریلی کشور محسوب میشود.
تا ۵ سال آینده به ۵۰۰ هزار تن ریل نیاز داریم که توسط ذوب آهن تامین می شود
وی در ادامه با اشاره به برنامههای توسعهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه حملونقل ریلی تأکید کرد: در چهار تا پنج سال آینده، احداث ۴۰۰۰ کیلومتر راهآهن در دستور کار قرار دارد که برای اجرای این پروژهها حدود ۵۰۰ هزار تن ریل مورد نیاز خواهد بود. در این راستا، قراردادهای متعددی با ذوبآهن اصفهان منعقد شده است که جدیدترین آنها قرارداد خرید ۳۰ هزار تن ریل است. همچنین برنامهریزی شده است که در قراردادهای آتی نیز از ظرفیت تولیدی این شرکت بهره گرفته شود.
خطیبی با اشاره به کیفیت بسیار مطلوب ریلهای تولیدی ذوبآهن تصریح کرد: در مواردی، برخی شبهاتی مطرح شد، اما در تمامی موارد، بررسیهای فنی نشان داده که مشکل از نحوه اجرا بوده و ارتباطی به کیفیت ریلهای تولیدی ذوبآهن نداشته است.
تولید ریل ملی یکی از مهمترین دستاوردهای صنعتی کشور در حوزه حملونقل
وی در پایان این بازدید، با قدردانی از تلاشهای مجموعه ذوبآهن در مسیر توسعه صنعت حملونقل ریلی کشور تأکید کرد: حفظ این دستاورد مهم و حمایت از تولید داخل، یک ضرورت است. شرکت ذوبآهن بهعنوان پشتوانهای قوی، در توسعه زیرساختهای حملونقل کشور نقش مهمی ایفا میکند و با ادامه این روند، میتوان نیازهای آینده کشور در این حوزه را بهطور کامل تأمین کرد.
در پایان این بازدید، معاون وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه ضمن تأکید بر تداوم همکاریهای استراتژیک میان ذوبآهن اصفهان و وزارت راه و شهرسازی، تولید ریل ملی را یکی از مهمترین دستاوردهای صنعتی کشور در حوزه حملونقل دانستند و بر ضرورت حمایت از توسعه این صنعت تأکید کردند.
نظر شما