گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد ؛
ترامپ ضربه نهایی به صنعت خودرو ایران را زد | به زودی شاهد فروپاشی خودروسازی ایران خواهیم بود
آیا خودروسازی ایران پس از فشارهای ترامپ میتواند نفس بکشد؟ به نظر میرسد بازگشت تحریمها و بحرانهای جهانی آینده خودروسازی کشور را در خطر بزرگی قرار داده است.

تحریمها و سیاستهای بینالمللی تأثیر زیادی بر صنعت خودروی ایران داشتهاند. با بازگشت تحریمهای ترامپ و افزایش تعرفههای خودرویی، وضعیت این صنعت در کشور ما در معرض تهدیدات جدیدی قرار گرفته است. در این مقاله، به بررسی تأثیر این تعرفهها بر زنجیره تأمین جهانی و صنعت خودروی ایران خواهیم پرداخت.
سرنوشت صنعت خودروی ایران در سایه تحریمها
صنعت خودروی ایران طی دو دهه گذشته همواره به دنبال جذب شرکای خارجی بوده است. استراتژیهایی که برای رشد و شکوفایی این صنعت تدوین شده، نشاندهنده ضرورت همکاری با برندهای معتبر جهانی است. این همکاریها بهویژه در زمینه انتقال فناوری، تأمین سرمایه، و تولید خودروهای باکیفیت و استاندارد بینالمللی ضروری به نظر میرسید.
با این حال، تحریمهای سختگیرانهای که ترامپ در دوران ریاستجمهوری خود علیه ایران اعمال کرد، وضعیت همکاریها با شرکای خارجی، بهویژه خودروسازان چینی، را با چالشهای زیادی مواجه کرده است.
چالشها و مشکلات صنعت خودروی ایران
بدون شک، صنعت خودروی ایران بهشدت وابسته به تکنولوژیهای روز جهانی است. این تکنولوژیها در طراحی، مهندسی، و تولید خودروهای جدید در اختیار خودروسازان بینالمللی قرار دارد. علاوه بر این، حضور شرکای خارجی میتواند به تأمین سرمایهگذاریهای لازم برای پروژههای توسعهای کمک کرده و خودروسازی کشور را به زنجیره جهانی متصل کند. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، اینگونه همکاریها موجب رشد صنعت خودرو و رقابتپذیری آنها در بازارهای جهانی شده است.
یکی از ویژگیهای مهم صنعت خودرویی کشورهای نیمهتوسعهیافته، توانایی آنها در بهرهبرداری از فناوریهای روز و همکاری با خودروسازان معتبر است که میتواند به تولید خودروهای باکیفیتتری منجر شود.
در مقابل، محرومیت از این همکاریها میتواند منجر به عقبماندگی صنعت خودروی ایران و توقف پروژههای توسعهای شود. بهویژه آنکه بدون انتقال فناوری، خودروسازان داخلی قادر به رقابت با سایر بازارهای جهانی نخواهند بود. این چالشها باعث شدهاند که کارشناسان بسیاری بر لزوم همکاری با خودروسازان جهانی تأکید کنند.
در حال حاضر، شرایط سیاسی و اقتصادی کشور باعث شده است که خودروسازان جهانی از همکاری با ایران عقبنشینی کنند و تنها شرکای چینی در این صنعت باقی بمانند.
اثرات بازگشت تحریمهای ترامپ بر صنعت خودرو
پس از بازگشت تحریمهای ترامپ، حتی حضور خودروسازان چینی که سالها بهعنوان تنها شریک خارجی صنعت خودروی ایران فعالیت میکردند، با تهدید و عدمقطعیت روبهرو شد. در حال حاضر، وضعیت بازار خودروی ایران بهشدت وابسته به تولیدات چینی است.
حضور خودروسازان فرانسوی که زمانی سهم بزرگی از بازار را در اختیار داشتند، بهشدت کاهش یافته است و از این رو، خودروسازی ایران بیش از پیش به محصولات چینی وابسته است.
در شرایط کنونی، این سؤال مطرح میشود که اگر فشار حداکثری ترامپ باعث شود خودروسازان چینی نیز ایران را ترک کنند، آیا جایگزینی برای همکاری با این کشور وجود خواهد داشت؟ پاسخ این سؤال بهطور کلی منفی است. بسیاری از خودروسازان در سایر کشورهای جهان به دلیل وابستگی به زنجیره تأمین جهانی و استفاده از تکنولوژیهای غربی، از همکاری با ایران امتناع میکنند.
قطع ارتباط خودروسازان چینی و چالشهای جدید برای ایران
با افزایش تحریمها، خودروسازان چینی ممکن است بهطور کامل از ایران خارج شوند. این موضوع میتواند تبعات جدی برای خودروسازی ایران داشته باشد. در حال حاضر، تنها دو شرکت بزرگ خودروسازی در ایران یعنی ایرانخودرو و سایپا، با حضور خودروسازان چینی در این صنعت، به فعالیت خود ادامه میدهند. اگر تحریمهای جدید ترامپ باعث خروج خودروسازان چینی شود، تولیدات این شرکتها به حداقل خواهد رسید و تأمین قطعات و مواد اولیه بهطور جدی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو، به این نکته اشاره میکند که تنها کشورهایی که در این مدت توانستهاند تحریمها را دور بزنند، کشور چین بوده است. به دلیل عدم حضور خودروسازان دیگر در بازار ایران و بهویژه در دوران فشار تحریمها، چینیها تنها شرکای خودروسازی ایران هستند که توانستهاند با موفقیت در بازار حضور داشته باشند.
تحریمهای اقتصادی و اثرات غیرمستقیم آن بر ایران
البته تأثیرات تحریمها و سیاستهای ترامپ فقط به اینجا محدود نمیشود. افزایش تعرفههای ۲۵ درصدی برای خودروهای وارداتی، بهویژه از کشورهای چین، میتواند بر زنجیره تأمین جهانی تأثیر بگذارد. خودروسازان چینی بهویژه به دلیل رقابت با خودروهای آمریکایی ممکن است مجبور شوند بازارهای جدیدی را برای جبران کاهش فروش در آمریکا هدف قرار دهند. این میتواند به نفع خودروسازی ایران باشد و باعث ورود بیشتر خودروهای چینی به کشور و افزایش همکاریهای صنعتی میان ایران و چین شود.
تأثیر تعرفههای ترامپ بر بازار خودروی ایران
اگر تعرفههای ترامپ باعث کاهش صادرات خودروهای چینی به آمریکا شود، ممکن است خودروسازان چینی بیشتر به بازارهای خاورمیانه و ایران تمرکز کنند. این تغییر در استراتژیهای تجاری خودروسازان چینی میتواند منجر به افزایش حضور خودروهای چینی در ایران شود.
از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند که افزایش قیمت مواد اولیه، مانند فولاد و آلومینیوم، میتواند هزینه تولید در ایران را افزایش دهد و این موضوع بهطور مستقیم بر قیمت خودرو در کشور تأثیر خواهد گذاشت.
بهطور کلی، با توجه به شرایط فعلی و فشارهای جهانی، صنعت خودروی ایران در آینده نزدیک با چالشهای زیادی روبهرو خواهد شد.
اگر چین نیز بازار ایران را ترک کند، کشور هیچ جایگزینی برای همکاری با خودروسازان خارجی نخواهد داشت. این وضعیت میتواند منجر به کاهش تولید، افزایش قیمت خودرو، و کاهش دسترسی متقاضیان به خودرو شود.
مخاطبین عزیز، نظر شما در مورد چالشها و تهدیدهایی که صنعت خودروی ایران با آنها روبهرو است چیست؟ آیا فکر میکنید که ایران بتواند شرکای جدیدی برای توسعه صنعت خودروی خود پیدا کند یا اینکه تنها چینیها میتوانند بهعنوان شریک قابلاعتماد باقی بمانند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به بخش خودرو در صفحه اقتصاد مراجعه کنید.
نظر شما