علت تکانهای هواپیما چیست و در این موقعیت چه کنیم؟
تکانهای هواپیما برای بسیاری از مسافران تجربهای نگرانکننده است. این لرزشها میتوانند بهویژه در زمان برخاستن یا فرود، باعث استرس و اضطراب شوند. اما باید گفت این تکانها معمولاً طبیعی هستند و خطر جدی برای مسافران ایجاد نمیکنند.

تکانهای هواپیما برای بسیاری از مسافران تجربهای نگرانکننده است. این لرزشها میتوانند بهویژه در زمان برخاستن یا فرود، باعث استرس و اضطراب شوند. اما باید گفت این تکانها معمولاً طبیعی هستند و خطر جدی برای مسافران ایجاد نمیکنند.
در این مقاله، دلایل مختلف تکانهای هواپیما و راههای مقابله با آنها بررسی میشود.
تکانهای هواپیما چگونه ایجاد میشوند؟
اغلب تکانهای هواپیما ناشی از تغییرات ناگهانی در جریانهای هوای اطراف هواپیما هستند. این تغییرات بهطور غیرمنتظرهای رخ میدهند و باعث میشوند هواپیما کمی تکان بخورد. تکانها اغلب در ۳ دسته اصلی قرار میگیرند:
- تکانهای ناشی از بادهای همرفتی: این نوع تکانها زمانی اتفاق میافتند که هوای گرم از سطح زمین بالا میرود و با هوای سرد برخورد میکند، این امر باعث نوسانات در حرکت هواپیما میشود.
- تکانهای ناشی از جت استریمها: جت استریمها جریانهای قوی و سریع در ارتفاعات بالاتر هستند که میتوانند باعث لرزش هواپیما شوند.
- تکانهای ناشی از عوامل کوهستانی: وقتی جریان هوا از روی رشتهکوهها عبور میکند، میتواند نوساناتی را در مسیر پرواز ایجاد کند.
عوامل فنی مؤثر در تکانهای هواپیما
در حین پرواز، چندین عامل فنی میتواند در شدت تکانهای هواپیما تأثیرگذار باشند:
- اندازه هواپیما: هواپیماهای بزرگتر به دلیل طراحی خاص و وزن بالای خود اغلب کمتر تکان میخورند. این هواپیماها بهویژه در هنگام برخاستن و فرود، نوسانات هوایی کمتری دارند.
- موتورها و طراحی بالها: هواپیماهای بزرگتر با داشتن طراحیهای خاص بالها و موتورهای بیشتر، نوسانات را بهتر کنترل میکنند و تکانها کمتر محسوس هستند.
- چرخها و تایرها: تایرهای بزرگتر در هواپیماهای بزرگ میتوانند باعث ثبات بیشتری شوند و از شدت تکانها بکاهند.
روشهای مقابله با تکانهای هواپیما
اگرچه نمیتوان بهطور کامل از تکانها جلوگیری کرد، اما راهکارهای مختلفی وجود دارد که خلبانان و شرکتهای هواپیمایی برای کاهش آثار ناشی از تکانها استفاده میکنند:
- کاهش سرعت: وقتی شدت تکانها زیاد میشود، خلبانها سرعت هواپیما را کاهش میدهند تا شدت لرزشها کاهش یابد. این روش مشابه کاهش سرعت، هنگام عبور از دستانداز در جاده است.
- استفاده از فناوری پیشرفته: سیستمهای لیزری و راداری پیشرفته به خلبانان کمک میکنند تا مناطق پر از تلاطم هوایی را شناسایی کنند و از آنها دور شوند.
- آموزشهای مستمر خلبانان: خلبانان بهطور مداوم تحت آموزشهای تخصصی قرار دارند تا بهترین روشها برای مقابله با تکانها را یاد بگیرند و از خطرهای احتمالی پیشگیری کنند.
آیا تکانهای هواپیما خطرناک هستند؟
در بیشتر موارد، تکانهای هواپیما در ایمنی پرواز، تهدیدی ایجاد نمیکنند. برخلاف تصور عمومی، لرزشها اغلب آنقدر شدید نیستند که باعث خطر برای مسافران شوند. در حقیقت، تکانهای هواپیما مشابه دستاندازهای جادهای هستند که رانندگان آنها را بهطور معمول تجربه میکنند.
با وجود این، اگر کمربند ایمنی بسته نشود، ممکن است تکانها باعث آسیبهای جزئی شوند. بنابراین، همیشه توصیه میشود کمربند ایمنی خود را ببندید.
برای پروازی ایمن و بیدغدغه هم میتوانید بلیط هواپیما خود را از نوین تراول؛ سایت خرید بلیط هواپیما خریداری کنید و سفری راحت و بهیادماندنی داشته باشید.
تکانها در انواع مختلف هواپیماها
- هواپیماهای بزرگتر: این هواپیماها بهدلیل ویژگیهای خاص خود، ازجمله وزن بیشتر و تعداد موتورهای بیشتر، اغلب تکانهای کمتری تجربه میکنند و نوسانات در پرواز این هواپیماها کمتر محسوس هستند.
- هواپیماهای کوچکتر: این هواپیماها بهدلیل سبکتر بودن و تعداد موتورهای کمتر، بیشتر تحت تأثیر تکانهای هوایی قرار میگیرند و درکل، نوسانات بیشتری را تجربه میکنند.
کلام پایانی
تکانهای هواپیما پدیدهای کاملاً طبیعی هستند که از تغییرات جوی و حرکت هوای اطراف هواپیما ناشی میشوند. اگرچه این تکانها میتوانند برای مسافران ناخوشایند باشند، اما اغلب تهدیدی برای ایمنی پرواز ایجاد نمیکنند. آگاهی از علل این تکانها و شیوههای مقابله با آنها میتواند به مسافران کمک کند تا تجربهای راحتتر و بدون استرس از سفر هوایی داشته باشند.
درنهایت، میتوان گفت تکانهای هواپیما مشابه دستاندازهای جادهای هستند. همانطور که رانندگان بهراحتی از دستاندازها عبور میکنند، خلبانها هم آموزش دیدهاند تا بهترین شیوهها برای مقابله با تکانها را بهکار بگیرند.
نظر شما