صفحه اقتصاد گزارش می دهد ؛
بمب خبری در بازار خودرو | رشد نجومی قیمت ها به خودروهای وارداتی رسید
بازار خودرو در ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد؛ درحالیکه وعدههای واردات عملی نشده و قیمت خودروها سر به فلک کشیده است این بار خودروهای وارداتی هم وارد این رشد شده است.
روند قیمتگذاری خودرو در ایران طی سالهای اخیر به یکی از چالشهای اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است. آمارها نشان میدهند که قیمت خودروهای وارداتی، مونتاژی و تولیدی داخلی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش یافته است.
این روند افزایشی بهطور مستقیم تحت تأثیر سیاستهای واردات، تولید، و وضعیت ارزی کشور بوده است. اما آیا تلاشهای قانونگذاران برای کنترل این بازار کافی بوده است؟
افزایش قیمت خودرو؛ از کالای مصرفی تا سرمایهای
در سالهای اخیر، خودرو در ایران از یک کالای مصرفی به کالایی سرمایهای تبدیل شده است. این تغییر نگاه، عامل اصلی افزایش بیسابقه قیمتها در بازار خودرو بوده است.
بسیاری از مردم بهدلیل کاهش ارزش پول ملی و تورم، به خرید خودرو بهعنوان یک روش حفظ سرمایه روی آوردهاند. اما این وضعیت چه پیامدهایی به همراه داشته است؟
بهمنظور کاهش نگاه سرمایهای به خودرو، کارشناسان اقتصادی پیشنهادهایی ارائه دادهاند، از جمله:
-ایجاد طرحهای سرمایهگذاری مولد برای حفظ ارزش پسانداز خانوار.
-افزایش عرضه خودرو در بازار.
-وضع مالیات بر خرید خودروهای غیرمصرفی و سرمایهای.
اما در عمل، این راهکارها چقدر اجرایی شدهاند؟ آیا قانونگذاریها توانستهاند تأثیری بر این بازار آشفته داشته باشند؟
تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو؛ آیا راهحل نجاتبخش است؟
یکی از اقدامات مهم در حوزه ساماندهی بازار خودرو، تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو در تاریخ ۲۶ آبان ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی بود. این قانون با هدف تنظیم بازار و افزایش رقابتپذیری صنعت خودرو طراحی شد. در این قانون، واردات خودروهای نو و کارکرده، کاهش مصرف سوخت، تولید خودروهای باکیفیت، و ارتقای داخلیسازی محصولات تولیدی مورد توجه قرار گرفت.
اما تصویب قانون بهتنهایی کافی نبود. موانع مختلفی، از جمله محدودیتهای ارزی و استانداردهای سختگیرانه واردات خودرو، باعث شد که اجرای این قانون بهکندی پیش رود.
آمار واردات خودرو در سالهای اخیر
طبق آمارهای گمرک ایران، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۲۱۸ میلیون دلار وارد کشور شده است. میانگین قیمت هر خودروی وارداتی در این سال حدود ۱۹۶ هزار دلار بوده است.
در هشت ماه نخست سال جاری نیز ۲۹ هزار و ۴۱۸ دستگاه خودروی سواری نو از گمرکات کشور ترخیص شده که ارزش آن ۶۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده است.
با این حال، میزان واردات خودرو همچنان فاصله زیادی با اهداف اولیه دارد. سخنگوی وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشبینی کرده بود که تا پایان سال ۱۴۰۲ باید ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود؛ اما این هدف محقق نشده است.
عملکرد خودروسازان داخلی؛ افت تولید و فروش
علاوه بر مشکلات واردات، عملکرد خودروسازان داخلی نیز بر بازار خودرو تأثیر زیادی داشته است. بررسی صورتهای مالی ایرانخودرو و سایپا در هشتماهه نخست امسال نشان میدهد که تولید و فروش خودرو در این مدت کاهش یافته است.
آمار تولید و فروش ایرانخودرو
-تولید: ۳۲۷ هزار و ۴۵ دستگاه
-فروش: ۳۲۴ هزار و ۴۷۷ دستگاه
-تجاریسازی نشده: ۸ هزار و ۹۷۷ دستگاه
این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۶ درصدی را نشان میدهد.
آمار تولید و فروش سایپا
-تولید: ۱۷۹ هزار و ۴۴۵ دستگاه
-فروش: ۱۶۸ هزار و ۸۱۶ دستگاه
این آمار نیز کاهش ۱۶ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان میدهد.
مقایسه قیمت خودروها؛ افزایش بیش از ۱۰۰۰ درصدی در ۷ سال
براساس گزارشی از مرکز پژوهشهای مجلس، مقایسه قیمت خودروهای وارداتی، مونتاژی و تولیدی در بازه زمانی شهریور ۱۳۹۶ تا مرداد ۱۴۰۳، رشد چشمگیری را نشان میدهد.
تغییرات قیمت خودروهای وارداتی
مدل خودرو | قیمت در شهریور ۱۳۹۶ (میلیون تومان) | قیمت در مرداد ۱۴۰۳ | درصد رشد |
---|---|---|---|
هیوندای توسان | ۱۶۲ |
۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان |
۲۶۴۶ |
تغییرات قیمت خودروهای مونتاژی
مدل خودرو | قیمت در شهریور ۱۳۹۶ (میلیون تومان) | قیمت در مرداد ۱۴۰۳ (میلیارد تومان) | درصد رشد |
---|---|---|---|
جک اس ۵ اتوماتیک | ۹۵ |
۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان |
۱۶۸۹ |
تغییرات قیمت خودروهای تولیدی
مدل خودرو | قیمت در شهریور ۱۳۹۶ (میلیون تومان) | قیمت در مرداد ۱۴۰۳ (میلیون تومان) | درصد رشد |
---|---|---|---|
پژو ۲۰۷ دندهای | ۴۵ |
۷۴۰ |
۱۵۴۴ |
این آمار نشاندهنده رشد بیسابقه قیمت خودروها در مدت ۷ سال است که دلایل آن را میتوان در نوسانات ارزی، کاهش تولید، و ضعف در واردات خودرو جستجو کرد.
چشمانداز آینده بازار خودرو
با توجه به وضعیت فعلی، چشمانداز بازار خودرو همچنان مبهم است. هرچند قانونگذار تلاش کرده است با ابزارهایی همچون واردات خودرو و کاهش نگاه سرمایهای به این بازار، ثبات را به بازار برگرداند، اما مشکلات ساختاری و اقتصادی همچنان پابرجاست.
بازار خودرو یکی از موضوعات داغ و پرمخاطب است. در ادامه به چند پرسش پرتکرار و پاسخهای کوتاه درباره این موضوع میپردازیم:
چرا قیمت خودرو در ایران افزایش یافته است؟
بهدلیل تبدیل خودرو به کالای سرمایهای و نوسانات ارزی.
آیا واردات خودرو توانسته است بازار را کنترل کند؟
خیر، میزان واردات بسیار پایین بوده است.
چند دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ وارد شده است؟
۱۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه.
آیا تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است؟
خیر، تولید کاهش یافته است.
قانون ساماندهی صنعت خودرو چه هدفی دارد؟
افزایش رقابتپذیری و تنظیم بازار خودرو.
میانگین قیمت خودروهای وارداتی چقدر است؟
حدود ۱۹۶ هزار دلار.
چرا سایپا و ایرانخودرو تولید خود را کاهش دادهاند؟
بهدلیل مشکلات اقتصادی و کاهش تقاضا.
آیا مالیات بر خودروهای غیرمصرفی اعمال شده است؟
خیر، هنوز اجرایی نشده است.
چرا نگاه سرمایهای به خودرو در ایران افزایش یافته است؟
بهدلیل کاهش ارزش پول ملی و تورم.
چرا واردات خودروهای کارکرده مجاز شد؟
برای افزایش عرضه و تنظیم بازار.
چرا قیمت خودروهای مونتاژی رشد بیشتری داشته است؟
بهدلیل وابستگی به قطعات وارداتی.
چه راهکاری برای کاهش قیمت خودرو پیشنهاد شده است؟
افزایش عرضه و کاهش نگاه سرمایهای.
آیا قیمت دلار بر بازار خودرو تأثیر دارد؟
بله، بهصورت مستقیم.
قیمت هیوندای توسان در سال ۱۳۹۶ چقدر بود؟
۱۶۲ میلیون تومان.
قیمت پژو ۲۰۷ دندهای در مرداد ۱۴۰۳ چقدر است؟
۷۴۰ میلیون تومان.
از شما دعوت میکنیم برای آگاهی بیشتر درباره بازار خودرو و تحلیلهای اقتصادی، به بخش "خودرو"در صفحه اقتصاد مراجعه کنید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
نظر شما