مقایسه نیسان سیلفی هیبریدی و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن؛ سدان بنزینی در برابر سدان هیبریدی

نیسان سیلفی هیبریدی و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن، دو سدان وارداتی با مشخصات متفاوت، در این بررسی به مقایسه دقیق‌تری پرداخته‌ایم.

مقایسه نیسان سیلفی هیبریدی و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن؛ سدان بنزینی در برابر سدان هیبریدی
صفحه اقتصاد -

نیسان سیلفی و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن دو سدان وارداتی هستند که یکی از آنها هیبریدی بوده و دیگری بنزینی. در این مطلب به مقایسه آنها می پردازیم.

سدان‌های جمع‌وجور در بازار جهانی بسیار پرطرفدار و خوش‌نام هستند. نیسان سیلفی و مزدا ۳ نیز در همین دسته قرار می‌گیرند. خوشبختانه جدیدترین نسل این خودروها بالاخره به ایران آمده و حالا در دور جدید واردات برای مشتریان قابل خرید شده است. در ادامه به مقایسه نیسان سیلفی هیبریدی با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن می‌پردازیم تا نقاط ضعف و قوت این دو سدان ژاپنی برای مشتریان بیشتر مشخص شود.

درباره نیسان سیلفی و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

نیسان سیلفی یک سدان جمع‌وجور است که نخستین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان جانشین مدل پولسار در محصولات گروه خودروسازی نیسان ژاپن معرفی شد. تاکنون چهار نسل از آن به بازار آمده که آخرین مدل آن در سال ۲۰۱۹ عرضه شده و حالا از طریق شرکت‌های مختلفی از جمله آمیتیس خودرو به بازار ایران راه یافته است. نیسان سیلفی وارداتی شرکت آمیتیس از لحاظ آپشن نسبت به نسخه مکس ادیشن در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد و اصطلاحاً “لو آپشن” محسوب می‌شود.

طراحی مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

طراحی نیسان سیلفی هیبریدی

اما مزدا ۳ نیز یکی دیگر از خودروهای خوش‌نام در بازار ایران است که نسل اول و دوم آن بسیار مورد استقبال علاقه‌مندان در بازار ایران قرار گرفت. این خودرو نخستین بار در سال ۲۰۰۶ معرفی شد و حدود دو سال بعد نسل دوم آن به بازار آمد. این خودرو در بازار ایران با نام مزدا ۳ نیو شناخته می‌شد و تا چند سال پیش توسط گروه بهمن به‌صورت مونتاژی در بازار به فروش می‌رسید. ممنوعیت واردات سبب شد تا نسخه‌های جدیدتر این خودرو به ایران نیایند تا اینکه بالاخره در سال ۱۴۰۳ شاهد حضور چهارمین نسل مزدا ۳ در نسخه پریمیوم ادیشن در بازار ایران هستیم که آفتاب خودرو واردات آن را بر عهده دارد.

مقایسه طراحی بدنه

انصافاً از لحاظ طراحی بدنه، هر دو خودرو از امتیاز بالایی برخوردارند. این دو سدان نه‌چندان گران‌قیمت در بازارهای خارجی، خطوط طراحی جذاب و فیس تهاجمی دارند که باعث می‌شود برای مشتریان ایرانی جذاب و گیرا جلوه کنند. در این بین، شاید حالت بدنه نیسان سیلفی کمی اسپرت‌تر به نظر برسد؛ چراکه از خطوط صاف و مستقیم و زوایای شکسته بیشتری سود می‌برد.

مقایسه بدنه نیسان سیلفی هیبریدی و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

در سوی دیگر، انحناهای بدنه مزدا ۳ کمی اغواگرانه‌تر به نظر می‌رسند و می‌توان گفت که طراحی ظریف‌تری دارد.

به‌طور کلی نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که کدام خودرو جذابیت بیشتری دارد و این به سلیقه مشتری برمی‌گردد که استایل کمی اسپرت و خشن‌تر نیسان سیلفی با چهره فیس‌لیفت شده را بپسندد یا به سراغ مزدا ۳ با طراحی ظریف‌تر و انحناهای بیشتر برود.

مقایسه طراحی نیسان سیلفی هیبریدی و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

مقایسه مشخصات فنی نیسان سیلفی و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

از لحاظ مشخصات فنی با دو خودرو کاملاً متفاوت روبه‌رو هستیم؛ چراکه نیسان سیلفی با قوای فنی هیبریدی به ایران آمده که در اصل می‌توان آن را یک ماشین برقی با موتور بنزینی سه‌سیلندر ۱.۲ لیتری جهت شارژ باتری‌های آن دانست. به هر ترتیب، قدرتی که موتور برقی این خودرو به چرخ‌های جلو ارسال می‌کند و برای ما اهمیت دارد، معادل ۱۳۴ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور است که به‌صورت لحظه‌ای به چرخ‌ها منتقل می‌شود و حس و حال یک خودرو برقی را به ما میدهد.

 

مقایسه فنی نیسان سیلفی هیبریدی و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

اما مزدا ۳ پریمیوم ادیشن با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر به قدرت ۱۵۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۰۲ نیوتن‌متر به کشورمان آمده و احتمالاً از این جهت محبوبیت بیشتری بین مشتریان سنتی پیدا خواهد کرد؛ چراکه پیچیدگی فنی قوای محرکه برقی هیبریدی می‌تواند بسیاری از مشتریان را نسبت به خرید نیسان سیلفی تا حدودی مردد کند. نیسان سیلفی هیبریدی مطابق با رسم امروزی اکثر خودروهای برقی دارای گیربکس تک‌سرعته است؛ اما مزدا ۳ با یک جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتیک معمولی وارد میدان شده است.

مشخصات فنی مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

از لحاظ شتاب و چابکی نیز مزدا ۳ عملکرد بهتری دارد؛ چراکه شتاب صفر تا صد این خودرو معادل ۸.۵ ثانیه است، اما نیسان سیلفی هیبریدی به ۹.۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

خودرو نیسان سیلفی هیبرید مزدا ۳ پریمیوم ادیشن
موتور ۳سیلندر- ۱۲سوپاپ – اتمسفریک + موتور برقی بنزینی- ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی
حجم موتور ۱.۲ لیتر ۲ لیتر
توان خروجی ۱۳۴ اسب بخار – ۳۰۰ نیوتن متر ۱۵۵ اسب بخار – ۲۰۲ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
شتاب ۰-۱۰۰ ۹.۵ ثانیه ۸.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۴.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر ۶.۱  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۱۷۵ کیلومتربرساعت ۲۱۶ کیلومتربرساعت
وزن ۱۴۸۰ کیلوگرم ۱۴۳۴ کیلوگرم
حجم باک ۴۱ لیتر ۵۱ لیتر
ابعاد بدنه ۱۴۴۵-۱۸۱۵-۴۶۴۹ میلیمتر ۱۴۴۰-۱۷۹۵-۴۶۶۰ میلیمتر
فاصله محوری ۲۷۱۲ میلیمتر ۲۷۲۵ میلیمتر
حجم صندوق ۵۶۰ لیتر ۴۵۰ لیتر

قاعدتاً خودروهای هیبریدی برای کاهش مصرف سوخت به میدان آمده‌اند و در اینجا نیز امتیاز پایین بودن مصرف سوخت به نیسان سیلفی می‌رسد؛ چراکه میانگین مصرف بنزین نیسان سیلفی هیبریدی معادل ۴.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است، اما این رقم برای مزدا ۳ به ۶.۱ لیتر افزایش پیدا می‌کند. ضمناً سیستم تعلیق هر دو خودرو از نوع مشابه مستقل مک‌فرسون در جلو و تورشن بیم یا محور پیچشی برای قسمت عقب است که قاعدتاً هندلینگ متوسط به همراه کیفیت سواری نه‌چندان نرم را برای سرنشینان ردیف عقب به همراه می‌آورد.

مقایسه کابین و میزان فضای داخلی

اگر به دنبال طراحی داخلی خاص، متفاوت و کاملاً خوش‌پرستیژ هستید، احتمالاً مزدا ۳ آن چیزی است که می‌تواند توقع شما را برآورده کند. طراحی داخلی این خودرو شبیه هیچ چیز دیگری نیست و طبق یک الگوی خاص برای محصولات مزدا ساخته شده است. انحناهای به‌کار رفته در طراحی داشبورد، کلاستر آنالوگ، غربیلک فرمان خوش‌دست و کیفیت ساخت بالا به همراه متریال مرغوب، از ویژگی‌های مثبت این کابین به حساب می‌آید و اگر سلیقه شما با آن جور باشد، اصطلاحاً اصل جنس است.

مقایسه کابین نیسان سیلفی هیبریدی و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

اما طراحی داشبورد نیسان سیلفی مکس ادیشن آشنا به نظر می‌رسد و المان‌هایی از خودروهای اروپایی نظیر محصولات ب ام‌ و و مرسدس بنز در ساختار طراحی این داشبورد مشاهده می‌شود. این سبک طراحی نیز در نوع خود زیبا و مناسب احساس می‌شود و می‌تواند با سلیقه بسیاری از مشتریان همخوانی پیدا کند.

مقایسه طراحی داخلی نیسان سیلفی و مزدا ۳

از لحاظ میزان فضای داخل کابین باید گفت که اوضاع نسبتاً مناسب است و هر دو خودرو فضای طولی کافی به دلیل فاصله محوری نسبتاً بزرگ خود برای پاها و زانوهای سرنشینان ردیف اول و دوم فراهم می‌کنند. در این بین، شاید صندلی‌های ردیف دوم مزدا ۳ نسبت به نیسان سیلفی هیبریدی کمی تنگ‌تر احساس شود، اما مشکل چندان آزاردهنده‌ای در این میان وجود ندارد. همچنین از لحاظ گنجایش صندوق عقب وضعیت کاملاً به نفع نیسان سیلفی است؛ چراکه حجم صندوق عقب نیسان سیلفی معادل ۵۴۶ لیتر است، اما صندوق مزدا ۳ پریمیوم ادیشن حدود ۴۵۰ لیتر گنجایش دارد.

مقایسه امکانات و تجهیزات نیسان سیلفی و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

همان‌طور که اشاره کردیم، نیسان سیلفی هیبریدی وارداتی آمیتیس خودرو از لحاظ آپشن در سطح پایینی قرار دارد و تنها امکانات پایه‌ای را در اختیار کاربران خود می‌گذارد. اما مزدا ۳ پریمیوم ادیشن امکانات متنوع‌تری داشته و از لحاظ بهره‌مندی از تجهیزات راداری و کمک راننده نسبت به نیسان سیلفی هیبریدی آمیتیس خودرو کاملاً برتر ظاهر شده است.
لیست امکانات مزدا ۳ پریمیوم ادیشن به شرح زیر است:
هفت کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، رادار خط‌خوان، اخطار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، فناوری LED چراغ‌ها، صندلی برقی راننده، حافظه صندلی راننده، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل تطبیقی، سنسور نور، سنسور باران، نور بالای اتوماتیک، نمایشگر لمسی، رانندگی بین خطوط، رادار تابلوخوان، ترمز پارک برقی، اتوهلد، پدل شیفتر پشت فرمان، استارت دکمه‌ای، سانروف برقی، تهویه اتوماتیک دوکاناله، اپل کارپلی، اندروید اتو، دوربین عقب، روکش صندلی چرمی و… .

مقایسه امکانات نیسان سیلفی هیبریدی و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

اما نیسان سیلفی وارداتی آمیتیس خودرو امکانات کمتری دارد که موارد زیر را در بر می‌گیرد:
شش کیسه هوا، کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی چرم، نورپردازی کابین، استارت دکمه‌ای، سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، کلاستر دیجیتال و آنالوگ، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، تهویه اتوماتیک دوکاناله، تظیم برقی صندلی راننده، ترمز پارک برقی و اتوهلد، دوربین ثبت وقایع و دوربین عقب، شارژر بی‌سیم و… .

مقایسه نیسان سیلفی و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

خودرو نیسان سیلفی هیبرید (وارداتی آمیتیس) مزدا ۳ پریمیوم ادیشن
کروز کنترل ندارد دارد (تطبیقی)
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
رادار خط خوان ندارد دارد
سیستم کمکی رانندگی بین خطوط ندارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
نوربالا اتوماتیک ندارد دارد
سنسور باد تایرها دارد دارد
ترمز پارک برقی و اتوهلد دارد دارد
ترمز اضطراری اتوماتیک ندارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد ندارد
کیسه هوا دارد (۶ عدد) دارد (۷ عدد)
تهویه اتوماتیک دارد دارد
تنظیم برقی صندلی راننده دارد دارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو ندارد ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد ندارد
گرمکن صندلی جلو ندارد ندارد
شارژر وایرلس دارد دارد
دنده پشت فرمان ندارد دارد
اتوپارک ندارد ندارد
آینه‌های تاشو برقی ندارد دارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبی دارد دارد
سانروف دارد دارد
سقف پانوراما ندارد ندارد

نتیجه‌گیری: نیسان سیلفی هیبریدی ارزنده‌تر است یا مزدا ۳ پریمیوم ادیشن؟

با توجه به نکات مطرح‌شده در این مطلب، به نظر می‌رسد هر خودرو طرفداران خاص خود را داشته باشد. اگر هوادار خودروی برقی هیبریدی با مصرف کمتر هستید که احتمالاً از لحاظ استهلاک فنی پیشرانه نیز شما را با دردسرهای کمتری روبه‌رو می‌کند، صندوق عقب بزرگ‌تری به شما ارائه می‌دهد و طراحی داخلی متعادل‌تری دارد، نیسان سیلفی هیبریدی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

نیسان سیلفی هیبریدی

اما از طرف دیگر، مزدا ۳ پریمیوم ادیشن قوای محرکه سنتی تنفس طبیعی خود را حفظ کرده و احتمالاً از لحاظ فرایند تعمیرات و تأمین قطعات دغدغه کمتری برای مالک خود به دنبال می‌آورد. این خودرو امکانات متنوع، شتاب بالاتر، طراحی داخلی خاص‌تر و احتمالاً شرایط بازار پررونق‌تری را برای خود دست‌وپا می‌کند و از این جهات نسبت به نیسان سیلفی هیبرید برتری خواهد داشت. بنابراین، اگر به دنبال یک سدان جمع‌وجور پرطرفدار هستید که بتوانید آن را سریع‌تر نیز در بازار بفروشید، احتمالاً مزدا ۳ پریمیوم ادیشن انتخاب بهتری برای شما باشد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد