مقایسه چری تیگو ۵ با هایما S۵؛ کدام کراساوور برتر است؟
با توجه به محبوبیت کراساوورهای سایز کوچک، در این خبر چری تیگو ۵ و هایما S۵ را مقایسه کرده و به نقاط قوت و ضعف هر یک خواهیم پرداخت.
بازار کراساوورهای سایز کوچک در جهان و ایران در اوج محبوبیت است. در این مقاله به مقایسه چری تیگو ۵ و هایما S۵ پرداخته و ویژگیهای هر یک را بررسی میکنیم.
بازار کراساوورهای سایز کوچک (کامپکت) نه فقط در ایران، بلکه در بیشتر نقاط جهان با فاصله بسیار کم از کلاس کراساوورهای سایز متوسط، در اوج محبوبیت قرار دارد. صنعت خودروسازی ایران با غرق شدن در سیاستهای خودروسازی کشور چین و خروج خودروسازان اروپایی و آسیایی از بازار کشور بر اثر تحریمها، خیلی زود به طیف قابل توجهی از انواع کراساوورهای کوچک درونشهری بازار چین دست یافت که بر پلتفرم خودروهای سواری سایز کوچک توسعه یافته بودند.
هایما S۵ از ایران خودرو و چری تیگو ۵ از مدیران خودرو، دو کراساوور سایز کوچک محبوب ایران هستند که استقبال نسبتا گرمی را در سالهای عرضه به بازار تجربه کردند. با وجود شباهت کلاس، اختلافات میان نسخههای مختلف این دو خودرو از یکدیگر بسیار زیاد است. مقایسه تیگو 5 با هایما اس 5 مشخص میکند کدام یک از این ماشینها ارزش خرید بیشتری دارد.
مشخصات فنی
هایما S5 ایران خودرو نسل اول S5 از برند هایما چین که از سال ۱۳۹۶ در بازار کشور حضور دارد. این خودرو اگرچه در سال ۱۴۰۰ دستخوش فیس لیفت جزئی و تغییرات فنی قابل توجه شد، اما هرگز در نسخه نسل دوم به بازار ایران راه نیافت. هایما اس 5 از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو بهره میگیرد که در مدلهای ۱۴۰۰ به قبل (پیش از فیس لیفت) به گیربکس ضریب متغیر اتوماتیک (CVT) مجهز بود. خوشبختانه پس از فیس لیفت، یکی از مهمترین بهبودهای انجامشده در این خودرو مونتاژی، جایگزینی گیربکس نهچندان دلچسب CVT به نمونه ۶ سرعت AT بود که نهتنها لذت سواری با این خودرو را بهبود بخشید، بلکه از دیدگاه دوام چند سر و گردن بالاتر از نسخه CVT قرار گرفت.
تیگو 5 با تاریخ عرضه در سال ۱۳۹۵، تقریبا یک سال زودتر از S5 به بازار کشور راه یافت. این خودرو نیز دو بار دستخوش تغییرات جزئی ظاهری و یک بار با تغییرات فاحش فنی مواجه شد که همگی در راستای بهبود کیفیت سواری و قوای فنی انجام گرفت. نسخههای ابتدایی پیش از سال ۱۴۰۰ به پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر مجهز بودند. پس از سال ۱۴۰۰، تیگو ۵ با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو و گیربکس CVT بهبودیافته (مجموعه فنی بهکاررفته در تیگو 7 نسل اول) به بازار عرضه شد که با کد تیپ TE شناخته میشود. این تغییر فنی بارز، مهمترین تغییر انجام شده در خانواده نسبتا گسترده تیگو ۵ است.
اگرچه گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر CVT از دیدگاه بهبود مصرف سوخت و رانندگی روزمره عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسخه AT دارد، اما این گیربکس هیچگاه از سوی مشتریان ایرانی مورد اعتماد و انتخاب نبوده است.
مشکل اصلی تیگو ۵ با پیشرانه تنفس طبیعی ۲ لیتری، ضعف بسیار شدید مجموعه فنی و توان بسیار محدود آن بود که باعث میشد راننده برای بهبود به سواری مناسبتر، فشار بیشتری بر مجموعه انتقال نیروی خودرو وارد کند. در نتیجه چری تیگو ۵ خیلی زود به یکی از کندترین، تنبلترین و ضعیفترین خودروهای بازار کشور بدل شد که مجموعه فنی آن به دلیل عدم توانایی در تحمل فشارهای وارده، خیلی زود با ایرادهای شدید و هزینهبردار در مجموعه گیربکس مواجه میشد. از سوی دیگر عدم توانایی مدیران خودرو در تامین قطعات، باعث شد مالکان تیگو ۵ با خواب طولانیمدت و هزینه تعمیر بسیار سنگین گیربکس خودروهای خود مواجه شوند که در نهایت تبدیل شدن این خودرو به یک فاجعه در صنعت خودروسازی کشور را رقم زد.
تجهیز مجموعه فنی تیگو ۵ به سیستم انتقال نیروی بهکاررفته در تیگو ۷، تا حد بسیار زیادی مشکلات کششی و تواناییهای حرکتی تیگو ۵ را برطرف کرد اما اعتبار رفته تیگو ۵ در خانواده محصولات مدیران خودرو هرگز اصلاح نشد. سرانجام تولید تیگو ۵ در سال ۱۴۰۰ با ارائه سری جدید محصولات چری، خوشبختانه با توقف مواجه شد. از آن گذشته، هایما S۵ پلاس با به کارگیری گیربکس ۶ سرعت AT، و حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن کمتر، به مراتب چالاکتر و سریعتر از تیگو 5 ایفای نقش کرد.
در نتیجه به بیان بسیار ساده باید گفت که نسخه ۶ سرعت AT در هایما S5 و نمونه ۱.۵ لیتری توربو CVT مدل ۱۴۰۰ (تیپ TE) در تیگو 5 به عنوان بهترین نسخههای تولیدی این دو رقیب در بازار کشور شناخته میشوند. جدولهای زیر مقایسه تیگو 5 با هایما اس 5 را از نظر مشخصات فنی نشان میدهد.
مشخصات کلی
چری تیگو ۵ | هایما S۵ | |
نوع موتور خودرو | خطی بنزینی | خطی بنزینی |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۵ لیتر |
سیلندر / سوپاپ | ۴ / ۱۶ | ۴ / ۱۶ |
تنفس موتور | توربو | توربو |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار | ۱۶۱ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۵ نیوتن.متر | ۲۲۲ نیوتن.متر |
گیربکس | CVT | ۶ سرعت اتوماتیک |
محور محرک | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب | ۱۱.۲ ثانیه | ۹ ثانیه |
سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر | ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ | یورو ۵ |
فرمان | برقی (فقط تیپ TE) | هیدرولیک |
بدنه | کراس اوور کوچک | کراس اوور کوچک |
نوع رینگ | آلومینیومی | آلومینیومی |
ابعاد و ظرفیت ها
چری تیگو ۵ | هایما S5 | |
طول | ۴۵۰۶ میلیمتر | ۴۳۵۸ میلیمتر |
عرض | ۱۸۴۱ میلیمتر | ۱۸۲۳ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۷۴۰ میلیمتر | ۱۶۳۰ میلیمتر |
فاصله محورها | ۲۶۱۰ میلیمتر | ۲۶۳۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۵۳۷ کیلوگرم | ۱۴۳۵ کیلوگرم |
تعداد سرنشین | ۵ نفر | ۵ نفر |
ظرفیت صندوق | ۳۷۰ لیتر | ۳۲۰ لیتر |
حجم مخزن سوخت | ۵۵ لیتر | ۶۰ لیتر |
قطر رینگ | ۱۸ اینچ |
۱۷ اینچ
|
طراحی ظاهری
زیبایی یک موضوع کاملا شخصی است، در نتیجه قرار نیست بگوییم که در مقایسه هایما اس ۵ با تیگو ۵ کدام خودرو از دیگری زیباتر است. اما میتوان برخی المانهای ظاهری در طراحی این دو گزینه را مورد بررسی قرار دارد.
چری تیگو ۵ در زمان عرضه به بازار ظاهر قابل قبولی به همراه داشت. از آنجایی که مدیران خودرو خیلی زود فیس لیفتهای اجرایی چری را به بازار ایران وارد میکرد، نمیتوان به هماهنگی طراحی محصولات این خودروساز با محصولات روز چری ایراد گرفت. با این حال ظاهر تخممرغی و قوسدار بدنه تیگو ۵ از همان ابتدا با نسبت ارتفاع به عرض نامناسبی همراه بود که موجب عدم تناسب ظاهری در بدنه این خودر مخصوصا از زوایای جلو و عقب میشد. البته این عدم تناسب ظاهری تقریبا در تمامی کراساوورهای چینی آن دوران به چشم میخورد.
المانهای طراحی هایما S۵ بخصوص در طراحی چراغهای جلو و عقب و خطوط بدنه، مخصوصا برای زمان عرضه به بازار با اغراق بیشتری همراه بود. از این رو ظاهر متمایزی ارائه میداد که برای افراد خاصپسند و جوانان بیشتر محبوبیت داشت.
تمایز بارزی اولیهای که در نگاه اول نیز بهسادگی قابل تشخیص است، تفاوت در ابعاد بیرونی دو خودرو (بخصوص در راستای طول) است که به وضوح به چشم میآید. طول ۱۴۸ میلیمتری بیشتر تیگو ۵ نسبت به S۵ به اندازهای قابل رویت است که ممکن است تصور شود که این خودرو به یک کلاس بالاتر تعلق دارد. البته این خطا چندان بیراه نیست، چرا که همین میزان طول بیشتر در تیگو ۵ موجب افزایش ۵۰ لیتری فضای محفظه بار خودرو در مقایسه با هایما S۵ شده است.
طراحی داخلی
در ادامه مقایسه تیگو ۵ با هایما اس ۵، داخل کابین هر دو خودرو یک واژه واحد را فریاد میزند: اقتصادی. ترکیب متریال بهکاررفته در هر دو خودرو مجموعهای از روکش چرم مصنوعی و پلاستیک فشرده است که در اراتباط با حس لامسه احساس خوشایندی به سرنشینان منتقل نمیکنند. این متریال، اساس ساخت خودروهای رده پایین و اقتصادی کشور چین و البته سایر خودروسازان جهان است که این روزها دیگر در صنعت خودروسازی جهان جای ندارد.
از نظر طراحی سبک طراحی فضای داخلی کابین، هایما S۵ همانند نمای خارجی دارای المانهای فضایی و اغراقشده است. ترکیب دو رنگ داشبرد و تریم داخلی که در مدلهای بالاتر به نمونه تکرنگ مشکی تغییر پیدا کرد، در کنار خطوط مواج بسیار بزرگ عرضی در راستای طول داشبرد ممکن است به مذاق هر بینندهای خوش نیاید. اما میتواند این ترکیب طراحی را متمایز و شاید جوانپسند خطاب کرد.
در مقابل، فضای داخلی تیگو ۵ انسجام طراحی و میانهروی بیشتری به همراه دارد. المان فضایی و اغراقشده در کابین آن دیده نمیشود و فضای کلی کابین چه در زمان عرضه و چه در دوران امروزی، ساده و قابل هضم به چشم میآید که در نسخه فیس لیفت سال ۱۳۹۷ با تریم دو رنگ داخلی و بهکارگیری صفحه نمایش بزرگتر عمودی ۱۰ اینچ جدید، جلوه بصری جذابتری به نمایش میگذارد.
در مواجهه با هر دو خودرو باید آگاه باشید که با خودروهایی کاملا اقتصادی، دارای طراحی مربوط به حدود یک دهه پیش و طرز تفکر به روز نشده چینی طرف هستید. در نتیجه قرار نیست در فضای داخلی کابین این دو خودرو احساس لوکسگرایی و تشریفات به سرنشینان دست دهد.
آپشن ها و امکانات
با عرضه این دو خودرو در کلاس مونتاژیهای داخلی بازار آن هم در حدود ۷-۸ سال پیش، امکانات و ویژگیهای رفاهی و ایمنی بسیار محدودی در اختیار خریدار قرار داشت که البته در زمان عرضه چشمگیر به نظر میرسید.
هر دو خودرو در گذر زمان با بهبودهای نسبی در زمینه امکانات رفاهی همراه شدند، اما جای تردید ندارد که تیگو ۵ مدیران خودرو با عرضه از شرکت خودروسازی بسیار فعال چری، بهبودهای برنامهریزیشده و منسجمتری را به بازار ارائه داد که در بسیاری دیگر از خودروهای چینی مونتاژکاران داخلی یافت نمیشد. در نتیجه نمونههای آخر تولید تیگو ۵ در مقایسه با هایما S۵ اندکی تکمیلتر و رضایتبخشتر جلوه میکند.
بهعنوان مثال، تیگو ۵ تیپ TE با ویژگیهای مضاعفی چون سنسور نور و باران، نمایشگر مولتی مدیا بزرگتر (عمودی ۱۰ اینچ ارتقایافته در برابر ۷ اینچ بهکاررفته در هایما S۵)، سیستم روشنایی خوشآمدگویی و بدرقه، فرمان ارتقایافته با سیستم کمکی الکتریکی حساس به سرعت، دوربین دید ۳۶۰ درجه سیستم AVM، ۶ کیسه ایمنی هوا (۲ عدد بیشتر از S۵) و سیستم تهویه دو کانال با کنترل دیجیتال از روی نمایشگر مولتی مدیا به بازار عرضه شد.
تیگو 5 | هایما اس 5 | |
کروز کنترل | دارد | دارد |
کروز کنترل هوشمند | ندارد | ندارد |
کنترل ایستایی در سربالایی | دارد | دارد |
کنترل سرعت در سرازیری | ندارد | ندارد |
کنترل کشش | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
اتو پارک | ندارد | ندارد |
سنسور جلو | ندارد | ندارد |
سنسور عقب | دارد | دارد |
رادار نقطه کور | ندارد | ندارد |
رادار تغییر لاین | ندارد | ندارد |
رادار تصادف جلو | ندارد | ندارد |
رادار تصادف عقب | ندارد | ندارد |
ترمز ضدقفل | دارد | دارد |
توزیع نیروی ترمز | دارد | دارد |
ترمز کمکی | ندارد | ندارد |
ترمز اضطراری | ندارد | ندارد |
ترمز پارک برقی | ندارد | ندارد |
پدال شیفتر | ندارد | ندارد |
اتولایت | دارد | ندارد |
چراغ روز | دارد | دارد |
دکمههای کنترلی فرمان | دارد | دارد |
گرم کن فرمان | ندارد | ندارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی | دارد | دارد |
ناوبری | دارد | دارد |
نمایشگر هدآپ | ندارد | ندارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | ندارد |
کیسه هوا | دارد | دارد |
ورود بدون کلید | دارد | دارد |
استارت بدون کلید | دارد | دارد |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
صندلی برقی راننده | دارد | دارد |
صندلی برقی سرنشین جلو | ندارد | دارد |
گرمکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
ماساژور صندلی جلو | ندارد | ندارد |
آینه بغل برقی | دارد | دارد |
گرمکن آینه بغل | ندارد | ندارد |
پانوراما | ندارد | ندارد |
سانروف | دارد | دارد |
خرید چری تیگو ۵ یا هایما S۵
انتخاب یک گزینه برتر از میان دو خودرو هایما S۵ و چری تیگو ۵ بستگی بسیار زیادی به تیپ منتخب و سال ساخت خودرو دارد. اما اگر قرار باشد نسخههای آخر تولید هر دو گزینه به همراه بهبودهای انجامگرفته روی آنها را در نظر بگیریم، انتخاب تا مقدار بسیار زیادی آسانتر میشود.
جای تردید نیست که سری آخر تولید تیگو ۵ با پیشرانه توربو و بهبودهای داخلی کابین به همراه آپشنهای مضاعف (تیپ TE) از نظر سطح امکانات در جایگاه بالاتر از هایما S۵ قرار میگیرد. اما گیربکس CVT بسیار ضعیف این خودرو و هزینه تعمیرات بسیار سنگین آن در کنار اعتبار قابل توجهی که به همین دلیل از دست آن رفت، نام تیگو ۵ را در بازار دست دوم بسیار تضعیف میکند. در نتیجه انتخاب نسخههای فیسلیفتنشده و مخصوصا نمونههای مجهز به پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی بهطور کلی کنسل است.
اما هایما S۵ در نسخه ۱۴۰۰ به بعد با ارتقای گیربکس از CVT به AT شش سرعت، یک قدم بسیار مثبت در راستای دوام فنی خودرو برداشت که با شتابگیری بهتر از تیگو ۵ تیپ TE و لذت بیشتر رانندگی نیز همراه شد. ظاهر فضایی و اغراقشده این خودرو نیز موجب شد طول عمر آن در گذر زمان کمتر به چشمان بیننده آید و مخصوصا به چشمان مشتریان جوان، دیرتر قدیمی شود.
از این رو در نگاه خریدار و مصرفکننده واقعی بازار دست دوم، چندان جای تعجب نخواهد داشت که هایما S۵ خودرو بهتر و بادوامتری به حساب آید.
قیمت خودرو داخلی در بازار آزاد برای ماشین صفر، خبری از تیگو 5 نیست، چرا که تولید آن متوقف شده است، اما قیمت هایما S۵ را میتوان در لیست قیمت خودرو دید.
نظر شما