ایران خودرو در هر ۶۰ دقیقه زیانی معادل قیمت یک تویوتا فورچونر می‌پردازد

بزرگ‌ترین زیان ایران خودرو در نیمه نخست سال به حدی است که می‌توان با آن یک شاسی‌بلند تویوتا صفر خرید.

ایران خودرو در هر ۶۰ دقیقه زیانی معادل قیمت یک تویوتا فورچونر می‌پردازد
صفحه اقتصاد -

عملکرد ایران خودرو در سال‌های اخیر همواره بر مدار تولید زیان و کاهش تولید و افت کیفیت محصولات بوده است.

صورت‌های مالی شش‌ماهه ایران خودرو در نیمه نخست سال نشان می‌دهد این شرکت خودرویی در ۱۸۶ روز فعالیت و تولید، زیان خالص بیش از ۱۱ هزار و ۷۹۸ میلیارد تومانی خلق کرده است.

زیانی کلان که معادل هر ماه، در حدود ۲ هزار میلیارد تومان و هر روز نیز معادل ۶۳ میلیارد و ۴۳۵ میلیون تومان است. ارقامی که نشان می‌دهد بزرگترین خودروساز کشورمان، هر ۶۰ دقیقه بیش از ۲ میلیارد و ۶۴۳ میلیون تومان زیان (خالص) به زیان‌های گذشته، افزوده است.

ضرر و زیانی معادل خرید یک شاسی بلند ژاپنی

بزرگی زیان ۶۰ دقیقه‌ای ایران خودرو در نیمه نخست سال جهش تولید به گونه‌ای است که با معادل ارزی این میزان زیادهی می‌توان خودروی صفر کیلومتر و شاسی بلندِ فورچونر از برند تویوتای ژاپن را در دوبی خریداری کرد. 

تاریخ سازی ایران خودرو در ثبت زیان انباشته نجومی

از سوی دیگر با در نظر گرفتن زیان خالص بیش از ۱۱ همتی ایران خودرو طی شش ماه فعالیت، حالا زیان انباشته این شرکت خودرویی تا شروع پاییز امسال به رکورد تاریخی ۱۲۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان افزایش یافته است. رقمی که با دلار مرکز مبادله، حدود ۲ میلیارد و ۴۱۴ میلیون دلار می‌شود و اگر با دلار آزاد ۶۸ هزار تومانی حساب کنیم، رقم زیان انباشته بزرگترین خودروساز کشور نزدیک به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار می‌شود که بازهم قابل توجه است.

آقای مدیرعامل، شعار سال را فراموش کرد

ایران خودرو با مدیریت علیمردان عظیمی در شرایطی با انباشت زیان دهی مشغول است که خبری از افزایش تولید در این کارخانه نیست، حالا جهش تولید که جای خود!

به بیان دقیق‌تر، ایران خودرو که سال گذشته به استناد اطلاعات کدال، ۵۳۷ هزار و ۶۰۰ خودرو تولید کرده بود و نسبت به سال ۱۴۰۱، کاهش تولید ۴۷ هزار و ۵۹۸ خودروی داشت، برای سال جاری هدف‌گذاری تولید ۶۷۶ هزار و ۲۴۷ خودرو را اعلام کرده بود. اما روند مدیریتی در ایران خودرو به‌گونه‌ای بوده که تا پایان مهرماه، همچنان خبری از افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل نیست. به‌گونه‌ای که این شرکت خودرویی از ابتدای سال تا پایان مهرماه، کمتر از ۲۹۹ هزار خودرو تولید کرده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۸ هزار و ۶۰۰ خودرو کمتر تولید کرده و به نظر می‌رسد در پنج‌ماهه پایانی سال نیز با همین دست‌فرمان به تولید ادامه دهد و نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی در تحقق رشد تولید برای ایران خودرو ترسیم کرد.

ایران خودرو موقتا از اخراج گریخت

ایران خودرو با دریافت بیش از ۱۵ هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان تسهیلات و مجموع بدهی بیش از ۲۰۸ هزار میلیارد تومانی تا پایان شهریورماه، وضعیت مناسبی ندارد و احتمالاً سال آینده در تیرماه، با چالش خروج از بورس مواجه خواهد شد. چراکه امسال قرار بود بر اساس قانون تجارت و با توجه به زیان انباشته نجومی ایران خودرو، نماد این شرکت لغو پذیرش شود و از بازار دوم بورس به بازار پایه فرابورس منتقل شود. هرچند در نهایت با فشار نهاد‌های بالادستی و وزارت صمت، این مسئله با مهلت یک‌ساله سازمان بورس به ایران خودرو به طور موقف حل‌وفصل شد، اما پیش‌بینی می‌شود که سال آینده دوباره این موضوع روی میز مسئولان بازار سهام است تا برای این شرکت تصمیم‌گیری شود.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد