نتیجه مطالبات پرستاران چه شد؟ / مقایسه حقوق پرستار ایرانی با خارجی

پرستاران در طول یک ماه گذشته مطالبه‌های مختلفی از جمله درخواست افزایش حقوق داشته‌اند. عوامل مختلفی بر حقوق پرستاران تاثیر می‌گذارد. طبق روایت رسمی حداکثر حقوق ۱۵ میلیون است اما پرستارانی هستند که تا ۲۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

نتیجه مطالبات پرستاران چه شد؟ / مقایسه حقوق پرستار ایرانی با خارجی
صفحه اقتصاد -

اعتراض‌های پرستاران از روز ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ از استان البرز و شهر کرج شروع شد و بعد به شهرهای دیگر کشیده شد تا جایی که محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار مدعی شد که «این اعتراضات در ۱۰۰سال تاریخ پرستاری ایران بی‌سابقه است.»

مطالبات پرستاران شامل اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، اجرای فوق‌العاده خاص (دستورالعمل ترمیم حقوق کارکنان نظام سلامت)، اجرای قانون ارتقای بهره‌وری و رفاهیات است.

حالا با این پرسش مواجه هستیم که حقوق پرستاران چقدر است؟ عوامل مختلفی مثل میزان تخصص، شهر محل فعالیت، میزان سابقه کار و تحصیلات بر درآمد پرستاران تاثیر می‌گذارند.

شورای عالی کار جدول حقوق پرستاری و مزایای آن را در سال ۱۴۰۳ منتشر کرده است:

جدول حقوق پرستاران
حقوق و مزایا ماهانه با مبنای ۳۰ روزه
پایه حقوق ۸ میلیون تومان
کمک هزینه مسکن ۴۵.۰۰۰ تومان
مزد سنوات ۵۵.۰۰۰ تومان
کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار ۱۱۵.۰۰۰ تومان
کمک عائله مندی یک فرزند ۹۵.۰۰۰ تومان
عیدی و پاداش ماهانه ۱۵۰.۰۰۰ تومان
سنوات خدمت ۷۳.۰۰۰ تومان
مرخصی برای یک ماه در سال ۹۸.۰۰۰ تومان
حق شیفت ۱۰ درصد
برای ۳۰ روز شیفت صبح و عصر
۹۸.۰۰۰ تومان
حق شیفت ۱۵ درصد
برای ۳۰ روز شیفت صبح، عصر و شب
۱۴۵.۰۰۰ تومان
حق شیفت ۲۲/۵ درصد
برای ۳۰ روز شیفت صبح و شب یا عصر و شب
۲۱۰.۰۰۰ تومان
حق شیفت ۳۵ درصد
برای ۳۰ روز شیفت شب ثابت (۲۲ شب تا ۶ صبح)
۳۳۵.۰۰۰ تومان
سقف معافیت مالیاتی پایه برای حقوق پرستاری ۲.۰۱۰.۰۰۰ تومان
عیدی سال حداقل ۱.۸۵۰.۰۰۰ تومان
حداکثر ۳.۸۹۵.۰۰۰ تومان

سایت ایران استخدام، متوسط حقوق پرستاران در شهرهای بزرگ را مبلغی برابر با ۱۳.۲ میلیون تومان در ماه و حداقل حقوق پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی را بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان اعلام کرده است.

دکتر مهدی موسایی فرد، عضو شورای عالی نظام پرستاری هم در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف گفته است: حق الزحمه‌ای هم که به پرستاران بابت این اضافه کاری پرداخت می‌شود حتی کمتر از یک کارگر فاقد مهارت و در حدود ۲۵ هزار تومان است.

یکی از پرستاران به خبرنگار انصاف نیوز می‌گوید کار برای پرستاران در بیمارستان‌های دانشگاهی سخت‌تر می‌شود چون به دلیل کمبود نیرو، ساعت‌های اجباری اضافه‌کار را (در شیفت‌های نامناسب) تعیین می‌کنند و برای هر ساعت ۲۰هزار تومان اختصاص می‌دهند. در این صورت پرستار مجبور است شرایط را قبول کند.

پرستاران درباره‌ی حقوقشان چه می‌گویند؟

یک پرستار بازنشسته با ۳۰ سال سابقه و با ۳۰ روز حقوق به خبرنگار انصاف نیوز گفت که ۱۰ سال در بیمارستان دولتی، سرپرستار بخش بوده است و حق مدیریت هم دریافت می‌کند و حالا در سال ۱۴۰۳، حقوقش ۱۶ میلیون و ۱۰۰هزار تومان است.

او با ۲۵ سال خدمت توانسته خودش را بازنشست کند، البته برای پرستاران به دلیل سختی کار، پنج سال را در نظر می‌گیرند اما مبلغ بازنشستگی زودتر از موعد را دریافت می‌کنند که مبلغ آن برای این پرستار، در پنج سال گذشته ۴۷ میلیون تومان بوده است تا بتواند حقوق ۳۰ روزش را بگیرد. به گفته‌ی این پرستار، کسانی که اضافه‌کاری و کارانه می‌‌گیرند، حقوقشان بیشتر است.

یک پرستار خانم که در بیمارستان دولتی کار می‌کند، موظف است ۱۸۰ ساعت را در ماه در بیمارستان کار کند. بیمارستان‌های دولتی مبالغ مختلفی بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون را پرداخت می‌کنند و بعضی‌هایشان حقوق بهتری می‌دهند.

او که ۲۴ میلیون حقوق می‌گیرد می‌گوید بر حسب شرایط بین ۶۰ تا ۱۰۰ ساعت اضافه‌کاری دارند. گذراندن شیفت‌های بیشتر میزان حقوق را افزایش می‌دهد اما نمی‌صرفد. رسمی‌ها برای هر ساعت اضافه‌کاری ۲۰تومان و شرکتی‌‌ها ساعتی‌ ۶۰ تومان دریافت می‌کنند. 

آقای پرستار با ۱۲ سال سابقه‌ی کار رسمی، به‌عنوان مسئول شیفت با ۱۴۵ ساعت کار در بیمارستان دولتی می‌گوید که فیش حقوقی‌اش حدود ۱۶ میلیون است که با کسر مالیات، در نهایت ۱۳ میلیون ۸۰۰هزار تومان دریافت می‌کند. او می‌گوید حقوق در بیمارستان‌های خصوصی هم درنهایت همین ۱۳ میلیون است و چیزی که باعث تفاوت می‌شود «کارانه» است که البته با تاخیر ۶-۷ ماهه به حسابش واریز می‌شود. 

مبلغ کارانه به شیفت، میزان حضور فیزیکی، نوع بخش، تعداد مریض‌ها و نمره‌ی سرپرستار براساس راندمان پرستار، بستگی دارد و اگر کسی اضافه‌کاری نداشته باشد، مبلغ کمتری هم کارانه دریافت می‌کند. این مبلغ بین بخش‌های عادی و ویژه، از ۲/۵ تا ۴ میلیون متغیر است.

طبق گفته‌ی این پرستار، براساس طرح بهره‌وری وزارت بهداشت، شیفت‌های شب اضافه‌کاری به حساب می‌آیند. مثلا از ۷ شب تا ۷ صبح، ۱۸ ساعت محاسبه می‌شود و اگر کسی از ۱ ظهر روز تا ۷ صبح روز بعدی بماند، برای او ۲۴ ساعت حساب می‌شود.

آقایی که به شکل پیمانکاری با ۱۰-۱۱ سال سابقه در بخش موتورلانس اورژانس کار می‌کند می‌گوید در ماه ۱۵ شیفت را از ۹ صبح تا ۹ شب کار می‌کند و ماموریت‌های مختلفی را در طول روز می‌رود، حقوقش ۲۴ میلیون است. او به دلیل مشخص بودن سقف ساعت و شیفت‌های کاری، نمی‌تواند ساعت‌‌های بیشتری را کار کند. مبلغ کارانه برای بخش موتورلانس نسبت به حضور در بیمارستان متفاوت است و هر دوسال یک‌بار ماهی ۲۰۰-۳۰۰هزار تومان (یعنی حدود ۲/۴۰۰ هزار) پرداخت می‌شود.

آقای پرستاری می‌گوید می‌شود با پرستاری، ۴۰ میلیون هم درآمد داشت اما برای زمانی است که پرستار زندگی‌اش را تعطیل کند و در دو بیمارستان مشغول باشد. اگر کسی در یک بیمارستان کار کند، حقوقش ۱۵ یا نهایت ۲۰ میلیون خواهد بود. او با ۱۷۵ ساعت شب‌کاری، با ۱۰-۱۱ سال سابقه‌‌ی کاری‌ ۱۹-۲۰ میلیون حقوق دریافت می‌‌گیرد.

درآمد پرستاران در کشورهای دیگر

فریدون مرادی، عضو شورای عالی نظام پرستاری می‌گوید: «مشکلات معیشتی پرستاران غیر قابل تحمل شده است و هر ماه ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند.» هم‌زمان علی جعفریان، مسوول کمیته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شورای راهبردی دولت مسعود پزشکیان، از موج مهاجرت پرستاران به آلمان خبر داد و میزان مهاجرت یا ترک کار آنان را «وحشتناک» توصیف کرد.

قاسم ابوطالبی، نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری در دیدار با وزیر بهداشت در ۷ شهریور ۱۴۰۳ گفت: سهم سلامت از GDP از 8 و نیم درصد در سال 93 به 3 و نیم درصد کاهش پیدا کرده است.

سهم سلامت از GDP در سال ۲۰۲۱

او گفت: در این شرایط بسیاری از پرستاران مهاجرت می کنند، در هر بیمارستانی که نگاه کنید، گروهی از پرستاران رفته اند، یکسری دیگر نیز در حال یادگیری زبان هستند که بروند. حجم پرستارانی که آماده شده‌اند تا بروند خیلی بیشتر از آنهایی هستند که رفته‌اند.

 
طبق اطلاعاتی که موسسه‌های مهاجرتی منتشر کرده‌اند، بهترین کشورها برای مهاجرت پرستاران، کانادا، استرالیا، انگلیس، نروژ، دانمارک، سوئیس، ایالات متحده آمریکا و ایرلند هستند.

استرالیا با متوسط حقوق سالانه ۶۰ هزار دلار و کانادا با متوسط حقوق سالانه ۵۱ هزار دلار، در کنار نروژ و آمریکا پر درآمدترین مقصد شغلی برای پرستاران است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد